Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Rigor mortis motýlí

Výběr: Jinovata, Fouckault, Lyryk, vesuvanka, Print
09. 01. 2005
28
0
9341
Autor
drfaust

Rigor mortis motýlí

 

 

 

Umřeš s fotografií motýla v ruce,
to abys věděl,
že smrt
je jako zmáčknutí spouště

- cvak,
když závěrka stiskne víčka;

řasy pak připomínají opadané jehličí.

 

 

Takovouto smrt lze pozorovat,
zkoumat:


pokaždé,
ve chvíli,

kdy se na nějaké louce
objeví muž se stativem,
všichni motýli
křídly naruší tep tvého srdce.


isabell
11. 01. 2005
Dát tip
je moc krásná. Jsi fotograf? *

vesuvanka
11. 01. 2005
Dát tip
71_Art_72 - ještě dodatečně díky za vysvětlení

Moc krásná...na zamyšlení určitě...já vidím hlavně kontrast mezi křehkými nestálými motýlími křídly a fotky jako takové zakonzervované mrtvolky okamžiku... *!!!

Zbora
11. 01. 2005
Dát tip
t.

Dirty
11. 01. 2005
Dát tip
je to opravdu nádherný a přiznávám se, že ještě k tomu slyšet to naživo...

drfaust
11. 01. 2005
Dát tip
děkuji. rdím se:)

Dirty
11. 01. 2005
Dát tip
:) jen tak dál :)

vesuvanka
10. 01. 2005
Dát tip
Díky... a ještě V

Alimra
10. 01. 2005
Dát tip
kdyby tuto báseň napsala žena, řekla bych... je krásná že vyšla z pera muže... je mrazivá, ale šimrá příjemně není to hlubší (tu neumím), je to pocitová kritika dovolím si do nej*

Makča
10. 01. 2005
Dát tip
efemérní obrysy písmenek prchají, muž ze stativem zůstává - nejlepší věc, umístit tenhle motiv do prostoru tvýho způsobu psaní...forma, sémantika jedno jest a klubá se mi z toho interpretační kukla nevábných rozměrů..končím divergentně, jisté je, že od stativu... *** inspirativní až dost, nebo jsem už totální magor:-)

Sunflower
10. 01. 2005
Dát tip
pěkně se mi představují fotografové&motýli:) *

slonovina2
10. 01. 2005
Dát tip
mám radši můry všední..ale super tip

Marthin
10. 01. 2005
Dát tip

Nostradamus
10. 01. 2005
Dát tip
*

Feanor
10. 01. 2005
Dát tip
bon~

dadik
09. 01. 2005
Dát tip
povedla se....hmmm...t

krásně motýlová...... pokaždé... t

gioco
09. 01. 2005
Dát tip
... když závěrka stiskne víčka, to je dobrý. *

gabio
09. 01. 2005
Dát tip
skvělá t

klipeto
09. 01. 2005
Dát tip
jo, pěkné t*

vesuvanka
09. 01. 2005
Dát tip
To je nádherné... TIP i mně se rozbuší srdce, když zahlédnu motýla... a ve Středohoří je jich tolik - ale dělají si z fotografů legraci - vždycky uletí těsně před cvaknutím spouště, vyfotogrfovat motýla není jednoduché, ale na Oblíku jsme měli štěstí - otakárek fenyklový a bylo jich tam několik, přástevník kostivalový, okáč bojínkový bojínkový, několik druhů modrásků, babočky....

drfaust
09. 01. 2005
Dát tip
Takže ve sSředohoří se neumírá! :)

JiKo
09. 01. 2005
Dát tip
Ty se těch zpřetrhanejch tepen nezbavíš:) Ale je to fajné

vesuvanka
09. 01. 2005
Dát tip
Napřed jsem si myslela, že je to metafora, ale pak mě atmosféra básně úplně vtáhla do našich středohorských poutí, které ve vzpomínkách neumírají...

Jinovata
09. 01. 2005
Dát tip
žeby reakce? rozhodně se mi líbí

Silvita
09. 01. 2005
Dát tip
velice velice silný zážitek s tvé básni mám tady - v duši! T/***

71_Art_72
09. 01. 2005
Dát tip
no nevím s tyím umíráním s fotografií motýla v ruce je to divný, ale zamyslel jsem se, jestli motýli mají rigor mortis a jak je to vlastně s jejich svalovou výbavou, nejsem biolog tak můžu jenom tak spekulovat. Tomu se stativem a narušením tepu mého srdce také moc nerozumím, ale jinak tip.

drfaust
09. 01. 2005
Dát tip
71...72: No to je trochu zvláštní, ne? Tak mám pocit, že vlastně z tý básničky asi nic nemáš a přesto dáváš tip? To jako za to, že umím psát? Inu naučili mě to v první třídě a už mi to, co čert nechtěl, zůstalo. Ale původně tam byla i jedna hrubka:)) Ale aby bylo jasno, neprahnu nijak zvlášť po tipech. Samozřejmě, že mě potěší, to je jasný. Ale druhá strana mince je, že potěší ještě víc, když tipující ví, proč tipoval. To je totiž věc, ze které mohu nakonec i dál čerpat - pokud se dozvím, proč tipoval. :)

dadik
09. 01. 2005
Dát tip
tipla jsem, protože tentokrát je mně srozumitelná, ale proč....až jindy třebas -:)) hrubku jsem právě viděla, protože jsem tu byla první a náhle byla pryč, myslela jsem, že vlčí mha...a teď vidím že ne...:)

71_Art_72
09. 01. 2005
Dát tip
aha, ty tipy nejsou moc důležitý, tak je dávám, když něco přečtu a nějak mě to pobaví nebo zaujme.. o tvý básničce jsem fakt přemýšlel a na co jsem přišel jsem ti napsal (moc jsem toho nevymyslel a moc moudrý z toho nejsem) a už to, že mě tak zaujala ten tip podle mě ospravedlňuje, ne? i to je přece na básničkách dobrý, že ti něco daj, nebo i když jí nepochopíš tak si na ní třeba vzpomeneš časem až něco prožiješ a potom jí buďto pochopíš, nebo ti nějak může pomoc a tak. Mě třeba jedna básnička augustina šípka přivedla k paralelní literatuře, i jsem z ní taky "moc neměl" kdybys neuměl psát tak tu básničku sem nedáš, zas tak hloupý nejsem (jsem nejchytřejší art z nich všech!:))

Dash_707
09. 01. 2005
Dát tip
Fajn...:o) rigor mortis má mnoho podob, např. v Requiem za duši básníka :o)

drfaust
09. 01. 2005
Dát tip
Opravil jsem ji, přece ji tu nenechám, když si jí všimu:)) To by pak přišla má dvorní specialistka na opravování - katarína - a vyřádila by se:))

vesuvanka
09. 01. 2005
Dát tip
Přiznám se, že nevím co latinsky znamená slovo "rigor", pokud je to ztuhlost nebo něco v tom smyslu, pak jsem to pochopila tak, že se jedná o jeden okamžik ze života motýla zachycený na fotce, na níž je motýl nehybný, nikoliv ztuhlý - proto jsem brala i název, který jsem si přeložila jako "posmrtnou ztuhlost" jako metaforu k fotografování...

Motyl85
09. 01. 2005
Dát tip
oo motylikovska

Nevděčná
09. 01. 2005
Dát tip
cvak a je tma hm, hloubka zasáhla! +

drfaust
09. 01. 2005
Dát tip
rigor mortis: posmrtná ztuhlost avi všem... kdyby snad někdo... v textu se pro mě propojuje 1. se statickým obrazem fotografie 2. se smrtí

71_Art_72
09. 01. 2005
Dát tip
no myslím že rigor mortis je opravdu nějaká posmrtná křeč nebo ztuhlost, ale to je přece něco jiného než focení, protože focení ten objekt nijak nepoznamená, i když je tam ten objekt zachycený v jednom okamžiku svýho života, proto moc nerozumím že smrt je jako zmáčknutí spouště, navíc při smrti člověk oči nemusí zavřít, ne?

Elyn
09. 01. 2005
Dát tip
...ty bláho, dobrý....

klipeto
09. 01. 2005
Dát tip
Arte... dotýkáš se filozofie... jak víš, že smrt člověka poznamená? třeba je to jen zmáčknutí spouště ;)

bohus
09. 01. 2005
Dát tip
very fajnné

WiruZ
09. 01. 2005
Dát tip
ani nijak se mi moc nepozdava nejsem hold uensen.... i kdyz to nebude otazka kvality...

drfaust
09. 01. 2005
Dát tip
71...72: 1. rigor mosrtis = posmrtná ztuhlost... to vím jistě, já to myslel, že třeba kdyby nad tím ještě někdo další tápal nebo váhal 2. co se týče předchozího, stran tipů: to beru... někdy je strašně těžké vyjádřit, co přesně je to, co tě na tom bere... Dokonce musím říct, že za největší hold pro básníka považuji kritiku, která říká: Ano, to je přesně ono. Toto ve mne dřímalo, já věděl, že to, co vyjadřuje básnička, se mělo říct právě takhle. Spalo to ve mně a ta básnička to probudila. 3. Vykládání obrazů v básni, jejího vnitřního jazyka, světa je na čtenáři. Leckdy se vůbec nemusejí ukotvovat v realitě takovým způsobem, jakým to dělá běžný jazyk, jazyk vnější, kterým o básničce komunikujeme, tj. její metajazyk. A proto je jen na tobě, zda příjmeš to, co ti text dává... pokud ti dává spojení fotografie s posmrtnou ztuhlostí, se smrtí (například), a pro tebe je to něco cizího, nepředstavitelného, tak se v ní třeba nenajdeš, třeba si ona k tobě nenajde ten správný klíč, aby si odemkla cestu ke vnímání. Anebo si třeba najde jiný klíč... ale tyto klíče jsou vždy ukotveny v nás, v našem předporozumění.... ale určitě není žádná ostuda říct: Ona si ten klíč nenašla. Básnička není povinnost.

drfaust
09. 01. 2005
Dát tip
Jinak jihoameričtí indiáni věřili, že vyfotografováním člověka zabiješ....

71_Art_72
09. 01. 2005
Dát tip
minimálně přestane žít v tomhle světě a to je přece poznamenání, zatímco když se stativem budu fotit motýli, tak se nic nezmění.. nikdo neumře. A taky nemůžeš říct že smrt je jako zmáčnutí spouště (teda můžeš říct co chceš, ale nemusí to být pravda), když vlastně nevíš co ta smrt je? ale "umřeš s fotografií abys věděl že smrt je jako zmáčknutí spouště" by se určitě líbilo zlému artovi :)

gioco
09. 01. 2005
Dát tip
Spousta přírodních národů věřila a věří, že když se nechají vyfotografovat, jejich duše jim přestane patřit a stává se otrokem fotografa. Ale že by fotografování zabíjelo ?

dadik
09. 01. 2005
Dát tip
smrt je každopádně zmáčknutí spouště...někoho mimo nás...

71_Art_72
09. 01. 2005
Dát tip
pro drfausta : 1) já vím, psal jsem to vesuvance 2) je to prostě jenom tip, jako že mě to přinutilo se zamyslet a to je dobrý, 3) jasně že je to na čtenáři, na kom jiném, akorát ty "metadata" jsou tak nějak u určitýho druhu básniček daný a ty lidi co jsou na ně zvyklí tomu potom rozumí protože ty metadata jsou tak nějak daný generálně, já k nim bohužel přistup nemám, ale je to přesně co jsem psal - třeba si jednou vzpomenu a a řeknu to bylo dobrý, nebo -to je přesně ono- jak jsi psal ty

drfaust
09. 01. 2005
Dát tip
těšilo mě, vážím si čtenáře, o kterém si mohu myslet, že uvažuje nad čtením poezie v širších kontextech...

71_Art_72
09. 01. 2005
Dát tip
mě taky, jasně, jsem taky nejchytřejší z artů :)

drfaust
09. 01. 2005
Dát tip
:)))

71_Art_72
09. 01. 2005
Dát tip
(((:

Lunka
09. 01. 2005
Dát tip
....je to nádherná báseň....jemná...až se tají dech....jako dotek motýla na dlani...děkuji *T

Fouckault
09. 01. 2005
Dát tip
silná věc ****

drfaust
09. 01. 2005
Dát tip
Fouc: děkuju.

Mathea
09. 01. 2005
Dát tip
Moc pekny

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru