Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

MDŽ

08. 03. 2005
5
0
6442
Autor
Petula

MDŽ
NENÍ
KOMUNISTICKÝ
SVÁTEK

Slavíme MDŽ? Měly bychom!

Úterý 8. 3. 2005

Mezinárodní den žen považuje řada lidí za komunistický svátek a už patnáct let jej neslaví. 8. březen je ale o něčem úplně jiném, nelze ho nahradit Dnem matek a nelze na něj zapomenout. Už jenom proto, že MDŽ se slaví od roku 1910 a v roce 1975 byl uznán radou OSN jako mezinárodní svátek. Jak MDŽ vznikl?

·         Poslední únorovou neděli v roce 1908 demonstrovaly stovky žen ve Spojených státech za svá politická, ekonomická a společenská práva, hlavně za právo volební.

  • V březnu 1910 se uskutečnila první Mezinárodní ženská konference v Kodani a na ní byl oficiálně ustaven den žen, zatím ale nebylo ujednáno přesné datum.
  • Už o rok později se v polovině března slaví MDŽ v Rakousku, Švýcarsku a Německu.
  • Několik dní na to se odehrává tragický požár v newyorské textilní továrně, kde za hrůzných podmínek pracují tisíce zejména italských a židovských imigrantek. Vyjde najevo že továrna má falešné únikové východy a za zaměstnankyněmi že vedení zamyká dveře výrobních hal, v plamenech zemře 146 žen. Paradoxem je, že právě tyto ženy několik měsíců před tím neúspěšně stávkovaly za zlepšení pracovních podmínek v továrně.
  • Po ženských nepokojích a demonstracích proti válce a bídě v Petrohradě roku 1917 je pevně ustaven 8. březen jako MDŽ. Právě tahle událost, značně překroucená, se stala podkladem pro komunistické oslavy MDŽ.

Proč se MDŽ stále slaví?

·         Protože je stále třeba připomínat, že ženy musely za svá práva tvrdě bojovat a neměly je samozřejmě, tak jako muži.

  • Protože ještě dnes, sto let po vzniku MDŽ, nemají všechny ženy zaručena stejná práva jako muži, a to ani v tzv. civilizovaných společnostech.

Jak se MDŽ slaví?

·         Zaplaťpánbůh se už neslaví budovatelskými básničkami a pionýrskými vystoupeními ani sadou nových ručníků s logem státních podniků. Ženy by ale neměly v tento den toužit po jemné kytičce od svého milovaného ani po bonboniéře, neslavíme přece Valentýna. MDŽ je svátek bojovných a bojujících žen a i dnes je za co bojovat, ženy mají třetinové platy oproti mužům, dochází k feminizaci chudoby (absolventka jakéhokoli oboru se uplatní při shánění zaměstnání prokazatelně hůř než absolvent stejného oboru, je víc nezaměstnaných žen před důchodem a víc žen těsně po mateřské dovolené, které také nemohou najít práci), pojmy jako je domácí násilí či obchod se ženami si ještě nenašly cestu do našich zákonů, denně nás čekají dvě směny - práce a domácnost

  • Pokud chceme oslavit MDŽ akčně, můžeme se vydat na některý z mítinků či happeningů, které jsou v souvislosti s tímto svátkem pořádány hlavně v Praze a v Brně, vloni dokonce vznikla Feministická skupina 8. března, která, kromě toho, že podobné akce organizuje, bojuje za práva žen.
  • Pokud zůstáváte doma a své názory nevyjevujete na demonstraci, vůbec to nevadí, zkuste si jenom sepsat na papír pět skutečností, které považujete za diskriminaci a můžete se s nimi denně setkat. Můžete s tím něco udělat? Jistě, vždycky můžete něco udělat, pokud se vám to nelíbí! Napište svému senátorovi či senátorce, zorganizujte protest, dejte s podobně smýšlejícími ženami dohromady sdružení, napište článek do místních novin, ozvěte se!

Zdroj: http://zena.centrum.cz/~~cook~$145562/volny-cas/clanek.phtml?id=4244


Petula
25. 04. 2005
Dát tip
Elyn ◄ Děkuji. :o)
|||-_-|||

Elyn
23. 04. 2005
Dát tip
mdž beru - je snad silnější než třešně na triku, ne? :) ... a... klobouk dolů... - skvělá lekce komunikace, děkovávam..;)

Petula
13. 03. 2005
Dát tip
Vidíš, já to vnímám jinak: údajně má dojít k přelití převahy z mužské stránky vah na tu ženskou ale bez deklasování, ponížení pozitivních stránek mužských. Ostatně, už se tak, velmi pozvolna, začalo dít v minulém století. To je krásné, jak to vnímáme rozdílně!!! ;o) O „nerudných dědcích“, a nejen v MHD, mi (ne)povídej. Jednoho máme dokonce v domě. Ech… Jo, a nebyl ten „představitel fakulty“ tak trochu misogyn nebo poněkud zakomplexovanej, že se musel vůči někomu (ženám) vyhražovat? To je dost dobrá ukázka „mužské (ne)kultury“ – ty oblasti poznání, které mužům, mužskému pojetí světa nevyhovují, se označí za „píčoviny“… Tak to chodí v hospodách, ale že i na vysokoškolské půdě? Ještě, že už se nesmí upalovat. (A přece se točí!) Tak mne napadá, potřebovala bych nenáročnou hospodyni, která by mi do ničeho nekecala, nikam nechodila a (skoro) nic nechtěla. Nevzala bys to? Trvale! Třeba by Ti to vyhovovalo. ;o))) Byla bych hodná! :o) Jednou za měsíc bych Ti šla do MK vypůjčit nějaký ten „román pro ženy“ a na Štědrý den bys po umytí nádobí od večeře mohlá jít s námi na půlnoční! Samozřejmě, jen pokud bys to stihla!!! :o| Také na dovolenou bys nás směla provázet, pochopitelně jen proto, aby ses tam o nás mohla starat… ;o))) To víš, my feministky-teoretičky… >o] Doufám, že jsem Tě neurazila, to bych nechtěla!
|||-_-|||

Petula
13. 03. 2005
Dát tip
Ne, ženami „nefeministkami“ opravdu nepohrdám. Nevím, jak jsi to vydedukovala. Asi dokonce naopak, bez nich by (už) nebyl svět. Lidstvo by dávno vymřelo nebo se vymlátilo. (A v tom je možná opravdu základní chyba žen, že konec lidstva ještě nedopustily!) MÍSTO MĚST PRALESY… :o))) Osobní rovina? Asi takhle: „gender jsem chtěla - ještě minulý rok - studovat u nás na FSS MU, dokud mi to jeden z představitelů fakulty nerozmluvil jako "totální pičovinu" :-)“? Jojo, my dvě se vážně asi nedohodneme. Zdá se mi, že Tě vnímám stejně placatě (černobíle), jako Ty mě. Ale udělala jsi mi radost, že jsi mou nadsázku nabídky „života“, který zde výše proklamuješ jako správný „Ano, to co jsi napsala jako příklad, se mi zdá dobré. “ odmítla. Dokonce se Tě to doklo, což jsem nechtěla. Promiň, byl to jen hec! Nějakou dobu jsem si dokonce myslela, že si ze mne jen děláš srandu. Pak jsem skoro uvěřila, že to myslíš vážně. Byla jsem tím poněkud překvapená. Naštěstí vidím, že je to pro Tebe mnohé z toho, co píšeš, jen teorie, kterou – byť jen v teoretické nadsázce – žít odmítáš. To je, v mém vnímání, hodně dobře. Tak za to Ti též děkuji. Měj se krásně. Některé jiné se tak „(díky muži - samozřejmě :-))“, nebo spíš :o(, nemají. Až nám vychladnou hlavy, někdy bych Tě ráda viděla a slyšela „filosofovat“ naživo! :o) Teď by to asi opravdu nemělo smysl… Díky za diskusi.
Ahoj |||-_-||| Petula

maia
11. 03. 2005
Dát tip
Petula, tento text som pouzila ako osvetu aj na : http://www.markoff.biz/pivot/entry.php?id=626

Petula
11. 03. 2005
Dát tip
Díky, maia, dobrá práce! :o) glassy, tak to zírám! ;o) Nebýt „bojovných žen“, jak říkáš ženám, které si se sebou nenechají dělat co se (mužské) společnosti namane, pak NAPŘÍKLAD dodnes ženy nechodí na vysoké školy, nemají volební právo, nenosí kalhoty (které mnohým tak sluší!) a jsou zcela ekonomicky i společensky závislé na svém „pánovi“ a tím vydány na jeho milost a nemilost. (Stejně, jako v 18. století.) Nejlépe by bylo, kdyby ani neuměly psát a jen se držely u plotny. :o) A když to dotáhnu do extrému a do současnosti: Brouzdat po Internetu je také jen pro muže! Ženská je hříšná nádoba a má se držet zkrátka! Ješte na netu zvlčí! To už by bylo jak na Středním východě… To by se Ti zdálo dobré? :o) Asi ne, co? ;o)
|||-_-|||

Petula
11. 03. 2005
Dát tip
glassy Bohužel, nebo spíš bohu dík, kecáš. Ženy jsou jen průměrnější, tedy je mezi nimi méně géniů, ale i méně průšvihářů. Nikoliv však s nižším IQ. Kromě toho, čemu se má říkat IQ? Tomu nastavení hodnot, které sestavili muži dle „mužského vzoru“? Co například společenské IQ? Ženský mozek pracuje jiným způsobem, než mužský. To je ovšem na složité vysvětlování. Nečti jen rádoby „populárně naučné“ publikace, ale i něco serióznějšího. K těm extrémům +/– se podívej nejen na to, kolik je vědců, spisovatelů, výtvarníků mužů a kolik žen, ale také na to, kolik je houmlesáků, zlodějů, podvodníků a vrahů mužů a kolik žen… Možná Ti též ušlo, že naši komickou politickou scénu netvoří ženy. Ve světě je tomu podobně. Jak plní muži roli otcovství? Myslím, že v procentech výrazně hůře, než ženy. Ostatně, mrkni se do putik… Jistě, je i plno špatných žen, jenže tuto společnost už tisíc let ovládají muži a co docílili? TISÍCÍLETÍ VÁLEK ZPLUNDROVÁNÍ SVĚTA NASTÁVAJÍCÍ EKOLOGICKOU KARASTROFU A za tento marasmus, polde Tebe, mohou ženy, co se jim to nelíbí? Myslím, že se nedohodneme. Tato diskuse, myslím, nemá další význam. Měj se hezky a užij si to. Případně si zajdi do GenderStudies v Praze 2 do Gorazdovy ulice 20. Je tam docela slušná knihovna a studovna…
|||-_-||| P.S.: Nesouhlasím s Tebou, ale jsem ráda za Tvůj pro mne extrémní názor.

...jo, taky říkali, že se prodává hafo kytek, ale i plyšáci a zlato a tak...

Bix
09. 03. 2005
Dát tip
:o) V Rusku ženy nemusia do práce a ak nemajú vodičák, majú v tento deň povolené jazdiť :o)) (Nebezpečné :o)))

Díky za osvětu! V Itálii prej spousta žen dostává od svých zaměstnavatelů 4 hodiny volna & policajti přimhuřujou oči při přestupcích... říkali to v rádiu...

maia
09. 03. 2005
Dát tip
*

Proč to není v událostech?

Petula
08. 03. 2005
Dát tip
Kategorie změněna. Díky Slůůůníčko!
|||-_-|||

Milly
08. 03. 2005
Dát tip
Dík za informaci, já se dnes divila, když jsem dostala květinu, úplně jsem zapomněla, že je MDŽ.... :-)

ianK
08. 03. 2005
Dát tip
pekne, jen skoda, ze polovina statu nevi, ze MDŽ NENÍ KOMUNISTICKÝ SVÁTEK

katugiro
08. 03. 2005
Dát tip
hezky *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru