Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sekera poznání

01. 08. 2004
16
4
12005
Autor
Alojs

Jak řekla moje babička, kdo bude \"chtít\", ten možná pochopí. Každopádně zapojení vaší představivosti a domýšlivosti je nezbytné.

Tak tohle byl opravdu HNUS. Petr, sympatický dvacetiletý mladík, student dvou vysokých škol, nemohl uvěřit svým vlastním očím. Byly tři hodiny ráno a místo toho, aby doháněl spánkový deficit z minulých dnů, stál ve vytahaném pyžamu v otcově zahnívající kůlně. Všude byla krev. Prostě všude. Na podlaze, na stěnách, na stropě a dokonce i ve škvírách a sucích dubových prken. Byla čerstvá, samozřejmě červená a poměrně hutná. Stékala pomalu po svém podkladu, pomalounku, nijak nespěchajíc - vždyť času bylo dost. Petr stál přímo ve dveřích, tak, aby se neušpinil a zároveň se vyhnul kapající tekutině, a s maximální neschopností uvěřit sledoval něco, na co by v životě ani nepomyslel. V duchu se jen těžko zmohl na jakýkoli komentář. V protějším levém rohu ležela zakrvavená sekera, hned vedle ní kanystr s benzínem a v pravém koutu poničené oblečení… Avšak vůbec to nejhorší si hovělo na podlaze u pravé stěny. Nahé cizí tělo – řádně zmasakrované – by nenechalo klidného ani toho nejotrlejšího zaměstnance nemocničních piteven. Muž středního věku, s nějakým tím kilem navíc, na hlavě rozmáhající se pleška, pod nosem prošedivělý knír – na koncích nápadně zežloutlý vlivem častého smáčení v pivním moku – a obrovská díra v břiše, naskýtající Petrovi naturalistický pohled do nejniternějších útrob člověka, pohled na rozervaná střeva a z nich vytékající zapáchající hmotu hnědého zbarvení…

„Proboha!“ vyhrkl konečně ze svých úst a sklopil zrak. Petrovi nebylo dvakrát do smíchu, žaludek se mu houpal z jedné strany na druhou a ani ten nepříjemný smrad ze zatuchlé krve, vnikající nenápadně do jeho nosních dírek, neposiloval v našem hrdinovi pocit fyzické a psychické zdatnosti. Bylo tedy jen otázkou času, než jeho organismus povolí a uvolní průchod stráveným potravinám…

Vzdor z jeho strany byl však bezúčelný a jenom oddaloval nevyhnutelné. Pár zdánlivě nekonečných vteřin, několik pohledů na nesympatického muže koupajícího se v kaluži vlastní krve a už se Petr prohýbal u vnějšího rohu kůlny, zvraceje přitom tak intenzivně, že vzbuzení patřičné pozornosti bylo jaksepatří na místě.

„Co je ti, synu?“ zaslechl Petr z povzdálí, odkudsi ze tmy a ihned mu bylo jasné, že se blíží jeho otec. Jedním rukávem si setřel z tváře zbytky vyloučeného jídla a druhým, tím čistším, pot z čela.

„Copak jsi to neviděl?!“ přecedil Petr přes své zuby, hlídaje se přitom, aby nemusel znova zvracet. Sotva však dořekl poslední slůvko, jím zbystřená otcova postava, lampou z kůlny místy osvětlená, mu přinesla odpověď nejenom na tuto otázku, ale i na řadu dalších, které by s největší pravděpodobností následovaly.

V Petrovi by se v té chvíli krve nedořezali. Natolik šokující bylo zjištění, ke kterému dospěl jedním jediným pohledem - pohledem na otce, potřísněného od hlavy až k patě rudou tekutinou a oblečeného ve slušivé řeznické zástěře.

Bylo něco málo po třetí hodině ranní a ti dva tam stáli před kůlnou, hleděli na sebe tak jako nikdy předtím a mlčeli, nenacházejíce ve svých myslích jediného vhodného slova.

Byla to scéna jako vystřižená z nějakého předválečného němého filmu. Jedná kritická a absurdní situace, nemající zdánlivě žádné východisko, dva herci proti své vůli, mimika v jejich tvářích natolik kamenná, že by i Sfinga mohla tiše závidět, a okolo nich vzduch… na první pohled neviditelný, přesto plný života, nenadálých pocitů a stovek výstižných slov.

Ve snaze zatarasit této němotě dráhu brzy se o své slovo přihlásil Petrův otec: „Vražedné ticho, řekl bych…“

„To ano,“ pokýval Petr lehounce hlavou a zamířil zrakem do interiéru kůlny, „kdo to tam leží?“

„To je můj šéf, synu…“

„Tvůj šéf?!“ otázal se Petr zcela nechápavě, ztráceje přitom první zábrany.

„Ano.“

„A co tam dělá?“

„Odpočívá?“ neodpustil si Karl menší žert. „Ne, vážně, trochu mě naštval, takže…“

„Takže jsi ho zabil?“

„Jo…“

„A proboha… proč?!“

„Protože mě zkrátka již delší dobu sral. A nejenom mě, ale i další mé kolegy. Kdybys ho znal, tak bys věděl, že je to svině, která si nezaslouží hovět si společně s námi pod tímto sluncem. Můžeš kroutit hlavou, jak chceš, můžeš mě poslat do hajzlu, ale věř mi, že jsem svým činem prokázal lidstvu neskutečnou službu,“ odvětil se zcela klidnou tváří Petrův otec.

Nečekaje na žádnou odezvu, došel pak ke kůlně, jedním táhlým krokem překonal dva schodišťové stupně a poslepu vykonaným dotykem zhasl vevnitř světlo.

„Ale to přece nemůžeš!“

„Ale můžu,“ řekl Karl, přistoupil k Petrovi a chytil jej svým typickým způsobem kolem ramen. „Nečekám, že mě pochopíš…“

Petrovi se v ten okamžik převrátil celý život vzhůru nohama. V objetí svého otce si uvědomil, v jaké slepotě doposud žil. Nyní z ní vystoupil, jenomže jako tentýž člověk. Nemohl přijmout otcovu filosofii, nemohl nad tím vším lehkomyslně mávnout rukou a kráčet dál, přičemž doufat, že jej nebudou pronásledovat výčitky svědomí. Jeho rozum mu to zakazoval a Karlův ledově chladný přístup k celé záležitosti jej doslova a do písmene děsil.

Přesto se ale nepokoušel z otcova sevření vymanit, vzít nohy na ramena a zdrhnout bůhvíkam. Nehledě na to, ve skrytu své duše přeci jen doufal, že tohle všechno je pouze výplod jeho fantazie – jinými slovy, další noční můra.

„Je tohle první člověk, kterého jsi zabil, nebo jich bylo už víc?“ optal se po chvilce dumání.

Tahle otázka Karla rozesmála. Na tváři se mu vyloudil jakýs takýs náznak úsměvu: „Heh… víš… celý život si žádá své oběti… a v tom mém jich bylo mnohem více vynucených nežli těch nevynucených.“

„Mám to tedy chápat tak, že jsi zabil vícekrát???“ netajil své překvapení již tak udivený Petr.

„Ano…“

Mladíkem tento příval nově nabytých zjištění řádně zacloumal. Stále si nechtěl připustit, že je jeho otec vrah, a proto pálil na jeho štít, na tu jeho zakrvavenou zástěru, jednu otázku za druhou: „To mi chceš říci, že už takhle činíš několik let a já o tom vůbec nevěděl???“

„Ano, synu. Může se to zdát těžko pochopitelné, ale je to tak. Je to záležitost několika let, neřkuli desetiletí…“

„Tomu nemohu věřit,“ zavrtěl Petr hlavou.

„Nevěř… nicméně je třeba si uvědomit, že každý, kdo na této planetě přijímá kyslík do svých plic, je vlastně vrahem. Někdo vraždí životní příležitosti, někdo zabíjí vztahy mezi lidmi a někdo zase mýtí vzpomínky… Já nejsem jiný, jen nevraždím nic z toho, co jsem předtím zmínil. Jsem tak trošku odlišný zabiják…“

„Takhle to ale, tati, nejde!“

„A kde je to psáno? V zákoně? Víš vůbec, kolik je tam hloupostí? A zvláště u tebe mě to překvapuje! U tebe jakožto člověka, který může dosáhnout opravdu slibné profesionální dráhy. Máš talent, máš vzdělání… máš tolik možností, a přesto budeš v budoucnu okolo sebe kydat hnůj. I ty jsi, můj synu, vrahem!“

„Tohle nemůžeš porovnávat!“ rozčiloval se Petr.

„Jsem na tomhle světě už několik let a moc dobře vím, jak to tady chodí a co mohu srovnávat. A můžu ti upřímně říci – až na jednu výjimku mi nikdy nebylo líto lidí, které jsem zabil. Je zde totiž jedna věc, která nás odlišuje. A není to skutečnost, že mou prací protéká krev, ale fakt, že zatímco já budu jednou vzpomínat, jak jsem tomuto světu pomohl, tak ty budeš naopak litovat. Budeš sám sebe proklínat, že jsi ze sebe nevyždímal maximum, že jsi celým životem proplul na půl plynu a že jsi se k hodně lidem zachoval jako nevybíravé prase. Za pár let dorazíš na pomyslnou křižovatku, která určí tvůj další osud, a já dám klidně ruku do ohně za to, že uhádnu, jakým směrem se vydáš. Nerozhodne tvůj rozum a výchova, ale tvá vychcanost, kterou jsme jako rodiče nebyli schopni v tobě potlačit.“

„Otče, prosím, mlč,“ vysoukal ze sebe Petr, drže si přitom ruce na uších.

„Nemohu… chci ti to říct, chci ti všechno vysvětlit…“

„Ne, prosím, ne!“

Karl se však nenechal odradit, přistoupil blíže k Petrovi a pozvedl jeho skleslou hlavu. Spatřil slzy - slzy člověka, který nepoznává svého otce… Pohlédl do jeho očí a počal mu pomalu promlouvat do duše:

„Všechno začalo, když mi bylo patnáct. Tehdy jsem se porval s jedním klukem, který mi neustále nadával a taky mě šikanoval. Byl silnější, ale já měl něco, co on ne. Když jsem mu vrazil do břicha rybičku, už se tolik nesmál… Ani nevíš, jak jsem byl zaskočen, když mým tělem neprojel pocit zděšení, ale pocit uspokojení. Právě tenkrát jsem si poprvé uvědomil, že jako člověk nemohu nečinně přihlížet bezpráví, které se tady děje. Je všude okolo nás a nikdo s ním nic nedělá. Proto jsem se jednoho dne rozhodl, že budu konat všechno proto, aby byl tenhle svět mírumilovnější – byť za cenu nejhoršího lidského hříchu. Proto jsem nemohl nikdy brát zřetel na to, jestli je mi daná oběť blízká, či nikoliv. V tomhle směru jsem musel být neúprosný… Promiň…“

„Nechápu to,“ řekl Petr polohlasně a odvrátil svůj zrak zcela jiným směrem. „A co matka? Řekl jsi jí o tom?“

Tato slova Karla překvapila, jako by nemohl uvěřit tomu, na co se ho jeho vlastní syn ptá: „Ano… řekl, ale věděla to jen chvíli…“

„Chvíli?“ zeptal se Petr udiveně.

„Nemohl jsem ji dovolit, aby to šla vytroubit na policii. Myslel jsem, že ji můžu věřit, ale stačilo pár chvil, abych dospěl ke zcela jinému názoru. Zjistil jsem, že to není žena, které bych mohl podobné důvěrnosti sdělovat. Na to jsem však přišel hodně pozdě.“

„Cože?“

„Musel jsem ji zabít. Už už se obouvala, už už se viděla na policejní stanici. Sakra, to víš, že toho lituju…“

„Ty jsi ji zabil?! A kdy?! Dneska v noci?!“

„Prosím?“ vyhrkl překvapený otec. „Je tomu už dvaadvacet let…“

Karlova slovní odezva Petra naprosto zaskočila a vyrazila mu z úst jakoukoli reakci. Padl bezmocně na kolena a zabořil obě ruce do hlíny. Slzy na líci mu samým zděšením zkameněly. Aniž by věděl jak, v hlavě mu nastal velký zmatek a strnulý výraz ve tváři byl toho zářným důkazem.

„Co se děje, synu? Stalo se ti něco?“

„Nic,“ ozvalo se z jeho úst po několika minutách naprostého mlčení, „já jen… já jen myslel, že matka žije…“

„Promiň… domníval jsem se, že to víš,“ pokusil se Petra uklidnit jeho otec.

Pak se oba na dlouhou dobu odmlčeli. Trvalo to hodně dlouho a minuty ubíhaly snad nejpomaleji, jak jen mohly. Bylo skoro půl čtvrté a venku nebyla už zdaleka taková tma jako před hodinou. Pomaloučku svítalo a stejně tak se dělo i v hlavě postupně se zklidňujícího Petra. Ležel u otcových nohou a malinkými krůčky směřoval ke zjištění, že zde všechno nehraje tak, jak by mělo. Po chvíli pozvedl svou zablácenou tvář a podíval se upřeně do Karlových očí. Neviděl v nich však mladého studenta, ani odlesk měsíčního světla, ale něco naprosto odlišného – tlustého chlapa s prošedivělým knírem a s rozrůstající se pleškou na hlavě.

Petr prozřel. Bolestivě. Jakákoli slova byla v danou chvíli zbytečná a jen chabou náplastí přes bolístky skutečné pravdy.

„Synu?“

„Neříkej mi tak!“ vykřikl Petr důrazně a v mžiku se postavil zpátky na nohy. „Ty přece nejsi můj otec!“

Pak si setřel z pyžama bláto a hlínu, odstrčil od sebe neznámého muže a rázně vykročil směrem k potemnělé kůlně.

„Nechoď tam,“ prosil jej Karl, uvědomiv si své klopýtnutí.

Marně však…

Petr byl odhodlán podívat se pravdě do očí a „otcovy“ prosby proplouvaly kolem něj jako voda, která v korytě omílá pevně usazené balvany. Vystoupal ty dva schůdky, udělal krok vpřed, nahmatal na vnitřní straně kůlny spínač a rozsvítil. V rychlém záblesku spatřil sebe samotného a v tu ránu také pochopil, kde učinil/učiní zásadní chybu svého života. Na zemi již neviděl zohavené tělo, v koutě již neležela žádná sekera, ani krví potřísněné oblečení. Jen ta kaluž zůstala…

KALUŽ…

JEHO…

KRVE…


4 názory

Alojs
07. 09. 2010
Dát tip
heh, no... to je pro mě pocta, ale vážně... s odstupem času (2010-2005) můžu říct, že jsem nepsal nijak zvlášť... no nijak tak, abych sloužil jako vzor. Takže jsi mě zaskočila. Šokantně. ... S tím pochopením si nic nedělej. Taky tento text moc nechápu :)

Alojs
07. 03. 2007
Dát tip
napsal jsem to tak schválně... celé věty jsou z pohledu otcova "nereálné". a to z níže uvedených důvodů... myslím, že jsem to tady psal... buďto u osudové sekery, nebo tady. ale to je jedno. jsem hotovej. avšak dík za návštěvu

Celebrian
07. 03. 2007
Dát tip
Konec zas určitě nečekaný ale celkově to nebylo ono, neseděla mi tam některá slova...věta "Protože mě zkrátka již delší dobu sral" se sama v sobě tluče...slovo již, se slovem sral mi prostě nejde dohromady, myslim, že tady tomu přílišná spisovnost hodně ubírá

Alojs
05. 06. 2005
Dát tip
je zvláštní, ale ono spíše logické, že hodně lidí, když jim dám avi na tohle dílo, tak neskočí na to, které jim avizuju, ale na to, co má podobný název. Tady se ale nejedná o velký přehmat. Osudová sekera je upravena po stránce některých krkolomných pasáží, ale jinak pojednává o tom samém, co Sekera poznání. díky za přečtení :-)

Rabb
21. 05. 2005
Dát tip
Líbilo, moc líbilo... T!P Pro mne, čtenáře, kterého literární násilí doslova baví je popis zmasakrování osoby v úvodu až nechutné - "vytékající zapáchající hmotu hnědého zbarvení..." Alespoň to čtenáři přiblíží, na jakej HNUS se musel hlavní hrdina dívat. Jak se mi zdá, otec Petra je lehce nevyrovnaný člověk. Ne nevyrovnaný, přímo flegmatický a je mu u prdele, že někoho zabil. Jako bych ho viděl říkat: "Však on to někdo uklidí". Ale na druhou stranu má své charisma. To, jak s lehkostí odpovídá na synovy vystrašené otázky je skvělé. Velice se mi líbí dialogy, kterými veškerou pozornost na svou stranu ztrhne otec. Už tak ve třetině jsem si přestával uvědomovat, že je tam nějaký Petr a stále jsem s napětím očekával, co otec čekne dalšího... Líbilo, opravdu líbilo... Určitě mám nějaké výhrady, ale kvalitu tohoto dílka to nijak nesnižuje. T!P

Alojs
21. 05. 2005
Dát tip
je to jedna z mých prvních povídek, proto jsem tě směroval na "Osudovou sekeru", která je přepracovaním tohoto díla :-) Jako že jsem odstranil některé chyby a tak. Jinak je to o tom samém. jinak díky za přečtení, jsem vděčen. Tvá kritika mi opravdu udělal radost. ach... :-)

Alojs
01. 05. 2005
Dát tip
díky pikacu. promiň, že tě vábím k tomuhle dílu až po dvou měsících, ale já jsem někdy holt neschopný :-)

pikacu
08. 02. 2005
Dát tip
Tak - přečetl jsem si včera Tvojí verzi 2.0. Jsou dobré obě! T*

Alojs
04. 02. 2005
Dát tip
Právě bych řekl, že nápad převyšuje zpracování. Doma mám teď verzi 2.0, upravenou verzi této povídky a ještě pořád není dopilována. A hlavně, co se týče myšlenky, snažím se ji v té nové verzi učinit srozumitelnější. A že není jednoduchá a jednoznačná. Pokud sis svou vlastní pointu našel, jsem jen rád. To svědčí o tom, že u čtení přemýšlíš :) Díky za kritiku

doute
28. 11. 2004
Dát tip
dva skvělý momenty....vražedný ticho a rybička v břichu....))))....filozofuješ a to je dobře filozofovat nad rozlitou krví

Alojs
28. 11. 2004
Dát tip
díky doute, já mel takove tuseni, ze by te tohle mohlo zaujmout :-)

doute
28. 11. 2004
Dát tip
milé, přátelské prostředí, sympatická postava hlavního přeživšího hrdiny, detektivní záletka....prostě dobrota

Drawen
21. 11. 2004
Dát tip
No nevim, zrovna me by zajimalo jak presne jsi to myslel. ALe zaver si tedy, jak rikas, udelam sama :-)

Alojs
20. 11. 2004
Dát tip
Tady jsem nekompromisni - nic se vysvetlovat nebude :-) K napsani tohodle dilka me primel jeden film Davida Lynche. Je to takove, jak pisu v uvodu, a zalezi na tve predstavivosti a domyslivosti, jaky konec si sama utvoris. Dle reakci znamych je tech variant celkem dost (i kdyz maji mouchy a ta moje je nezlomna - alespon myslim :-)) Diky za nazor, i za tip

Drawen
19. 11. 2004
Dát tip
Hm...nejak jsem to nepochopila..asi si to budu muset precist jeste jednou a pozorneji..nebo by jsi mi to mohl osvetlit. Hm? Kazdopadne tohle se mi libilo „Odpočívá?“ neodpustil si Karl menší žert. „Ne, vážně, trochu mě naštval, takže…“ nechtela bych ho trosku nastvat ;o). Kazdopadne je to zajimave, moc dobre se to cte. Rozhodne tip * :-) „Takže jsi ho zabil?“ „Jo…“

hippiesanda
13. 11. 2004
Dát tip
ten začátek byl teda dost nechutnej fakt:) ale líbilo*

Alojs
13. 11. 2004
Dát tip
Díky hippiesando. A co se týče nechutností... tak ty já rád :-)

hippiesanda
13. 11. 2004
Dát tip
no..že prej díra do břicha až mu byly vidět střeva..:)

wazzup
08. 11. 2004
Dát tip
dumám... chápu to? nebo ne? každopádně je se mi to moc líbílo.. vtáhlo to do děje.. k formě nemám co vytknout. k ději... určitě mi to bude vrtat hlavou, ale to je dobře, ne?:) tip

Alojs
08. 11. 2004
Dát tip
přesně tak... a o to mi šlo :-) abych lidi dostal do téhle pozice. Díky za názor, udělal mi radost

Vespa
07. 11. 2004
Dát tip
neposiloval v našem hrdinovi pocit fyzické a psychické zdatnosti... to se spíš hodí do scénáře, ale zase to bude naschvál, jsem si tím, téměř stoprocentně jistá :o) ve slušivé řeznické zástěře... že bych si nějakou pořídila? :o) ale tvá vychcanost, kterou jsme jako rodiče nebyli schopni v tobě potlačit... tatínek je sympaťák se vším všudy, abych tak řekla :o) Mno, hele, stylově je to vážně trochu slabší, ale ten příběh... Okouzlující! :o) tip za fotříka :o)

Alojs
07. 11. 2004
Dát tip
Pěkně hnusnej, no jo :-) Tady, jak říkám, jsem brousil... Neříkám, že jsem už dobrousil, ale ... však víš, nějak si to obkecat musím :-) Ale máš pravdu, shodla se na tom více lidí - forma by mohla být lepší. Na druhou stranu, když jsem to tehdy psal, asi hodně jsem to podřídil příběhu a finální myšlence. Toliko k tvé kritice :-) Thank za přečtení

Vespa
07. 11. 2004
Dát tip
služebníček :o)

johanne
02. 11. 2004
Dát tip
technicky mě tam skoro nic nerušilo, takže fajn, snad sis občas mohl odpustit ta oslovení "můj synu, otče", je to nic neříkající, jen to nastoluje určitou atmosféru, působí to strašně tvrdě... nevím, jak to napsat... je to prostě nepružné, jestli víš, co se pokouším říct :o téma - trochu moc silný kafe, je to sic jen fikce, ale člověk si občas domýšlí moc a sklouzává do jiných rovin sorry, tohle nedokážu hodnotit

Alojs
02. 11. 2004
Dát tip
je mi to jasné, aly bylo to záměrné, protože, jak píšeš, to nastoluje určitou atmosféru. Nereálnou atmosféru... Nevadí, že nehodnotíš, potěšilo, že jsi to silný kafe vůbec dočetla

leenai
31. 10. 2004
Dát tip
uffffff….. celkem nátřesk, což? :) ohavný je to tedy dost… :) t*

I_v_a_n_k_a
29. 10. 2004
Dát tip
trichu sado, ale fakt pěkně napsaný.ne můj styl ani že bych to zrovna toužila číst, ale píšeš poutavě a opravdu dobře.piš dál,a le na můj vkus bych asi trošku pozměnila téma

clovrdik
26. 10. 2004
Dát tip
dobrý je to ... musle jsem zapřemejšlet a to ej fajn; určitě TIP

Dolente
23. 10. 2004
Dát tip
Asi se budu muset ještě vrátit, nejsem si jistá že chápu správně.. Mrazilo mě... chytej téčko! :o) Já se vrátím! ;o))

Notreal
17. 10. 2004
Dát tip
ta forma by se dala trošku vypilovat, ale sám vím, jak je to těžký....pro mě je u povídek podstatná myšlenka a děj příliš inovativní to sice není, ale i tak se mi to líbilo !* jinak vítej do klubu

Alojs
17. 10. 2004
Dát tip
Díky, Notreale. V klubu jsem rád :-)

petr(angel)
17. 08. 2004
Dát tip
OK. Psal jsem svuj NAZOR. (nedelam si nadeje, ze by mel nekoho zajimat a to, ze se k nemu stavis kladne me uprimne potesilo). Co se tyce logiky pribehu, pochopil jsem to jinak, nez jak jsi to psal a to bylo asi duvodem nekterych mych poznamek. Trosku me mrzi, ze me beres jako stourala, nebyl to umysl. Proste jsem jenom na rovinu napsal, co mi vyslovene nevyhovovalo (zbytek-tedy to, k cemu jsem se nevyjadroval beru jako dobre, a neni to treba upravovat.) Hodne zdaru v dalsim psani, Petr

StvN
16. 08. 2004
Dát tip
Což tohle je už lepší. Je to trochu jako v mlze. Možná sis mohl dovolit věnovat se více budování atmosféry. Rozhovor se totiž docela táhne.

petr(angel)
16. 08. 2004
Dát tip
K deji se vyjadrovat nebudu...nema to cenu. Ani prekvapiva myslenka neopravnuje takovy dej.... k forme: vyhrkl konečně ze svých úst vyhrkl konecne(bohate staci, pokud tam chces dat ty usta, tak pouzij jine sloveso a urcite vypust zajmeno svuj(jak jina usta by to asi byla) jinak to pusobi neohrabane) ani ten nepříjemný smrad ze zatuchlé krve, vnikající nenápadně do jeho nosních dírek a)ani neprijemny smrad zatuchle krve (bez "ze") b)vnikajici do jeho nosnich direk (nenapadne je nesmysl, krev je citit velmi intenzivne, pokud se s krvi nesetkavas kazdodenne, tak jeji pach urcite pro tebe neni nenapadny (a pokud jsi na nej zvykly, tak si ho zase neuvedomujes, takze ti neni neprijemny) proste ve vete nelze pouzit oboji, bud je pach nenapadny nebo neprijemny) Bylo tedy jen otázkou času, než jeho organismus povolí a uvolní průchod stráveným potravinám… Vzdor z jeho strany byl však bezúčelný a jenom oddaloval nevyhnutelné. 2x totez. (casem bude zvracet, ale bojuje proti tomu), je zbytecne to zduraznovat, kazdy to chape. zvraceje přitom tak intenzivně, že vzbuzení patřičné pozornosti bylo jaksepatří na místě hodne neohrabana vetna skladba zbytky vyloučeného jídla vyloucit lze jidlo jenom jednim zpusobem, navrhl bych uzit jineho slova (zvracet, vydavit, vyvratit atp.) jím zbystřená otcova postava jim spatrena (OK) ale zbystrena-pokud neveris, tak si ve slovniku spisovne cestiny najdi vyznam slova zbystrena. obavam se, ze ve forme, ve kter jsi to uzil ty se to bezne neuziva a mlčeli, nenacházejíce ve svých myslích nenachazeje nenadálých pocitů a stovek výstižných slov. ticho(kdy zadny z nich nevi co rici) a zaroven je vzduch plny vystiznych slov? a kráčet dál, přičemž doufat, a pritom doufat logicke chyby: Někdo vraždí životní příležitosti, někdo zabíjí vztahy mezi lidmi a někdo zase mýtí vzpomínky… Já nejsem jiný, jen nevraždím nic z toho, co jsem předtím zmínil. Nesmysl. Pokud takto filozofuje, musi mu byt jasne, ze sam vrazdi vsechno z toho + navic i lidi jako takove Kdyz se dvacetilety mladik dozvi, ze pred dvaadvaceti lety prisel o matku (ktera nebyla jeho matkou, ale to jeste nevi) tak mu to divne neprijde a nakonec vse pochopi? neni to zvlastni? odstrčil od sebe neznámého muže proc neznameho? je to preci on (nebo jsem to nepochopil spravne?) Zaverem. Netradicni (to je tak nejlepsi kritika, ktere se ti ode mne za toto dilko dostane, pokud ma byt uprimna) nemam nic proti krvavemu humoru (muj "carodej" je podobny) ale forma je dulezita a ani hektolitry krve nenahradi dej, charakteristiku, vtipnost, spad a dalsi "drobnosti" ktere delaji kvalitni prozu.

Alojs
16. 08. 2004
Dát tip
Tak předně petře(angele) jsi to nepochopil. ke všem výtkám se vyjadřovat nehodlám, protože jsou povětšinou šťouravého charakteru (řešení slov "ze" a "svůj" - tohle je věc individuálního názoru). V určitých případech máš pravdu, v jiných zase ne (nenacházejíce je správně podle výkladu pravidel psaní přechodníků - pokud tedy nemám zakoupenou špatnou příručku :-)). Na druhou stranu - co se týče filozofování, dvouletého skluzu u matky a neznámého muže, jsem rád, že jsi na to každý vytvoří svůj vlastní názor, ale ten můj (v souvislosti s pochopením zápletky) je zřejmě odlišný od toho tvého, takže věř, že jestliže jsem tam napsal to, co jsem tam napsal, asi to nebude chyba (na tohle jsem si dával obzvlášť pozor), ale spíše postupné kroky k popření jednotlivých dojmů (mylných). Ale těší mě, že má někdo vůbec zájem přečíst tohle poměrně delší dílko a napsat mi na něj svůj názor. za to díky

Alojs
16. 08. 2004
Dát tip
připojuji reakci od Dandeliona, kterou mi poslal jako zprávu, neboť mu spadl Písmák: mimika v jejich tvářích natolik kamenná, že by i Sfinga mohla tiše závidět- - hezký přirovnání:) Naopak dialogy byly dost slabý- používat v přímý řeči \"již\" enbo \"můj synu\" (a nejen to) mi připadá jako zoufalej nápad... Táhlý krok…no nevím, moc mi to spojení nesedí Jinak mě to dost zaujalo, možná, že se to dalo ještě trochu prohloubit, ale líbí se mi i tak, jak je.

Alojs
16. 08. 2004
Dát tip
angele, teď mě ale napadlo, že to tvé pochopení děje by šlo prohlásit za nepsanou "třetí" možnost. proč ne? aby však byla v tomto pohledu povídka plně dokonalá (což nebude nikdy nic), musel bych ji za tímto "účelem" (nenapadá mě teď vhodnější slovíčko) psát.

chicoria
01. 08. 2004
Dát tip
super dílko, rozhodně tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru