Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O pražské čekance

26. 02. 2004
4
0
2943
Autor
Gerzon

Abych řekl pravdu, četl jsem si dnes večer v Čekančiných spisech. Nějak se to muselo projevit, promiň.

Cichorium permanerum G. - Čekanka učekaná
(alias Cichorium verbosus, var. dicax - Čekanka řečná) 

obrazek [http://langweil.info/jentak/cekanka.jpg] 

Čekanka v pranostikách
- přináší štěstí v lásce
- je symbolem věrnosti, trpělivosti a skromnosti
- otevírá všechny zámky
- dělá neviditelným.

Botanická charakteristika
Je to vytrvalá endemická bylina, rostoucí výhradně na několika málo lokalitách v Praze - na Lukách, v Úvoze, Na příkopech a ve Strahovském kláštěře (u Památníku národního písemnictví). Má krásné blankytně modré oči květy.

Obsahuje tyto léčivé látky
přitulín (20-40%!)
přísloviny
minerální látky (vágník, fórfór, hořčák, vševlezo)

Účinky
Podporuje vylučování trápících šťáv, a tím zlepšuje chuť k dílu. Je moudropudná, předjímavá a mírně žlučopudná . Protože působí dobře na výměnu látkovou, má své místo i na módních přehlídkách. V lidovém léčitelství se používá na povzbuzení autorské sterility a na tlumení nadměrného autorského přetlaku a vylučování. Působí totiž všestranně smírně.

 

Thesaurus Linguae Bohemicae

 

Čekanka, g. f. cichorium. Wegwart.
Composita ex čekám, l. čkám, sunt perfecta. ut. Sečkám, fut. Sečkati, Inf. Imperfectum formatur ex freqvent: |Simplici, Sečkáwám pras. Seckáwati. Et sic reliqva.

 

Čekanec, g. m. (gest kdo naděgi má |k nečemu) designatus, Candidatus. Čekanec auřadu, (komu auřád přisljben.)


Gerzon
26. 12. 2005
Dát tip
Myslím, že jsem to sem dal brzy potom, co Č. z Písmáka odešla, takže to asi nikdy nečetla. V kytičkách se nevyznám, takže máš možná pravdu, když říkáš, že je to chrpa.

vesuvanka
25. 12. 2005
Dát tip
Pěkné a nápadité, jistě Čekanku potěší a věřím, že si to přečte - nedávno sem dávala dílo.... TIP Jenom podle květu mám dojem, že je to chrpa polní Centaurea cyanus.... čekanka obecná Cichorium intybus má trochu jiný tvar květu, ale tady to nevadí, květy obou rostlin jsou nádherně modré :-)))

Andulka
26. 03. 2004
Dát tip
Urcite si cekance udelal radost! Cetla to vubec..:-)

Gerzon
26. 03. 2004
Dát tip
Díky, to jsem měl právě v úmyslu. Pokud vím, nečetla. Zrovna od chvíle, kdy jsem to uveřejnil, se tu nějak přestala vyskytovat. Pevně doufám, že to není v příčinné souvislosti.

Andulka
26. 03. 2004
Dát tip
Aha..mas pravdu, jsem tu nejaky cas nebyla...a ted ji tu nevidim. Doufejme, ze je s ni vsechno v poradku, prejme ji jen to nejlepsi....a urcite nam zas brzy prinese nejakou povidku...:-)

supizmus
03. 03. 2004
Dát tip
nebo kvantita hrachu

Gerzon
02. 03. 2004
Dát tip
Nepřeklepl ses? Nemá to znít "kvalita braku"?

Simona
02. 03. 2004
Dát tip
Pěké*t

supizmus
01. 03. 2004
Dát tip
kvalita brachu

komedie
28. 02. 2004
Dát tip
:-)

Dero
26. 02. 2004
Dát tip
Yep. Máš pravdu.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru