Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Doslov

29. 06. 2006
15
0
4575
Autor
Háber
Svet, v ktorom v danú dobu a na danom mieste žijeme, má množstvo komunikačných kanálov. Svojimi zmyslami vnímame blízke i vzdialenejšie informácie o tom, ako vyzerá. Pritom nezáleží na tom, či žijeme v 17. storočí, alebo v roku 5178, či v roku 2451 pred naším letopočtom. Či sme žltí, čierni, malí, vysokí, bieli, či obývame severnú alebo naopak južnú pologulu. Rovnako je fuk, či žijeme v otrokárskej, primitívnej komunite, alebo sme členmi vyspelého civilizovaného národa. To všetko sú len znaky zdania, ktoré si v mysli vytvárame. Svet je v skutočnosti ohraničený celým Vesmírom, nie heliocentrickou sústavou, galaxiou zvanou Mliečna dráha, ale celým hmotným Univerzom, v ktorom sa nachádzame. Tento svet, v ktorom sme sa ocitli bez ohľadu na dobu a miesto, či telesný vzhľad, má pritom dve brány, okolo ktorých chodíme a často si ich nie sme schopní uvedomiť. Jednou bránou je priechod vstupu do tohto sveta a volá sa vznik. Iná brána sa volá zánik. Ňou tento svet opúšťame. Vznik a zánik. Dva priechody do časopriestoru sveta, ktorý je ohraničený našim žitím. Nič iné v skutočnosti nejestvuje. Všetko ostatné je iba falošné zdanie. Môžeme dnu a musíme von. Tú krátku úsečku, ktorú pritom prejdeme, prežívame po svojom. Ale aj pri jej prechádzaní môžeme nakúkať do oboch brán, aby sme vedeli, kto sme a prečo práve teraz a tu. Každý z nás má svoj bod schovaný za týmito bránami, o ktorý sa môže v priebehu plynúcej úsečky svetského života oprieť. Pre niekoho je týmto bodom viera, pre iného dobrý úmysel nazývaný tiež všeobecnou ľudskou morálkou. Pre iného sa obe tieto pomenovania stotožňujú rovnako, ako sa môžu rozchádzať. Isté je, že oba tieto mantinely sveta - vznik a zánik - existujú pre každého rovnako. Pomocou spomínaného bodu mimo týchto brán, teda za naším svetom, za naším vesmírom, sa môžeme dostať do oblasti, v ktorej sa aj tak raz ocitneme po zániku. Vznik a zánik sú v podstate totožné, lebo nás privádzajú alebo naopak odvádzajú tam, kde sme už boli a kam ideme. Len my sa nedokážeme na to spomínané miesto rozpamätať. Od týchto brán sa odvádzajú aj spôsoby, akými si máme spomenúť. Nie nadarmo je jedným zo znakov istého spôsobu práve mŕtve telo vystavené na kríži. Práve spomínané mŕtve telo symbolizuje obe brány. Aj zánik a vstup tam, kde smerujeme, aj vznik, teda bránu, odkiaľ sme na tento svet prišli. Preto mŕtvy povedal: Ja som cesta, pravda, život. A práve preto spomínaný mŕtvy z kríža prišiel v čase, keď už bol pre svet mŕtvy a ukázal sa ako živý, aj keď prešiel bránou zániku. Lebo obe brány sú totožné. Vznik a zánik je v skutočnosti len jedna brána, ktorej meno sa odvodzuje od toho, ktorým smerom ňou prechádzame. Keď zomieral na kríži, šiel tou istou bránou ako prišiel pri narodení, ale smerom zvaným zánik. Keď sa po smrti vrátil, musel použiť rovnaký priechod a preto sa zjavoval ako živý. Existujú však aj iné spôsoby. Ak chceme, môžeme kedykoľvek bránou vstupu a výstupu do sveta, teda vzniku a zániku, prejsť. Najčastejším spôsobom prechádzame bránou vstupu. Už od čias Adama a Evy, keď po prežretí jablka poznania zistili, že sú nahí a pocítili potrebu schovať znaky svojej sexuality figovým listom. Tým sa prezradili, že našli bránu do tohto sveta, aj keď ju pôvodne nemali v úmysle hľadať. Sexualitu je možné využívať na ukájanie svojich materiálnych pudových potrieb, ale rovnako aj ako spôsob duchovného rozvoja. Dôležitý je prístup k nej. Či chápeme, že jej vykonávaním prechádzame opäť bránou vzniku, teda že ju otvárame zvnútra zo strany zániku pre niekoho iného, komu tým umožňujeme vstup do nášho sveta. Odtiaľ, odkiaľ sme aj my a kam po ukončení životnej úsečky opäť pôjdeme.
oleandr
30. 06. 2006
Dát tip
pěkná úvaha o něčem by se dalo polemizovat..., ale vznik a zánik je jasná věc...

Háber
30. 06. 2006
Dát tip
jagara - čo budeš chcieť aradis - doplň

Nickyx
29. 06. 2006
Dát tip
můžu *

Vlkodlak
29. 06. 2006
Dát tip
ujde to. TIP

Eidam
29. 06. 2006
Dát tip
*

Háber
29. 06. 2006
Dát tip
taktiež vďaka

vesuvanka
29. 06. 2006
Dát tip
zajímavá úvaha, pěkně napsaná... díky a TIP

Bezinka
29. 06. 2006
Dát tip
...dobře napsaná úvaha... a myšlenkově blízká...t*

Zuzulinka
29. 06. 2006
Dát tip
čtu teď, jednu knihu od Osha, v podstatě jsou tam podobné myšlenky, sex jako cesta k duševnímu rozvoji, potlačování sexuality je jen potlačováním lidstav jako takového, myslím, že když bůh vložil duši do těla, věděl jasně, proč to dělá a udělal to tak, aby obojí souznělo*

Háber
29. 06. 2006
Dát tip
už sa teším:)

Háber
29. 06. 2006
Dát tip
tak je dobre, na zdravie!

Háber
29. 06. 2006
Dát tip
vdaka za prečítanie

Norsko 1
29. 06. 2006
Dát tip
úvaha je to plynulá a pěkná :-)

dadik
29. 06. 2006
Dát tip
vznik a zánik a něco mezitím....

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru