Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Přelézání podzimních latěk

Výběr: Fouckault, a2a2a
07. 11. 2006
9
6
3859
Autor
JiKo
Jsem básník, spisovatel a vůbec literát a tak jsem si na začátku podzimu udělal seznam zakázaných slov: podzim, padání listí, hnědá, deprese.

Třeba máte podobný, když píšete, tenhle je však jen můj - osobní. Zařekl jsem se, že nebudu na podzimní téma psát. Je to přece strašně klišovité téma. Každoročně když přijde podzim vyrojí se na literárních serverech přehršel podzimnětematických básní.

"To je ohrané!" volají někteří, "básní o listí jsem již viděl," volají další, "hnědá, zase hnědá, nenapadna vás jiná barva?" přidávají třetí.
Je to tak, rozhodl jsem se nenapsat už žádnou báseň o podzimu. Jistě se ke mě spoustu básníků přidá. Na druhou stranu, ale existuje spoustu mladých básníků, kteří si ještě žádnou, jarní, letní ani podzimní nenapsali.

Máme jim upírat jejich touhu po vtisknutí listopadového aróma do jejich prvotin? Každý z nás začínal, my dříve narození máme to štístko, že témata byla ještě neobsazená, člověk mohl psát o podzimech jak se mu zachtělo. Lituji dnešní básníky. Nastavili jsem jim laťku, kterou jsme sami neměli, povýšeně kontrolujeme jestli někdo nepodlézá a trestáme ty co se pokusi přeskočit.

No nic, jdu si ještě připravit pár zakázaných slov na příští měsíc: mráz, sníh, vločky, bílá...
Přeji hezký podzim čas

6 názorů

NePoe_ta
19. 11. 2006
Dát tip
Chlape, nastavils latku proklatě vysoko. Snad tak, že by ani pan Verlain nesvedl přelejzat. Ale ono jak sem se dověděl, i ta jeho slavná L'automne, tedy její první sloka, byla klíčovým signálem spojenecké invaze: Les sanglots longs Des violons De l'automne Blessent mon coeur D'une langueur Monotone. :) Tož mnoho zdaru zkušeným písmáckým kozákům i holobrádkům, v prorážení podzimních mlh a dýmů tlejícího teskna verši ... :) ..., co neubližuje, nezakazovat! :)

gr_4you
12. 11. 2006
Dát tip
pěnkne

JiKo
12. 11. 2006
Dát tip
neříkám, že nemůžeš:-)

JiKo
09. 11. 2006
Dát tip
a spát :)

Rabb
09. 11. 2006
Dát tip
takže nepsát o podzimu? dobráá..

a2a2a
07. 11. 2006
Dát tip
Sympatická úvaha. Souhlasím, že nikdo nemá monopol na žádný obraz, žádné slovní spojení, třeba jen proto, že v jiném kontextu má znovu půvab. A navíc, báseň se má vnímat jako celek, a ne, ve chvíli kdy tam objevíme dle nás zaužívaný, tzv, klišovitý výraz, mít sklon nevidět zbytek. A zejména nevidět upřímné přesvědčení autora, že právě "spadané listí" podzimu sluší nejvíce.

Fouckault
07. 11. 2006
Dát tip
jo sorry za ty hrubice .-)

Fouckault
07. 11. 2006
Dát tip
myslím že i my už měli ta témata také obsazená.. přírodní lyrika je pilíř poezie.. je to spíš věc opotřebovanosti daných motivů.. motivů které jsou legitimní.. ale častým používáním se stávají fetišem a jsou schopné po čase naplnit definici kýče.. Kýč je jen všeobecně vnímaná laťka.. všeobecně sdílená množina všech opotřebovaných motivů.. reakcí na přírodní lyriku je např. beat.. a jeho "ramenatost".. nevnímáš také že i on je už na hraně opotřebovanosti?.. že se jeho zesílené rétorické volume a některé významové prvky opotřebovaly a pomalu i oni naplňují definici kýče.. Ano umění se pohybuje nikoli v přímce kupředu ale v kruhu.. vše tu už bylo a zase bude..

Noe1
07. 11. 2006
Dát tip
:-)

Pacer
07. 11. 2006
Dát tip
Ano! postavil jsem se tomuto problému čelem, protože JiKo je moudré! Výsledek je na skle!

JiKo
07. 11. 2006
Dát tip
liso: je to taková spíš noticka:) a kam jsi ho napsala? Na nějakej papír? ;-)

Sarrah
07. 11. 2006
Dát tip
:o))) nedávám si raději žádné zákazy.....

martinez
07. 11. 2006
Dát tip
když to nebudu brát osobně a nebudu to řešit, pak :o) a *

Fouckault
07. 11. 2006
Dát tip
to je na širší debatu o kýči a jeho mezích :-) * (nebuť labuť a pojď do Zoomu).-)

dadíková
07. 11. 2006
Dát tip
ale né....ať si každej dělá co chce na té cestičce.. :)

JiKo
07. 11. 2006
Dát tip
asi sem měl napsat soustavu rovnic o dvou neznámých koukám :)

Norsko
07. 11. 2006
Dát tip
neřešim *

dadíková
07. 11. 2006
Dát tip
:) zdravím

dadíková
07. 11. 2006
Dát tip
neřeším...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru