Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Psaní předložek a předpon "s, z, vz"

15. 07. 2004
2
0
8127
Autor
Solitary



Psaní předložek a předpon "s, z, vz"



Psaní předpon:



předpona význam slovesa






vz - - směřování vzhůru ( vztyčit se, vzlétnout )

- vymanění se z nějakého stavu ( vzpamatovat se, vzkřísit )



s - - směřování dohromady ( shluknout se, sejít se )

- směřování shora dolů ( seskočit, sejít, slézt )

- směřování z povrchu pryč ( setřít, smazat, smýt )



z - - dokončení děje ( zlomil, ztratil )

- stát se někým nebo změnit stav (zhubl,zmoudřel,zmodral,změkl)






Psaní předložek:



s - pojí se ze 7. pádem ( s dcerou, se ženou )



z - pojí se s 2. pádem * ( z lesa, ze zlata )



 



* Předložku z je možno užít s 2. pádem vždy ( ze stolu ).
Jen v případě, chceme-li naznačit předložkou východisko pohybu z povrchu pryč nebo
po povrchu dolů, lze použít předložku s ( se stolu )


Solitary
02. 08. 2004
Dát tip
..se koukám, koukám, tohle jsou zajímavá témata a to, že je tu spousta lidí mnohem sečtělejších než já, mě vyvádí z míry :)) Ale jen tak dááál !! (na tak tenký led se radši pouštět nebudu :) Ale ta gramatika nespisovnýýho jazyka mě moc zajímá...

navážeč
27. 07. 2004
Dát tip
Ne, Aerotiku. Kampa by se ti podělo to b? A kde by se vzalo to u? A kde by se vzalo to u v obout. A jak by vlastně bylo slovotvorně motivovánou to obout? Jinak bota je přejato do č. v cca 14. stol. z románskejch jazyků (píšou fr. botte, ve stř. latině bota), pův. význam jako dnes anglické boot. Tedy bota vysoká. Jinak bejval střevíc obecný pojmenování pro botičky. Takže by bylo ostřevíčit, nastřevíčit, vystřevíčit... nebo tak nějak Obuti... to halt můžem najít ve staroslověnštině. Takže tak...

FLO
23. 07. 2004
Dát tip
Aerotik: děkuji ti dobrá duše, beru to jako kompliment :o)

Aerotik
23. 07. 2004
Dát tip
"beru to jako kompliment" - tak to také bylo míněno, FLO; byla jsi jedna z prvních položek v mých oblíbených (i když jsem Tě četl hlavně z jiného nicku)! navážeč: Etymologický slovník nemám, ale nebude to obout/zout souviset se slovem bota (zout=z bot)? S tím anglickým příslovcem out určitě ne.

Debbi
22. 07. 2004
Dát tip
...jo, to decentní upozornění, o kterém tu píše navážeč, to myslí vážně. Už jsem měla také "tu čest"...bylo do přesný, chvíli jsem to trávila...a bylo to vážně jen pro mě...jak řekl - decentní. Já ho tu nepomlouvám - chápejte mě dobře - já s ním souhlasím.

navážeč
22. 07. 2004
Dát tip
B_G: klikni si nahoru... tohle je v Klubu přátel gramatiky. Je tam pár takovejch... jinak... vřele doporučuju: Jazykovou poradnu Ústavu pro jazyk český AV, jsou milí a radí i mejlem. Snadné. Jo... výborná je tam sekce Často kladené otázky... tam jsou tři čtvrtiny toho, co budete potřebovat. Debbi: vidíš, ani nevím ;-))

navážeč
22. 07. 2004
Dát tip
Já vím, že ten název je dlouhej a vypadá suchoprdsky... ale fakt jsou v poho. Akroát občas jim neni rozumět... páč řikaj prasárny jako participium... ale snažej se :)))

Aerotik
22. 07. 2004
Dát tip
Záslužné, Samotářko! Mně chyby kazí dojem z děl tak, že leccos kvůli nějaké obzvlášť trapné chybě nestrávím, i když je to jinak dobré. Rozlišuji ovšem mezi chybami z nevědomosti a úmyslnou nespisovností. Literát, který nezná gramatiku, je u mne fušer stejně jako zedník, který neumí používat vodováhu. Na druhé straně kdyby FLO nebo SarahMarieSchwarz psala povídky spisovně, ztratily by mnoho ze svého kouzla. Danny: obzvlášt pikantní (a pro mne trochu neprůhledný) je pravopis slevit, sleva, ale zlevnit, zlevněný.

navážeč
22. 07. 2004
Dát tip
s-levit stejnej základ jako polevit, ulevit, úleva. s-levit je *levit dolů zlevnit má stejnej kořen -lev- ale nejdřív je lev-ný a pak z-levníme. změníme stav zvláštní na tom celém je, že se odvozuje od jakéhosi slova, které neexistuje. není levit, není vlastně ani z čeho udělat to lev-ný. takovejch slov je ovšem povícero. nejznámější příklad bude asi ob-out a z-out. out ovšem známe v češtině jako zámezí ve fotbale na tři... a v dneska módním spojení bejt out. se ovšem jinak vyslovuje a je zřejmý, že to nemá suovislost... Jinak... i nespisovný jazyk má gramatiku. Pravopis a spisovnost... nespisovnost... to jsou věci, který jsou jakási zvnějšku dodávaná nadstavba. Gramatika... to je ten jazykovej systém... ten když sebereš, zbydou ti jenom slova...

navážeč
21. 07. 2004
Dát tip
FLo, Luckytaky: mně to ani neštve a vím, že v tzv. dílech jde o něco jiného. právě proto mě vždycky potěší, když takový věci jako mizernej pravopis neodvádějí moji pozornost od toho podstatného...

FLO
21. 07. 2004
Dát tip
navážeč: jo, to máš pravdu. pravdu pravdoucí. já páchám chyby jenom do určitých mezí. teda - tam kde si to můžu dovolit tak , že to zapadne do textu. s tím S a Z to je zrovna tak, ale už si nedovolím hazardovat s tvrdým a měkkým i. to bych vypadala jako blbec :o)

navážeč
21. 07. 2004
Dát tip
ok, lucky, kdybys něco řešila, klidně napiš... osobně, když mě vyprudí chybka, posílám decentní upozornění, který nejni vidět...

navážeč
21. 07. 2004
Dát tip
tak to ne, dyž seš chlap, tak to nic :-))))))

navážeč
21. 07. 2004
Dát tip
a tak dobře... klidně napiš, spolu si pro změnu můžem vožrat držky (ne, neřikej, že seš abstinent...)

Danny
21. 07. 2004
Dát tip
... jo a ještě jsou tam výjimky -který mě celkem štvou- například "strnulý" se má psát se "s" i když je to změna stavu (chtěl jsem napsat těch výjimek víc ale nemůžu si vzpomenout...)

navážeč
21. 07. 2004
Dát tip
Danny: jo je jich docela dost...: – schovat, skonat, skončit, slevit, spálitm spasit, spáchat, stěžovat si, strávit, stvořit, stýskat si aj. – praví Pravidla

FLO
19. 07. 2004
Dát tip
Já to prostě píšu jak se mně to hodí a jak se mně chce. tak.

Armand
16. 07. 2004
Dát tip
!*

Solitary
15. 07. 2004
Dát tip
Vidíš, a sem jsi zabloudil, aniž bys měl v úmyslu si někde gramatiku vyhledávat.. Tak se omlouvám, že jsem se připletla do cesty. :o) Nikoho samozřejmě nepodceňuju, pouze sem dávám to, na co se mě tu lidi ptaj a u čeho vidím, že často chybují. Někteří mají snahu psát teď neřeknu spisovně - to po nikom nevyžaduju - ale normálně gramaticky správně, aby pak jejich čtenáři měli při čtení klid a nezakopávali o zbytečný hrubky. Váhala jsem, jestli mám toto založit, abych pak nenarazila na někoho, kdo si to třeba špatně vyloží a bude to považovat za pouhé poučování. O to mi vůbec nejde...

Take_Five
15. 07. 2004
Dát tip
jsi zlatej, solitére :)

Noe1
15. 07. 2004
Dát tip
solitér: má podpora, považuji tvou činnost za záslužnou.

Solitary
15. 07. 2004
Dát tip
ď.! ...Ale jsem "ta" ;o))

též si myslím, že opakování je matka moudrosti. Koneckonců kdo nechce, číst nemusí, že? *

solitary, diky - s a z me mucej do dneska :_)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru