Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Za hranicemi všedních dní...

18. 04. 2018
23
40
2840
Autor
Gora

Pasov

Město v Bavorsku na soutoku tří řek, Dunaje, Inn a Ilz. Voda v Dunaji má zvláštní barvu, smíchanou z odstínů zelené a černé.

Zdymadlo vyplivlo loď. Zvolna míjí průčelí vznešených měšťanských domů na břehu. Výletníci se zvědavě rozhlížejí. Snad pátrají po známkách života mezi pečlivě udržovanými památkami.

Přes první dojem skanzenu město žije. Támhle si kluci přihrávají mičudou, opodál jde muž s černým vlčákem na procházku.  Maminky s kočárky a děti drandící letos poprvé na koloběžkách. Pro slovo boží si jdou ve svátečním oblečení věřící. Barokní kopule dómu sv. Štěpána se třpytí v ranním slunci. Pasov je mimo jiné i městem kostelů.

Obchody dnes mají zavřeno.

Neděle je tady svátkem, nejen červeně značeným dnem v kalendáři.

Rozkvetla zlatým deštěm a maceškami v parcích.

 

Termální lázně

Oblíbený venkovní bazén s masážními tryskami, na které čeká v báječně teplé vodě fronta lidí. Metr nad hladinou je pro sportovce umístěno kovové madlo, občas se někdo pokusí o přitáhnutí se, pro někoho zdatného je to příležitost přede všemi procvičit paže a ego. Muž vzhledu boxera ve výslužbě se přitahuje nahoru – dolů, bicepsy i býčí šíji napnuté k prasknutí. Znovu a znovu předvádí sílu, než se pustí. Bravo. Zařadil se mezi čekající na masáž tryskami a vychutnává, celý červený a zadýchaný, obdivné pohledy "publika".

Dáma snad osmdesátiletá s postavičkou jako věchýtek stoupla pod madla. Povyskočila z vody a chytla se madel. Jako by nic, zlehounka, se začala přitahovat vzhůru, bez nejmenších známek námahy či únavy. Žádné svaly, ručičky jako hůlčičky. Všichni zkoprněli. Chodila snad zamlada do Sokola? Je to bývalá artistka?

Když po dlouhé době "posilování" zase stanula ve vodě, zatleskal jí celý bazén. Lidé uvolnili místo a pustili „cvičenku“ s bílými vlasy k první trysce. Zaslouženě!

 

 

Umělá řeka

Nejvyhledávanější atrakcí areálu je vodní smyčka imitující tok řeky. Plavec i neplavec samovolně splývá do rozlehlé dolní části s vířivkami. Jen jednou za hodinu, vždy ve čtvrt, nastane změna. Na ochozu se rozsvítí výstražné červené světélko a na sedátko nad umělou řekou zasedne plavčík.

Za hukotu čerpadel se klidná hladina rozbouří a boční mohutné trysky dodají vlny a tempo.

V ten moment jsou ve zdivočelé řece vidět i někteří zdivočelí rekreanti. Skupina mladíků si vzájemně naskákala na záda, aby vytvořili vodního hada. Kdekdo si prohlíží pestrou galerii tetovaných obrazů na pažích i zádech spoluplovoucích.

Všichni, unášeni proudem, jsou najednou schopni dlouhých rychlých kroků nebo dokonce běhu ve vodě, a tak zažívají euforii z pohybu, smějí se a mávají na známé, které v tom chumlu zahlédnou. Zastavit se nebo jít proti proudu je nemožné.

Světýlka zhasnula. Řeka se zklidňuje. Plavčík odchází, všichni přežili dravou řeku ve zdraví. Jen se zdá, že jsou opět zpomaleni v chůzi i hybnosti těl.

Tak zase ve čtvrt!


40 názorů

Gora
29. 09. 2018
Dát tip

Oldjerry, jsi ke mě hodný, díky:-)


Oldjerry
29. 09. 2018
Dát tip

Minitriptych, nebo triptych mini? Je to fuk:  triptych parádních miniaturek...


Gora
07. 05. 2018
Dát tip

Hm, od něj jsem se naučila pozorovat...aspoň mi čas strávený např. v čekárně nepřipadá tak ztracený:-)


Lakrov
07. 05. 2018
Dát tip

Je to taková víc do široka rozvedená movsarovina :-)


Gora
07. 05. 2018
Dát tip

Lakrov - mělo to být spíš zábavné dílko, díky:-)


Lakrov
07. 05. 2018
Dát tip

Je to takový subjektivně psaný cestopis nebo spíš necestopis. Nesnaží se  popisovat podle nějakého schématu, jen sdělit, co zrovna autorovi  (jehož jméno začínám tušit) padlo do oka. A Pasov neznám, takže nemohu  říci, do jaké míry ne nálada, navozená touhle skládankou ze zahlédnutého,  pravdivá.  Tip.  


Gora
20. 04. 2018
Dát tip

Gogi - dík:-)


Gogin
20. 04. 2018
Dát tip

ano - je to tak... :)


Gora
20. 04. 2018
Dát tip

Gogine, no, píšu, píšu, snad se vypíšu:-)) Díky

Ty taky pořád píšeš, viď:-)


Gogin
20. 04. 2018
Dát tip

Tak  celkem prima postřehy... Ale koukám, Ty taky pořád něco píšeš Goro, že?


vesuvanka
19. 04. 2018
Dát tip

Irčo, není zač. Děkujji za odezvu  a zdravím :-)))


Gora
19. 04. 2018
Dát tip

Jani, děkuji, až tam zas příště pojedu, budu mít na mysli to, co jsi zjistila...dík:-)


vesuvanka
19. 04. 2018
Dát tip

Irčo, na německém serveru jsem zjistila, že to nebyl  vulkanismus, jak jsem se domnívala, ale tektonické zlomy, které vznikly při alpinském vrásnění ve třetihorách a prvě tudy na povrch vyvěrá voda z velkých hloubek, kde je ohřívána díky blízkosti magmatu. Oblast Pasova je tvořena převážně usazenými horninami, zejména vápencem - v období druhohor zde bylo moře.

Díky Tvému dílu jsem se dozvěděla něco nového i z geologie :-)))


Gora
19. 04. 2018
Dát tip

agáto, dík, na psa ještě kouknu...


agáta5
19. 04. 2018
Dát tip

ale jo, milá miniatura, kdyby to bylo delší asi bych to nedala.

muž se psem na procházce, asi bych tam dala opodál pobíhá (jde) muž se psem.. z toho vyplyne i ta procházka .. chybí mi tam to sloveso, působí to moc zkratkovitě


vesuvanka
19. 04. 2018
Dát tip

Irčo, no právě, že je tam teplá voda, obsahující síru. Připomíná mi to lázně v Piešťanech, kde byly také sirné termální prameny - na Slovensku je jich víc. další termální lázně v Maďarsku, souvisí to s třetihorní sopečnou činností. Je dost možné, že v oblasti Pasova také probíhal vulkanismus. Zkusím zapátrat.


Gora
19. 04. 2018
Dát tip

Díky za vtipný komentář:-))


Kočkodan
18. 04. 2018
Dát tip
Irčo, přežil jsem tvoje dílko ve zdraví. (mrk) Škoda že ty vodní atrakce neexistovaly už na začátku 17. století. Možná by přilákaly pasovské. Mohli by se vytahovat na hrazdičce a blbnout a divočet ve vodní smyčce, ne v Praze.

Gora
18. 04. 2018
Dát tip

Janičko, to je - jak v komentech píšu, v Bad Fussigu /přehlasované u/ - voda se sírou, a těch lázní je poblíž Pasova několik...

Děkuju mockrát:-)


vesuvanka
18. 04. 2018
Dát tip

Krásné živé obrázky z Pasova, zaujalo mě,  že jsou zde termální lázně - pro mě je to geologicky hodně zajímavé :-))) TIP


Gora
18. 04. 2018
Dát tip

Díkes, Čudlí:-))


Čudla
18. 04. 2018
Dát tip

Super! /*


Gora
18. 04. 2018
Dát tip

Lerak  - ty lázně jsou Bad Fussing - s přehlasovaným u, a je tam nádherně. Děkuju ti.


Lerak12
18. 04. 2018
Dát tip

Pohodové a dobře "vybarvené" cestovní leporelo. Pasov - ten bych si měl zapamatovat. Tak třeba a někdy ...


Gora
18. 04. 2018
Dát tip

Evži, děkuju - přála bych ti to, byla jsem tam nyní v neděli


To je úžasné. Také bych chtěla něco takového zažít. :-) /T


Gora
18. 04. 2018
Dát tip

Herpes123, dík:-)


Gora
18. 04. 2018
Dát tip

Movsare, dík, jsem ráda


Herpes123
18. 04. 2018
Dát tip

Zajímavé, líbí se mi to. Naštěstí i délka je akorát, tip :) 


Movsar
18. 04. 2018
Dát tip

pěkně se to čte


Gora
18. 04. 2018
Dát tip

Okamžiku, díky za mrknutí oka:-)


Gora
18. 04. 2018
Dát tip

Diano, ano, ach, lázně:-))) zvláště termály, to je nádhera, aťsi je venku mínus dvacet...děkuju:-)


Diana
18. 04. 2018
Dát tip

Ach, lázně! To je ráj na zemi! Jezdívala jsem z Brna do rakouského Laa na celý den. Pasov neznám, ale popsán je  velmi přitažlivě. :-)****


Gora
18. 04. 2018
Dát tip

revírník: Jardo, ano, občas se tam dostanu s malou cestovkou, je to ráj na zemi:-)

děkuju


Gora
18. 04. 2018
Dát tip

bixley, díky  ti:-)


revírník
18. 04. 2018
Dát tip

Chodíš si tam do lázní? No jo, máš to blízko. To musí být pěkné. Nebos to jen tak pěkně napsala.


bixley
18. 04. 2018
Dát tip

V Pasově jsem byla a tu zelenou vodu si pamatuju. Hezké město. Termální lázně neznám, díky za přiblížení. Hezké. 


Gora
18. 04. 2018
Dát tip

Ano...je:-)

Díky!


Dodola
18. 04. 2018
Dát tip

Pasov, město působící dojmem skanzenu, město kostelů - zajímavé. Termální lázně taky lákavé, první miniaturka zapůsobila nejvíc. Příběh s osmdesátiletou "artistkou" je reálný?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru