Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

30.9.2004

07. 10. 2004
17
4
9824
Autor
Robinia

Když Noe1 přišel s projektem 30.9.2004, odepsala jsem mu "Náhoda - ten čtvrtek příští týden zrovna dychtivě očekávám... ;-)))". Opravdu ten den byl pro mě tak trochu sváteční.

Narodili jsme se pár dní po sobě, on koncem září a já začátkem října. Vyrůstali jsme spolu doslova od peřinky a stali se z nás kamarádi na život a na smrt. Náš svět byla nejdřív jen velká zahrada, rododendrony, altán pod lískami, později louka a za ní stáj s telaty. Ještě kousek dál koleje v úzkém údolí porostlém břízami, z něhož se vlak najednou vznesl po viaduktu nad Dolinu. Večer jsme se tím směrem dívali na proudy jisker, které sršely do tmy. Dál byl  už jen les a hranice. Tenkrát pravidelně rozorávaný pruh země, aby byli dobře vidět ti, kteří by na ni vstoupili. Sedávali jsme v malé vesnické trojtřídce vedle sebe, zápasili jsme s čísly a písmenky. Čekávali jsme na školní autobus nebo jsme šli domů pěšky. A taky se občas svezli se sousedem na traktoru. Těch tajemství, co jsme spolu měli...

Před čtrnácti dny mi napsal, že bude projíždět Prahou. „Moc rad bych Te videl. Zdenek“ Kolik vzpomínek mi vytanulo v mysli...

Naposledy jsme se viděli přesně před dvaceti lety. Vrátila jsem se tehdy na tři roky do pohraničí. Tenkrát mi řekl, že chce odejít, že už má nějaké plány a jestli nechci s ním. Emigrace? Ne, nikdy jsem na něco podobného nepomyslela, nedokázala bych odejít od svých blízkých a nemít naději na návrat. Příští jeho dopis přišel skoro za rok z Montrealu. To už jsem byla vdaná a bydleli jsme na druhém konci republiky. Čas od času mi od něho přišel pozdrav na mou dívčí adresu.

Našli jsme se znovu díky internetu. Začali jsme si psát doslova denně, o všem prožitém a prožívaném, o splněných a nesplněných snech, o radostech, starostech i bolestech. Jeden i druhý jsme toho přeskákali v životě dost. Smál se, i když jsem neodešla do zahraničí jako on, ocitla jsem se v cizině po rozdělení Československa. A on se teď přece už taky může volně vracet domů.

S jeho dopisky jsem se vracela do našeho dětského ráje a mockrát mi vlily sílu do žil. A teď, skoro přesně na den po dvaceti letech od našeho posledního setkání, oslavíme zase společně narozeniny. Tak jako kdysi dávno, kdy jsme si navzájem nosili ochutnat ze svého dortu. Rozpačitě jsme se na sebe dívali, podal mi tři červené růže. „Vlastně jsme v Praze byli vždycky spolu jen na školním výletě, pamatuješ. A dneska - já s Evičkou na alergologii a ty ses zastavil před cestou do Vídně. Tak aspoň chvilku posedíme ve Slávii.“ Jako by se čas zastavil, nebo spíš vrátil. Smáli jsme se stejným věcem, vzpomínali na stejné chvíle. Díval se stejnýma očima, jen skla brýlí byla trochu silnější než kdysi...

Odpoledne uteklo jako voda, na Karlově mostě mi vyndal pavoučka z vlasů a pak si už zavolal taxík na letiště. Růžičky trochu povadly a nevzpamatovaly se ani doma... ale naše vzpomínky, ty nevyblednou, ani za dalších dvacet let, Zdeňku.

4 názory

bestye
31. 03. 2010
Dát tip
ani za třicet a ani za padesát - přátelé zůstavají napořád *

Robinia
25. 02. 2010
Dát tip
Děkuji Romyniko, že ses zatoulala až sem...

ROMYNIKA
24. 02. 2010
Dát tip
ani jsem čtení nedýchala.Krásné..../*

A.H.
21. 08. 2009
Dát tip
opravdu, nemám slov, není co dodat! ***t***

Robinia
05. 01. 2005
Dát tip
Stačí napsat sem, že souhlasím? Nebo to má být někde s vlastnoručním podpisem?

Noe1
04. 01. 2005
Dát tip
Ahoj, konečně se mi vrátila z Francie kamarádka, která mi slíbila vyrobit tištěnou podobu projektu 30.9.2004. Kamarádka je moc šikovná grafička a knihařka - navíc materiál, který se sešel je dost různorodý a kvalitní, takže předpokládám, že vznikne zajímavé dílko. Chci se tě zeptat, zda souhlasíš s zařazením tvého díla do téhle sbírky. Budu tisk financovat sám, takže ti kromě jednoho výtisku zdarma nemohu nabídnout žádný honorář. Mám představu, že bych za další výtisky, které by si někdo chtěl doobjednat, vybral nějaký drobný peníz, aby se ten tisk pokryl. A kdyby náhodou ... což nepředpokládám ... něco přebylo, mohli bychom to věnovat na provoz Písmáka. A zároveň chci ještě poprosit o svolení, abych tvé dílo začlenil do komponovaného pořadu „30.9.2004“, který bych rád připravil a představil na nějakých čteních ... Dej mi vědět, zda souhlasíš s jedním, druhým, či oběma způsoby zveřejnění. Díky za odpověď, Noe.

f_moll
10. 10. 2004
Dát tip
...příběh proletěl tak rychle, jak rychle uteklo setkání vás dvou.. jakoby chvatně chycená vzpomínka tak, jak probleskla...Mně se to líbí.. Pro mě to ten příběh ještě zesílilo, než že by mu ubralo na kráse.. co ještě víc? Jaké ještě podrobnosti? Ne,.. nejsou třeba, ten pocit po přečtení se drží dlouho..a nutí lovit podobné blízké vzpomínky.. dotýká se. Díky..*

Robinia
08. 10. 2004
Dát tip
Alimra, copretinka, Rowenna, rainman Děkuji :-) Copretinka: Nejkrasnější, ale i nejsmutnější a nejbolavější příběhy píše život...

TwinkLea
07. 10. 2004
Dát tip
Jeee...to je krásný.. :)

Robinia
07. 10. 2004
Dát tip
Děkuju, jsem ráda, že jsem se mohla o tuhle svou malou radost podělit.

StvN
07. 10. 2004
Dát tip
Mohlo to být dobré. Ale přijde mi to odbyté, ledabyle napsané na to, jak velká to byla událost. Spěcháš k cíli a s tebou čtenář, který si nedokáže užít samotný text.

Eilil
07. 10. 2004
Dát tip
ježiš to je krááásný příběh.. běhá mi mráz po zádech.. je to neskutečně romantické.. a hrozně moc mě těší, že jsou na světě takovéhle příběhy.. skutečně.. příběh dvou nerozlučných duší.. které k sobě mají moc moc blízko.. tipek

Robinia
07. 10. 2004
Dát tip
StvN Máš pravdu, je to odbyté. Jednou se k tomu vrátím ;-) (Za dalších dvacet let, až budu psát své paměti ;-))) Eilil Díky (jsme si blízcí a přesto vzdálení...)

andromeda
07. 10. 2004
Dát tip
krásný príbeh.....tip

Noe1
07. 10. 2004
Dát tip
Přiznám se ... sedím v práci u počítače a mám v očích slzy. Doufám že to kolegové nepoznají. Beze stlov, jen *t

KayTee
07. 10. 2004
Dát tip
*

Robinia
07. 10. 2004
Dát tip
andromeda, Noe1, KayTee Děkuju moc Tobě Noe1 zvlášť za tenhle projekt - a jak už jsem jednou napsala, za možnost se o svou radost podělit :-)

Alimra
07. 10. 2004
Dát tip
krásná vzpomínka *

Eilil
07. 10. 2004
Dát tip
:o) chápu..

Rowenna
07. 10. 2004
Dát tip
Velice zapůsobilo.

rainman
07. 10. 2004
Dát tip
*!*

vesuvanka
06. 10. 2004
Dát tip
To je moc krásný příběh, plný romantiky....růžičky a ještě nakonec ten pavouček z vlasů.... co dodat, snad už jen obrovský TIP

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru