Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+7 neviditelných
Jak na redakce?
datum / id04.12.2000 / 15759Vytisknout |
autorOlda
kategorieLiterární diskuse
zobrazeno5006x
počet tipů0
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog
Jak na redakce?
Bavil jsem se s jedním z Písmáckých autorů a byl jsem překvapen, s jakou horlivostí obesílá nejrůznější tištěná periodika a nakladatelství. Na ukázku zasílá výběr ze svých dílek a doslova se dere o místo na jejich stránkách. Snažíte se také? Napadlo mě posbírat vaše zkušenosti a sepsat “průvodce redakcemi”, který by shromažďoval informace o adresách periodik, kontaktních a vstřícných osobách, správných postupech a v neposlední řadě i o vašich jednotlivých dílčích úspěších. Veškeré příspěvky tohoto druhu pište níže, popř. zprávou.
Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

16.04.2001 00:00:00Sala
Něco jsem splácala, ale se o tom radši...:) na písku a při bábovkách poplácáme..:)

Oldíku, ten nápad s průvodcem je zamluveníhodnej :) kamarádím s páru redaktorsky vzdělanejma :) tak, kdyby někdo svého štěstí -za nosánek- chtěl :-) ať dá samosebou ovonět a se uvidí :-))) kam s ním? neřešil Neruda?? :-))
02.04.2001 00:00:00ticho
Jen taková drobná glosa. Obrazně řečeno u nás v současnosti čte básně cca 1000 lidí, ale tak 10000 tvrdí, že je píše... Těch 9000 se pak nesmí divit, že o ně není zájem... Anebo smí?
02.04.2001 00:00:00Merle
Wopi+Rire: jo baví ty co ji píšou, plus sem tam nějaký ten romantyk, či podivín... ale tady jde o procenta, o zisk, o PENÍZE... na to my hoši "nemáme".
Monty: zábava je to co lidi baví... a dnes je holt baví tyhle... ehm...
30.03.2001 00:00:00kalinka
ruku na srdce! Já poezii nikdy moc nečetla!
Ale skoro odjakživa jsem jí - s asi tříletou pauzou - produkovala!:o)))
29.03.2001 00:00:00Merle
ale ano, ekonomika funguje spolehlivě jako drtička neprodejného... a kultura je neprodejná (ne tak zábava)
ale koho dnes BAVÍ poezie?
29.03.2001 00:00:00Wopi
Merle: mě. Ale já to nevytrhnu.

Jedna perlička: před r.89 mi pravil jeden redaktor (v tehdejším Českém spisovateli): "Je to pěkné, ale pracujícímu člověku to nic neřekne. Když to opravíte tak, aby to bylo sdělné pro lid, můžeme to vydat".
V devadesátých létech mi na sci-fi pravila redaktorka sci-fi nakladatelství: "Nelze vydávat české autory, to nikdo nekoupí. Kdybys byl Američan...".

29.03.2001 00:00:00rire
Merle: Nas. Basniky.
A taky historiky, filosofy, ucitele, jazykozpytce. Lidi kulturne zijici. Vysokoskolaky. Zeny.
Mensinu tech, kterym nestaci poslouchat tuctuc a ozrat se do nemoty. :(

Basne jsou obskurni zalezitost, jedine mozna s vyjimkou folkovych zpevaku (co jineho dela Nohavica, nez zhudebnuje basne? [ovsem, dela to nadherne])
Fakticky se uz s lidmi ctoucimi basne potkavam pouze na VS a v kruzich okolo...

To ale neznamena ze by jich bylo malo, jen je to desne roztristene... A nevim o zadnem nejakem unifikujicim proudu, ktery by to nejakym zpusobem sjednotil a zverejnil.

Vezmete jen jak do naseho ceskeho kulturniho zivota pronikly cajovny - az od devadesatych let - a ted uz jsou skoro vsude a je to desna moda.

Neslo by vyuzit tohoto fenomenu k propagaci kultury po republice?

Vzdyt uz ted se to hodne casto prave k tomu pouziva. Chaoticky sice, ale pouziva.

29.03.2001 00:00:00Monty_Python
Wopi: Taky proto u nás spousta autorů publikuje pod jmény neexistujících Američanů...:)
29.03.2001 00:00:00Monty_Python
Merle: Ani zábavu moc dobře neprodáš... dnes je "zábavní" trend trapnost (laťku nasadila NOVA - viz Novoty, Tele Tele apod.); v dnešních poměrech by si nejspíš neškrtl ani Werich, ani Poláček... :)))
28.03.2001 00:00:00Monty_Python
Dovolte mi pohled z "druhé strany" (i když vzhledem k době, která uplynula od posledního příspěvku jej přímo předurčuje k vyšumění do ztracena). Jakožto publikující autor, který se pohybuje v prostředí knižních nakladatelství, distribucí apod., mám poměrně slušný přehled o tom, jak to funguje. Nechci se příliš rozepisovat, takže to střihnu v bodovém scénáři:
1) Básně jsou zcela neprodejné; poezie je ryze menšinová záležitost. I kdybyste byli reinkarnovaný Orten, nebude o vás zájem a "slávu" si můžete zajistit jen v úzce vymezených intelektuálních kruzích.
2) Klasické nakladatelství vydává knihy v nákladech od 1.500 ks výš. Básní se neprodá ani třetina nákladu, slušný úspěch u beletristy začátečníka je tisícovka.
3) Jako neznámý začínající autor se musíte smířit s tím, že na svém literárním díle nevyděláte. Autorské smlouvy jsou většinou krajně nevýhodné; zálohu buďto nedostanete vůbec, nebo ve výši 5 - 10 tisíc. Na doplatek zapomeňte, dostanete cca 5% z velkoobchodní ceny (maloobchodní cena minus 25 - 28%) a to teprve tehdy, kdy tato částka přesáhne zálohu - což nemusí vůbec.
4) Knihu neznámého autora lze prodat pouze na základě dobré promotion, které narve vaši tvář do tisku a do televize. To stojí peníze a málokdo do toho půjde. Trh je rozebrán a úspěch je značně nejistý. Kritika vás pochválí pouze v případě, jste-li psavec intelektuál a vaše kniha pojednává o submisivitě profesora Rožďánka, který trpí fixní ideou, že se v noci mění v havrana polního (Corvus frugilegus) a sedaje na půdě na hambalku, pročítá Descartovy spisy. Cokoli by se potencionálně líbilo čtenářům, nebude se líbit kritice a už vůbec ne konkurenci.
5) Vydávání knih není samo o sobě příliš drahé. Problém je v propojení s distribucí - stávající distributoři si nevezmou na sklad knihu vyšlou vlastním nákladem a pokud přece, za velmi nevýhodných podmínek. Knihkupci vaši knihu ve skladu přehlédnou, nebudou-li ji znát z tisku a vaši tvář z televize... etc. etc.
Už chápete?:)

|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.