Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Star Trek: Nemesis

24. 09. 2006
1
3
5579
Autor
Induan

Zatím poslední, desátý filmový Star Trek se v době své premiéry a dlouho potom vůbec do českých kin nedostal s výjimkou dvou projekcí nyní během CzechTreku 2006, které proběhly v jednom pražském multikině. Poslední projekce ze tří zatím jediných v českých kinech proběhne v praze v úterý 26.9.2006 a je to asi poslední možnost jak film na velkém plátně u nás v ČR spatřit. Film totiž u diváků v zahraničí propadl a proto nebyl do české distribuce zařazen. Pojďme se tedy seznámit s důvody proč skalní trekies tento film asi nemají příliš v lásce, ale všem ostatním by se líbit mohl.

Hned na úvod musím říct, že je to film skvělý a v poslední době se na něj na DVD dívám obden. Přesto ten film nemám tak úplně rád. Teď už to snad mohu prozradit proč, vzhledem k tomu, že od premiéry již uplynulo několik let a všichni, koho to zajímá, to už stejně vědí. Hlavní důvod, proč se vám film nebude líbit je, že v něm zemře Data. Ano, ten nejnevinnější, nejmilejší a pravděpodobně nejoblíbenější člen posádky Enterprise pod vedením kapitána Picarda. Data byl pro seriál Star Trek: Nová generace tím, čím byl pro originální Star Trek sérii Spock - někdo tak čistý, že se na něj ostatni dívají s jistou schovívavostí, tak trochu jako na dítě, zejména pro naivitu jeho filosofie a snahu být dokonalým. Byl sice android, ale stejně jako kdysi vulkánský vědecký důstojník, to byl tvor tak obětavý, až člověk při vzpomínce na něj musí zamáčknout slzu. Data navíc stejně jako Spock zemřel, aby zachránil život kapitánu a posádce Enterprise. Až potud je vše v pořádku a i když je to smutné, fanoušek Star Treku by mohl na tento film zanevřít maximálně asi jako fanoušek Vinetoua na Poslední výstřel. Jenže co autorům tohoto filmu musí člověk vytknout je to, že ve Star Trek: Nemesis všechno tentokrát trochu přehnali a prokombinovali tak, že prostě i na Star Trek je to trochu moc. Hned na úvod tedy ten nejsilnější kalibr. Data zemřel - nezemřel téměř stejným způsobem jako Spock ve Star Trek II - Khanův hněv. Navíc zcela evidentně proto, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Stejně jako ve stejnojmenném filmu Misery nechce zemřít, zřejmě ani postava Data zemřít úplně nehodlá, protože co kdyby náhodou? A tak byl Data sice zničen spolu s romulanskou lodí, ale Datova paměť byla už několik hodin před jeho smrtí zcela náhodou překopírovaná do jeho dvojčete - androida B-4  za účelem vylepšení B-4, kterého na počátku filmu najde posádka Enterprise na nějaké planetě. Ok, no není to tak hrozné provinění, nakonec jsem vlastně rád, že Data tak napůl zachránili, ale nechat jej odpočívat v pokoji by možná bylo o něco důstojnější. Ok, takže happyend by tu byl. Ale pak je tu ještě pár věcí, které do Star Treku tak úplně nesednou. Jsem schopen akceptovat, že na planetě, na které awayteam hledá Datovo dvojče, může být ložisko rudy, která brání funkci antigravitačních jednotek vznášedel. Jenže v podstatě klasický automobil jménem Argo, kterým se Picard s Datem, Worfem a Rikerem prohánějí po této planetě, je sice velmi zajímavý a hezký, do konceptu Star Treku mi však úplně nesedí. Ale dá se to jakž takž akceptovat s tím, že ho má Picard na lodi pro potřeby svých projížděk. No nevím, je zjevné, že scéna je přidaná hlavně proto, aby byla akční projížďka po planetě zajímavá. Co se týče skoku auta z útesu přímo do před něj navedené kosmické lodi, kde jsou přesně připraveny držáky, které dokáží auto po takovém skoku zachytit - to už je ale i na mě moc. O projíždění se po chodbách nepřátelské kosmické lodi v malém raketoplánu třídy Škorpion ani nemluvím, ale budiž, technicky možné to čistě teoreticky je. Zkrátka opět se autoři snažili skloubit žánr akční a sci-fi, ale moc se jim to nepovedlo a skalní trekkies asi budou trochu protestovat. Mimochodem skloubit žánry se ve Star Treku občas docela dobře daří, skvěle se to povedlo například ve Star Trek 8: První kontakt sloučením Star Treku a horroru a vnikl tak asi nejlepší Star Trek film vůbec. Ale nic se nemá přehánět a u Star Trek 9: Vzpoura se to naopak vůbec nezdařilo při pokusu o western parafrázi. Zrovna tak Star Trek: Nemesis dělá chyby právě tam, kde se snaží od žánru odbočit k akčnímu filmu. Další příklady toho, jak se film klasickému Star Treku vzdaluje jistě při zhlédnutí naleznete sami. Picardův protivník - jeho klon Shinzon je sice docela zajímavá postava, ale na pořádnou podívanou to nějak nestačí. Nepůsobí dost hrozivě a ani psychologický profil postavi není příliš zajímavý. Navíc volba herce možná nebyla nejšťastnější. Možná kdyby nechali oba stejně staré (Picarda i dvojníka) a zahrál to Patrick Stuart jako dvojroli, mohl být výsledek lepší. Rémané jsou v tomto o poznání děsivější nepřátelé, i když ne tak temní jako třeba Borgové, kteří jsou působiví tím, že jsou to znetvoření lidé, nikoliv tím, že jsou oškliví jako v případě Rémanů. Kosmická loď Scimitar je řekl bych trochu přezbrojená a až příliš nápadně připomíná pavouka chystajícího se vrhnout na Enterprise. A tak dál a tak dál. Ve srovnání s ostatnímy Star Trek celovečerními filmy si myslím Star Trek: Nemesis (mimochodem Nemesis byla řecká bohyně spravedlivé pomsty nebo se tak také označuje temné dvojče hvězdy a Remus je planeta, která je temným dvojčetem Romula) nevede tak špatně. Umístil by se asi dějově někde na čtvrtém místě v žebříčku deseti celovečerních Star Trek filmů, což je slušné a co se týče triků, nemá konkurenci. Fanoušci by sice jistě uvítaly, kdyby završení celé série, i když poměrně důstojné, bylo chvilkami ještě o něco málo důstojnější a startrekovštější, ale jinak je to myslím celkem úspěch. Co říci závěrem. Nebudu tady vyjmenovávat všechny chyby, kterých se autoři v tomto filmu dopustili, protože na všem se dají najít nějaké mouchy a film to není zdaleka špatný. Pokud jste ale skalní fandové Star Trek, asi u tohoto filmu budete nad některými nápady autorů chvilkami nespokojeně odfrkovat, zatímco běžný divák se bude bavit a film si užije.


3 názory

Induan
28. 05. 2009
Dát tip
Jo - já mám Nemesis taky rád (mám ho na DVD z Anglie a vizuálně je opravdu skvělej, jen tam trochu vadí ten nápad s Datem rozházeným po planetě a automobilovou honičkou - ta mi trochy vadila i v nové 11tce). Mám rád všechny Star Treky - i když některé víc, některé míň. Nejradši mám asi Star Trek VI - Neobjevená země (ten jsem kdysi viděl jako první Star Trek vůbec) a Star Trek VIII - First contact (ten se hodně povedl, i proto, že byl akční a krásně ponurý).

nonamebeast
28. 05. 2009
Dát tip
nevím, jestli je to tak úplně recenze, jsou tam občas příliš neformální a osobní věty, tedy patrné zaujetí tématem a zápal, se kterým se snažíš říct, co všechno je špatně a proč:-) a asi s Tebou v podstatě souhlasím, protože to tak je. Ale Nemesis mám moc ráda, a má krásné plakáty, krásné zelené plakáty..a Schinzon má úžasný plášť...

Syd Barret
11. 11. 2006
Dát tip
aj vy prídete po funuse, miginov

já příjdu, ale kam?

Vyslanec
25. 09. 2006
Dát tip
Ten film byl skvělý, doporučuju tam přijít!!!

Induan
25. 09. 2006
Dát tip
aha :)

Induan: Byls nebezpečně blízko...:) Search The F****** Web.... :)

Mvek
25. 09. 2006
Dát tip
Jo, tak sice jsem skalní fanda, tento film nemiluju, ale je mi líto, že se dočkal premiéry tak opožděně, tak asi demonstrativně (a kvůli prvním patnácti, dvaceti minutám) na něj půjdu znova. A kdoví, třeba vyhraju DVD:-). Navíc za těch 89 Kč v kině Ládví (www.kinoladvi.cz) to je dobré.

Induan
25. 09. 2006
Dát tip
STFW? Ty mě děsíš :) Star Trek Fucking World nebo co to je? :)

STFW...

Induan
25. 09. 2006
Dát tip
Já jsem z čuhácké dědiny, já tomu nerozumím, já potřebuju přeložit :)

To je Krhútsky.

Induan
25. 09. 2006
Dát tip
Sakryš, jsem zdvojenej. Musím se asi znovu přihlásit

Induan
25. 09. 2006
Dát tip
Štípem klekce? To je nějaká šifra? :)

Induan
25. 09. 2006
Dát tip
Štípem klekce? To je nějaká šifra? :)

Ano. Poruch se nelekejme a na množství nehleďme. Štípem klekce.

Induan
25. 09. 2006
Dát tip
Pišta_Hufnágl: :) jj, nemám to lehký. Jsem grafik dysgrafik a písmák dyslektik :) Ale to mě nikdy nemůže odradit od psaní a tvorby grafiky! :)

Induan
25. 09. 2006
Dát tip
Pišta_Hufnágl: :) jj, nemám to lehký. Jsem grafik dysgrafik a písmák dyslektik :) Ale to mě nikdy nemůže odradit od psaní a tvorby grafiky! :)

Nojo, tak to avizuj, kdo to má na dálku poznat, žejo. Tady se to adeptama na dyslexii jen hemží...

Induan
25. 09. 2006
Dát tip
Pišta_hufnágl: sorry, lidi byli samozřejmě, to víš já jsem dyslektik a co neopravím, to napíšu blbě. Pravidla znám, ale nedokážu podvědomě aplikovat, jedině vědomě a to při rychlým psaní nestíhám. Dokážu někdy napsat děsný věci, který sám nechápu, ale můj mozek v tom prostě nevidí rozdíl :(

Nojo, i dobrý skutky se musej umět, jináč ti vylezou potvornosti. Ohledně hodnocení nových ST pochopitelně přeháním, ale Kirk je halt srdeční záležitost, něco jako první láska...:) P.S. "...se to buď lidi nedozvěděli nebo byly na CzechTreku..." - Pověsit tě do průvanu, to bys zasloužil! :)

Induan
25. 09. 2006
Dát tip
Pišta_Hufnágl: Jinak jsi mě tou odpovědí málem udusil, protože když jsem si to po sobě po té Tvojí reakci přečet, ta se tady vzhledem k tomu že mám chřipku a nemůžu se smát válím ve smrtejnejch křečích střídavého smíchu a kašle :) Třikrát se tady ten Star Trek objevil nahodou. V sobotu byl totiž CzechTrek a já na něj kvůli chřipce nemohl, takže jsem tady alespoň založil ten klub Star Trek ke 40.týmu výročí Star Treku a napsal upoutávku na něj. No a že v něm nic nebylo, tak jsem alespoň napsal tu recenzi na ST10, protože recenze tady píšu často a zrovna to promítaly v tom kině. No a pak jsem ještě napsal tu upoutávku na film, protože jsem se včera dozvěděl od lidí, co organizovali ten Czech Trek, že to dopadlo tak, že na ten film zatím skoro nikdo nepřišel, protože se to buď lidi nedozvěděli nebo byly na CzechTreku a podobně. Tak jsem se rozhodl, že to dám vědět vám na písmáku, protože vím, že vy tady jste lidi, co mají často rádi sci-fi a fantazii a že by právě vy jste ten film mohli rádi vidět. Ale holt každý dobrý skutek musí být náležitě potrestán :)

Induan
25. 09. 2006
Dát tip
Pišta_Hufnágl: Ale no toš, nebuď přehnaně kritickej :) Pickard taky není tak špatnej a přece jen vzhledem k tomu, jaký časový rozdíl je mezi prvním Star Trekem a Novou generací, tak je to dneska trochu jako koukat na film pro pamětníky (ale už ho inovují :)). Nemluvím samozřejmě o celovečerních filmech, tam je situace lepší a samozřejmě i já mám raději Kirka a Spocka atd, ale ze všech dalších seriálů je Nová generace jedinej na opravdu dobré úrovni, ve srovnání třeba se DS9 nebo VOYAGEREM.

Taky tě asi miluju. :)))

JiKo
25. 09. 2006
Dát tip
Hvězdajku (Stártrekajku) Hvězdami letí i časem i nečasem jsou asimilováni :-)

1) Všechno, co bylo po Kirkovi, už nestojí za koukání. 2) Třikrát ST za jeden den? Zbláznil ses? (Navrhuju vymyslet na to téma ještě "novinku", "dlouhodobou upoutávku", "medailonek", "diskusi", a jestli seš frajer, tak i "haiku"....

Induan
24. 09. 2006
Dát tip
jo a ještě avizo

Induan
24. 09. 2006
Dát tip
Ten se jmenuje Scotty :) On ten první seriál je dneska už opravdu spíš pro fajnšmekry, ale Star Trek filmy a vůbec STAR TREK jako takovej je úžasná věc. Na tenhle film v úterý do toho multikina v Praze jděte, kdo máte možnost, protože to je první poslední příležitost jej v kině vidět a fakt to visuálně stojí za to vidět. I ten děj není špatnej a budete se dobře bavit, jen prostě Star Trek 8 postavil laťku tak vysoko, že už ji hned tak někdo nepřekoná. Mimochodem - pro zajímavost - to, že je film možné v to úterý v tom nejmenovaném pražském multikině vidět je zásluha fanoušků STAR TREK a organizátorů CZECHTREKU, kteří pokud na film nepřijde alespoň v úterý dost lidí, budou to muset dosponzorovat distributorovi a to by byla velká škoda, když pro to, abychom ten film mohli vůbec v ČR v kině vidět, tolik udělali. Film je to fakt skvělej a jen skalní trekkies na něm budou hledat mouchy jako já. A i přes to, že film trochu kritizuji, dívám se na něj obden doma na videu s naším mladým, protože je to krásná strašidelná pohádka pro dospělé!

JiKo
24. 09. 2006
Dát tip
Kirk se menoval ten kapitán a ten strojník scotty :-)

JiKo
24. 09. 2006
Dát tip
já teda moc startrekař nejsem, viděl jsem v dětství na rakušících asi tu první řadu...ještě se spokem a ták líbil se mi ten strojník...ale nevim jaxe menoval :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru