Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Konečná

08. 09. 2006
17
2
3728

Probudila se, ještě byla tma. Koukla se na hodiny. Bože, tak brzo. Kdyby jí někdo řek, když jí bylo dvacet, že spát je problém, považovala by to za vtip století. Ani na stařeckou nespavost nevěřila, do osmnácti spala v pokoji s babičkou, která se každý ráno těžce probouzela se slovy: "Ach jo, zase jsem celou noc nespala" a přitom se barák celou noc v pravidelnejch intervalech otřásal jejím chrápáním. Nikdo se nad tim nepozastavoval. Babička měla vůbec věci, třeba kejchala vždycky nenormálně. Kejchla si a řekla: "To neni normální kejchnutí, to nevěstí nic dobrýho, z toho mi nebude dobře" a nebylo jí dobře. Usmála se nad tou vzpomínkou. Tehdy jí to legrační nepřišlo, obtěžovalo jí babiččino věčný stěžování. Zase se podívala na hodiny. Ručička se skoro nepohnula. Za chvilku se vzbudí a zase začne buzerovat. Ten chlap, co spí vedle ní. Podívala se na něj. Spal. Ten se spaním problémy neměl. Třeba by ho mohlo porazit auto, nebo tak něco, mohl by aspoň měsíc bejt v nemocnici, byl by klid. Udělalo se jí špatně od žaludku a musela jít zvracet. Kdysi si přála ráno zvracet, protože to byla neklamná známka těhotenství. Zvracívala často a většinou ráno, ale vždycky to byly jen nervy. Teď ví, že těhotná neni a na nervy je furt. Vrátila se do postele. Začínalo svítat. Podívala se na hodiny. Ručička se vůbec nepohnula. Asi došly baterky. Podívala se na něj. Už na něj bylo vidět líp. Někdy chtěla bejt slepá. "Budeme se milovat i když nám bude osmdesát?" ptala se večer toho druhýho, toho, kterýho milovala. Podíval se na ni a zasmál se: "V osmdesáti? To už budu nejspíš slepej." "Tak to mám šanci" řekla a smáli se. Objal ji tak pevně, jak to šlo. Jo, tak asi vypadá štěstí. Ale tohle kdysi s tim, kterej teď spí vedle, zažívala taky. Jen se spolu nikdy nesmáli, netušila, že některý lidi dokážou projít životem a nesmát se, jak to, že jim to nechybí, jak to, že nestrádaj, jak to, že nechápou potřebu těch ostatních, jak to, že někdo vůbec netuší, že smích je životní nutnost, daleko nutnější, než peníze a umytý okna? Vstala a šla si do kuchyně zapálit. Je to taková její revolta, manžel je nekuřák, kdysi jí zakázal doma kouřit a ona to přijala, vyhovovalo jí, že kouří mnohem míň, nemá ráda závislosti, bylo fajn si zakouřit jen někdy pro radost, jen někdy s přáteli u kafe. Manžel nepil kafe. Záviděla kamarádkám, který přišly domu z práce, udělaly kafe a sedly si s manželem na půl hodinky poklábosit a pak se vrhly na domácí povinnosti. Jak to, že některý lidi nemaj potřebu si poklábosit? Jak to, že projdou životem bez toho, aby se zeptali manželky: "Jak ses měla celej den? Cos dělala?" Když se ona manžela zeptala, řekl: "Proč tě to zajímá?" Zpočátku mu vysvětlovala, že jí to zajímá z úplně přirozenýho důvodu, že ho miluje. Nikdy to nepochopil, tak přestala vysvětloval, pak se přestala ptát a teď už jí to nezajímá. Teď už ji zajímá jen jestli bude doma, nebo půjde pryč. Vrátila se do postele. Bylo už skoro světlo a ručička na hodinách se ani nepohnula. On taky ne. Dneska asi bude dlouho spát. Vzala si knížku, ale na čtení byla ještě tma. A stejně se nemohla soustředit. Pořád se jí honilo hlavou, co bude, až se vzbudí. Jestli bude mít dobrou náladu a bude mlčet, nebo jestli bude mít špatnou náladu a bude protivnej, nebo jestli bude mít hnusnou náladu a pohádaj se, nebo jestli bude mít tu nejhorší náladu a zbije ji.
Vstala a šla se vykoupat. Oblekla se a potom se rychle a potichu vyplížila z bytu, dokud spal. Když byla ve výtahu, pípla smska: "Vcera to bylo skvely, jsi uzasna a ja te miluju"
"Ja vim, ale je mi to hovno platny" odepsala a sedla si do autobusu, aby někam odjela.


2 názory

pepička15
15. 02. 2009
Dát tip
jo, souhlasím s ostatími, ten konec je dobrý - bála jsem se paptetického zakončení anebo nějaké tragédie... ale tohle... tohl je tak normální, tak hnusně normální... celý text je normální, i co se hlediska literárně-teoretického týče... líbilo se:o) (ackoli latka libiva neni)

úplne jednoznačne tip

theo
11. 10. 2006
Dát tip
znám z pohledu toho druhýho...trochu bezvýchodné... já s formou spokojen...téměř zcela...ranní rekapitulace...konec až mrazivý...díky

třeba to neni špína, jen rodina a žádnej člověk by o ni neměl přijít :-) když lidi přivedou na svět děti, nemaj je opouštět a už vůbec ne kvůli milenkám a milencům :-)

ulita
26. 09. 2006
Dát tip
já vim, možná mám tendenci věci zjednodušovat, a možná že jednoduchý jsou a my rádi komplikujeme... a možná že bejt s tebou nutně neznamená zároveň někoho opustit, chtěla bych si myslet že se (skoro) vždycky najde řešení a chtěla bych aby sis tak neubližovala, a taky je možná lepší udělat řez a nevychovávat někoho ve špíně, při vší úctě, nevim, nikdy jsem to nezažila, no.

třeba způsob, jak opustit děti? :-) no, toho já se třeba nechci nikdy účastnit :-)

ulita
26. 09. 2006
Dát tip
jo, to jsem si myslela... kdo chce hledá způsob...ne?

protože věci nejsou tak jednoduchý :-)

ulita
21. 09. 2006
Dát tip
a proč teda neni s ní, když ji miluje?

BarBar_007
19. 09. 2006
Dát tip
Smutný, ale tak to je... *t

reka
19. 09. 2006
Dát tip
vpodstate se mi libej jen posledni dve vety; to tomu pridava takovej dobrej pocit beznadeje; vse predtim...nevim. prislo mi o nicem.

guy
13. 09. 2006
Dát tip
svý už jsem si k tomu jinde řekl, ale můžu to zopakovat i tady .. jako to, že seš dobrá *

elfka_Sea
09. 09. 2006
Dát tip
krásně zpracované. *t až přiliš reálné....a tak to má být..silný zážitek.

marw
08. 09. 2006
Dát tip
"Nikdy to nepochopil, tak přestala vysvětlovat, pak se přestala ptát a teď už jí to nezajímá." Pěkně vystižená podstata... Silné téma, ten konec je výborný. Myslím že by si s tím šlo víc pohrát, možná i na trošku větším prostoru, možná i napsat trošililinku lépe... pro mě tři body z pěti, ale celkově rozhodně nejlepší za poslední dobu (podotýkám že nic jiného než povídky nečtu :). (..takže jasný t*p :)

Zbora
08. 09. 2006
Dát tip
Dojala

rainman
08. 09. 2006
Dát tip
*

Líbí se mi*

dj_salinger
08. 09. 2006
Dát tip
Celé rozprávanie o odcudzení sa dvoch ľudí tu už mnohokrát bolo. Podané priamo, bez literárnych deformácií. Záver prečnieva nad kvalitu textu.

Milly
08. 09. 2006
Dát tip
závěr nějak nechápu. JinaK JE TO CELÝ SMUTNÝ- SI ŘÍKÁM, ŽE JSEM NA TOM JEŠTĚ DOBŘE..... zatím...........

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru