Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ALIMRA jó ALIMRA

Výběr: Fouckault, a2a2a, Armand, Zly, Markéta
15. 11. 2006
13
18
6100
Autor
poletik

Text jsem mírně stylisticky upravil a opravil. 20.11.06

 

Nevím, jak nenuceně začít, takže bych básnířce Alimře především vytknul, že je špatná prozaička, což se na jejích básních citelně podepisuje. Kdyby se její verše přepsaly do prostých vět, zjistilo by se, že jsou to neuvěřitelně utahaná souvětí, že jsou to skoro samé oznamovací věty, že často jde jen o na sebe naroubovaná torza vět.

V kontrastu k tomuto způsobu psaní, mnohdy až v kolizi s ním, je autorčin důraz na meditaci u jednotlivých obrazů. Vše je podáno sebejistě, chladně, jakoby nemělo být pochyb o tom, že autorka přesně ví, co říká, že autorka přesně něco říká a ví jak. Když potom takovou báseň vezmu za slovo, vyjde mi tak složitý celkový obraz, jak umná je má vlastní imaginace a to téměř bez ohledu na kvalitu samotného textu. Obrazy, které Alimra tvoří, jsou na sebe roubovány tak hrubě, že k jejich interpretaci musím až rušivě silně zapojit vlastní fantazii, díky čemuž mnohdy zapomenu na genialitu jednotlivých komponent. Osobně bych si v básni představoval cestu od jednotlivého k obecnému plynulejší. Takto ji mnoho čtenářů předem vzdává a spokojí se s tím, že poezie je už to jednotlivé. Není.

Mezi obrazy často chybí vazby, které by napověděly, jaký je názor básnířky na propojení konkrétních dvou často zcela odlišných motivů. Básnířka si tím nechává prostor pro všechny názory, které mohou být z těchto obrazů vyextrahovány, možná také prostor pro ten svůj jeden konkrétní názor, který kdyby chtěla uveřejnit, musela by báseň dopsat. Obsah obrazů přitom často vypadá, že se nám tu servíruje něco hluboce osobního.

Ale opravdu se nám to servíruje? Co je to vlastně servírování? Jistě to není donášení básně na lopatě, ale jistě to také není pokřik z kuchyně, že už je to hotovo a že to voní skvěle. Rozhodně nemyslím, že by báseň měla být ryze konkrétní, bez přesahů, bez možnosti vložit si vlastní interpretaci. Kdyby mi však šlo jen o tuto možnost, četl bych si slovník. Myslím, že krásný pocit mám ze čtení básně tehdy, když cítím pevnou a odvážnou básníkovu ruku a žasnu nad tím, že skrze ni mohu jakoby dopisovat své vlastní příběhy, aniž bych přidal jediné psmeno textu: Básník totiž napsal něco, v čem je tematizována pravda ve smyslu ideje, principu, archetypu, historie, která se opakuje. Nechci od básně 360° výhledu, ale jen jistý ostrý úhel, který mohu nekonečně dělit, dokud se z vlastní vůle nezastavím u krásného „konce“. Ten konec ale není pouze má vlastní volba, ten konec je dohoda mezi mnou a básní. Báseň přitom nespouštím z očí a z mysli, stejně jako muž nespustí z očí svou nahou ženu, ačkoli jsou v rovnocenném vztahu, a tedy by se mohl také dívat na sebe.

Ptám se proto, nakolik je Alimra dobrá svými reflexivními obraznými fragmenty a na kolik je dobrá tím, jak s nimi nakládá, jak nakládá s jazykem. Jsem přesvědčen, že vidění Alimra má, dovede cíleně propojovat představy, ale nejsem přesvědčen, že dovede tato propojení vždy znovu citlivě realizovat jazykem. Možná by nebylo špatné, zkusit si jako cvičení chvíli psát se vší interpunkcí přesně podle pravidel, které má próza. Zkusit si i jiné formy vět, než oznamovací. Vyhýbat se tvorbě obrazů na způsob těchto: „patině nedotčených klepadel“, „mlhu jeho mladých očí“, „každým osmým zubem odhodlání“, „káča upažených slov“, „nad morseovkou luxusní chůze“. Ne že by neměly působnost, ale musí se jimi velice šetřit, jelikož způsob jejich utváření je až příliš jednoduchý a čtenáře dráždí, viz můj náhodný automat: „metla očí, krev žumpy, oko knihy, plameňák jogurtu, svíce skla, kalina mucholapky, roztoč pruhovaného trička...“ Všechny tyto obrazy by šly docela smysluplně použít, všechny zavánějí „genialitou“. Kritizuji to především proto, že Alimra tuto vazbu vytěžuje dle mého soudu nad míru.

Zejména proto, že některé úseky trochu starších básní a v poslední době i celé básně jsou podávány i po této (slohové) stránce poměrně elegantně (patrně nejen díky momentálnímu vytržení, na které všichni tolik spoléháme), věřím, že se Alimra může vypsat. Tak, že bude její sloh zcela jistý a verše poplynou ve vzájemném očekávání rytmu i významu. Názor, téma, obraznost, optika vidění světa, to vše tady je a i přes nevyrovnaný jazyk to zjevně na čtenáře působí.

Na závěr bych chtěl říci, že si nemyslím, tak jako někteří, že by Alimřiny básně byly přesycené obsahem. Jejich hutnost je jejich tváří. Ta tvář ale nechce zjednodušit, chce jen rozhýbat plynulou a elegantní mimikou. Obraz je stav tváře, úsměv, škleb, nadzdvihnuté obočí. Báseň je plynulý přechod mezi těmito stavy. Když vidím ženu s krásným obličejem, líbí se mi, ale srdce ztrácím, až když ten obličej vidím v pohybu.


18 názorů

vrah
16. 03. 2007
Dát tip
dávej si na mě pozor

poletik
14. 03. 2007
Dát tip
vrah: radši se podívej na fórum bezvedení

vrah
14. 03. 2007
Dát tip
takže K už jdou aha

Wee
31. 01. 2007
Dát tip
... vše tu už bylo krásně řečeno... a Tvoje kritika je tak srozumitelně napsaná (moc mi dala jako začátečníkovi) a přitom tak nabitá...no comment...děkuju°°°°°°

Zuzulinka
20. 11. 2006
Dát tip
ta poslední věta nakonec je krásná, báseň vždycky spojuji s obrazem člověka, snadněji se vnímá od lidí, co znám...od lidí, kterým vidím poezii v pohybech, ve vnímání, ve smyslu bytí..kdo z nás poetů dokáže přečíst báseň tak aby v ní byl? dík za ten pohled, je jiný než ty ostatní*

poletik
19. 11. 2006
Dát tip
Noro: Takže vlastně Alimře radíš: nepiš nebo zemřeš! ;-) A co se týče toho děvčete, tak to ti schvaluju.

Markéta
18. 11. 2006
Dát tip
vidím to podobně jako a2a2a. Zatím nejzdařilejší. Poodhaluje Alimřinu tvorbu zatím z nejpodstatnější stránky - rozkrojil jsi jablko přesně vejpůl a naprosto čistě! Velmi se mi líbí i jazyk a obraznost, které užíváš. Podtrhují nejen výraz tvého textu, ale i samotný obsah, jeho důrazné, nazřené a jasné vyjádření. skvěle! t,v a nej a2a2a: moc díky za avi, málem mi tento text naprosto unikl a to by byla věčná škoda :-)

Zly
18. 11. 2006
Dát tip
Tohle je brilantní.

Armand
16. 11. 2006
Dát tip
Pacer: Alimra se k takové věci vlastně vyjádřila už tím, že zde publikovala své první dílo. Kdyby její vyjádření bylo "ne", dodnes by smolila své básničky doma na papír a do šuplíku. :))

Pacer
16. 11. 2006
Dát tip
po pročtení názorů lidí, co tomu zdá se rozumí si myslím, že tohle byl asi jeden z nejlepších kroků na Písmáči. Akorát jsem upřímně zvědav, co na to alimra. Ani nevím, jestli před pitvou podepsala informovaný suhlas :) Zde ť - víc nemám

Armand
16. 11. 2006
Dát tip
"Co je to vlastně servírování? Jistě to není donášení básně na lopatě, ale jistě to také není pokřik z kuchyně, že už je to hotovo a že to voní skvěle" :)) moc dobře a srozumitelně napsané. *V*

a2a2a
16. 11. 2006
Dát tip
avi, funguje-li

a2a2a
16. 11. 2006
Dát tip
pro mne ze všech zde uvedených kritik nejkvalitnější a současně, ač si všímá aspektů v jiných kritikách nepopsaných, a je jich zde řada, srozumitelná, uchopitelná a přesvědčivá. A to zejména pro Alimru samotnou. Jsem až překvapen, jaký úhel pohledu se dá zvolit. Spolu s ostatními kritikami tak pomyslně dovírá dosud přece jen otevřený kruh náhledů na autorčinu poezii.

Fouckault
15. 11. 2006
Dát tip
jo.. ta poznámka o obrazné presycenosti sedí.. taky mám ten pocit že je lépe někdy méně je více.... vrátím se později snad nejen na povrchu.. moc díky za příspěvek!

SENIOR
15. 11. 2006
Dát tip
Nevím tedy, jestli účelem literární kritiky je to a by čtenář v půlce málem usnul. Pokud ano, tak se ti povedla.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru