Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hádka

16. 07. 2004
27
25
11805
Autor
Alojs

inu, bez prologu

Žena, jejíž jméno je nám neznámé, se tiše vkrádá do svého bytu. Na sobě má letní kalhoty a lehkou blůzu, a tedy rozhodně ne oblečení, které by odpovídalo jejímu nočnímu pobytu venku. Neznámý muž, leže za bílého dne v manželské posteli a v ruce muchlaje neznámý štos popsaných papírů, předstírá hluboký spánek. Jeho choť, s níž je ve svazku manželském již desátým rokem, si počíná velice neobezřetně – ve snaze nevzbudit svého manžela dělá hluk, který by probral i mrtvého. Přesto všechno „muž beze jména“ neustává ve své hře – hmouře pravé oko čeká na správný moment překvapení. A ten přichází právě nyní. Sotva dýchající ženu přemůže zvědavost - chtějíc se podívat do tváře manžela, zavadí nohou při obcházení postele o šňůru předmětu připomínajícího lampu. Věc představující běžné domácí zařízení se převrhne a do té doby nereagující manžel vyskočí z postele jako divý. Jeho manželka je přistižena!

„Kde jsi byla?!“

Žena s dlouhými blonďatými vlasy, svázanými do copu, je natolik zaskočena manželovou pohotovostí, že není schopna ze sebe vydat ani hlásku: „Eh…“

Její muž, oblečen v onošených teplácích, jako by na sobě dával znát určité potěšení z toho, že konečně docílil svého a naplnil svá tušení: „Byla jsi s ním, že ano?“

Stroze vybavenou místnost v tu chvíli pohltí ticho, které ovšem nemá dlouhého trvání. Žena, jíž táhne na pětatřicet a která je i navzdory tomu velice atraktivní, podlehne svému druhému já, které bylo doposud jejímu manželovi zcela cizí. V mimice její tváře se počne odrážet nepříznivě se vyvíjející situace a stoupající hladina hněvu mísící se s uvědoměním, že ve skutečnosti bylo ukřivděno právě jí. „A co bys čekal?!“ přecedí rázně přes své rty, čímž manželovi, obrazně řečeno, vyrazí dech.

„Cože?! Tak ty mi zahýbáš s mým bratrem a chceš říci, že za to mohu já???“

„Ano…“

Muž v tu chvíli exploduje… kdesi v nitru svého těla. Hádka se začíná přiostřovat. Rozhněvaný manžel pokřikuje na svou manželku vulgární výrazy, máchá rukama a to vše… a to vše ustává až v okamžiku, kdy díky své „nepozornosti“ převrhne z nočního stolku plastovou dětskou kuželku.

Odmlky, způsobené pádem předmětu, využije ke své obraně druhý aktér rozepře: „Co mi nadáváš? Kdo si myslíš, že jsi?“ vyšle na štít svého manžela žena, která na sobě nejeví jediné známky pocitu viny. „Věčně jsi pryč, práce ti přerostla přes hlavu a tvůj zájem o mě… nevěděla jsem o něm až do této chvíle. Co jsi chtěl, to máš…“

Tyto slova muže sbírajícího střepy naprosto dorazí: „Co to meleš?!“

„Věř. Bude nám lépe, když na naše manželství zapomeneme.“

Muž nevěřícně kroutí hlavou – zpočátku měl navrch, teď se však situace obrátila a on, vědom si toho, snaží se tento handicap zastřít bezmyšlenkovitým a rázným chováním. Chytne ženu pod krkem a přirazí ji ke skříni. „Co mi to tady povídáš?!!!“

Žena, obtížně přijímajíc kyslík do svých plic, nepodléhá mužově hrozbě a zesiluje svůj vzdor vůči jemu: „Už jsem podala žádost o rozvod. Když jsi mi nedal dítě ty, dá mi jej tvůj bratr!“

Poslední manželčin dovětek muže naprosto vyburcuje. Hlasitě dýchaje do obličeje své ženy, zvýší intenzitu svého stisku, načež několika symbolickými ranami do břicha své oběti naprosto prolomí odpor člověka, jenž zhřešil v zájmu svého dobra.

Manželčiny oči se zalijí slzami. „Pusť mě… ty hajz…,“ zalkne a nedokončí svá slova.

Muž, drže v šachu svého soka, upustí na podlahu cáry papírů a nahne se pro nůž, ležící na vršku skříně.

„Co to děláš?!“ vyhrkne ze sebe vyděšená žena, která… jen bezmocně sleduje neodvratně se blížící hrot kuchyňského nože, jenž…

zajede…

do jejího podpaží…

Muž pozvedne skleslou tvář své manželky a pohlédne do jejích zakalených očí. Na tváři se mu vyrojí radostný úsměv a s uznáním utne nenadálé ticho: „Dobrý…“

Žena si setře z očí slzy a obejme kolem pasu muže, s nímž se za celých deset let ani jednou nepohádala. „Jenom dobrý?“

„Vynikající, byla jsi vynikající,“ zkrášlí svou poklonu muž, který by v životě neuhodil ženu. „Jsem si jist, že tu roli dostaneš…"


25 názorů

Alojs
06. 09. 2010
Dát tip
je to má zdejší prvotina a ne moc dokonalá... jsem v každém případě rád, že se líbila. :) ale už jsem podal lepší výkony :)

Alojs
16. 08. 2008
Dát tip
nooo, tak to je potěšující... a zároveň i zavazující :) no co, snad to břímě unesu :) ... já si posléze přečtu tvé básně. nyní se pokusím vyřešit záhadu haprujících webovek :)

Markel
16. 08. 2008
Dát tip
Alojs: já starý věci už neřeším, bejvávalo, taky času není nazbyt, zbývá mi tak ještě půlka života :-))(cel. plánuji 104) tak musím prožít smysluplně, dneska, při tom dešti přemýšlím, jak smysluplně :-)). Jdu si číst tvoje novější, mám ještě hodinu čas, než přijedou dítka a půjdu něco ukuchtit :-)) P.S. a koukej hodně psát, neb máš vůči mně závazek a víš ty proč? dala jsem si tě do oblíbenců :-))

Alojs
16. 08. 2008
Dát tip
je to už staré... a ke starým věcem se už nevracím... ačkoliv bych chtěl, nějak na to není čas a navíc... brzo vyprchává chuť. zpětně bych měnil vše :) a je otázka - bylo by to pak vůbec dobré? na druhou stranu - některé nedostatky mě opravdu smolí :)

Markel
16. 08. 2008
Dát tip
učesat a dobrý - T

Elyon
14. 08. 2008
Dát tip
Toto presne hovorím o mojej počiatočnej tvorbe :) Myslím teda, že si môžem dovoliť povedať, že tvoja počiatočná tvorba je omnoho lepšia ako moja súčasná. Mám sa ešte veľa čo učiť a snažím sa...

Alojs
14. 08. 2008
Dát tip
to jsem rád :) nicméně abych z nich rychle nevypadnul. má počáteční tvorba - jak tak koukám - není nijak obstojná :)

Elyon
14. 08. 2008
Dát tip
No v každom prípade ťa mám v obľúbených autoroch odteraz. A inak tie "vodítka" som si všimla, ale neprikladala som im význam.

Alojs
14. 08. 2008
Dát tip
snažil jsem se závěr opodstatnit vodítky, plastovými kuželkami a dalšími nápovědami... málokdo si jich všiml. a já... když jsem si to teď přečetl po tolika letech... ani se nedivím :)

Elyon
14. 08. 2008
Dát tip
Veľmi prekvapivý záver...

Lucass
04. 11. 2007
Dát tip
Už jednou jsem si tuto povídku četl. Tenkrát jsem však nenapsal komentář. Nu což, učiním tak nyní. Je to hezké, to ano. Dobře se to čte, závěr podobného typu jsem od tebe čekal. Myslím však, že vynikáš v recenzích a povídkách ze života. Asi hodně čteš, neboť tvá slovní zásoba je na vysoké úrovni. Co bych ti ale vytknul: Zkraje popisuješ, jak kdo leží, běží... Ke konci naflákáš přímou řeč a utneš to. Jako by tě to přestalo po 10 minutách bavit a chtěl si tu rozepsanou povídku rázně ukončit.

Alojs
05. 06. 2007
Dát tip
děkuji :) přechodníkům vyřídím :)

Semíšek
05. 06. 2007
Dát tip
Fantastický užívání přechodníků, krásný slova a fakt jsem s myslela, že ji zabije. Super a rozhodně si to tip zaslouží!!!

Alojs
03. 06. 2007
Dát tip
celá povídka je kostrbatá. a co já vím, snad jsem to tak psal záměrně (v opojení filmem, který byl vyprávěn podobným stylem). nicméně, tohle je stará věc... sám nevím, jestli bych něco takového v současné době vůbec četl...

Alojs
04. 05. 2007
Dát tip
jejda, tak to díky :) děkuji i za reklamu, kterou jindy nesnesu :)

ne, na tenhle text mě upozornila Korála. Četla jsem toho už od tebe víc, ale tohle se mi zatim asi líbilo nejvíc.

Alojs
02. 05. 2007
Dát tip
díky za návštěvu. původně jsem se chtěl zeptat, jakpak se dostane čtenář na tak staré dílo, ale pak mi došlo, že mám tento text první v seznamu a... :) no nic. samozřejmě chápu. díky za názory

hlavně ten konec mě dokonale překvapil a zaujal.moc pěkný!

Korála
01. 05. 2007
Dát tip
:cDDDDD Dokonalý. Teda to ne, ale to tak řikám, když se mi to líbí. Chápeš. Takže jo. Tipec

Alojs
06. 03. 2007
Dát tip
tohle je moje prvotina. někdy si ji zase přečtu, abych si osvěžil "pot tvořící" vzpomínky :)

Celebrian
06. 03. 2007
Dát tip
Teda konec fakt šokující, jak řekl Fehu...a sedí mi celkem i ten styl psaní, trochu mi to připomíná divadelní hry...dějství prvé "žena neurčité barvy vlasů vychází zpoza domu" :-)

Fehu
02. 10. 2005
Dát tip
ok, konec sokujici, kdyby tam nebyl bylo by to nic moc (jelikoz dej je pro mne absolutne nezajimavy), ale i tak se me to moc nelibi..., jelikoz ten konec je sice necekany, ale je tak strasne moc necekany, ze me to tam vadi..., vymyslet takovej konec neni nci extra, to je jako kdyz se neco deje a najednou napises: "ted se probudil a cely to byl sen", nebo mel na obliceji masku, nebo odehravalo se to v jeho hlave, nebo bylo to jeho dvojce...ja nevim je to sice sokujici ale tak strasne jednoduse sokujici... nevim jestli jsem se vyjadril dobre, o cemz pochybuji, ale alespon jsem se opkusil a hlavne to neber jako utok nebo tak neco... je jasny ze asi moc dobry kamaradi nebudem, kdyz jsem zatim kazdou tvoji povidku, kterou jsem precetl, zkritizoval...sorry...polepsim se:)

Alojs
02. 10. 2005
Dát tip
jedna věc: ta pointa (pro tebe nečekaná) proplouvá celým dějem. Všimni si náznaků. Ono to opravdu není tím, že bych se v závěru rozhodl všechny přechcat :) Já to od začátku psal s tím záměrem, že to tak skončí (plastová kuželka, muž muchlající cáry papírů, oblečení, které neodpovídá nočnímu pobytu venku, neexistující střepy, symbolické rány do břicha...). je to jedna velká hra. jedna velká hádanka.

Fehu
02. 10. 2005
Dát tip
ok neceho jsem si vsiml, ale stejne to bylo spany tak, aby si toho ctenar nevsilm, nebo nemel vsimnout, to musis uznat!!! kdyby te vsichni odhalili uz pred koncem nebylo by to to co si chtel... a jinak je jasny ze si to psal stim zamerem, ale taky s tim zamerem lidi prechcat, chtel si aby to necekali...

Alojs
02. 10. 2005
Dát tip
chtěl jsem, aby se lidi na pár místech chytlu za hlavu a řekli si: "To je kravina. Jaká kuželka?" A aby jim to pak v závěru došlo a usmáli se. Nechal jsem se inspirovat (samozřejmě okrajově) Šestým smyslem, či filmy Davida Lynche

Fehu
02. 10. 2005
Dát tip
jojo sestej smysl je super a kdyz uz je me ted tvuj zamer znam, libi se me to, jako to stou kuzelkou, jelikoz to sem fakt nechapal...:)

poliana
19. 07. 2005
Dát tip
Tý, jo. Dobrý, Zaplať pánbůh za ten konec, nečekala jsem to a tím líp.tip

Manon2
13. 07. 2005
Dát tip
Ne jejda ... já už byla celá natěšená na nějakej krvák... a ono zase nic :o). Možná to je ale takhle před spaním lepší. Naopak ... ten jazyk, jakým si to psal, a který byl kritizován, tak ten se mi fakticky moc líbí. Hlavně bych muže a ženu nepojmenovávala... na co zatěžovat takovými "zbytečnými" fakty?!

Alojs
13. 07. 2005
Dát tip
Děkuju... to je má taková "zvláštní" povídka. podobným stylem jsem už žádnou jinou povídku nenapsal... raději :-)

nemáš zač...

Je to dobře napsaný, vůbec jsem nečekal, že to takhle skončí. Že by ses snad nechal inspirovat samotným Králem překvapení Alfredem Hitchkockem? (nevím, jak se to píše, kdyžtak sorry Frído)... Nemůžu jinak, než ti dát tipa....

Alojs
29. 05. 2005
Dát tip
inspiroval jsem se Davidem Lynchem. Je tam hodně náznaků, proč to nakonec končít tak, jak to končí. díky za návštěvu

Eilil
23. 05. 2005
Dát tip
:o) heheh.. :o) dobrá povídka.. má to skvělé vyvrcholení.. což je tedy jen třešnička na dortu... líbí se mi jakým způsobem jsi popsal atmosféru... A ten přichází právě nyní. Sotva dýchající ženu přemůže zvědavost - chtějíc se podívat do tváře manžela, zavadí nohou při obcházení postele o šňůru předmětu připomínajícího lampu. Věc představující běžné domácí zařízení se převrhne a do té doby nereagující manžel vyskočí z postele jako divý. Jeho manželka je přistižena! jak se postupně hrotila celá situace.. :o) někdy jsem si řekla.. že si to ze mě dělá jen srandu.. že ona předstírá, že mu zahla.. aby rozčeřila hladinu domácího stereotipu.. a dopadne to katastrofou.. ale konec dobrý.. všechno dobré.. :o) t

Katycik
13. 05. 2005
Dát tip
Ne, to ne. No, možná kdyby se namanul někdo... Prostě jsem neměla náladu na veselé věci, když já jsem byla naštvaná.

Alojs
13. 05. 2005
Dát tip
tak to jo :-) V tom případě, jseš-li ještě naštvaná, zkus si přečíst mou "Osuduvou sekeru" uděláš mi tím radost

Katycik
13. 05. 2005
Dát tip
Jdu na to.

Alojs
13. 05. 2005
Dát tip
och... máš to u mě :)

Alojs
12. 05. 2005
Dát tip
takže jsi měla náladu na hádku, jo? :-)

Katycik
12. 05. 2005
Dát tip
Vybírám si podle zajímavých názvů a podle toho, co mě právě zajímá a na co mám náladu.

Katycik
08. 05. 2005
Dát tip
Je to dobře napsaný. Líbí se mi ten konec.

Alojs
08. 05. 2005
Dát tip
Jejda! Jaxes dostala k tak starému dílu?

Gonsales
29. 01. 2005
Dát tip
mazec...az do posledni chvile mi busilo srdce napetim;))

doute
28. 11. 2004
Dát tip
čekat se to dalo a právě proto jsem byl zklamanej....čekal jsem překvápko

Alojs
28. 11. 2004
Dát tip
No nevadi, taky je to moje prvni dilko na pismakovi (tedy povidka). Pokud budes mit chut, precti si neco jineho... Tim mi udelas radost.

doute
28. 11. 2004
Dát tip
pokud budeš mít chuť, něco mi dopopruč

doute
26. 11. 2004
Dát tip
takovej happy end je mi vždycky zklamáním

Alojs
26. 11. 2004
Dát tip
nejde o happy end, ale o hru. a pokud jsi cetl dobre, mohl jsi to cekat.

Alojs
20. 11. 2004
Dát tip
Kriticka bud, mas-li takovy dojem - to by potom bylo stereotypni, nemyslis? :-) Co se tyce Hadky, tak tady hodne lidi odradil prave ten pritomny cas - pusobi tvrde, a prestoze jsem to tak chtel, nasli se taci, kterym tenhle syrový styl moc nesedl. Ale coz :-)

Drawen
19. 11. 2004
Dát tip
No...na zacatku se ti moc opakuje nezname. Tve povidky se ctou moc dobre a velmi me prekvapil zaver, to jsem opravdu necekala. Umis cloveka prekvapit, ale styl jakym je napsana ta povidka se mi nelibi...promin, kazdej mame jinej vkus....ale uz bych mohla prestat byt kriticka vid?

wazzup
07. 11. 2004
Dát tip
máš zajímavý styl... u čtení se rozhodně nenudím. pointa neohromila, ale mile překvapila. rozhodně si od tebe ještě něco přečt, až budu mít víc času

Kačírek
03. 11. 2004
Dát tip
ten konec je opravdu šokující, ale jinak v tom nic nenacházím...

Vespa
02. 11. 2004
Dát tip
Čekala jsem co z tebe vypadne a nezklamals, bylo by mi divný, kdyby to skončilo nějak fádně... Ne že by to bylo nějak megaoriginální, ale mi se to líbilo. Taková spousta lidí ti to už poupravila, že ani nemam co dodávat. Počkam si až mě nasereš, pak možná budu psát rozsáhlé, zničující a obludně inteligentní kritiky... Možná slovosled a stavba vět mi tam sem tam pokulhává...

JiKo
01. 11. 2004
Dát tip
je sice otázka zda by v nějaké divadelní roli byla tato scéna s tak rychlým mordem ale budiž:) na malém prostoru dobrá a nečekaná pointa snad jen jedinné slůvko mi napasůjet: neobezřetně - myslím, že se tam spíš hodí neohrabaně (neobezřetnot je cos jiného ne?) dám ti vTip

Alojs
01. 11. 2004
Dát tip
tohle je americké béčko přeci :-)) to slovíčko opravím. díky za názor

johanne
01. 11. 2004
Dát tip
zakončení je fajn :) ze začátku se mi moc nelíbí míra dramatizace - přiznám se, že jsem vyjela zpátky nahoru, abych se mrkla na kategorii... tedy zcela hnidopišsky, myslím, že povídka by neměla takhle začínat, navíc ten přítomnej čas, to je docela děs celkově... ani moc ne :/

Alojs
01. 11. 2004
Dát tip
syrová věc.... zcela zamýšleně, zkus "V moci spisovatelově" - to tě možná potěší... Tohle je přeci jen rok dva staré. A pak bych taky mohl navštívit já tebe, že? Udělám tak, neboj... zítra se třes :-)

I_v_a_n_k_a
29. 10. 2004
Dát tip
fakt skvělej závěr.to jsem vůbec nečekala. Ty seš váně asi dobrej, vid? moc se mi to líbilo a jdu číst dál, i když mně prve rozsáhlost tvých dílek zarazila....Tip****

Ejunka
17. 10. 2004
Dát tip
Fíha! Sice jsem čekala spíš nějakou morální pointu, čekala sem že ji zabije...ale je to dost dobrý..myslím, že se mi v klíčových okamžicích i napětím rozšiřovaly zorničky a tajil dech:) Jen z toho nože v podpaží, není nejdřív úplně jasné, co vlastně udělal..tedy nám natvrdlým určitě:) TIPuji

Alojs
17. 10. 2004
Dát tip
ne, že bych si na tom nějak zakládal, ale ten tipík se nedostavil :-)))

Ejunka
17. 10. 2004
Dát tip
jo, to my došlo až pozděj, ty materialisto, na mě už je dneska nějak pozdě:) Tak ještě jednou TIP, a teď to třeba i udělám..možná..:)

Tezi
13. 10. 2004
Dát tip
To, jak jste se bavili o těch překlepech, tak to co je tady dál, stojí za to....no, posuďte sami V suoivsoltsi s vzýukemm na Cmabridge Uinervtisy vlšyo njaveo, že nzeáelží na pořdaí psíemn ve solvě. Jedniá dleůitžá věc je, aby blyy pnvrí a psoelndí pímesna na srpváénm mstíě. Zybetk mžůe být totánlí sěms a ty to přoád bez porlbméů peřčetš. Je to potro, že ldiksý mezok netče kdažé pensímo, ale svolo jkao cleek. Zjíamvaé, že?? Dsot dboré

Andulka
30. 07. 2004
Dát tip
Ja si musim delat pripominky....ja bych je pak zapomnela...:-) a) zena, jeji muz...to zacina jak pribeh z cerne kroniky..:-) b)Žena, jíž táhne na pětatřicet a která je i navzdory tomu velice atraktivní -> za to "navzdory" bych te byla schopna kladivkem zakladivkovat nekam do diry....:-)))) c) skvela pointa Souhron...dej jim meno...at to zacina jako normalni hadka...at nechas ctenare myslet, ze o tom to je.....Vyskrtni slovicko navzdory :-)))).....A pointa napadita, vtipna...a jsem rada, ze sem si to precetla.*

Alojs
30. 07. 2004
Dát tip
Nazdárek, no, přiznám se, že budu o tom přemýšlet - co se týče těch jmen. Ale zatím jsem spíše přikloněn k "muži" a "ženě", což mi přijde takové syrovější a pro tento typ povídky i lepší (ale to už musí posoudit čtenáři, takže jestli má někdo obdobný názor, ať se přidá do diskuse :-)) - "navzdory" samozřejmě změním :-)) dík za názorek a za típek

Alojs
29. 07. 2004
Dát tip
Překlep opraven (vůbec jsem si toho nevšiml) - tohle se mi stává často, že přehazuji v rychlosti písmenka a pak, i když si to přečtu třeba 10x, vždycky to vnímám v mysli správně :-) Složitě jsem to psal záměrně, chtěl jsem, aby to lidi oprvadu vtáhlo, takže - i když máš možná pravdu - já sám si to nedokážu ve skromnější formě představit. Díky za názory a típky :-)

Arien
29. 07. 2004
Dát tip
jj znam:) nejlip tak rozhovory na icq, to sou nekdy perly

Arien
28. 07. 2004
Dát tip
hmouře... moc hezký překlep celkem vtáhne, takže je ta pointa vážně celkem nečekaná vytkla bych trochu až moc velkou strojenost (hlavně začátek), je to imho až příliš složitě psáno na ten jednoduchý děj ale jináč fajn

Pisces
20. 07. 2004
Dát tip
WOW:) Super. Nečekala jsem takový konec, už jsem se bála, že půjde o klasickou kýčovitost typu :A žena bezvládně klesne k zemi..." a ono né:) Fajn, T ****

Zbyhoň
18. 07. 2004
Dát tip
Tak jo, tipnu si. Ačkoli pointa není nějak super, má to příjemný styl, dá se to číst.

Matylda
17. 07. 2004
Dát tip
Pobavila jsem se, zajímavě napsané.

angel1
16. 07. 2004
Dát tip
ha,sice bych měla výhrady proti formulacím typu:nahne se pro nůž ležící na vršku skříně a noční pobyt za bílého dne, ale jináák-dobré a v záplavě poezie velice osvěžující-tip

fungus2
16. 07. 2004
Dát tip
Nevim co bych konkretně napsal. TIP

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru