Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ANTIĆTÍ BOHOVÉ OŽIVAJÍ

02. 12. 2004
10
0
11389
Autor
vesuvanka

Dojmy z přednášky

ANTIČTÍ BOHOVÉ OŽÍVAJÍ

Touha znovu spatřit ten krásný kout země "tam na jihu" mě zavedla v pondělí na přednášku do Planetária v Praze.

Světla v sále zhasínají a před námi se objevuje projekce diapozitivů zabírající snad celou třetinu stěny. Vstupujeme do atmosféry starého Říma... První pohled je na slavné Koloseum , oblouky, sloupy a torza chrámů z doby Římské říše.To místo pamatující císaře, senát, kulty různých bohů působí trochu stísněně, je doslova obehnáno stavbami novějšími a křesťanskými chrámy. Vše je ozářené sluncem, ale jen mírně, jeho paprsky jsou zacloněny lehkým závojem oblačnosti připomínající hustější pavučiny.Mírný chladivý větřík osvěžuje vzduch. Pohled do arény... hrubě otesané kameny, většinou šedého pórovitého tufu, tu byly svědky ukrutných krvavých zápasů lidí s lidmi a lidí se lvy a dalšími zvířaty dováženými na lodích z Afriky.... Jakoby tu z pórovitého tufu ještě zaznívalo úpění i zoufalý řev....
A již se díváme na slavný pahorek, kde podle pověsti se narodili budoucí zakladatelé Říma Romulus a Remus, které odkojila slavná vlčice Rea.Pahorek je porostlý piniemi.

Pinie - borovice s plochou, širokou a poměrně pravidelnou korunou, nás doprovázejí po celé Itálii, často s doprovodem štíhlých cypřišů. Pinie by mohla být národním stromem Itálie.

Naše cesta pokračuje na jih do Neapolského zálivu. Navštívíme Pompeje, nacházející se jihovýchodně od Vesuvu. Prohlédneme si město, které zničil, ale zároveň i zachránil Vesuv. Procházíme kamennými uličkami, vysokými chodníky, obdivujeme domy - jejich architekturu i vnitřní výzdobu, zachované malby ze života antických bohů, mozaikovou výzdobu, lázně, pekárny s kamennými mlýny... Některé domy jsou částečně zrekonstruovány.. A kolem jsou pinie, patřící k tomuto místu neodmyslitelně tak jako Vesuv. Nahlédneme ještě do amfiteátru, jehož atmosféra je obdobná jako v Koloseu, jenom snad není tak tísnivá - amfiteátr je prostornější,i jeho okolí, plocha zarostlá trávou. Bolest a smrt tu tolik nekřičí jako z Kolosea, i když byla stejně krutá...


Herkulaneum se nachází jiho-jihozápadně od Vesuvu. Je to další město zasažené osudovovým výbuchem Vesuvu, ale nedočkalo se takové slávy jako Pompeje. Bylo totiž nad ním ještě před jeho objevením postaveno nové město Ercolano a dálnice, takže bylo možné odkrýt jen malou část města. Domy jsou narozdíl od pompejských vyšší, patrové.

Nad oběma městy se tyčí nejmocnější z nejmocnějších tohoto kraje, Vesuv. Díváme se do jeho tajemného kráteru s téměř kolmými steněmi, hlubokého 215 m. V současné době klidně dřímá, jen z jedné stěny vystupuje zlehka několik fumarol. První dílna božského kováře Hefaista - římského Vulkána. Na jihu Itálie se mu obzvláště zalíbilo, a tak si tu zřídil více dílen - další je poměrně málo známá Solfatara, vyznačující se vyvěráním hokých siných pramenů, která se nachází u Puzzuoli (západně od Neapole).

Následuje zastavení v blízkém Paestu, kde se nacházejí staré chrámy s dorskými sloupy, které byly postaveny ve 4. - 3. století před naším letopočtem.. Největší zachovaný chrám byl zasvěcen bohu moří Poseidonovi (římskému Neptunovi). Slunce žhne a odráží se od bílé barvy travertinu, z něhož jsou chrámy vystavěné. A opět atmosféru jižní Itálie dokreslují pinie.

Zaujaly nás kontrasty s nimiž se v Neapolském zálivu a jeho blízkém okolí setkáváme - s bohy protichůdných živlů - ohně a vody, které jsou tu představené i kameny - Vulkánovým tufem a lávou a Neptunovým travertinem.... Co by nám všechno to kamení, v němž se skrývá lidská práce, bolest i radost, vyprávělo?
Dalším kontrastem je setkání současnosti s dávnou minulostí. Na celém světě takové místo nenajdeme, kde si podává ruku 21. století se stoletím prvním našeho letopočtu....

Další cesty směřovaly na Sicilii, kde jsme navštívili slavné řecké Syrakusy a krásné středověké městečko Taorminu s výhledem na panoráma Etny.

Následovala ještě zastavení na Etně, a dále na Liparských ostrovech na Vulcanu a Stromboli.

Osobní návštěvu vulkánů jsem podrobně popsala ve svých dílech "Ostrov obsidiánu a síry", Tyrhénský maják Stromboli. Etna - Mekka vulkanologů. Vesuvu a Pompejím jsou věnována díla "Hora se žhavým srdcem" a "Pompei".

A tak Vám přeji moc hezké zážitky na cestách, kde ožívají antičtí bohové skrytí ve vulkánech a v moři.






Arienalia
15. 02. 2005
Dát tip
Děkuji za nádhernou procházku.. :) *

vesuvanka
15. 02. 2005
Dát tip
Arienalia - díky moc za přečtení a milá slova i tip :-))) mám radost, že se Ti líbila

Robinia
03. 12. 2004
Dát tip
Zase jedno nádherné přiblížení atmosféry... mám podobné přednášky moc ráda, díky za její zprostředkování tip

vesuvanka
03. 12. 2004
Dát tip
Robinia - díky za zastavení, milá slova a tip

KayTee
03. 12. 2004
Dát tip
To víš vesuvanko, někdo možná čte poezii, které ani nerozumí, místo toho, aby se pokochal krásou krajiny v tvých jednoduchých slovech...

Markel
03. 12. 2004
Dát tip
Moc krásné přiblížení italských zajímavostí, v tvém podání jsem byla uprostřed přírodních krás i letitých památek děkuji - T

vesuvanka
03. 12. 2004
Dát tip
KayTee - díky, vpohodě, trochu jsem se unáhlila... Markel - Tvoje milá slova mě potěšila a díky i za tip

KayTee
02. 12. 2004
Dát tip
klub + tip*

vesuvanka
02. 12. 2004
Dát tip
KayTee - jsi první, kdo se u mě zastavil, moc jsi mě potěšila a díky i za tip

vesuvanka
02. 12. 2004
Dát tip
KayTee - a díky i za klub

KayTee
02. 12. 2004
Dát tip
neni za co ;o))

vesuvanka
02. 12. 2004
Dát tip
KayTee je za co a hodně, jsi jediná komu se dílko líbí, všechny ostatní čtenáře to vůbec neoslovilo, nestálo to ani za zápornou kritiku (i ta je výrazem zájmu) ,prázdné okénko kritik bolí. Mmám tak trochu pocit, že moje téma čtenáře už nebaví, proto jsem chtěla jsem dílko smazat, ale po Tvé návštěvě jsem si to rozmyslela.... ještě jednou díky :-)))

vesuvanka
02. 12. 2004
Dát tip
avi

vesuvanka
02. 12. 2004
Dát tip
.

Evička
02. 12. 2004
Dát tip
Moc díky za zprostředkování dalšího výhledu na Itálii, kterou ještě nemám zmapovanou, ani proputovanou, snad na ni také ještě dojde. Tisknu si (i s básničkou :-) ) pro kamarády. Moc hezky*

Eilil
02. 12. 2004
Dát tip
Milá Vesuvanko, děkuji moc za další příjemný výlet.. a informace, které jsou vždycky moc hezky a barvitě vylíčené.. je mi líto, že mé předešlé zastavení tady, v Tobě vyvolalo pocit, že se mi dílo nelíbylo, nebo mi bylo dokonce lhostejné.. neni tomu tak.. jen jsem si ho otevřela abych se podívala.. a jelikož nemám teď když se mi blíží zkoušky ve škole tolik času, rozhodla jsem se si ho nechat na pozdější dobu.. kdy na to budu mít víc klidu.. jako je třeba teď.. měj se moc hezky.. a ještě jednou děkuji za milé zastavení u antického božstva.. :o) tipek

vesuvanka
02. 12. 2004
Dát tip
Evička děkuji za milou návštěvu a tip - Tvůj zájem mě moc potěšil a díky i za předání kamarádům. Měj se krásně :-)))

vesuvanka
02. 12. 2004
Dát tip
Eilil díky moc a spíše já se omlouvám za svoji unáhlenou reakci (poslala jsem takto ještě dvě avi), toto mě nenapadlo. Jsem ráda, že se Ti výlet do Itálie líbil. Díky i za tip. Měj se krásně a ať Ti zkoušky dobře dopadnou ... :-)))

Eilil
02. 12. 2004
Dát tip
to je naprosto v pořádku.. Vesuvanko.. nemusíš se vůbec za nic omlouvat.. určitě to v Tobě vyvolalo dost nepříjemný pocit.. ještě jednou děkuji.. :o) a děkuji zvlášť za přání... ke zkouškám.. :o)

andromeda
02. 12. 2004
Dát tip
Pěkně se to četlo a dozvěděla jsem se spoustu zajímavých informací....rozhodně to NEMAŽ, najde se ještě spousta čtenářů, které to bude zajímat. Ta přednáška musela být zajímavá. Jak jsi na začátku kritik byla smutná, že to hodně kidí otevřelo a nenapsalo kritiku, oni to možná ani nedočetli. Bohužel, jak sem uloží někdo něco delšího, hodně lidem se to nechce číst.... ode mne - T I P, pěkně jsi to popsala...

andromeda
02. 12. 2004
Dát tip
omlouvám se za chybičku - místo kidí - lidí - a ještě mě napadlo, škoda, že tu není Hermann, byl by určitě dalším čtenářem, který by si rád přečetl.........

vesuvanka
02. 12. 2004
Dát tip
Eilil - díky, prima ... :-))) andromeda děkuji Ti za obě zastavení a milou kritiku i tip. Mazat to určitě nebudu (ten nápad vznikl, když jsem po prvním otevření našla úplně prázdné okénko kritik, už tu mám krásnou odezvu, tak jsem moc ráda. Je to škoda, že se Hermann vůbec na Písmákovi nevyskytuje - postrádám ho už nejméně půl roku.

synáček
02. 12. 2004
Dát tip
Ta přednáška musela být jistě moc hezká... díky za zprostředkování... T* P.S.: Taky často myslím na Hermanna... .

vesuvanka
02. 12. 2004
Dát tip
synáček děkuji Ti za návštěvu, milá slova a tip. Přednáška byla moc krásná. Zaujala mě veliká projekce diapozitivů na stěně, která mě do těch míst dostala natolik, že jsem sledovala i oblačnost a vnímala dokonce žár slunce... antické památky jsou nádherné a je veliká škoda, že ve středověku byly rozebírány - kámen z nich používán na stavby... A znovu jsem si oživila vzpomínky na místa, která tolik miluji

Craerassy
02. 12. 2004
Dát tip
jsi skvělá vypravěčka, ves...moc děkuji, že jsem mohla být při další z tvých procházek...:-) tip

vesuvanka
02. 12. 2004
Dát tip
Craerassy - díky moc. Mám radost, že mě doprovázíš...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru