Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bublinový strážník

Výběr: Dero
05. 11. 2004
14
2
9658
Autor
MeTB

...návrat k Eulerovkám.

   

    Dveře policejní služebny se otevřely a dovnitř vstoupil neznámý člověk.
    Strážník, hrbící se za stolem nad hromádkou papírů, zvedl unaveně hlavu, aby si příchozího prohlédl - a zjistil, že i on má policejní placku a čepici. Kývl na něho přátelsky hlavou; kolega strážník.
    "Dobrý den," pravil neznámý a přistoupil blíž. "Chtěl bych ohlásit zločin."
    Strážník si povzdechl. Kolega strážník a obětí zločinu. Kam ten svět spěje? "Tak se u nás posaďte," ukázal na židli u stolu. "A povídejte, copak se stalo?"
    "Byla mi ukradena totožnost."
    Strážník chápavě přikývl. "Občanský průkaz. Jistě, to se stává každou chvíli. Kdypak k tomu došlo?"
    Neznámý se zavrtěl. "Před necelými třemi hodinami... Ale to není ten problém."
    "Není? Aha. Tedy občanský průkaz máte?"
    Neznámý zakroutil hlavou. "Nemám. Ale proto tu nejsem... Chtěl bych oznámit něco vážnějšího."
    Rozhlédl se, a přestože byli v místnosti sami, naklonil ke strážníkovi blíž a ztišil hlas.
    "Byl jsem bez mého souhlasu generalizován."
    Strážník se podrbal na nose a rychle prolistoval svůj vnitřní slovník cizích slov. Nic. Nasadil tedy pokerový obličej a chvíli přemýšlel. Ticho se prodlužovalo. Strážník se rozhodl hrát vabank. "Pachatel byl tedy voják?"
    "Prosím?" zeptal se neznámý.
    Strážník se zamračil. "Říkal jste generalizován, že?" ujistil se.
    Neznámý přitakal. "Ano. Zobecněn."
    Strážník vzdychl a jeho pokerový obličej se rozsypal. "Poslyšte, já vám ale vůbec nerozumím," přiznal se.
    Neznámý smutně kývl. Poodstoupil od stolu. "Tak se na mě dobře podívejte," řekl.
    Strážník si nasadil brýle a dobře se podíval. "Hotovo," pravil. "Měl jsem si všimnout něčeho zvláštního?"
    "Kdo jsem?"
    "Strážník, kolega."
    "Jsem žena nebo muž?"
    Strážník se rozhorlil: "Co je tohle za otázku!" zvolal, "samozřejmě, že jste...že jste...," zaváhal. Znovu si neznámého prohlédl, tentokrát opravdu pečlivě. Najednou mu otázka nepřišla tak hloupá. "Že jste...muž?"
    Neznámý se smutně usmál. "Nevíte, viďte?" Pokýval hlavou. "Víte, to bude asi tím, že já teď zrovna nejsem tak úplně to ani ono."
    Strážník se vztyčil. "Ale to je nesmysl!"
    "Opravdu?"
    "Jistě!"
    Neznámý na něho chvíli hleděl. "Strážníku, povězte mi, co vás dělá strážníkem?" zeptal se nakonec.
    Strážník se zamyslel. "Mám svou čepici a placku."
    "Správně," přikývl neznámý. "Znáte Platóna?"
    Strážník se posadil a znovu podrbal na nose. Tentokrát nechal pokerový obličej v zásuvce. "Snad má žena by mohla...," zavrtěl hlavou. "Já se o umění moc nezajímám."
    Neznámý na něj chvíli koukal. "Ano, jistě," řekl nakonec, "ale věc se má tak, že se ze mě stal abstraktní archetyp," pravil, a když viděl, jak se strážníkova ústa otevírají, zvedl ruku a přerušil jej dřív, než stačil promluvit. "Víte zhruba, jak funguje foťák, že?"
    Strážník pyšně přikývl.
    "No, tak si představte, že máte negativ filmu. Z něj můžete udělat stovky a tisíce fotek, je to tak?"
    "Samozřejmě," kývl strážník s přehledem.
    "No, já jsem takový negativ strážníka."
    Pokerový obličej se vrátil. Neznámý si povzdechl.
    "Pochopte, jsem čistá strážníkovatost. Archetyp strážníka. To, co zbude, když jednoho vezmete a odstraníte všechno, co není strážník. Esence. Idea."
    "Strážníka?"
    Neznámý tleskl. "Ano!"
    Strážníkovo obočí se spojilo uprostřed čela v hluboké rýze, signalizující běžící myšlenkový pochod. "Chcete říct, že se tu kolem potuluje nějaká osoba, které mění lidi v... negativy strážníků?"
    Neznámý zavrtěl hlavou. "Kdepak. Nemění je, ta...osoba... se s nimi vyměňuje. A jen s ostatními strážníky, s jinými lidmi ne." Pokrčil rameny. "Ti mají zase jiné archetypy."
    "Počkejte... Vyměňuje? Co to znamená?"
    Neznámý vzdychl. "Zaplní se jimi. Můžete si to představit jako bublinu. Bublina přijde ke strážníkovi, vyplní se jím a na místě původního strážníka zůstane jiná."
    Strážník se otřásl. "Ale to je hrozné!" zvolal.
    "Vážně? Proč myslíte?"
    "Měnit občany v nějaké ideje?! To je únos, zločin!"
    Neznámý se usmál. "Nechápete to...Nikdo nezmizí. Bublinový strážník - dovolte mi nazývat ho tak - se stane někým jiným a někdo jiný se stane bublinovým strážníkem."
    Strážník rozhořčeně zamával rukama ve vzduchu. "Ale to krádež, zločin!"
    "Právě proto jsem tady," přitakal bublinový strážník. "Jenže se obávám, že neexistují žádné důkazy - a vlastně ani pachatel.."
    "Můžete přece najít toho, kdo vám to udělal, dostat ho k soudu!"
    Neznámý se znovu usmál. "Pořád nechápete. Bublinový strážník není osoba, nezaniká. Potkal jsem se s ním a odešel jsem zase já. Jen navíc zbyl nový bublinový strážník a ten teď sedí tady. Vlastně se nic nezměnilo, jen jsme se vyměnili... ovšem bez mého souhlasu. Šel jsem za ním, abych věci vrátil do původního stavu, ale zdá se, že za několik minut jsem já coby reálný strážník zapomněl, co se stalo. A zbyl jsem já coby archetyp. Z toho soudím, že neexistují žádné důkazy."
    "Ale to je hrozné."
    "Co víc, děje se to neustále všude kolem."
    "Cože?"
    "Jistě, to jen lidé si toho nevšímají. Stejně jako je institut bublinového strážníka, je i bublinový kámen, prase, letuška... Všechno možné."
    "Chcete říct, že po světě chodí nějaké prase a vyměňuje si místo s ostatními prasaty?"
    "Samozřejmě. Jak jinak by se udržela ve světe prasatovitost?"
    Strážník si otřel obličej kapesníkem. "Na tohle jsem už moc starý...," řekl a odmlčel se - snad doufal ujištění, že tomu tak není. Nedočkal se; pokusil se zaostřit na člověka před sebou, připadal mu jiný.
    Úsměv neznámého se rozšířil. "Myslíte, že jste starý?"
    Strážník se zamračil; opravdu, cítil se jinak. Sundal si brýle a rozostřené vidění zmizelo. Zjistil, že hledí do své vlastní tváře.
    "Počkejte, co to je?! To nemůžete!!"
    "Už se stalo."
    "To je únos! Vraťte mi mě!"
    "Vám? Trvá to sice několik minut, než se skutečnost ustálí, ale - já jsem vy."
    "Ne, já jsem já! Protestuji, budu si stěžovat!"
    Strážník zavrtěl hlavou. "Nemáte komu. Vy nejste osoba, jste abstraktum."
    Bublinový strážník zalapal po dechu - než však stačil promluvit, ten skutečný ho předešel. "Já jsem já. Vy jste já. V téhle místnosti je jen jedna osoba, chápete to? O nic jste nepřišel."
    Bublinový strážník se zamyslel. Uprostřed čela se mu utvořila vráska hluboká jako orba na poli.
    "Jenže co mám dělat?" zeptal se.
    Strážník na něj mrkl. "Nikdy jste nechtěl být někdo jiný?"
    Idea mlčela a rýha se ještě prohloubila. Pak se její oči rozšířily; došla k nějakému závěru. "A to můžu?!"
    "Pokud je ten někdo jiný strážník, samozřejmě. Kdo by vám mohl bránit?"
    Idea strážníka se nadechla a zadržela dech. "Páni...," řekla a otočila se ke dveřím.
    Strážník sklonil hlavu k hromadě papírů a zhluboka si povzdechl. Zpět do života.
    Bublinový strážník otevřel dveře a zarazil se. Ohlédl se zpět. "Poslyšte..."
    "Ano?"
    Chvíle mlčení. Pak idea pokrčila rameny. "No... Děkuju vám."
    Strážník se usmál. "Děkujete sobě," odpověděl. "A nemáte zač."
    Bublinový strážník s úsměvem přikývl. "Nashledanou," řekl.
    "Nashledanou," odpověděl si od stolu.
    A odešel.
   


2 názory

Yvaine
12. 07. 2009
Dát tip
Výborná, chvílemi jsem se ztrácela v ději (což jistě není Tvá chyba), chvílemi jsem škobrtala na frázích typu "Tak se u nás posaďte," nebo nějakých drobných neobratnostech (což možná i bude Tvá chyba;)), každopádně celek vyznívá poměrně originálně. I když se tímto tématem zabývá mnoho lidí, že. Ale některé skvělé hlášky Tě posouvají nad masy.

Alú
22. 02. 2008
Dát tip
Asi bych z toho měla být i smutná. *

MeTB
15. 04. 2006
Dát tip
Aha. Tak to jo. To je od nej hezke. No, jestli muzu doporucit "do priste", spis si z toho, co tu mam, precti Nesmrtelne nebo Stesti. Dik za nazor a aloha, Tom

Repulsion
15. 04. 2006
Dát tip
Protože to Stvn doporučil redaktorům ke čtení. Tak se k tomu vyjadřuju.

MeTB
15. 04. 2006
Dát tip
Jo, je to Eulerovka, hricka jednim tahem. Kdyz budes chtit, precti si neco vetsiho/delsiho. Ale proc posilas avi redaktorum, kdyz se ti to nelibilo? (Ani nevim, kdo je to pismacky redaktor, takze pardon, jestli se ptam hloupe.)

Repulsion
14. 04. 2006
Dát tip
Jojo. Je to tak, jak napsala Vespa: Nápad a jinak nic. Nepobavil jsem se, nezamyslel, o nic jsem nebyl obohacen. Je to statické, bez výrazné pointy. avi redaktorům.

Přeno
01. 02. 2005
Dát tip
Nevim, nebyla špatná, ale něco jí chybělo.

MeTB
12. 11. 2004
Dát tip
Ale no jo, no... Před chvilkou jsem sem šoupl Vyvanutí, takže doporučuj ke čtení (18:46, čas na reklamu :-) ). Jo a tip: dobře se to louská u Atlantic City od Bruce Springsteena. :-)

MeTB
12. 11. 2004
Dát tip
Chtěl jsem napsat doporučuji, to neměl být imperativ, ale doporučení. :-)

sidonia
11. 11. 2004
Dát tip
týý brďo (hele já ty delší kritiky fakt neumííím......promíííň, zasloužil by sis ji..) *t

MeTB
09. 11. 2004
Dát tip
Katugiro: Hurá, konečně zase někdo, kdo v tom nehledá filozofický záměr a rozbor problému lidské existence! To už si swnad člověk nemůže dělat legraci ani z filozofie? :-) Díky. Kytii: Viz nahoře. Tom

sicco
09. 11. 2004
Dát tip
Pesně tak nesmí. Lidi nemají rádí, když si někdo dělá srandu z něčeho, čemu nerozumí. Cítí se pak, a to více než jindy, jako blbci. Mám rád tyto hříčky s archetipy, pán Práchett je je rozvádí k dokonalosti.

MeTB
09. 11. 2004
Dát tip
Cíleně (a zároveň nevědomky :-) ) bořím klasický antický způsob vyprávění, teď si dělám legraci z aplikace Podobenství o jeskyni... Vyzývám k překročení hranic, pojďme! :-) (škoda, že už jsem milióntý)

Kytiii
08. 11. 2004
Dát tip
jejda... tak tady jsem asi poněkud někde jinde... jsou věci mezi nebem a zemí (třeba poezie a tohle), kterým nikdy neporozumím... takový trochu na hlavu mi to přijde... ale do literatury to jistě patří... protože jsou tací (ehm asi umělci), kteří tohle rádi čtou a píší... jen já jsem se pro to zřejmě nenarodila...

katugiro
08. 11. 2004
Dát tip
ale houby po povrchu tohle je eulerovka... :) bavil jsem se *

Vespa
07. 11. 2004
Dát tip
Celkem se mi to líbí. Velké plus je nápad, kterej je bohužel okecávanej a okecávanej a okecávanej, až je to trochu nuda... mno, dejme tomu, že bylo skutečně třeba to vysvětlit hloupému strážníkovi. Teď se nabízí otázka, proč se původní bublinový strážník chtěl vtělit právě do takového omezence? :o) mno, to mi jen tak napadlo... Sice mi takhle filozofické povídky začínaj lízt krkem (jojo, jsem kulturní barbar zhýčkanej americky primitivním pseudouměním...), ale budiž, zasloužený tip je na cestě :o)

MeTB
07. 11. 2004
Dát tip
Tohle není filozofická povídka, ale povídka inspirovaná filozofií, to je rozdíl. Filozofickou povídku (tedy aspoň tak trochu) chystám, pracovní název je Vyvanutí; momentálně prochází částečným protipatetickým sítem a je ve stádiu probíhajících prací. :-) Četlas´ někdy nějaký dialog od Platóna? - tam bys teprve viděla okecávání (nic ve zlém, myšlenky tam jsou veliké). :-)

Vespa
07. 11. 2004
Dát tip
No dobře, v literatuře se nevyznam, takže mojich kritik si moc nevšímej... Platón je good... filosofii aspoň částečně rozumim...

MeTB
07. 11. 2004
Dát tip
Chci snad po Tobě, abys tu porovnala můj text s postmoderní literaturou, skočila k Čapkovi a skončila u detailního rozboru náznaků existencialismu? NE. Takže to, že se v literatuře nevyznáš, neznamená, že neumíš napsat relevantní a hodnotnou kritiku. A jestli částečně rozumíš filozofii, jsi dobrá. Já třeba Spinozu nebo Hegela vstřebávám dost těžko - a vůbec jsem většinu filozofů schopen vnímat jen zprostředkovaně.

Vespa
07. 11. 2004
Dát tip
Nikdo nerozumí všem filozofům, vlastně ani třetině z nich... já jsem třeba zarytej nietzschovec... :o) A o hodnotnou a relevantní kritiku jsem se snažila, jen mi to zatim moc nejde.

StvN
06. 11. 2004
Dát tip
Dobrý. Výborně jsem se bavil. Hlášky typu - "Nemáte komu. Vy nejste osoba, jste abstraktum." nemají obdoby. Proč sis vybral zrovna strážníky veřejného pořádku? Mohlo se to odehrát kdekoliv jinde. Počítám, že o vyšetřování zločinu zrovna nejde. Abych se přiznal, jsem trochu alergickej na primitivní strážníky. To je snad v každé povídce stejné. Ať to napíšeš ty, nebo Lem - četl jsi Kyberiádu? Tam je v jistém smyslu podobná povídka.

Vaud
06. 11. 2004
Dát tip
Zajímavé*

Empty
06. 11. 2004
Dát tip
Je to zajímavé téma, které nabízí spoustu možností k zamyšlení, poměrně vtipně a čtivě napsané. Jen mi trochu na konci vadilo neustálé opakování slova strážník. Ale to je jen detail. tip si zasloužíš*

MeTB
06. 11. 2004
Dát tip
StvNe: Od Lema jsem četl (chvilka pátrání v paměti...) Fiasko, nějakou knihu o chlapovi s mozkem rozděleným na dvě části, Solaris, něco o pilotu Pirxovi a taky Deník nalezený ve vaně (nebo tak nějak - nelíbilo se mi to) + ty recenze na neexistující knihy. Takže docela hodně, ale Kyberiáda mi zatím unikla (pokud to není něco z předchozího, o čemž ale dost pochybuji). Jsem rád, že ses pobavil; řekl jsem si, že je na čase napsat něco do Eulerovek, tak jsem si sedl a lup ho. :-) Proč jsem si vybral strážníky? Protože je definuje to, že mají placku a čepici (a mně tahle dvě slova připadají prostě k sežrání :-) ). Dík & aloha, Tom

gabio
06. 11. 2004
Dát tip
"Ne, já jsem já! Protestuji, budu si stěžovat!" Strážník zavrtěl hlavou. "Nemáte komu. Vy nejste osoba, jste abstraktum." "No... Děkuju vám." Strážník se usmál. "Děkujete sobě," máš tam výborný momenty. přesto mě tahle tvoje věc nedostala tak jako minule. Je to napsaný dobře, ale volba tematu mě nenadchla... líbí, ale dneska bez tipu

MeTB
06. 11. 2004
Dát tip
Holt jeden se nemůže líbit všem. :-) Je to eulerovka, krátká povídka pro pobavení + praktická aplikace teorie ideí s klasickým antickým dialogem poučeného s nepoučeným. Toť vše, hlavní je při tom neusnout. ;-) Dík, Tom

StvN
06. 11. 2004
Dát tip
Kyberiáda je super. Ta povídka je o tom, že je jakýsi náhlavek na hlavu (jako rohy) a tím, když udeříš do člověka, přesune se tvá odobnost do jeho. Takže tam po svý planetě běhá král, kterej dycky zmaří něčí tělo, třeba mu zlomí nohu, a přesunuje se dál. Končí to nějačí pollicejní pointou. Každopádně to stojí celé za čtení.

Dero
05. 11. 2004
Dát tip
Výtečné. *v

Elyn
05. 11. 2004
Dát tip
...jo..*

fungus2
05. 11. 2004
Dát tip
Dobré**

a2a2a
05. 11. 2004
Dát tip
slušně napsané, výborný nápad, téma, to je nejsilnější stránka této povídky, ale zároveň i pastí, protože tato myšlenka nabízí otázky, proč se vyměnit, co z toho může plynout, apod. Takto to sklouzává po povrchu. Zpočátku to vypadá jao stížnost nad ztrátou identity, v závěru téměř naopak, když se táže, zda si někdy nepřál být někým jiným. Přesto to v sobě nese řadu otazníků, námětů k přemýšlení. Právě za tu nápaditost a provokující otazníky dávám TIP

Katariina
05. 11. 2004
Dát tip
Pobavils. Ď a T :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru