Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Veronika

Výběr: Print
29. 06. 2006
3
2
4781
Autor
Eillís

Tu přitančila Veronika s rudým šátkem

a slzy z jejích očí se v piruetě měnily v déšť

slitovná tanečnice vítězství nositelka obrazu pravého

Vždyť slzy mohou

uhasit tu strašnou žízeň

dopadnout jak balzám na rány

srdce obnaženého

 

Přišla jsi vynahradit Salominu křivdu?

Veroniko, bojovnice  pohledem plným něhy…

Ty sama přece musíš žít dál

 

A ve tvých rukách

Obraz pravého Boha


2 názory

Řízek
02. 04. 2008
Dát tip
tak chutná odpuštění*

Print
14. 02. 2007
Dát tip
Moc!!!*

Eillís
08. 09. 2006
Dát tip
Furt ten samej, nojo, když vono na výběr nejni :-))) Si přečti novější, tam to neni tolik tento....;-) Díky za přečtení :-)

Rabb
08. 09. 2006
Dát tip
chjó.. zase ten Bůh.. :-(

JiKo
30. 06. 2006
Dát tip
mě se líbí, že zase nejdou avíza a tak mi unikla nit diskuse. Myslím, že pH kritická rozborka trefila hlavičkou na hřebíček a navíc to celé v závorce na druhou a kladivo

Zbora
30. 06. 2006
Dát tip
Vždyť nesvítí...bůhví co to zas bylo ;o)

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
Nikoliv, z čirého zoufalství jsem se jala výti na měsíc.

Zbora
30. 06. 2006
Dát tip
Pišta Ti stoupnul na nohu?

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
aúúúúúúúúúú

Zbora
30. 06. 2006
Dát tip
Já bych jen upřesnil, že v textu je záměrně latentizováno slovo Sonatina a kamuflováno za výraz Salomina. Pozorný a znalý čtenář tento vztah bez větších obtíží rozkryje a autorka mu tím navíc umožnuje pojmout hrdost nad vlastní důvtipností. Velmi promyšlené!

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
Něco horšího, zvířátka se dají zpacifikovat, tohle podstatně hůř :-( Eh...nepřesunem se jinam?

Že by ovád? Komár? Sup?

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
Ó, jak jste šlechetný :-) Ne, vážně, díky za zlepšení nálady, chvilku jsem nemusela myslet na to, co mě žere :-)

Budiž. Protentokrát to přejdu s blahosklonným úsměvem.

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
Odpusť, byla jsem příliš fascinována :-) Ach, já ubohá...:-)

No alespoň pochvalu bych si zasloužil...:)

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
Nemám slov :-D

Dobrá tedy. Autorka nám zde předkládá velice propracovanou a poeticky zajímavou alegorii současného stavu serveru Písmák, přičemž vynalézavým způsobem hledá motivy majitelky, jakož i jejich příčinu. Hned v prvním sedmiverší jsme zahlceni motivy, které se až po pečlivějším čtení stanou skutečně konzistentními. Naznačuje nám paralelu mezi správou serveru, a řáděním Rudých Khmérů (rudý šátek v souvstažnosti se slzami) a popisuje cestu vítězství "jediné" pravdy pomocí metody cukru a biče (strašná žízeň vs balzám na rány). Vynalézavé. Druhá strofa, o poznání intimnější, pátrá po příčinách takového konání, a nachází, přes všechna negativa, pochopení pro jedince, zmítaného touhou po odpuštění (Salome) a hnaného vpřed v podstatě pudovým reflexem (přece musíš žít dál). Je milé a zároveň konfrontační, jak autorka nahlíží na páchaná zvěrstva pohledem "zevnitř", kdy výsledné prznění serveru chápe jako obranu před sebou samou, jako krok, vynucený okolnostmi - a tak vlastně z hlavní hrdinky vinu snímá, či jí alespoň ulevuje v jejím údělu. V závěru básně pak autorka přijímá fakt nezvratné bohorovnosti hlavní hrdinky, a i když s ním tušeně) nesouhlasí, přiznává jí jej, jako chlácholíme malé zmatené děcko, když víme, že diskuse s ním nepřinesou nic než roztrpčení, jako partnerovi v dialogu odsouhlasíme jeho názor, jen aby už byl pokoj. Poutavý a citlivý přístup k ožehavému tématu řadí tento text na nejvyšší příčky "angažované" poezie, podoben trpkým glosám Bulata Okudžavy. Bylo mi ctí se s tímto počinem seznámit.

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
Tak napiš pořádnou kritiku a máš to ;-)

Já nevím. Mívám sklony k depresím, z takových prohřešků...

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
Ono je to odchýlené už od první kritiky, nic si z toho nedělej :-)

Pokání po pokakání. Safra. Už jsme se notně umělecky odchýlili od tématu básně, koukám.

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
Já už budu tento...hodná. A budu činit pokání ;-)

No vidíš. A chceš to po nás. Takovou složitou věc.

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
Jó, to kdybych vědělo, třeba bych nebylo takové telátko :-)

Aha. A to se činí jak?

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
To znamená "čiňte pokání", naučila jsem se to díky ctihodnému pánu Umbertu Ecovi ;-)

JiKo
30. 06. 2006
Dát tip
já bych prozřel, ale nevím co je Panitenziagite! :-)

Paniten... coo? Nevim, co to je, ale uráží mě to!

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
Jsem ráda, že jsem měla tu čest umožnit vaše prozření :-))) Panitenziagite! Se tady tento...snažim a voni mi tu melou něco vo ňákym písmákovi či co...:-)))

Tak proto! Já si říkal, co že to s námi je. A my jsme zlí! Tím se všechno vyjasňuje.:)

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
Jste na mě zlí, abyste věděli :-)))

Vskutku výstižné.:)

Eillís
30. 06. 2006
Dát tip
To...je...zajímavá myšlenka :) Žel není to autorský záměr...

JiKo
30. 06. 2006
Dát tip
To je o Velle a o Písmáku, že?

Eillís
29. 06. 2006
Dát tip
Veronika je stejně poněkud apokryfní :-)

nějak tyhle věci s křesťanskou tematikou nemusim (bibli sem četla asi před sto lety, tak už si to nepamatuju...)

Vlkodlak
29. 06. 2006
Dát tip
už jsem četla lepší

Eillís
29. 06. 2006
Dát tip
I-J Pročpak? To je zvláštní...

Eillís
29. 06. 2006
Dát tip
Krempi - tak tak :-) Utřela Kristu tvář a na oné roušce zůstal jeho obraz. Phereniké původně znamená nositelku vítězství ;)

Eillís
29. 06. 2006
Dát tip
Ten šátek je rudý od jeho krve. Čili pašije, žádný pionýr.

krempi
29. 06. 2006
Dát tip
ta Veronika v Biblii je ta co podoprela Jezisa ked niesol kriz a ho nevladal a pak ho satkou utrela zejo? aspon mne to hned to pripomenulo

s rudým šátkem? že by pionýrka? nene, tohle opravdu za moc nestojí

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru