Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

čierno-biely svet

27. 03. 2005
4
1
3808
Autor
zvedavec

Motto: radši ať ti nevěří, než mu lhát

V predstavách nosím aj ja čierno-biely svet.

I keď napokon si v ňom objekty prekrásne dofarbujem farbičkami.

Vo vopred vyhliadnutých líniách.

 

No žijem vo svete, kde sa farby miešajú. Zlievajú, spájajú a stáva sa, že výsledná farba je nepodarok. Nech sa snažím ako chcem. Nie tak dávno sa mi napríklad jasná červená zliala s čistou zelenou ... výsledkom bola farba špiny.  Neplánovane. A tak som pridávala farby podľa citu a nie podľa vysnívaných obrazov. Jasné, robím i machule. A niekedy vyberiem z pohodlnosti nesprávnu, škaredú farbu. Ale nie o tom chcem hovoriť.

 

Viem, ak priznám, že nie som schopná svoje farby uchrániť, neznie to dobre.  Ale ctím si pravdu:  Nedokážem.

Kdesi vnútri sa potom radím s niekým, kto je veľmi láskavý. Usilujem sa začuť jeho hlas. Usilujem sa, aby som neprehliadla, ak mi podáva niektorý z tých téglikov s farbami. Aj keď niekedy je to celkom proti pravidlám...Usilujem sa najmä, aby som pri prehliadaní výsledného obrazu zakúšala čo najväčší pokoj.

 

...

 

...za vojny ukrýval jeden úplne všedný muž iného človeka, o ktorom ktosi rozhodol, že má zomrieť v plynovej komore. Raz človeka, ktorý sa snažil odsúdeného zachrániť, predvolali na výsluch. Obrátili sa na neho takto: „Hľadáme človeka menom..., nevieš, kde by sa mohol ukrývať?“ Vedel. Odvetil: „...“. V súlade so svojím svedomím.

 

 


1 názor

maia
03. 05. 2005
Dát tip
Pekne metafory. *

synáček
03. 04. 2005
Dát tip
Něco jiného je pravdu hledat... a něco jiného je vydávat o pravdě svědectví... Ne každý je připraven na to pravdu slyšet... a na každé uši pravdu slyšet mohou... Jde mnohdy o případy velmi individuální... ale problém je jistě otevřen správně... T****

Liso
29. 03. 2005
Dát tip
Je lahke kritizovat niekoho, hovorit mu do svedomia, ked ani nevieme co sa v nom vo vnutri deje... Ale ten komu tymto dielom reagujes asi spravne postrehol, ze AJ TEBA trapi, ked nemozes povedat pravdu... V tom pripade ta rada mozno ani nesmerovala k moralnej kritike , ale skor k zdravej psychohygiene... Niekedy je tazke radit, zvlast vtedy ak clovek nepotrebuje rady, ale iba to aby ho vypoculi a pochopili... :)))

vesuvanka
28. 03. 2005
Dát tip
Zaujal mě černo-bílý svět a jeho dobarvování, metafora smíchání jasných barev, jehož výsledkem je špína - neplánovaně..... připomíná různé situace v životě, kdy člověk se snaží udělat něco dobrého s nejlepším vědomím a přitom nechtěně uškodí a že v tomto smyslu měl vyznít i závěr (mám pocit, že k větě "V súlade so svojím svedomím..." ještě něco patří - doufám, že jsem to pochopila správně)........ TIP

zvedavec
28. 03. 2005
Dát tip
Vďaka! pochopila si to, vesuvanka asi v tom zmysle, ako som to zamýšľala napísať. K tej poslednej vete som nevypísala slová človeka, ktorý sa rozhodol zachrániť iného človeka, pretože ten mal dve možnosti: povedať pravdu a dodržať morálne pravidlo "hovoriť čistú pravdu", alebo zaklamať a nevzbudiť podozrenie. Možno mal aj inú možnosť - aj povedať čistú pravdu, ale nič neprezradiť: málokto je ale schopný vymyslieť tak narýchlo duchaplnú odpoveď, ktorou dosiahne obidva ciele - hovoriť pravdu a zároveň aj zachrániť človeka - a zareagovať ešte aj vierohodne. "Má sa" hovoriť len pravda: tu ma ešte napadá ten príbeh o nejakom panovníkovi, ktorý obliehal mesto, ale nevedel ho dobiť. A tak sa rozhodol zničiť ho ľsťou. Zašiel za predstaviteľmi mesta a prisahal na svoj život: Kým bude Slnko na nebi, nikomu sa ani vlas neskriví, ak sa vzdajú. Bolo to výborné riešenie, lebo aj mesto sa potrebovalo vymaniť zo zovretia obliehajúcich vojsk. Ten, čo prisahal, svoj sľub do bodky dodržal - - až kež Slnko zapadlo, vojaci, ktorí dovtedy nikomu neubližovali, začali útok na nepripravených obyvateľov mesta, samozrejme, nepripravených obyvateľov povraždili...

misty
27. 03. 2005
Dát tip
neviem, ci si sedim na vedeni, no jednoducho nerozumiem :(

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru