Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nůž z obsidiánu

16. 02. 2001
21
14
6262
Autor
Ostrich

Na světě je tolik
dávivé bolesti nevinných dětí
že ji nelze vykoupit žádnou obětí
vůbec ničím
Nebudu se omotávat vírou
nenechám se vyvanout
nebudu si lhát do duše
jsou jen tisíce malých lásek
v tisících životů zapálených
jako plamínky
v nejistém houpání skořápek
mezi proudy
Není žádný lodivod
žádná předem určená cesta
 

Kdykoliv si to uvědomím
proříznut syrovou krutostí skutečnosti
poznávám obličej za maskou svého strachu
a hledám
všechny plamínky kolem sebe
abych je slepil k sobě voskem a svázal vor
plující bezpečněji
Naštěstí přichází únava a spánek
mí lidé dýchají s takovou jistotou
že mne to zasypává jako sníh
déšť pomalý prach popel
který pokrývá a tiší všechno mocnými vrstvami
 

Usínám
a zítra tato odlomená báseň
bude jako ztuhlá láva
pod kterou do smrti pokaždé
zahlédnu okamžik beznadějné křeče Pompejí
a budu se na to místo vracet
jako poutník sešívající Zemi náhodnými cestami
aby pokaždé jinde
uviděl stejné zrcadlo
náhlý paprsek škvařící medůzu duše
do kamene
do nože z obsidiánu.


14 názorů

Ostrich
17. 03. 2016
Dát tip

Řekl bych, že člověk, aby nevyhasnul, si musí představit evoluci. Ty nezměrné miliardy malých krůčků, narození, životů a smrtí zdánlivě bez vlivu, které ale v příhodné chvíli znamenají přeskok, výhybku položil někdo před tisícem generací, růst tímto směrem nebyl příliš vidět, ale existoval  - a najednou je z ploutve packa a život z moře a bažin se rozběhne  i po suché zemi nebo je z packy křídlo a máme ho dokonce ve vzduchu...

Každý z nás je jen tím jedním malým krůčkem. A jestli spasí svět, to se pozná až kdovíkdy. Tj. nikdy nesmí čekat výsledky svých činů... Musí se to brát tak, že ať děláš, co děláš, výsledky prostě nejspíš neuvidíš, jenom pomáháš nějakému růstovému pohybu - a je to tak normální. 

A když jsme u toho básnění, nedávno jsem se z Toulek českou minulostí dozvěděl, že Balbínova Obrana jazyka českého vyšla až za dvě stovky let po jeho smrti - a až tehdy, za obrození, tedy uplatnila svůj vliv. Nemusela, vlastně už ani nevím, kdo rukopis našel, (jestli to v tom díle o Balbínovi tedy vůbec bylo), a jak vlastně lze vystopovat pohyb pro záchranu jazyka už téměř mrtvého až někam právě k Balbínovi a jiným podobným ...mohl bych se kouknout, ale nesmím, práce volá :-(  Tak ti to nechávám jako malou jiskřičku proti vyhasnutí, patent na to nemám, účinnost totiž není zaručena :-)


tak dlouho jsem chtěla spasit svět, až jsem vyhasla... na to snad musí být nějakej patent. celej svět prostě člověk neobejme, možná kdyby si to přepnul nějak v hlavě...

hodně k přemýšlení, díky


Ostrich
12. 01. 2012
Dát tip
Bohužel mezitím někteří jiní obsidián tak zprofanovali, že.... škoda. Naspospas - ano. Aby deus ex machina nebyl jenom sebeobranným mechanismem naší mysli, to by na nás tenhle mechanismus nesměl čouhat ze všech stran. Když něco kváká jako kachna, plave jako kachna, snáší vejce jako kachna.... tak to holt asi ta kachna bude, říká se. Neovlivnitelně - ne :-) Všichni všechno ovlivňují. A svému ovlivňování, rozhodnutí něco nějak ovlivňovat my sami můžeme říkat smysl - k tomu jsme snad už dospěli. Je poněkud nedůstojné nechat posílat poselstvo do Delf, aby bylo možné postavit loďstvo na obranu státu, neb jinak by občané své peníze zajisté projedli - i když kdoví, když se tak dívám tím směrem, Řekové by takový božský úradek přijali určitě snáze než jakési výmysly Teutonů, kteří v době Themistoklově... no nic :-)

ano, v srdci jediného světa:)

Ostrich
14. 11. 2011
Dát tip
Jo, nejlepší nože v Tenochtitlánu, tisíce spokojených ohlasů ze záhrobí :-)

mám ráda obsidián, moc ráda.

Dorota
06. 06. 2011
Dát tip
Tip a souhlas s Martinezem.

médea
09. 02. 2011
Dát tip
nemám slov...*

Ostrich
27. 09. 2010
Dát tip
Jsem rád, že to není text jen pro mne, díky za odezvu.

voice
27. 09. 2010
Dát tip Hlína
poutník sešívající Zemi náhodnými cestami .... bravo!*

martinez
03. 03. 2010
Dát tip
mí lidé dýchají s takovou jistotou že mne to zasypává jako sníh... kdyby pro nic jinýho... (ale ono je pro co... :o)

Olina
30. 09. 2002
Dát tip
jo

Diana
09. 09. 2001
Dát tip
Výborné, přesvědčivé. Síla! *!

Pája
14. 03. 2001
Dát tip
Po takovém tichém začátku, řvoucí rozvinutí! Poslední tři sloky jsou opravdu plně úžasné. Tip

Janis
24. 02. 2001
Dát tip
*!!

Prokletí
22. 02. 2001
Dát tip
lodivod!!! sedí!!!sešívající poutník!!!sakra!!! tohle je dobrý, má to trošičku kostrbatou melodii, ale nepoznatelně.... myslím, že bez * tentokrát neodejdeme m.

Print
16. 02. 2001
Dát tip
........*!

clovrdik
16. 02. 2001
Dát tip
ta poslední sloka se mi fakt hodně líbí

hermit
16. 02. 2001
Dát tip
...moje krev...moje víno...lok...a ještě jeden... **!!

Tom
16. 02. 2001
Dát tip
Za posledni sloku davam tip, je to dost dobry, mozna trosilinku malinko upovidany (do te posledni sloky)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru