Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Podobenství o spánku a probuzení

16. 09. 2005
3
0
3428
Autor
Danny

Cítím, že vědomí je věčné. Niterný pocit se nedá dost dobře předat jiným lidem, proto použiji formu podobenství.

Toto podobenství ukazující pocit věčnosti vědomí je založeno na příhodě z mého dětství.

Když jsem byl malý a rodiče byli pryč, těšil jsem se, až se zase vrátí. Jednou šli máma s tátou na ples a domů se vraceli až po půlnoci. Na moje naléhání máma slíbila, že až se vrátí, probudí mě (abych viděl, že jsou v pořádku zpátky).

Ráno jsem se probudil. Šel jsem za mámou: "vždyť vy jste mě neprobudili!"

"Ale probudili, Danny. Řekl jsi něco jako "jo, jo" a pak jsi šel zase spát."

Tuto noční příhodu jsem si vůbec nepamatoval!

Nakreslím schémátko:

------------------------------- **** --------------------------------

napřed je dlouhý spánek, potom pár okamžiků vědomí, pak zase spánek. Celkově to "zmizí" a zůstává jen spánek.

Vezměme si nyní celý lidský život za předpokladu, že vědomí vzniká narozením a zaniká smrtí:

-------------------------------------****---------------------------------------

"nekonečně" dlouhé období Prázdnoty, pak pár desítek let života, pak Prázdnota až na věky. Z celkového hlediska se malý "kousek" vědomí uprostřed ničeho zruší stejně jako malé probuzení uprostřed spánku! Dokonce je to zesíleno tím, že žádné další "probuzení" nás (podle předpokladu ne-věčnosti vědomí, který nyní sporem vyvracím)
nečeká, tedy není ani nikoho, kdo by si z celkového hlediska pamatoval ten život a celé by to bylo tma, nula od nuly pojde.

Protože tomu tak není a tento život si pamatujeme, je z toho vidět, že vědomí jde "dál".

Epilog:
Většina z vás má svůj světonázor už vytvořen a nikoho asi tímto textíkem "neobrátím". Toho jsem si vědom. Toto také není úvaha, která by mě samotného na daný názor přivedla - jen ilustrační příklad, na kterém máte možnost vidět můj způsob myšlení.
Zuzulinka
16. 09. 2005
Dát tip
zajímavá věc...se k tomu vrátím, dneska mi to nějak nemyslí a nebo spíš nemám na to tu správnou filozofickou

Print
16. 09. 2005
Dát tip
*!

Nicollette
16. 09. 2005
Dát tip
to je zajímavé, téměř sem se zděsila kdbys nenapsal poslední větu před epilogem :-) *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru