Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+11 neviditelných
Vďaka aj za utrpenie?
datum / id11.01.2004 / 105174Vytisknout |
autorzvedavec
kategorieÚvahy
zobrazeno4904x
počet tipů3
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog
s dôverou
Vďaka aj za utrpenie?

Vďaka aj za utrpenie? <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

 

 

Neviem,

 

ČI MÁM ďakovať za možnosť poznania sveta, za pohľad pod povrch...

 

Ak áno,

 

tak teda - ďakujem i za obraz sveta cez vlastné trápenie...

 

Mohla by som vnímať bolesť tuláka, bolesť matky, čo stratila svoje dieťa, bolesť človeka, čo nemá dosť sebavedomia, čo stratil prácu, čo zlyhal, čo sa prepadá pod zem od hanby, ..., a tých bolestí je tak veľa ... keby mne samej všetko LEN vychádzalo? 

 

 

Napokon, i Ježiš prosil: „Otče, ak je možné, odním odo mňa tento kalich!“

Nebolo to možné! Prečo?

 

Ako by som vysvetlila človeku, ktorý od narodenia nevidí, čo vyvolávajú vo mne  farby východu Slnka? Ako by som mu sprostredkovala svoje poznanie?

 

 

 

***

 

Adam a Eva žili v Raji. Ako inak, v rajských podmienkach.

To dovtedy, kým ešte nejedli zo Stromu poznania dobra a zla.

 

Dostali radu o d Boha „Nejedzte...“

A nejedli. Poslúchli.

A raz im Had im povedal: „Jedzte...“

Tiež poslúchli.

 

Nevedeli jednoducho rozlíšiť Dobro a Zlo. Tak poslúchli vždy bez váhania.

 

Zaujímavé, zodpovednosti sa nezbavili -  tak, či tak, napriek tomu, že poslúchali.

Boli predurčení k tomu, aby raz natiahli k tomu Stromu ruku.

Aby získali nástroj na poznanie rozdielu medzi dobrom a zlom.

 

Zjedli ovocie, a naozaj: dostavili sa následky. Trochu nečakané, lebo prvým krokom bolo vyhnatie z raja.

 

A vypočuli si, akou cestou spoznajú rozdiel medzi dobrom a zlom: muž v pote tváre bude zarábať..., žena v bolestiach a trápeniach rodiť..., to bol náčrt ich šancí. Utrpenie.

Ich cesta k Poznaniu.

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

15.03.2017 20:12:51zvedavec

:) ďakujem za návštevu, Dodola. 

Menej bolestivá cesta? V tomto svete - ja neviem. Niektorí tvrdia, že existuje. Ja poznám ešte aj cestu lásky.

k tej nudnej ceste: 

Keď sa niekto dusí, nepociťuje bolesť, ale je to druh mučivých útrap. A mne aj nuda pripadá ako istý druh duševnej bolesti. 

15.03.2017 14:42:32Dodola

"Nevedeli jednoducho rozlíšiť Dobro a Zlo. Tak poslúchli vždy bez váhania."

Konečně to někdo řekl. Děkuji.

Máš asi pravdu s tím vděkem i za utrpení. Ale přece jen nemůžu z hlavy vyhnat myšlenku: opravdu není méně bolestivá cesta? Třeba i zdlouhavější a nudnější?

18.03.2005 00:00:00Candy
tak teda - ďakujem i za obraz sveta cez vlastné trápenie...

...určitě i naše utrpení nám dává tolik nového a já jsem za všechno, co jsem mohla prožít, ráda - dalo mi to poznat nové hodnoty a vidět svět a život jinými okénky...neměli bychom litovat, ale ze všeho si něco vzít a obohatit tím svou duši...Zaujala mě hlavně první část dílka...
15.03.2004 00:00:00johanne
téma mnohokrát probírané, ztvárnění celkem dobré, první část se mi líbila víc - tematika vyhnání z ráje v druhý už mě tak nedojímá, snad že se o tom mluví často a stále stejně
20.01.2004 00:00:00synáček
beda: Promiň, špatně jsem se asi vyjádřil. Je tu duch a je tu rozum . Duch oživuje hmotné tělo, jehož je mozek jakýmsi řídícím centrem. Produktem (hmotného) mozku je rozum. V tomto systému řízení je dominantní duch. Člověk však na toto dominantní místo povýšil (svůj…pozemský) rozum a lidský duch nemá mnohdy ani „hlasovací právo“, natož pak právo „veta“. Namísto toho, aby duch mohl tvořivě dospívat…vyvíjet se, což je jeho hlavním důvodem k pobytu v pozemském těle, tak v hodině smrti tohoto těla, kdy dochází k jeho uvolnění, nemusel (mnohdy) pokročit ve svém vývoji ani o jediný krok, nehledě na to, že na sebe – právě díky nesprávnému životu pod vedením rozumu, mohl ještě i uvalit mnohá břemena, či dokonce pouta, která mu budou bránit v jeho další cestě…takže namísto toho, aby postoupil kupředu, dostal se paradoxně zpět…
20.01.2004 00:00:00beda
synáček: děkuji za vysvětlení. :-) A teď můj pohled na tvoje podání (upřimně a v dobrém). Cesty zpět neni ani stání neni. A jak by vůbec mohlo být, nemůžeš přece čas zastavit a ani události, které přináší. A káždá údálost a to jakákoliv, něco změní a změna je vývoj. I cesta "dolů" vede do "Říma". Břemena a pouta jsou jen zkušenosti, každý je jednou odhodí a zkušenost jimi získanou bude vnímat jako velký přínos. Ano, duch je dominantní. Ale, co je to duch ? Nejsi to ty ? Pokud budeš mít pocit, že ano, je dost divné o něm mluvit jako o někom a né o sobě. Chyba stotožnění (vlastní sebeidentifikace). :-))) Měj se hezky a děkuji za tvůj přínos mne. :-)
18.01.2004 00:00:00synáček
Zvedavec:

Nechtěl jsem vlastně ani tak reagovat na Tebe, jako na text Starého zákona. Myslel jsem že se (třeba) rozvine nějaká diskuse…vždyť jsem přece napadl biblický(!) text. Napadnu ho ještě jednou a jasněji: My dva sice nepovažujeme poznání za hříšné, Bůh však údajně ano, což považuji opět jen za další důkaz toho, jak nesprávně bylo porozuměno tomu, co bylo ukázáno těm, kteří o tom měli vydat svědectví. Není to vina jejich – je to vina naše, protože naše poznatky jsou jiné, naše pojetí světa je jiné, naše pojetí vesmíru, je jiné, naše pojetí života je jiné…a proto by mělo být naší povinností vůči starozákonním vypravěčům, abychom jejich vize upravili na dnešní dobu. I pojetí Boha je přece jiné. Starozákonní Bůh byl trestající a žárlivý. My však víme, že je Bůh láska…Změnil se Bůh? To rozhodně ne, pouze jen my jsme jsme na základě nových informací získali jiný pohled na Boha. Proto Bychom měli podrobit přísné logice celou knihu Genesis. Považuji za naprosto nelogickou jednu z nejzákladnějších biblických „pravd“ našeho vzájemného vztahu, mezi člověkem a Bohem, neboť takový Bůh není:
„I řekl Hospodin Bůh:“ Teď je člověk jako jeden z nás, zná dobré i zlé. Nepřipustím, aby vztáhl ruku i po stromu života, jedl a byl živ na věky“. Proto jej Hospodin Bůh vyhnal ze zahrady v Edenu, aby obdělával zemi, z níž byl vzat. Tak člověka zapudil.“ (Gn 3, 22).

18.01.2004 00:00:00zvedavec
Milý Barbar, ĎAKUJEM. :-)


Milý Synáček, napísal si: "...sice nepovažujeme poznání za hříšné, Bůh však údajně ano"

To "údajne" je aj podľa mňa na mieste.

Zaujímavé je to množné číslo "jeden z nás". Všeličo je tam iné, ako hovorí napr. aj dnešné kresťanstvo.

A vlastne si to aj vyslovil: "Biblický příběh ... nemusí být vždy (za každou cenu) neomylný. Lidé (za přispění vyšší duchovní pomoci) tyto příběhy psali a (jiní) lidé rozhodovali o tom, které z nich v bibli zůstanou a které nikoli. "

A asi ani nie je (neomylný). Veď v biblických príbehoch aj kresťanstva sú raz Bohovia, raz synovia Boží, raz je Boh trojjediný, raz jediný...raz sa tvorí svet trochu inak, ako sme pochopili a vedecky dokázali.

Raz som navštívila prednášku Bahaistov a veľmi sa mi zapáčila jedna ich myšlienka a považujem ju za pre mňa kľúčovú (i keď už nikdy nič som s nimi nemala a asi ani nebudem mať): Každé nábožernstvo ukazuje Boha akoby v zrkadle, každé trochu z inej strany a každé skreslene.
18.01.2004 00:00:00beda
synáček: "Lidstvo svévolně povýšilo rozum nad ono (dominantní) místo."
Prosím o vysvětlení o jakém místě to píšeš. Děkuji. :-)

zvedavec: "Všechny cesty jsou moje cesty i hazardní hra hráčů." Bhagavadgíta.
15.01.2004 00:00:00Barbar
Téma na celý život.
.........a ty reakce!
***Tip***
BARBAR

|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.