Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Femina

Výběr: StvN, Print
20. 11. 2006
5
7
1672
Autor
Narvah

Lekce druhá: strach

Pokud bychom chtěli Libordu k někomu připodobnit, jeho popis by nebyl dalek Alexejovi - jednomu z bratrů Karamazových. Jednoduše to byl chlapec dobrého srdce, snad jen příliš důvěřivý. A když miloval, miloval cele. A vůbec si nepřipouštěl, že tento stav, který mu činil život místy až pěkný, může přestat. Nebylo večera, kdy by se neopíjel svou láskou! Dívku velebil tak, že se před ním doslova vznášela a okolo hlavy jí kvetla svatozář. Ach, říkal si, je překrásná! A ona překrásná byla! A jak miloval její krásu, zapomínal, že ta vnější slupka ještě nezaručuje, že krása se bude nacházet i pod ní. Krásy tam sice bylo, ale byla celá ulepená a snad i zkažená. Místy dokonce nazelenala – to jak její majitelka dychtivě propadala materiálnímu shromažďování, vztahy k lidem vážila podle toho, co jí mohou nabídnout a ve svém snění byla jak vystřižená z románu Madam Bovary, když v duchu stála po boku všech celebrit, jejichž tváře k ní promlouvaly svými zkaženými jazyky z televize a časopisů. Nic z toho si Liborda neuvědomoval a miloval svého anděla, jak ji nazýval pro světlé kudrnaté vlasy, naprosto a s neutuchávající oddaností. Kdybyste například řekli, že musí před ženou, kterou miluje, rozvinout červený koberec vždy, když schází ze schodů, šel by a ten koberec by koupil. A nerozvíjel by jej před ní poníženě. Naopak! Činilo by mu to tu největší radost! Možná si myslíte, že to byl hlupák. Jenže: potkali jste někdy člověka, který opravdu miloval? Myslím opravdu miloval! Stačil by jeden pohled na Libordu, když byl v přítomnosti té dívky a pochopili byste, že to nebyla hloupost, ale Libordovo vnitřní přesvědčení, že takhle je to jedině správně. Byl nedělní večer a Liborda se zrovna dozvěděl, že jeho lásce chybí zaměření. Bylo tomu čtyřicet dní, co jeho milovaná odjela do zahraničí a jak se v životě stává, několik dní před návratem mu zavolala, že si našla přítele a že se zpátky nevrátí. Její řeč byla klidná a krátká. Téměř jako byste četli telegram. Až ho napadlo, že to nemluví ona, ale nějaká telegrafistka, která mu tlumočí nedobrou zprávu. A když chtěl konečně něco říct, už nebylo komu. Chvíli trvalo, než pochopil. Hystericky se usmál. Čím déle večer postupoval, tím více si uvědomoval, že již není anděla. A postupně ho přepadal strach. Byl zmaten, špatně se mu dýchalo. Ruce mu vypovídaly službu, dokonce převrhl sklenici s vodou. Pravačka i levačka, jako by chtěly dosvědčit ten fakt. Obrátil je dlaněmi k obličeji a řekl: „Že to není pravda?!“ Ruce se v odpověď přemístily na jeho tváře a prsty překryly oči. Pak se od sebe prsty trochu oddálily a nechaly slzy stékat rygolky mezi klouby k zápěstí. A Libordův strach rostl! „Co mám teď kurva dělat, he?“ ptal se. A zuřil! Z úst mu odkapávaly sliny, potil se. A neustále byl v pohybu. Přecházel po pokoji a nevěděl coby. Doslova švihal hlavou ze strany na strany, někdy uchopil své vlasy a chvíli to vypadalo, že si je vyrve. To se však jen uklidňoval. Pak otevřel lednici a vytáhl z ní láhev slivovice. Pořádně si přihnul. A pak ještě jednou. A znovu a znovu. Když byl úplně namol, svalil se do křesla. Jedním úderem rozflákl prázdnou sklenici o stůl. Pak si vyhrnul tričko až k bradavkám a zabořil si torzo sklenice do břicha. Tehdy se mu poměrně dost ulevilo. Z kruhu na kůži se vyvalila krev. Prýštěla, stříkala - prostě nádhera! Liborda dění na břiše udiveně sledoval a usmíval se. Pak vzal z pod zad polštář a přitiskl ho na ránu. Vzápětí vytáhl z kapsy telefon a zavolal záchranku. Víte, byl to sice vůl, ale život měl před sebou.

7 názorů

a2a2a
30. 11. 2006
Dát tip
Já budu trošičku kritičtější, ač nerad. 1) V textu je nadbytečně mnoho místa pro popis vnějších znaků oné krásky, nejméně o třetinu i více kratší. Jde totiž o tom, že záměr, který popisem sleduješ, se naplní již po několika větách. 2) Když se zmiňuješ o nedostatcích vnitřní krásy, pak jsi opoměl jakékoliv zdůvodnění. Konstatuješ jakousi nahnilost jako fakt, ale nikde - proč. 3) To, že se kráska v závěru špatně zachovala, je až ad post. Kdybyjsi v náražce na špatné vlastnosti uvedl spíše jakýsi otazník, co že se tak asi skrývá uvnitř, pak by to šlo. 4) Vlastní stylizace má dvě odlišné roviny. První polovina jen popisná, ve druhé najednou zrychlený rytmus vět. To je samo o sobě v pořádku, kdyby ta první popisná polovina nebyla tak nadbytečně dlouhá. Co se mi líbí ? 1) Právě ta druhá část, kde píšeš o reakci na ten telefonát. Ta se ti povedla. Krátkými větami dáváš textu atmosféru i dynamiku a nepostrádá to i psychologické postřehy. 2) Pointa, ačkoliv samotný závěr je zase z trochu jiného těsta, stylizačně, ale obsahem je to fajn. Rozhodně je to jako celek dobrá práce, už proto, že jsi pointu pojal přemýšivě, a že když šlo do tuhého, přizpůsobil jsi tomu i stylizaci. Tip

StvN
20. 11. 2006
Dát tip
To je hezké. Tvůj hrdina se bude každou lekci zabíjet:) Jinak napsaný jako báseň. Medovník. Lahoda.

Narvah
20. 11. 2006
Dát tip
avi

Narvah
20. 11. 2006
Dát tip
dik - mas pravdu! sem nemohl najit spravnej vyraz pro "sobecka"..

Honzyk
20. 11. 2006
Dát tip
tendle lepčejší, vo moc..............)

Honzyk
20. 11. 2006
Dát tip
enem ten názeffffff je teda na hovno...

Honzyk
20. 11. 2006
Dát tip
.vůbec neni zlý, pointa bombová až.....hlavní hrdina "je vidět", vztaqhy k okolí (jeho) taky, prostředí, má to šmrnc....hlavně kvůli konci....***

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru