Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Niečo o Nietzschem

Výběr: dream
10. 02. 2006
18
7
6960
Autor
Háber

"Jeden človek je svedomím toho druhého.

Je to veľmi dôležité,

najmä ak ten druhý

už žiadne svedomie nemá."

 

Pritom sa treba pýtať

akým právom

mi vstupuje Friedrich

výrokom že Boh je mŕtvy

do svedomia?


7 názorů

Rani
22. 03. 2009
Dát tip
sila, sila, sila.

Škoda, že se do této polemiky nezapojil i sám Nietzsche. Možná i sám Bůh. Je to proto, že jsou mrtví?

neroušek
18. 01. 2008
Dát tip
Nemohu souhlasit.Je to podle mého blbost.Nesmíš všemu věřit.Na Dostojevského se vykašli.Podívej co tvrdíš:"každý už tým, že niečo vytvorí, vstupuje tomu druhému do svedomia"-takže když já řeknu,jdu se vysrat(stejně jako Nietzsche řekne bůh je mrtev!),tak Ti vstupuji do svědomí?Nezaměňuješ náhodou pojem svědomí s duší?A druhý výrok:"každý je za každého zodpovedný a za každého aj vinný"-takže například když já zabiju babičku,Ty jsi vinný a půjdeš za mě sedět?.....vono já bych byl na výroky kohokoliv opatrnější,záleží na kontextu a hlavně věř mi,spousta filozofů a umělců naplácala spoustu blbostí a kravin.......

Háber
18. 01. 2008
Dát tip
To je vždy problém interpretácie, každý už tým, že niečo vytvorí, vstupuje tomu druhému do svedomia, ako tvrdí aj starec Zosima v Dostojevského Bratoch Karamazovcoch - každý je za každého zodpovedný a za každého aj vinný - dovolím si pridať iba vlastnú vsuvku - že mieru tejto zodpovednosti a viny ťažko môžeme zvážiť, u každého je rôzna a nám neprisúdi - súdiť - takže v tomto máš pravdu - súdim Nietzscheho jeho kritikou, hoci ten výraz z úvodu je jeho a je mi sympatický, ak je človek svedomím toho druhého - kým druhý výrok je pre mňa polemický a nepravdivý. To ej ako s tou zenovou otázkou, že ak všetko ide do jedného - kam ide jedno?

neroušek
18. 01. 2008
Dát tip
1)vidím tady rozpor dvou vět-"každý odpor vyvoláva reakciu opačnej sily" a zároveň "bol by som rád, keby si uveril, ale do ničoho Ťa nenútim:)"....nenutíš? ale mluvíš o odpore k opačnému názoru 2)škoda,že nereaguješ na ten výklad svědomí 3)a v druhé sloce Tvé básně jasně mluvíš o tom,že opačný názor je útokem na Tebe-Tvé svědomí....chtěl jsem Tě jenom upozornit na rozpory,které mě udeřily-máš dobré srdce ,ale ta ideologie mi přijde nepřátelská,netolerantní jako každé náboženství

Háber
18. 01. 2008
Dát tip
když já věřím v boha,ty musíš taky! - každý odpor vyvoláva reakciu opačnej sily - vôbec si nemyslím, že to je tak, že ak ja verím - musíš aj Ty - bol by som rád, keby si uveril, ale do ničoho Ťa nenútim:)

neroušek
18. 01. 2008
Dát tip
Perfektní a zajímavé téma.1)myslím,že to není báseň jako spíše filozofická polemika 2)ten citát je vytržený z kontextu a obávám se,že není myšlen,jak se domníváš.Ten je myšlen na pozadí odmítnutí svědomí a ve smyslu,že lidé se žádným svědomím ve svém chování a jednání neřídí a ne ve smyslu,jak se domníváš,že nemít svědomí je chyba 3)a ta druhá část mě upřímně vyděsila,je to problém všech věřících:když já věřím v boha,ty musíš taky!Výrok bůh je mrtev znamená,že nikdo si nemůže dělat právo na absolutní pravdu,pro N. prostě bůh není,neexistuje a tudíž ani neplatí boží pravda.......

Háber
12. 02. 2006
Dát tip
Ď---

Induan
11. 02. 2006
Dát tip
Tak tohle celý je na filosofickou debatu, na kterou nemám teď čas, ale jinak zajímavý.


To som nikdy nepochopil, co to vlastne znamena, ze Boh je mrtvy.

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
...no on to povedal trošku rozvito: Boh je mŕtvy, a ak nie, ako by som mohol vydržať to, že ním nie som ja?

Whitesnake
10. 02. 2006
Dát tip
Vždycky je lepší, když je "něco o Nietzschem - než o ničem :-)) T

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
Nič o Nietzschem? To je další názov pre nejakú blbinu!

A nie náhodou: Boh je mŕtvy, vy ste ho zabili! ?

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
nie, čítal som to veľarazy, Nietzsche si ho zabil sám

Micro
10. 02. 2006
Dát tip
Hm... jak může Nietzsche tvrdit, že není Bůh? Ve svém světě?

hafa
10. 02. 2006
Dát tip
Bůh je a zároveň není. Je to jako se středem kružnice. Každý ví, že kružnice má střed - je ve stejné vzdálenosti od všech bodů na kružnici. Jenže jak je velký? Když bude mít jen miliontinu milimetru, už nebude stejně vzdálený všem bodům na kružnici. Takže střed vlastně není. A stejně je s Bohem. Je a není, obé zároveň. Ovšem.... Bože!, kam jsme se to dostali od Nietzseho??? :o)) Háber, s TIPem.

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
hafa...pekné vysvetlenie, aj keď s ním nesúhlasím...

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
micro: no Nietzsche nepochopil, že aj on je Bhom , je jeho súčasťou... a preto ho poprel...

hafa
10. 02. 2006
Dát tip
Háber, ono je to složitější, než aby se to tady dalo rozebírat. Ale všichni jsme Bohem, tomu věřím taky.

Whitesnake
10. 02. 2006
Dát tip
Do boha!

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
...no super!!!

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
Ď!- ten citát z úvodzoviek v básni je od Nietzscheho, teraz uvažujem, že som to tam mohol vysvetliť, či je to jasné???

Bardem
10. 02. 2006
Dát tip
on to myslím nietzsche myslej trochu jinak - Bůh je mrtev = není už žádný jedený jediný výkladový princip mimo nás, a tak jsme to my sami - v boji našich vzájemných interakcí -, kdo dělá ty výklady, a tak je tu prostor pro svobodu se svými logickým plusy a minusy... dneska už ta myšlenka v Evropě nikomu tak zvláštní nepřijde, ale on psal v 19.století.... ale variace je to pěkná. típ. :)

Sarrah
10. 02. 2006
Dát tip
***super

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
Ď (obe-ďatel Ď)

guy
10. 02. 2006
Dát tip
asi proto, že chce, aby ses ho snažil přesvědčovat o opaku :-)

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
vidíš, aj to je motív!!!

Whitesnake
10. 02. 2006
Dát tip
do boha anciáša tvojho kokota máryšku pojebanů, bodaj byˇvás porazilo atd. aj. - už dost filozofických budižkNietzschemností!!!.

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
...pekná slovná rozcvička, na čo cvičíš?

Whitesnake
10. 02. 2006
Dát tip
na fujaru

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
neviem, či vieš, že je z konského k...

Eidam
10. 02. 2006
Dát tip
kdyby Bůh žil určitě by s tebe měl radost :)) *

pozorovatel
10. 02. 2006
Dát tip
on ti tam vstupuje jen tím výrokem? pokud je jeden člověk svědomím toho druhého, tak to zavání kontrolou:))

Whitesnake
10. 02. 2006
Dát tip
a pffffůj dujj dujjj dujjj dešu dujjjjj

Micro
10. 02. 2006
Dát tip
hafa: Ta kružnice je super, ale nevim, když bude ten střed stejně pravidelnej jako ta kružnice, bude kruhem (s jakoukoliv plochou) řekněme, pak budou ty body stejně vzdálené. Háber: Podle mě můžeš říct, že každej je svý já. A já se Bohu rovnat může, ale pouze jako slovo - pokud bych měl Bohem považovat to, co se za něj obecně považuje, pak to já bude Bohem asi steží; maximálně jen jistá část toho já bude kouskem Boha... ale jen v tom omezenym já a jen na úrovni řekněme vědomí, tedy toho duchovního. Ale furt lepší něco než nic :).

*;)

matusu
10. 02. 2006
Dát tip
občas neuškodí si trochu zafilosofovat :-)

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
ď

Nickyx
10. 02. 2006
Dát tip
správné se ptát :))) *

ty kokos, diskusia... ja len k tomu stredu kruznice. To je ako s nekonecnom. To tiez existuje a nikto ho nikdy nevidel. Tak by mohol clovek povedat, ze priamka neni, ani ziadny bod neni, lenze to by potom nic nebolo, keby neboli body.

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
...princíp nesmrteľnosti chrústa... je larva... potom chrúst... ten vlezie do zeme a zmení sa na larvu a potom je z neho chrúst... čo bolo na začiatku?

pozorovatel
10. 02. 2006
Dát tip
to je odpověď na mojí otázku nebo anketa?:))) jaký je kurz?

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
jedna k pol mínus štyri na piatu celá štyri...

Eva_S
10. 02. 2006
Dát tip
brý zamyšlení.... teda ve filozofii se opravdu nevyznam, ale tadle věta mě neminula....

vesuvanka
10. 02. 2006
Dát tip
pěkně napsané, Fridrich neměl pravdu, Bůh určitě není mrtvý..... TIP

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
Ď

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
krásnéééé, ď! Veď ja ho mám rád, inak by som o ňom nepísal básne)))

Natali_A
10. 02. 2006
Dát tip
Tys vážne umělec. i tu nejobyčejnější obyčejnou větu bys spracoval tak, že bych z toho klekla na kolena. ** s úctou.

Háber
10. 02. 2006
Dát tip
...to sú také moje srdcovky... ďakujem Ti, si milá...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru