Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+14 neviditelných
Tři idealistické teorie světa
datum / id08.09.2004 / 127633Vytisknout |
autorDanny
kategorieÚvahy
zobrazeno10962x
počet tipů5
v oblíbených0x
do výběru zařadilPrint,
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog
Tři idealistické teorie světa

Pokud odmítneme materialistickou teorii, mnou pracovně nazvanou "Slepý vesmír", (odmítnutí se zakládá na mých osobních zkušenostech... to vydá na další článek a nebudu to tady rozvádět), vytvořil jsem si v průběhu života tři teorie o světě

 

1. Boží plán

Svět byl stvořen Nejvyšší bytostí, s Jí známým účelem, vše je pod kontrolou, každému dávají synchronicity to co si zaslouží a to co "má" dostat aby "šel dál". My celý Plán nevidíme protože jsme jen součástky ale můžeme si být jisti že vše je OK.

 

2. hra

Je to hra. Možná něco jako Šivův tanec, možná pyramida která se skládá z  menších her každého jednotlivého člověka, her rodin, národů, ras... celé to  tvoří jednu velkou gamesu a Nejvyšší bytost se baví. Bezva bezva.

 

3. solipsismus

Toto je přísně "vědecko-idealistický" přístup. Egoistický a pro někoho hnusný. Cogito ergo sum. Vím že existuji. Ale co zbytek vesmíru? Je nezávislý, nebo  závislý na mě? Nemůžu (exaktně) ze své pozice dokázat, že má vědomí cokoliv  jiného než já a že když odejdu z místnosti, místnost tam stále je... chápete?
Takže realitu jsem si kolem sebe vytvořil (a stále vytvářím) já. Dětinské,  říkáte? Ale povýšil jsem to na jednu ze tří teorií protože tyto solipsistické  myšlenkové pochody nemůžu pominout...

SYNTÉZA

 

Tyto tři teorie se vlastně tak nějak nevylučují, ale doplňují. Dá se zkonstruovat jejich syntéza, o kterou se nyní pokusím:

- je jenom jedno Já (Solipsismus)
- to si hraje na vesmír (Hra)
- ten si stvořilo plánovitě aby se projevilo (Plán)

 

cítím to tak, že teorie Plán a Hra transformují při syntéze Solipsismus
tak, že nejsem jediný, kdo má vědomí. To je sice v podstatě jen jedno, ale já (=Danny) v něm nemám (či zároveň mám a nemám -vivat doublethink) výsadní postavení. Protože je jen jedno Já, a z třetí teorie to plyne, Nejvyšší bytostí která vše kolem sebe stvořila jsme my všichni (já, ty, oni ... různé pohledy na Já)

zbývá poslední věta - každý ji může v duchu opakovat (neplatí jen pro Dannyho :)

 

"jsem Nejvyšší bytost, která si pro sebe naplánovala hru."

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

11.10.2004 00:00:00Giltar
Print: Klanim se... brilantne receno!!! Bud statecny Danny, pravda zvitezi!!!
16.09.2004 00:00:00alternative4
... a co z tvých teorií plyne?
14.09.2004 00:00:00Print
Danny...já na tvém místě bych mlčel a nenechal se vtáhnout do kalužových debat hrajících se na rozbouřené moře...
*!
13.09.2004 00:00:00Zoroaster
Danny: Jsem potěšen, že tě má kritika dovedla k hlubšímu zamyšlení. S některými pojmy je to, jak říkáš, často složité, i mnozí filosofové chápou někdy stejný pojem poněkud odlišně. Bohužel i encyklopedie místy vykládá pojmy velmi nepřesně a v rozporu s jejich konkrétním užitím v konkrétní filosofii. Pokud člověk chce na nějakém pojmu postavit úvahu, měl by asi daný pojem znovu definovat (sám to ovšem vždy také nedělám). Např. jedna "materialistická teorie" neexistuje, je jen několik filosofických názorů, které se označují jako materialistické a od sebe se značně liší. Neznám ovšem zdaleka všechny. Jako zastánce objektivismu (opět různě používaný pojem - já mám na mysli filosofii objektivismu - viz Leonard Peiokoff a Ayn Randová) ale odmítám empirický materialismus v jeho tvrzení, že vše lze odvodit z přírodních a mechanických zákonů. Ovšem solipsismus považuji za smrtelný omyl a jako (ne)smysluplný názor je zcela mimo můj zřetel. Přeji také hezký den.
12.09.2004 00:00:00Danny
Zoroaster: myslel jsem si, že téma už nechám plavat, ale pro jistotu jsem si ještě ověřil mnou používané sporné pojmy. Použil jsem elektronickou encyklopedii Diderot 2002:

solipsismus, názor člověka, který za jedinou skutečnost pokládá sám sebe. V této extrémní podobě není solipsismus trvale možný, v méně důsledných podobách se však vyskytuje (L. Klíma).

materialismus, novověký filozofický názor (od 18. stol.; tendence již od počátků filozofického vývoje), že všechna skutečnost je hmotné povahy a poznatelná smysly. Veškeré duchovno je chápáno jako odvozené, popř. dokonce i jako redukovatelné na látkovou povahu. S materialismem obvykle souvisí i gnozeologický optimismus; jsou-li všechny oblasti bytí podřízeny týmž zákonům a opírají se o jediný princip, lze předpokládat jejich poznatelnost. Významní představitelé materialistické orientace: indická filozofická škola lókajáta, řecký filozof Démokritos a Epikúros, římský Lucretius, francouzští osvícenci (La Mettrie, H.-D. Holbach, C. A. Helvétius aj.), britští empirici (F. Bacon, T. Hobbes), marxismus. Z latinského materia (hmota). Opak idealismu. Význam rozporu mezi idealismem a materialismem v dějinách filozofie často přeceňován a neoprávněně schematizován (zejména v marxismu).

... zjistil jsem že tyto pojmy znamenají to, co jsem si myslel že znamenají - čili v úvaze jsou použity korektně. Problém asi nebude v mém svévolném vymýšlení obsahů pojmům ale v širších definicích pojmů (u mě) versus užších (u tebe).

možná je filosofie tvůj obor - potom ovšem chápu větší kritičnost... sám taky (jsem informatik) často vidím jak mnozí lidé nepřesně používají pojmy mého oboru (například kdosi při otázce na MP3 na Internetu použil slovní spojení "program MP3"... přitom nejde o program ale o datový formát. ale jeho výrok lze přesto pochopit.) - takže nad tím většinou trošku mhouřím oči...
no nic, hezký den :)
11.09.2004 00:00:00Zoroaster
Jeden po názvem "Tři idealistické teorie světa" napíše zcestné pojednání, a další dva mu dotčeně sekundují, když čtvrtý uvede věci na pravou míru :o). Moje kritika nebyla ani tak hluboká, jen stručně poukázala na hrubé omyly úvahy, to není žádné machrování. Nevědomost cti netratí, pokud se člověk nedomnívá, že ho nemá nikdo co poučovat...

Armandův skepticismus není sice výjimečný, ale v dnešní době je neodůvodnitelný. Pouhé nevědění nebo nechápání souvislostí není důvod k tvrzení že "Poznání je vzácná věc, kterou lze jen velmi nesnadno předat". Objektivní názor není jednostranným aktem, pokud je podložený racionálmí epistemologií. Nelze však očekávat, že člověk postihne univerzální jednotu světa. To není možné (ani nutné) s porostého důvodu konečnosti lidského poznání. Lidská touha nalézt odpovědi na otázky vzniku a základní příčinu světa zůstane patrně vždy pouze nesplněným přáním, které není podmínkou pochopení smyslu lidského života a přírody.

10.09.2004 00:00:00Danny
Zoroaster: pokud se utápíš v pojmologii a nevnímáš přitom celkový smysl úvahy, pak běda...

použil jsem pojmy, které jsou nejbližší mojí těžko popsatelné (a protrpěné) zkušenosti... možná to může zmást někoho, jehož definice pojmů jsou užší než moje...

...myslím že na Tvoji reakci na dílo pěkně "sedí" Armandova druhá kritika

(nic ve zlým, ale s tím "pseudointelektuálním hlupákem" jsi mě trošku zarazil... kdybych dílo myslel jako parodii, zmínil bych se o tom alespoň v prologu...)
10.09.2004 00:00:00Danny
StvN: podobně jako Zoroaster? (předpokládám) Nebo podobně jako já(autor díla)? Tvá kritika připouští obě interpretace...
10.09.2004 00:00:00StvN
jsem Nejvyšší bytost, která si pro sebe naplánovala hru

Takhle. Protože někdy mi skutečně přijde, že odejdu-li z místnosti, ona zmizí. Občas na ulici potkám člověka, který zkrátka nemůže a nesmí existovat. Pak si říkám, že je to hříčka, něco, co mi matrix připravil pro pobavení. Ten člověk vlastně existuje jenom proto, abych si ho jednou všiml.

Zoroaster je vzdělanec šermující pojmy, ale zřejmě nedá nic ze sebe.
10.09.2004 00:00:00hajdam
Pokud by byl solipsismus pravdivý, jak si mám vysvětlit,že v mé představě světa existují fakta, která neznám? Pokud jsem si v rámci "hry" omezil své vědomosti, pak již nejsem stejnou bytostí, která představu tohoto světa vytváří, jinými slovy nejsem to já, kdo tvoří mou představu okolního světa. Já jsem na takovou věc prostě příliš "hloupý" :-)

|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.