Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

PERIODICKÁ TABULKA PRVKŮ

Výběr:
05. 09. 2005
3
0
3982
Autor
Feanor

Kdo viděl Olověnou vestu, jistě mi dá za pravdu, že být v armádě není žádný med. Ale ono ani gymnázium nemusí být vždy procházkou růžovým de Sadem: na každém kroku číhají brutální primáni, v podzemí připravuje student Pavlík se svými komplici raketu na Měsíc (hádejte, kde si vypůjčili hlavici, andílkové moji, - v kralupské prachárně) a ke všemu, jak se zdá, z laboratoře právě unikl nějaký nový zábavně zbarvený mrak neznámé chemikálie. Jenomže vy přeci nejste sami v boji proti nepřízni osudu. Máte svou chemickou Kostku (oba díly), máte TI kalkulačku, dobrý mozek, bystré smysly, bromovodíkem spálené konečky prvního páru hlavových nervů a především, máte nejvěrnějšího přítele každého chemika - svou PERIODICKOU TABULKU PRVKŮ. (zlé jazyky říkají, že prý není vaše, ale Mendělejevova. - zlé jazyky kecají)

Lidé se mě často ptají, čemu vděčím za svůj krásný vztah k chemii. Zastavují mě na chodbách v těch nejnevhodnějších chvílích a kladou mi nejrůznější otázky převážně intimního rázu. Kde prý beru náměty na své chemické příběhy, jak to, že dokážu napsat veršovánky na hodiny chemie, zparodovat chemický protokol nebo třeba užít Tollensova činidla coby vhodné a téměř hlavní zápletky. Již dlouho nepřikládám jejich slovům větší váhy, neboť vím, a tuto skutečnost poznávám a prožívám stále znovu a znovu pokaždé, když ucítím pod víčky záblesky zvídavých pohledů, že v jejich očích, v pomněnkových očí, které lemují výtrysky dlouhých černých řas, v očích plných žíravých olivínů, třpytících se v odlescích poledních přestávek, v mandlově hlubokých očích plných této „sladké hořkost“, která líbá jen jednou a jíž my, chemici, nazýváme KCN, i v černých zorničkách splývajících s průzračně zádumčivou duhovkou, se zrcadlí jediná, nikdy nevyřčená a snad proto i spirituálně hluboká, otázka: „Ten člověk, co stojí přede mnou, viděl štěpení dextrinů, dotkl se silic, které vycedili přes skelné záhyby těch podivuhodných chemických ptáků. On ochutnal chlorid vápenatý a spatřil sálající výheň Bunsenových katanů. On formoval ve svých rukách, na analytických vahách osudu,  Fhelingova činidla, a jeho nos ucítil vzduch pročpělý akroleinem. Jak mohl zůstat po tom všem nepoznamenán? Jak mohl přijmout chemii do svého srdce bez toho, aby ho psychicky zdeformovaly stovky chemických rovnic a výpočtů? A jak může o tom všem ještě psát?“.

Vždy jsem se vyhýbal odpovědím na jakékoliv jejich otázky a jediným výsledkem veškerých takových útoků zvědavosti byl tajemný úsměv mých rtů. Nyní jsem ovšem takřka na konci své pouti střední školou a proto považuji za nutné sdělit všem tajemství mého pevného a chemií nijak nepoškozeného rozumu. Říká se mu „Má periodická tabulka prvků“

„Dělal to každý chemik a kdo říká že ne, dělá to dosud.“ Přibližně takto se vyjádřil otec psychoanalýzy o tom, co nás chemiky spojuje a drží nad vodou. Je to praktika poměrně neškodná, která má mnohé blahodárné účinky. Já sám ji provozuji už od dob sedmé třídy, vždy večer, před tím, než jdu spát, ale znám lidi, kteří jí holdují takřka neustále. Je jen to malá modlitbička vztahující se k periodické tabulce prvků, avšak její následky jsou neocenitelné. Aby došla účinnosti, potřebujete získat svou osobní periodickou tabulku prvků. Je vhodné nějak si ji pojmenovat (jste-li muž, pak dívčím jménem, pro ženy to platí naopak) a pak ji nosit všude s sebou. Je samozřejmé, že s ní musíte i spát. Vždy před tím, než se uložíte, k odpočinku, přitiskněte si svou periodickou tabulku prvků na hruď a řekněte: „Jsem rád, že jsem mohl svůj dnešní den strávit ve tvé společnosti, [jméno vaší tabulky]“. Pak zavřete oči a opakujte tuto modlitbu.

 

MÁ PERIODICKÁ TABULKA PRVKŮ

 

Tohle je má periodická tabulka prvků. Je mnoho podobných, ale tato je moje.

Má periodická tabulka prvků je můj nejlepší přítel(kyně). Je můj život. Musím ji ovládat jako musím ovládat svůj život

 Má periodická tabulka prvků je beze mě k ničemu. Já jsem bez své periodické tabulky prvků k ničemu. Musím v ní umět dobře hledat prvky. Musím umět hledat prvek lépe než můj nepřítel, který se tentýž prvek snaží najít. Musím ho najít dříve, než ho najde on. Najdu ho…

Má periodická tabulka prvků a já víme, že v chemii nezáleží na velikost mé tabulky, na klouzavém zvuku, který vydává, když se s ní v parném létě ochlazuji, ani na pestrobarevnosti políček nebo vlastnoručním autogramu dr. Heyrovského. Víme, že se počítají pouze dobře odvozené informace. My je odvodíme…

Má periodická tabulka je člověk, tak jako já, protože je můj život. A proto ji budu znát jako svého bratra. Poznám všechny její periody, skupiny, alkalické kovy, kovy alkalických zemin, přechodné prvky, halogeny i vzácné plyny. Budu svou periodickou tabulku prvků udržovat čistou a připravenou, tak jako sebe udržuji čistého a připraveného. Staneme se součástí jeden druhého. Tak vykonáme…

Před Mendělejevem přísahám dodržovat tuto přísahu. Má periodická tabulka prvků a já jsme obránci chemie. Ovládneme chemického ignoranta. Jsme spasitelé mých známek.

 

Staniž se, dokud z chemie neodmaturujeme a již nebude žádných překážek, jen mír v srdci a chemie.


Milly
27. 09. 2005
Dát tip
proč jsi mi nezjevil své tajemství před 5 lety?? Ach jo.......... :-( No jo, tos ho asi ještě neznal.......... přílěžitost promeškána............. -t-

Feanor
07. 09. 2005
Dát tip
fíhá... díky Z_w_v_ř

studuju....tw

vesuvanka
05. 09. 2005
Dát tip
To je dost dobré.... periodická soustava prvků byla pro mě téměř posvátná - prvky - minerály, horniny - geologie - chemie - tady jsem byla ve svém živlu a svého času jsem znala všechny prvky podle atomových čísel - teď se tuším, říká protonových. Namalovala jsem si takovou svoji malou na čtverečkovaný papír a vybarvila si jednotlivé skupiny prvků . Maturovala jsem z chemie a vytáhla si síru (číslo 16... 2-8-6) - můj osudový prvek... jo jo... Mendělejev... dodnes před ním smekám a Tobě dávám TIP

vesuvanka
05. 09. 2005
Dát tip

K_Anče
05. 09. 2005
Dát tip
Pracuju, nemám čas číst, ale mám vytištěno do metra:))) Vesu: ta tabulka je nějaká předpotopní, zdá se

vesuvanka
05. 09. 2005
Dát tip
K-Anče - máš pravdu, mně se také moc nelíbí, je i nepřehledná (vadí mi mezera mezi beryliem a borem, mezi horčíkem a hliníkem, že jsou lantanidy a actinidy mimo. Kdysi bývaly v tabulce prvky pohromadě - škoda, že nemám tu svoji barevnou, o které píši v kritice (bylo to před 44 lety...) - tuto tabulku jsem našla j na Google

K_Anče
05. 09. 2005
Dát tip
no tady na VŠCHT vypadá fakt jinak...

Feanor
05. 09. 2005
Dát tip
díky holky. mě ta tabulka přijde ok, jen tam chybí pár informací typu relativní atomová hmotnost a tak.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru