Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

hrdzava Dzejn - Abrfabr o smrti - kritika sbírky

09. 04. 2004
6
0
10874
Autor
JiKo

Tento text asi nenaplňuje formálně veškeré požadavky kritiky, ale i přes to jsem jej tak zařadil :-)

Broušením po Písmáku jsem narazil na autora hrdzava_dzejn a její sbírku (jednu ze dvou) Abrfabr o smrti.


Slovenská autorka je zde se svým dílem jakoby nepovšimnuta možná kvůli rodné slovenštině (zdejší lid se jí asi nechce trápit - již nejsme bratři jako dříve a slovenské televizní pondělky jsou dávno pasé), možná kvůli osobitému stylu, který se vymyká zdejšími pojetí poetiky v poezii.

 

Ábrfábr v této chvíli obsahuje osudových 13 děl, které jednotí téma, jak název napovídá - smrt. Styl tvorby "Rusovlasé Jany" není čistě poetický, jak by se zdálo podle zařazení jednotlivých děl. Označil bych je jako mikropoezie v próze.

 

Pojďme na návštěvu hlouběji do tvorby autorky. Jaká je sbírka pojednávající o smrti?

Absencí metafor se hlásí k moderní ploché poezii s důrazem na obsah. A ten je v jejím díle jasně k nalezení. Její "básně" se vyznačují lehkostí čtení, jasným sdělným obsahem a uceleností myšlenky. Hrdzava dzejn nedává prostor čtenáři k vlastní představě o díle, ale pevně jej vede k zamýšlenému cíli. Tím je ostře řezaná pointa většinou s ironickým nádechem, která často obrátí dojem z obsahu prvních řádků textu. Na své si přijdou především ti čtenáři, kteří hledají obsah, konfrontaci se zkušeností a poučení, kteří netouží číst básně ve formy křížovkářského zadání. Není bez povšimnutím, že se autorka snaží i vypořádat s otázkou přílišného patosu který se pro toto téma nabízí.

 

Je sbírka pozitivum pro čtenáře? Myslím, že ano. Proto mě také zaujala a vřele ji doporučuji těm, kdo se v předchozím odstavci poznali.

 

ps: Romanticky založení čtenáři hledající kupy peříček, lístečků, kytiček a fragmenty zdrobnělin odejdou zřejmě nespokojeni. 

 

Hledejte tedy v autorech pod písmenem H.


s_manga
21. 04. 2004
Dát tip
dobré echo poznal jsem se a du to číst díky tip

Rowenna
13. 04. 2004
Dát tip
**zajímavé

Seregil
13. 04. 2004
Dát tip
Tyjo.. takhle kritizovat ... to bych chtěl taky umět... dobrý

JiKo
10. 04. 2004
Dát tip
jaká provokace to sem teď nepochopil? no nedostala to se musí?

JiKo
10. 04. 2004
Dát tip
Si dělám prču jasně že sem jí to poslal zprávou :-)

maia
10. 04. 2004
Dát tip
Mne sa paci. Super kritika. Vtipna a s napadom. * :-)

uf :) to som ta tak zaujala? xixi ;) s'ma prekvapil :)) no dobre, da sa povedat ze som spokojna s kritikou :)))

davam tip ;)

"...snaží i vypořádat s otázkou přílišného patosu který se pro toto téma nabízí..." co je to patos? :)))

JiKo
10. 04. 2004
Dát tip
chroust ukaž mi nějakou svou ať vím jaxeto sakra dělá :-)

JiKo
10. 04. 2004
Dát tip
patos jak to vnímám já, je jakási dojímavost díky ataku na čtenářovy city. Účinek básně a jeho primární obsah by neměl kotvit na faktech, které jsou smutné např. smrt atd.

ok thanx :) btw.tys' neaky kritik aj v realnom zivote ci len tu na pismaku? bo posobis inteligentne xixi ;)

JiKo
10. 04. 2004
Dát tip
tak to si se právě sekla :-) já jsem velkej úchyl :-) moje kecy mají ke kritikám hodně daleko, jsou to jen názory nezasvěceného blbce...

tak potom si dobry herec ;)))

tak potom si dobry herec ;)))

to s tym blbcom si ne som taka ista ;) ale nezasvateny si :) tot pravda :)))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru