Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+5 neviditelných
Wizardry VII
datum / id22.07.2004 / 123732Vytisknout |
autorDanny
kategorieRecenze i neliterární
sbírka/net/pismak/pocitace/dila,
zobrazeno4884x
počet tipů1
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog
Rozhodl jsem se že začnu psát recenze počítačových her. Jedná se taky o literární tvorbu, ne? Zejména půjde o starší DOSovky. Pokud by nebyl zájem, seriál ukončím.
Wizardry VII
Wizardry VII (dále W7) bylo hrou, která mě uchvátila na nejdelší dobu, zejména díky její rozsáhlosti, ale také hratelnosti, díky které jsem u ní tuto dlouhou dobu vydržel.
Jedná se o hru typu RPG (dungeon, "hra na hrdiny) - na začátku si vytvoříte šest postav (můžete i méně, ale to se nedoporučuje) a pak s nimi procházíte rozsáhlý svět planety jménem Guardia a hledáte tajemný magický předmět "Astral Dominae".
Již sama tvorba postavy není triviální - je k dispozici velké množství ras (člověk, elf, trpaslík, ale taky např. felpurr-"kočičí člověk" či dracon - kříženec člověka a draka) a povolání (kromě klasických válečník, kouzelník, zloděj i třeba ninja, mnich, lord či psionik). Postavy mají základní vlastnosti (síla, inteligence, obratnost) a dovednosti (skills) - ty mohou být i specifické pro dané povolání.
Je též k dispozici hodně (kolem stovky) různých kouzel - ta se rozdělují jednak na kouzelnická, kněžská, alchymistická a psionická a jednak je zde šest druhů magické energie (ohnivá, vodní, zemská, vzdušná, mentální a božská) - různé nestvůry jsou jinak citlivé na různé druhy energie, například na neinteligentního tvora nebudou působit mentální kouzla, na ohnivého tvora ohnivá...
Při samotné hře probíhá čas na tahy. Nemusíte tedy honit nestvůry myší a klikat o život jako v nějaké akční hře, ale v poklidu tahového souboje jednotlivým postavám určíte co mají dělat a potom se jen díváte jak byly úspěšné, pak přijde další kolo a vy znovu po pečlivém zvážení situace určíte útok, obranu či kouzla... pohodička.
Nestvůr je moc druhů, ovšem každý z nich nemusí mít nutně jinou grafiku, vzhled. Hra vznikla na počátku 90tých let, místem na disku se šetřilo, takže například je tu několik druhů ještěrek, které graficky vypadají stejně, ale mají odlišné jméno (to se vám při kolovém souboji ukáže) a vlastnosti. Pokud mají postavy málo vyvinutou dovednost Mytology, poznají jen obecný druh nestvůry (že je to obří ještěrka) ale ne již konkrétní poddruh (iguanadon, rock lizard, godzilla...).
Apropos vlastnosti a dovednosti - po každém přestupu na vyšší úroveň dostanete body na zvýšení dovedností, vlastnosti se mění tak, že se náhodný počet náhodných vlastností zvýší o 1. Protože různá povolání mají různé dovednosti a přestup na vyšší úrovně začíná být postupně pomalejší, vyplatí se měnit povolání a tím se vám postupně vytvoří silné dovednosti a hodně kouzel.
Ovšem přestup do jiného povolání je podmíněn určitou hodnotou
vlastností (např. pokud někdo chce být kouzelník, musí mít inteligenci minimálně 12) a po samotném přestupu vlastnosti "spadnou" na minimální hodnoty (to je celkem nelogické, ale budiž). Kvůli náhodným změnám vlastností po zvýšení úrovně se vám může snadno stát, že chcete změnit povolání ale není to možné. Pak pomůže například hexa editor (např. Hacker's View) jímž zeditujete soubor s pozicí hry - já vím, je to malinko podvůdek, ale dá se to "morálně" překousnout...
Co se týče "multimediálního" zpracování, je to na svou dobu OK. Grafika je VGA (asi 320x200), hudba se ozývá pouze občas, zvuky jsou hodně dobré - každá příšera má jiný zvuk, v chodbách to tajemně šramotí...
Díky velké komplexnosti a rozlehlosti hry jsem poprvé hrál s návodem - ale i tak mi trvalo půl roku než jsem porazil zlého Dark Savanta a hru dohrál... nyní jsem "to rozjel" bez návodu, ale hru jsem přerušil jednak kvůli škole a jednak kvůli jiným aktivitám (tvorba DanielSoft editoru, tvorba literární, ...). Mám rozehraný i osmý díl série Wizardry, s recenzí přijdu někdy později. Tož tak.
Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

25.08.2004 00:00:00s_manga
ještě lepší než jsme čekali :o)
31.07.2004 00:00:00Danny
přátelé, co se týče recenzí, je toto moje "druhotina", takže asi ještě nebude tak dobrá. (prvotina vyšla kdysi ve Score č. 66 -recenze na hru Bomb Jack)
26.07.2004 00:00:00s_manga
No tak jsem se rozhodl že to dopíšu ale i tak je tu dost kritiky, no tak aspoň závěr.
Celkově je to dobrý, pokud by jsi to měl bez chyb, psal bys už do nějakého časopisu. A pokud jde o mě tak já bych to taklhle nenapsal, prostě jsi lepší a na dobré cestě.
Těším se až si od tebe zase něco přečtu.
26.07.2004 00:00:00DarkMind
No, v prvom rade vďaka za nostalgické pripomenutie. Pri W7 som strávil tiež nemálo hodín a myslím, že je to jedno z najlepších RPG vôbec.

Pokiaľ ide o recenziu samotnú, mám pocit že je trochu nesystematická a málo detailná. Rozhodne tam chýbajú informácie o tvorcoch a distribútoroch, hodnotenie jednotlivých stránok hry (príbeh, hratelnosť, grafika, hudba, ...), celkové hodnotenie (ktoré síce vyplýva z kontextu, ale nie je jednoznačné a kvantifikovateľné, takže sa to potom ťažko porovnáva s prípadnými ďalšími).

Každopádne je ale dobré, že si s recenziami na pc hry začal, môže to byť rozhodne zaujímavé čítanie pre mnohých čitateľov. :))
25.07.2004 00:00:00AZALIN
Jo copak Wizardry... to je nostalgie... ;-))
23.07.2004 00:00:00racky
chvíli to opravdu ulpívá na zbytečných podrobnostech... a stejně mám nakonec pocit, že jsem se o tom mnoho nedozvěděla.
v recenzi by asi taky mělo být, kdo hru vytvořil a pro jakou firmu. určitě by se dalo dohledat, jaký měla ve své době ohlas... psali o tom andrew nebo ice?
máš tam slušný počet suchých a nedobrých vazeb, v první řádce zaměň její za příslušný tvar zájmena svůj...a oprav chyby a překlepy.
ale stejně to zůstane suchý.
22.07.2004 00:00:00Toxman
Řekl bych, že to ještě není úplně ono... navíc Ti tam úplně chybí celkové hodnocení (shrnutí, klady, zápory apod). :)
22.07.2004 00:00:00s_manga
rád čtu recenze ale nikdy jsem žádnou nepísal, ale mám touho tě opravovat a tak toho využiju.
První odstavec - základ v pohodě jen bych to skrouhnul a možná o něco volnější jazyk ne tak konzervativní, recenze u pc her mají často vtipnou formu což miluju, jo a doporučuji knihu od S. Kinga - mistra hororů :O psaní - jsou tam dost dobrý a použitelný rady
Druhý odstavec - skousnuto :o)
Třetí a čtvrtý odstavec - připadá mi že se příliš zaobíráš detailama a přitom se jima nezaobíráš zase dostatečně, když už tak už
Čtvrtý odstavec - skoro to je ono :o)
Pátý odstavec - a co přidat nějaký vtip? jinak ok
Šestý od.- možná bych vynechal: proč jsou zvířátka stejná a více bych rozepsal jejich funkci, inteligenci a pod.
Sedmý od. - no dobře já to pochopil ale co ti co nikdy nehráli drd?
Osmý od. - dopíšu později musím jít :o)

|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.