Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

je to tak?

19. 11. 2004
4
0
2730
Autor
zvedavec

Peter chcel byť maliarom. Celým srdcom túžil podriadiť svoj život tomuto cieľu. Aspoň kým nezačne, kým nenaštartuje svoju maliarsku dráhu. Kým nepoloží základy svojho sna.

 

 

Otec.

Mal svoje predstavy.  Aj svoje dôvody.

Rozhodol. Bol otec. Človek, ktorý má moc.

Peter mal uskutočniť kroky, o ktorých on vedel, že správny chlap musí urobiť.

 

 

 

 

Peter mal ísť na právo. Peter odmietol.

Otec vyhlásil, že je snílek a neschopný. Správny chlap sa vie zariadiť. Nesníva o hlúpostiach, ako Peter...

 

A mal si zobrať Zuzku. Podľa Otca bola ideálna.  Tá pravá pre Petra.

Peter miloval Vierku, ale ani tú si nechcel zatiaľ zobrať za ženu.

Otec sa mu posmieval. A niekoľkokrát ho verejne zosmiešnil. Možno nie je ani chlap...

 

Peter si mal postaviť dom, správny chlap musí predsa postaviť dom. Ale Peter svoje sily šetril na splnenie svojich vlastných predstáv o živote. A navyše: nemal ani len na začatie stavby peniaze. Otec čakal, že peniaze nejako získa. Veď správny chlap...

 

...

 

Peter Otcove sny odmietol.

V  nekonečných bojoch stratil množstvo síl, no jeho životné túžby boli úplne, úplne inde. A napodiv z nich nezľavil.

 

 

Otec verejne o Petrovi hovoril, že nič nikdy nevedel a nevie, nič nedokázal a nedokáže.  Videl rukolapné dôkazy, že Peter je nielen neschopný, ale ešte aj tvrdohlavý a nevďačný. 

A Peter aj tak nič nezvládol. Vnímal priepastný rozdiel medzi hodnotou seba a Petra.

Sklamaný Otec ho napokon s trpkosťou vydedil.

 

A sťažoval sa, že Petrovi ponechal úplnú slobodu.

 

Áno, bolo na Petrovi, ako vyštuduje školu, ku ktorej ho nič netiahlo, aj to, ako si nahovorí Zuzku, ktorá ho nezaujímala, a aj to, z čoho postaví dom, ktorý bol tak dôležitý pre Otca. 

 

 

 

Otec = štát

Peter = obec

 

 

A napr. čo vyplýva zo zákona? Na ilustráciu z tak veľkého množstva:

 

 

Obecné zastupiteľstvo

Pri zabezpečovaní ochrany pred požiarmi v obci plní obecné zastupiteľstvo nasledovné úlohy:

a)       schvaľuje preventivára požiarnej ochrany obce a veliteľa OHZ,

b)      schvaľuje vedúceho protipožiarnej hliadky obce a vedúcich kontrolných skupín,

c)       zriaďuje Obecný hasičský zbor (ďalej OHZ) a určuje mu náplň práce 

d)      spravuje OHZ, počet členov a jeho materiálno-technické vybavenie určuje obec po prerokovaní s okresným riaditeľstvom, pričom prihliada najmä na nebezpečenstvo vzniku požiaru v obci,

e)      vymenúva a odvoláva veliteľa OHZ po schválení okresným riaditeľstvom spravidla na návrh Dobrovoľnej požiarnej ochrany,

f)         rozhoduje o zvýšení akcieschopnosti a skvalitnení činnosti OHZ prípadným zaradením nevyhnutného počtu osôb v ňom vykonávajúcich túto službu ako svoje povolanie,

g)      zriaďuje požiarnu hliadku obce,

h)       schvaľuje zriadenie a umiestnenie potrebného počtu ohlasovní požiarov v obci,

i)         rozhoduje  o zriadení spoločnej hasičskej jednotky pre viaceré obce, alebo právnické osoby,

j)         prerokúva správy o stave a plnení úloh ochrany pred požiarmi v obci a prijíma opatrenia na skvalitnenie činnosti v tejto oblasti,

k)       zabezpečuje v rozpočte finančné prostriedky na vykrytie nákladov spojených so zabezpečovaním úloh na úseku ochrany pred požiarmi. Náklady sa týkajú:

Ø      obstarávania  hasičskej techniky, technických a vecných prostriedkov ochrany pred požiarmi,

Ø      vykonávania údržby, opráv a kontrol hasičskej techniky, technických a vecných prostriedkov  ochrany pred požiarmi,

Ø      uhrádzania miezd pre preventivára požiarnej ochrany obce, členov kontrolných skupín, veliteľa a členov OHZ  ako aj ďalších funkcionárov, ktorí sa zúčastňujú zákonom stanovenej odbornej prípravy, overenia odbornej spôsobilosti a zásahovej činnosti pri požiaroch, haváriách, živelných pohromách a iných mimoriadnych udalostiach,

Ø      uhrádzania výdavkov spojených s účasťou OHZ na previerkach pripravenosti a  previerkových cvičeniach,

Ø      uhrádzania výdavkov spojených s prevádzkou a údržbou  hasičskej stanice resp. hasičskej zbrojnice.

l)         schvaľuje „Požiarny poriadok obce“  a iné všeobecne záväzné nariadenia obce v oblasti ochrany pred požiarmi.

 

 

Možno sa mýlim, ale toto je moje videnie:

 

 

Štát, ktorý tvrdí, že decentralizuje moc, sa správa ako ten Otec z príbehu.

 

Nedovolí obciam, ani občanom, aby si stanovili, splnenie ktorých úloh budú pri obmedzených silách (zdrojoch) preferovať. Nie. Centrálne a tyransky štát stanoví, o čo sa majú obce a aj občania starať. V tomto diskusiu nepripúšťa. Ale zato je „veľkorysý“ v tom, že necháva na obce a občanov, skade zoberú prostriedky, zdroje na uskutočnenie toho, čo určí štát zákonom.

 

Inak povedané: Centralizuje moc, čo sa týka stanovovania cieľov, ktoré podriadené zložky (obce a občania) dodržať musia.

 

Inak je to s prijatím zodpovednosti za stanovené predpisy, nariadenia a zákony: nie, štát zodpovednosť delegoval na obce. A na jednotlivých občanov.

 

(Skade zoberie obec peniaze na zriadenie hasičskej jednotky, na platy hasičov, ale i na plnenie množstva iných povinností, to je jej vec, predsa. A v konečnom dôsledku vecou občanov. Veď rozpočet obce sa musí nejako naplniť. Najistejšie daňami.)

 

A naši politici vykrikujú do sveta, že u nás sa moc decentralizuje... 


Mahoney
15. 12. 2004
Dát tip
Není možné přesvědčit někoho, kdo ke mně nemá důvěru - je potřeba, abych já měl pádné/důvěryhodné argumenty a současně aby ten druhý měl ke mně alespoň takovou důvěru, aby byl ochoten mi naslouchat a přemýšlet o tom, co říkám. V praxi není možné, aby každý všechno všem vysvětloval - proto exituje struktura "šéfů" a dělení práce/odpovědnosti. Ti nahoře nemají (a ani nemohou mít) úplný přehled o detailech, a naopak ti dole nemají celkový přehled. Je to přirozené, ale je obtížné tomu důvěřovat, zvlášť když často vidíme, že to selhává (je zneužíváno). Ne vždy je čas, prostor nebo kapacity pro vysvětlení rozhodnutí. V takovém případě nezbývá než podřízené "donutit". Je velice snadné tohoto tvrzení zneužívat jako výmluvy... Pokud máš pocit, že nemáš dost informací o tom, proč je zákon takový, jaký je, resp. si myslíš, že je nesmyslný, pak je na tvé zodpovědnosti se ptát svých nadřízených po vysvětlení (není na nich, aby ti automaticky vše vysvětlovali - ono by tě to brzy štvalo). Je hrozně těžké v tom všem udržet rovnováhu a spravedlnost, ale věřím, že většinou to tak funguje, protože jinak bychom se mohli jít rovnou utopit. K výjimkám ale zůstávám ostražitý a snažím se je vnímat a kritizovat.

Liso
24. 11. 2004
Dát tip
Svina je B_h, pretoze on vymyslel a stvoril svet, kde su poziare, ktore potom jeho deti Petrovia musia riesit, nie? :) (ja myslim, ze niekde tu by mohla byt logicka chyba...)

zvedavec
23. 11. 2004
Dát tip
ak mám automatický (nie som si ale istá, že ho mám automatický)odpor ku vedeniu, je na vedení, aby ma presvedčila, nie donútila...Ak ma k niečomu donúti, tak môj odpor vzrastie. Nech štát dá sumu informácií, nech ale aj ja mám možnosť dávať rovnako sumu informácií, nech štát "nevyhrá" (aj to len zdanlivo) preto, že on môže informácie dávať, ja nie... Nech je možnosť veci SPOLOČNE zvažovať. Požiar je veľmi zlá vec, súhlasím. ibaže ...ja sa k tejto veci ešte vrátim, mám množstvo protiargumentov a momentálne nemám čas.

maia
22. 11. 2004
Dát tip
zvedavec, casto som sa v byvalej robote roculovala nad roznymi nezmyslami, ktore hore schvalili a nielen to, chceli od nas, aby sme ich aj realizovali... stalo ma to dost z mojho zdravia, byt drvena medzi dvoma mlynskymi kamenmi a este sa snazit vyjadrit svoj nazor a aj tak sa nic nezmenilo. A navyse, aj ked pride zmena, zasa sa moze stat, ze to niekto vyuzije vo svoj prospech, zneuzije. Asi tak. Zmysel pre spravodlivost je fajn za ten mas tip. A za to, ze uvazujes a chces cosi zmenit. beda, potesil si ma. :-)

Mahoney
22. 11. 2004
Dát tip
zvědavče, já bych to neviděl až tak černě, viz bod d): (obec) spravuje OHZ, počet členov a jeho materiálno-technické vybavenie určuje obec po prerokovaní s okresným riaditeľstvom, pričom prihliada najmä na nebezpečenstvo vzniku požiaru v obci - lze to interpretovat i tak, že OHZ nemusíte vůbec zřídit, pokud dojdete k závěru a jste schopni obhájit, že nepotřebujete.. moc jde ruku v ruce se zodpovědností - jenže zodpovědné rozhodnutí předpokládá dostatečnou sumu informací.. stát a obce jsou struktury, jejichž náplní je udržovat si přehled a organizovat k větší efektivitě a společnému užitku - a jsou věci, které prostě "zdola" dělat nejdou, protože získat a udržet si potřebný přehled může být práce na celý úvazek.. (kdo by potom dělal tu "skutečnou" práci) problémem naší společnosti je automatický odpor k vedení - měli bychom ale umět připustit, že je tu něco, co vedení na rozdíl od nás zná a proto jedná, jak jedná.. nejde-li vyloženě o korupci, pak je otázkou zpětné vazby a komunikace vzájemně si vyjasnit své názory, potřeby a postupy - měla by být samozřejmost s nadřízeným komunikovat o tom, co mi v práci nevyhojuje, co bych potřeboval zlepšit (to už je ale zase spíš otázka na lidské vztahy) nějaká míra autoritativního rozhodování a omezení svobody je v praxi nutná vždy: matka taky nenechá dítě hrát si na silnici, a přece dítě nechápe, proč mu to není dovoleno a cítí se ukřivděno; je hrozně těžké najít tu hranici vyváženosti mezi zadáním povinosti a ponecháním svobody.. v tomto případě nevidím nic špatného na tom, že vám stát ukládá povinnost zvážit, jak velký hasičský sbor vaše obec potřebuje - mějme na paměti, že požár je docela ošemetná věc, které se nelze vyhnout, a že uhořet je docela nepříjemné.. v tomto případě navíc objektivně vzato není k rozhodnutí nikdo kompetentní: zodpovědnost, neboli důsledky rozhodnutí, padá na toho konkrétního občana, kterému shoří dům - to ale není ten, který o (ne)založení hasičského sboru rozhoduje.. celkově tedy myslím, že je v pořádku, že se v tomto případě zodpovědnosti chopil stát - a předpokládám, že tak učinil na základě mnoha zkušeností a studií.. bylo by od něj nefér, kdyby vám nadiktoval, jak veliký musí hasičský sbor být - to ale nedělá, toto ponechává zcela v kompetenci obce, v rámci jejích možností..

Andulka
21. 11. 2004
Dát tip
ako nesuhlasime.....ja suhlasim a myslim, ze maia taky....podle me jde o moc a stat se snazi drzet moci zuby nechty.....A lidi zkratka se musi naucit znat sva prava a dozadovat se jich. Jenomze to hole chvili jeste lidem potrva, nez jim to dojde.... Dobre, u me je situace treba uplne jina, stat ma v porovnanim s Ceskem minimum moci......ale stejne. Kazdy nadava.....( ja teda nadavam taky, i kdyz musim uznat, cokoliv jsem ja potrebovala, bylo bez problemuy, rychle vyrizeno. ) Na co nadavame? DO statnich sluzeb jsou najimani predevsim obcane viditelne mensiny, ktera tady v TOronte tvori pres 60%. Vetsinou u statu ma urednik stredni vzdelni, s poctem let vysoky plat, hodne dovolene, vysoky duchod.....urednik sedi na jednom pocte cely zivot, protoze od vlady se vetsinou nevyhazuje.....takze pracovni produktivita je mnohem pomalejsi nez ve sfere soukrome. Posledni moc - kde stat zasahoval - jenomze to ja jaksi kritizovat nemuzu, protoze si myslim, ze ma pravdu - zakaz koureni......v hospodach, barech, pred vchody do budov, .....zkratka se tu smi kourit jenom doma kdyz nemas deti....nebo na ulici. Cigarety se zdrazily 5 x.Koureni je jedna s nejcastejsich smrti, nasledky nemoci koureni stoji stat hodne penez....fajn.

maia
21. 11. 2004
Dát tip
zvedavec, som rada, ze uz nepracujem v statnej sprave. Bol to na moju psychiku dost tazky balvan. Je fajn na to poukazovat, lenze mas z toho nejake vysledky?

zvedavec
21. 11. 2004
Dát tip
Andulka, Maia - moja otázka je: je to naozaj tak, alebo mám príliš čierne okuliare? To nemôžeš, myslím si, Andulka posúdiť, to - možno - môžeš posúdiť Ty, Maia, lebo aj Ty tu žiješ. Andulka možno vidí niečo podobné i u nich, to zase ja nemôžem posúdiť... Ak to tak JE, potom mi vadí, ak pred tým zatvárame oči. A ak dávame priestor tomu, aby sa tieto veci diali stále vo väčšom meradle. Ak to tak NIE JE, potom by som rada sama zmenila názor. Chcem to pochopiť. Celkom rada by som sa začala dívať na veci optimistickejšie, ale to dokážem len vtedy, ak ma niekto presvedčí. A ešte: dnes som viedla rozhovor o tom, že za komunizmu to bolo strašné...nesloboda. Cítila som to ako strašné. Sama som nenávidela neslobodu a klamstvo. Áno, musela som, ak som chcela ako-tak žiť, určité veci predstierať. Napr. nejsť na prvého mája manifestovať, no, mohla z toho byť absencia, bála som sa toho aspoň. Ale bolo mi CELKOM JASNÉ, že niektoré veci sú zlé. A aj niektorým ľuďom, ktorých som si vážila, a vážim, to jasné bolo, zväčša každý po čase musel pochopiť, čo je pretvárka - čo úprimné a čo vynútené pod hrozbou odplaty. Dnes sa mi vidí, že ľudia často sú omnoho viac ZMANIPULOVANÍ, oblbnutí, a niekedy si ani neuvedomujú, že niektoré veci vedú v prenesenom zmysle slova "do pekla". Ako aj toto: niekto nám zdanlivo predkladá dôkaz, že veď máme moc decentralizovanú, moc sa priblížila občanovi, ja tvrdím, že nie: moc (a to veľmi centralizovaná) ostala štátu, len štát sa zbavil zodpovednosti za realizovanie svojich zámerov. A ešte vyvoláva výčitky svedomia...veď máte toľko moci a neviete, čo s ňou... Ja by som chcela, aby sa tá obec mohla rozhodnúť, či si založí hasičský zbor, keď musí na to zohnať prostriedky...Možno by občania dali prednosť iným prioritám, a riskli by, že im niečo zhorí, ak bude horieť - napr. vytváraniu podmienok pre rast zamestnanosti, alebo ktovie čomu by dala prednosť... moc sú práva spolu so zodpovednosťou. Andulka: A lidi zkratka se musi naucit znat sva prava a dozadovat se jich. súhlasím, a o toto mi ide. Aby moc mala aj kontrolu, a nebola len nekriticky - s nadšením prijímaná. Nadšenie je namieste podľa mňa až vtedy, ak je naozaj dôvod byť nadšeným. Ja viem, tešiť sa je príjemné, že však sa to nakoniec zvrtne nejako dobre... Andulka: budeš sa diviť, ale u nás odpor ku komunistickému mysleniu nadobudol zaujímavé rysy: u nás sú regulované ceny cigariet. Už ani krčmári si nebudú prihadzovať len tak...ale inak sa snažíme regulovaných cien vzdať. Maia: Neviem, či mám z toho výsledky...

beda
21. 11. 2004
Dát tip
zvedavec: ten příběh o Petrovi je pěkný a typický zároveň a Petr byl (nebo je :-) ) skvělý. * To o té svobodě je na dlouhou úvahu. Obecně si myslím, že většina lidí neni na skutečnou svobodu ještě připravena. Dáš lidem volnost v projevu a oni se hned začnou chovat jako zvířata. No promiň, ale kam touha, tam krok s lokty pěkně od sebe. Prázdý sud nejvíc duní a mne poslední dobou připadá, že to zde duní až moc. Hlavně před volbami, že ... . :-) Skutečná svoboda je stav prožívání. Při zevní svobodě si lidé zdánlivě dělají a říkají co chtějí, nicméně ve skutečnosti uspokojují všechny své touhy, komplexy a pocity méněcennosti, čímž dokazují, že jsou vlastně pouze a jen otroky popudů z podvědomí.

maia
20. 11. 2004
Dát tip
* Boj s veternmi mlynmi. Hm. :-(

Andulka
20. 11. 2004
Dát tip
* nad tim ja se ti ani nemuzu zamyslet....me by to rozcilo...protoze jak rika maia....je to boj s vetrnymi mlyny.. ...toho clanku je tu skoda...posli to do mistnich novin...Jinak si myslim, ze stat ma prilis mnoho moci vsude, ale v byval soc. zemi az nebezpecne moc...a nejak se nestalo to...ze by cast sve moci predal dal....

zvedavec
20. 11. 2004
Dát tip
vdaka. asi za tipy, obzvlášť, keď ani veľmi nesúhlasíte. Lenže mlyny nie sú veterné. Mne sa nezdá. Len efekt je nulový. Zdá sa. Mojím cieľom nie je osloviť politkov, lebo tí dobre vedia... Mojím cieľom je povedať nahlas, že tu nejde o decentralizáciu moci, ale o neférový ťah - o vytvorenie zdania, že ide o decentralizáciu moci - teda o manipuláciu.

zvedavec
20. 11. 2004
Dát tip
ide tu o zbavenie sa zodpovednosti. A o vyvolanie výčitiek - veď ešte aj moc sa decentralizuje, čo ešte chcete?

vesuvanka
19. 11. 2004
Dát tip
Zaujal mě příběh o Petrovi a jeho otci. Vůbec se Petrovi nedivím a je mi ho dokonce líto, ale jak čtu dál, použila jsi skvělou metaforu pro stát a obec.... škoda, že si Tvoji pěknou úvahu nepřečte někdo, kdo zastupuje stát, aby se zamyslel... TIP

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru