Z NASICH POUTI - BUKOVA HORA

07. 05. 2004
vesuvanka

Dne 6. ?ervence 2002 jsme se vydali na Bukovou horu, ktera se nachazi na pravem brehu Labe - vychodne od Maleho Brezna (od Usti nad Labem smerem k Decinu). Preji Vam krasny vylet.

BUKOVA HORA

Prvni cervencova sobota. Od rana svitilo slunicko, ktere slibovalo, ze nezmokneme. Pri pohledu z vlaku na Rip jsem si ale povsimla nenapadneho oblaku pripominajiciho cimburi, meteorology nazyvaneho "Altocumulus castellatus". Tento mrak byva predzvesti boure, ktera prichazi zpravidla do 24 hodin z te strany, kde se oblak objevi. Nechame se prekvapit.

Dnesni putovani nas zavede na Bukovou horu. Od televizniho vysilace, ktery je na jejim vrcholu (683 m nad morem), vydavame se po cervene znacce smerujici do udoli Labe. Jdeme po vozove ceste, zpevnene pouze kamenim. Slunicko nam prazi do zad. Pozorujeme kvetenu podel cesty - zvonek broskvolisty a koprivolisty, svetle ruzovo fialova vrbka uzkolista, divizna knotovkovita i velkokveta, zluty jestrabnik, trezalka, cernohlavek obecny, jitrocel, vyrazne fialovy chrastavec a dalsi. Pres cestu se cile zavlni zmije a nenapadne zmizi v trave. Nazev Bukova hora neni nahodny. Zdrave buky se stribrnymi kmeny tu stoji vznesene na svazich hory, rostou i v kamennych sutich podobne jako na Kletecne snad jen s tim rozdilem, ze Kletecna je tvorena znelcem a Bukova hora cedicovou horninou - tefritem. Potesi nas prvni fialove kvety dobromysli obecne. Cestou nas doprovazi ptaci orchestr, v nemz vynika vysoky hlas velmi placheho solisty, ktery mistrne prcha pred nasimi zraky ve vetvich keru.
Blizi se poledne a vsude kolem nas poletuji motyli - belasci, zlutasek, dva druhy lmodrasku, okac bojinkovy a okac lucni, babocka admiral a babocka pavi oko, babocka sitkovana, dva druhy perletovcu, blize neurceny belopasek a objevi se dokonce i dnes pomerne vzacny batolec duhovy s modrofialovym leskem na kridlech, ktery useda na cestu.
Chybi snad uz jen otakarek fenyklovy, ale ten vyhledava teplejsi mista.

Nase cervene znacena cesta zahyba nahle v ostrem uhlu vlevo, je uzsi, hrbolata a klesa strmeji. Pohled do udoli pruhledem mezi stromy je prekrasny, ale my se rozhodneme pokracovat rovne sirokou Rytirovskou cestou a nelitujeme. Po chvili chuze k nam promlouva kameni o zrozeni Stredohori - utuhle lavove proudy promenene ve varhany ve svahu a podel cesty dalsi skalni utvary. Po leve strane cesty nas zaujmou sikmo postavene varhany "Ptaci kameny" - asi 15 m vysoka skala, kde odpocivame a radujeme se z krasneho dne kouzla a romantiky Stredohori.

Pomalu se blizi cas naseho navratu, takze sejdeme od Ptacich kamenu jeste asi 200 m a pak se vracime stejnou cestou. Slunce je za kopcem a v lese je temneji, barevni motyli uz nekde odpocivaji a tu a tam se objevuji tmavsi motyli - snad soumracnici. Zato cmelaci maji jeste i ted napilno. Prezene se prvni mrak, zavane chladnejsi vitr, ale za chvili znovu vysvitne slunicko a my pozorujeme na obloze roztrhane rasy. Nasedame do auta a jedeme smerem k Litomericim.

Krajina je otevrena, skvely vyhled na Dokskou pahorkatinu i na Stredohori. Na obloze se rozehrava drama oblacnosti co do barev i tvaru. Nacechrane vrcholy velkych kumulu jen sviti, mraky se pred ocima rychle lmeni. Pohled na Stredohori, ktere vytvari tmavou siluetu na zlutavem pozadi. Milesovka jako by mela dokonce svatozar - je tam jeste jasno, zato Hazmburk je sotva videt v hrozive temne sedi, ktera se rozprostira po celem jihozapadu...
Je 19 hodin a jsme v Lovosicich na nadrazi. Od jihozapadu se zveda prudky vitr a uz je tu prvni blesk a kapky deste.
Prijizdi vlak, do nehoz nastupuji a ujizdim pred bouri.
Vzpominam na mrak ve tvaru cimburi, ktery nezklamal a bourku predpovedel, a na Bukovou horu, kde nam Stredohori odhalilo dalsi sve krasy a zajimavosti.

6 názorů

17. 03. 2017

Irčo, zdravím a děkuji za přečtení a milá slova.  K psaní mě podnítil vulkanolog Haroun Tazieff, který si posteskl ve své knížce Schůlzky s ďáblem, , že je škoda, že žádného básníka nezaujaly vulkány natolik, aby o nich napsal báseň, takže vulkány stále čekají na svého básníka. Přestože jsem básně předtím nepsala, vnímala jsem to jako výzvu, abych to zkusila, protože vulkány miluji, a to i ty naše vyhaslé. Na výletech v Českém středohoří jsem nacházela hodně inspirace k psaní nejen básní. Snažila jsem se přiblížit jedinečnou atmosféru navštívených míst i těmito prozaickými díly, která jsem často rozepsala už ve vlaku při návratu z výletu. Z knížky jsem měla velkou radost.

Gora
16. 03. 2017

Ráda - jako vždy - jsem četla. No a také se dozvídám o té knížce...to jsi musela mít radost...No a já začala psát v 55:-)...jak se zmiňuješ v komentech, ty v 50:-) a to je fajn

20. 05. 2009
Jiřinko, děkuji za milá slova i zájem. Posílám pozdrav a přeji krásné dny :-)))

19. 05. 2009
Jiřinko, zdravím Tě a děkuji za přečtení dílka a milá slova, potěšil mě Tvůj zájem :-))) Díky i za nápad, už se stalo. Jan Medek - www.epika.cz mi vydal v roce 2007 vlastním nákladem knížku "Z našeho putování po Českém středohoří", která je doplněna třemi jednobarevnými akvarely a čtvrtý je na obálce knížky.

gwiber
09. 09. 2004
JJ, tvá vyprávění jsou nádherná. A mám moc rád středohoří TIP

09. 09. 2004
Anomis Díky za milé zastavení a tip. Jsem ráda, že se Ti líbí - snažím se to psát tak, jak to prožívám gwiber děkuji moc za návštěvu a milá slova i tip. Moc mě těší, že máš rád Středohoří....

Anomis
28. 08. 2004
Miluju přírodu, a miluju Tvé vyprávění o ní, jeto jako bys vyprávěl film který se odehrává přd míma očima, a láká tě do něj vstoupit:o)*t

machal
25. 08. 2004
Jo příroda je fajn - nedávno mě velice uchvátila Malá a Velká Amerika na Karlštejnsku :) - Je tam nádherně kort když je hezky a člověk jde s někým koho má rád :) Tip

25. 08. 2004
andromeda díky za milá slova a za tip.... a díky za zájem, bylo by to prima udělat si spolu výlet, já cestuji také vlakem do Lovosic, kde se scházíme s Poutníky a tam na nás čeká kamarád s autem, které pak zaparkujkeme někde na návsi a pak pokračujeme pěšky.... ve Středohoří jsou místa, kam se jinak nelze dostat, mnohé autobusové linky byly zrušeny. machal díky za zastavení a tip. Amerika je moc pěkná, obzvláště, když na bartevné skály svítí slunce... a samozřejmě, když jde člověk s někým, koho má rád...

andromeda
20. 05. 2004
Chtěla bych s Tebou nějaký výlet podniknout........Bylo by to príma.......Taky jezdíme s rodinkou vlakem do okolí, třeba jen na houby....V přírodě je krásně.TIP

08. 05. 2004
Diky za precteni. Strefila jsi se dost dobre - nas vek je vetsinou kolem 60, nekdo take mladsi, ale my jsme takovi ti nadsenci, asi jako drive byvali Sokolove (ale ty jsem nezazila). Snazime se svoje nadseni rozdavat, probouzet lasku k prirode.

08. 05. 2004
Diky za navstevu a tip. Ja jsem nadsenec pro prirodu od mladi, ale ja jsem se drive zabyvala take aktivne ochrane prirody, malovala jsem, ale temer nepsala.. Souvisleji psat jsem zacala az v 50 letech a mozna ze prave ted, kdyz jsem starsi, mam vetsi potrebu se o lsve dojmy podelit a rozdavat nadseni.