Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Začátky a konce

05. 06. 2006
0
17
3075
Autor
Lakrov

 

 

 

* Zvědavost, nebo okrádání o zkušenosti? *

 

 

 

Co je na počátku: Když začnete psát, máte jasnou představu o čem to bude, v čem bude spočívat 'těžiště', jak dlouhý bude text? Nebo se vám (taky) stane, že se v průběhu psaní charakter, či hlavní myšlenka vytvářeného díla zásadně změní? Co soudíte o hlavní myšlence (svého) díla, pokud si je přečtete s časovým odstupem?

 

 

Dokáže někdo z jistotou určit, jaké jsou zásadní chyby ve fázi zrodu díla, tj. ještě předtím, než padne první (alespoň domělá) věta na papír (nebo kam vlastně ty věty dneska padají).


17 názorů

Lakrov
10. 02. 2009
Dát tip
Pro mylenka: Ano, v tomto připadě se cesty sešly.

Marcela.K.
10. 02. 2009
Dát tip
...no vždyť jsem to napsala dobře :-)) ...k Tobě ;-)

Lakrov
10. 02. 2009
Dát tip
Po diskusích šplhá předevšim jejich autor, a šplhá k tomu, aby ho znalo co nejvíc 'členů'. Zřídka se pak stává, že si někdo z nich od toho autora i něco přečte.

Marcela.K.
10. 02. 2009
Dát tip
...až? K Tobě? :-)

Lakrov
10. 02. 2009
Dát tip
> jo, takže mě pochopí i blb Což je výhoda; nemáš nouzi o čtenáře a ještě máš spoustu 'myšlenkových stoupenců' (a nejsou to blbci, to si nenamlouvej, tada někteří...:-) ) Zajímavé, vracet se ke starým diskusím, lešení, po kterém se tady dá vyšplhat až... :-)))

Marcela.K.
10. 02. 2009
Dát tip
:-) jo, takže mě pochopí i blb :-)))

Lakrov
10. 02. 2009
Dát tip
> čím míň umí čtenář číst, tím líp to pozná. Kupodivu to poklona je. Dokážeš oslovit čtenáře a přenést na něj své pocity a to i v případě, že o tom, cos napsala příliš hluboce nepřemýšlí.

Marcela.K.
10. 02. 2009
Dát tip
> čím míň umí čtenář číst, tím líp to pozná. :-))) no to asi není poklona :-) ...teď si připadám jak debil :-))

Lakrov
10. 02. 2009
Dát tip
Pro mylenka: Na Tvých básních je poznat, že jsou psány 'nepřipraveně'. Působí velmi upřímně a je z nich jasně čitelná nálada, provázející průběh jejich vzniku; někdy i vlna změn v náladách. Ačkoli z nich často není poznat, co se děje kolem Tebe, vždy je poznat, co se děje v Tobě -- čím míň umí čtenář číst, tím líp to pozná.

Marcela.K.
10. 02. 2009
Dát tip
...vím jak jsem je napsala...nevím,jak je píší jiní...třeba na nich pracují týdny a měsíce...já je spíš po čase třeba celé přepíšu. Myslím, že Ty básním rozumíš...někdy mě překvapuješ svými komentáři u těch mých... udivuje mně, že je umíš často "vysvětlit" lépe než já :-)

Lakrov
10. 02. 2009
Dát tip
Pro mylenka: Z toho, co píšeš, se zdá, že básně vznikají 'nepřipraveně', nepředvídaně. Snad proto jim vůbec nerozumím.

Marcela.K.
10. 02. 2009
Dát tip
báseň se nedá vynutit...pak už je to jen říkanka... pár jsem jich napsala...vím jak :-) Báseň musí mít v sobě poezii....a na tu někdy stačí chvilka...jedno slovo, pohled...věta. Ráda píšu "pro někoho" koho mám ráda :-

baronka
03. 11. 2008
Dát tip
Lakrov když jim dáš stejný čas jako próze báseň je také příběh

Lakrov
03. 11. 2008
Dát tip
pro baronka: > I báseň musí být jako tok řeky Máš pravdu a ani mě nanapadlo si myslet, že to je u básně jinak. Jen básním moc nerozumím (tedy spíš neumím ji napsat)

baronka
03. 11. 2008
Dát tip
Lakrov Vhodila jsem uplně malou sbírečku Koně mého otce vznikala deset let je v ní báseň Po válce já si myslela že tak široký pocit nedokáži obléci do Slov a nebrečet a nekřičet I báseň musí být jako tok řeky

Lakrov
03. 11. 2008
Dát tip
Pro baronka: Jak se píše báseň moc nevím. S prózou je to spíš tak, že je to, co chci napsat potřeba dlouho nosit v hlavě, než padne první věta na papír; protože z té první věty je potřeba vyjít a plynule pkračovat a moc neuhýbat, protože je to něco jako tekoucí řeka. A když se začne špatně, je to celé na vyhazov.Na disku se mi takových točí spousty :-) Konce jsou u prózy zdlouhavé

baronka
03. 11. 2008
Dát tip
Jo báseň je třeba nadrásat na cancour papíru aby nic neuteklo potom si jí čtu nahlas kdykoliv škrtám připisuji a nebo zmuchlám a druhý den jí vylovím z koše a pohladím po zádech Zrod básně není univerzální

Zuzulinka
14. 06. 2006
Dát tip
já...asi někdy jen tak čmárám, nechám sebe i ty imaginární lidi projít mnou a něčím kolem nevím přesně, vím jen, že většinu věcí cítím "na vlastní kůži" a zbytek je fantazie..co se mohlo stát, stane se, stalo by se prózu píšu velmi málo a pokud ano je o snech a nebo naopak krutém dopadu reality..lidé v ní jsou většinou skuteční..a asi víc krásní než doopravdy

Lakrov
14. 06. 2006
Dát tip
Pro Zly: > ničím je neomezuju a jsem šťastný, když začnou žít samy.. :-) Tvůj názor na 'okolnosti vzniku' prózy mě opravdu těší. Doteď mě občas naplňoval pocit, že mi postavy i děj přerůstají přes hlavu.

Zly
14. 06. 2006
Dát tip
poezie: většinou k tomu sedám s jasnou představou, co chci říct. pak se vztekám, když se mi to nedaří. za hodinu, dvě musí být hotovo. próza: dřina. tam jsou jasné obrysy prostředí, postavy a jejich charakter a hlavní dějová linka. zbytek právě nechávám plynout, ať se postavy zabydlí prostorem, ničím je neomezuju a jsem šťastný, když začnou žít samy.. :-)

StvN
08. 06. 2006
Dát tip
Postavy: - Já osobně považuju postavu za to nejdůležitější, takže vždycky musim mít nějakou a vždycky víceméně originální. Styl: - to je všechno počínaje volbou, jestli budu psát v první nebo ve třetí osobě a konče tím, jestli chci věcný, vtipný, akční přístup, jestli chci dialogy, spád, napětí nebo jestli chci něco jako báseň v próze, čili metafory, rozvité věty, květnatost a tak dále. Tak to funguje u mě. pokud tohle všechno dopředu nevim, tak nemá cenu psát.

StvN
08. 06. 2006
Dát tip
Postavy: - Já osobně považuju postavu za to nejdůležitější, takže vždycky musim mít nějakou a vždycky víceméně originální. Styl: - to je všechno počínaje volbou, jestli budu psát v první nebo ve třetí osobě a konče tím, jestli chci věcný, vtipný, akční přístup, jestli chci dialogy, spád, napětí nebo jestli chci něco jako báseň v próze, čili metafory, rozvité věty, květnatost a tak dále. Tak to funguje u mě. pokud tohle všechno dopředu nevim, tak nemá cenu psát.

Rabb
08. 06. 2006
Dát tip
od každého trochu.. :-)

Lakrov
08. 06. 2006
Dát tip
Pročítám (a děkuji za) další vlnu odpovědí. Postavy - to je 'programátorsko/analytická' práce :-) Co když žádné nejsou? Styl: Co všechno se dá zahrnout pod pojem 'styl'? - Je styl to 'navrchu', to vlastní, co z díla (možná jednou) bude poznat na první pohled? Takové to: 'To je on/ona!' (identifikovatelnost autora) - Nebo jsou styl taky všechny prostředky, použité k dosažení té 'identifikovatelnosti'? - Nebo je styl ještě néco jiného? (úroveň slohu, námět, doba/prostředí do kterého je /povídka/ zasazena, délka textu, 'jazyk', forma...) (Slovo 'forma' má samo o sobě taky dost široký význam.) Myšlenky: Na myšlenkách shledávám nejdůležitějším, způsob, jakým jsou předkládány.

Rabb
08. 06. 2006
Dát tip
StvN to řekl.. (napsal)..

StvN
06. 06. 2006
Dát tip
Já mám většinou vymyšlenu postavu nebo postavy a zhruba příběh. Ale na otázku, co je na začátku za sebe odpovím - styl. Když nevím, jak to mám napsat, tak to ani nepíšu. Myšlenky s odstupem času považuju za to nehodnotnější, co z díla zbylo. Většinou se zhrozím spíš nad tím stylem.

Milly
06. 06. 2006
Dát tip
ať píšu, co píšu, jindy, než v "osvícených okamžicích" to nebývá...... :-)) a když přejde okamžik, přestanu psát......, jen když mi jde o nějaký důležitý téma (naposled ekologie), tak pracuju při psaní víc rozumem. :-)

JiKo
06. 06. 2006
Dát tip
z 80-90% mám vymyšlenou prvně pointu

Noe1
06. 06. 2006
Dát tip
Homér by tě hnal, pacholku !!!! ;-)

Lakrov
06. 06. 2006
Dát tip
Děkuji za vaše (i převzaté) názory. Pro Stvn: Otázky jsou směřované na časově náročnější díla. To bývá častěji próza.

StvN
05. 06. 2006
Dát tip
Předpokládám, že otázky jsou směřované na prózu?

Fouckault
05. 06. 2006
Dát tip
"píše se nečinností, poslechcem, krajní připraveností všech smyslů na to, co možná slova řeknou.. zkrátka vytvořit to, co už je ruinou, trváním, naštípnutým kamenem, vcházet nikoli do dneška, ale přímou cestou do paměti.." JAV tvorba je tvorba.. postupy jsou různé.. málokdy je to ta romantická představa že básník vychrlí cosi v osvíceném okamžiku, ale tvrdá, nesmlouvavá práce se slovy a jazykem.

Noe1
05. 06. 2006
Dát tip
Já myslím, že jednoznačná odpověď prostě neexistuje, vše co popisuješ se mi občas děje, nápady a náměty přicházejí, mění se, jsou zapomínány a úmyslně opouštěny, rozvíjeny, poplivány ... to je život :-)

Lakrov
05. 06. 2006
Dát tip
To, že otázce nebylo rozumět, není Tvoje, ale spíš moje chyba. Teď tuhle otázku vidím spíš jako nastraženou past :-) Zjednodušit otázku, znamená, položit ji konkrétněji. Možná takhle vznikne víc ot ázek. Takové bludiště. - Nápady: Několik denně. Co s nimi? Na které zapomenout? Které si (aspoň) poznamenat? Kterým se věnovat? Podle jakého klíče je rozdělitt na špatné a dobré? - Způsob, jakým vybraný nápad zpracovat? Postoj (můj) se změní každý den (ne-li častěji) podle nálady. Držet se prvotního způsobu zpracování, nebo (trvá-li 'pos kládaní' díla déle) měnit postoj podle nálady? - Další nápady: V průběhu 'sepisování' jednoho zvoleného nápadu přicházejí další (opět třeba několik denně). 1. Nenechat se jimi ovlivnit? 2. Věnovat se jim paralelně s již 'rozpracovaným' nápadem? 3. Přilepit je k rozpracovanému nápadu? Tak. Z 'pasti' na toho, kdo odpoví se stala past na tazatele :-) Kdo jinému jámu... Mám, co si zasloužím.

Noe1
05. 06. 2006
Dát tip
"Dokáže někdo z jistotou určit, jaké jsou zásadní chyby ve fázi zrodu díla, tj. ještě předtím, než padne první (alespoň domělá) věta na papír (nebo kam vlastně ty věty dneska padají)" Co tím myslíš? Zkus, pro mne, blbého, formulovat otázku nějak jinak - jednodužšeji, pls. K té první části: Někdy ano, ale někdy vycházím jen z nějakého sloganu, slovního spojení, které se mi zalíbilo a pak na začátku netuším, kam mne tvorba dovede. K významům: čtenáři (včetně mne) často objeví nové významy, občas se divím, jaké.

Milly
05. 06. 2006
Dát tip
Píšu podle citu- když už píšu... A pak koukám, co ze mě vylezlo...- a přemýšlím na významem- někdy až tak.......... :-) S časovým významem vídám někdy významy, které jsem ve chvíli psaní nevnímala svým vědomím, ale nějak se tam dostaly.. Nevím, co je chyba...- snad jen když se nechám moc ovlivnit rozumem a zatluču jím cit.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru