Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

místnost

28. 11. 2006
3
16
3401
Autor
kontraphunka
    Tento příběh se odehrává mezi lidmi s tím, že na sobě mají zvířecí masky. Takové ty plyšové masky, jimiž se dá zakrýt celá hlava. Navenek vám změní vaši identitu. Podle těchto masek mají jednotlivé hlasy v příběhu svá jména. Píšu to proto, že i když se v něm  vyskytují hlavně postavy jako Hroch, Žirafa, Jelen apod., jde o lidi, nikoli o mluvící zvířata.
 
 
....                                                                                                                                                ....
někde na Zemi
(čas se nedá dobře zjistit, pravděpodobně nemá počátek)
....                                                                                                                                                ....
 
 
Tygr: „Tahle židle je jistě určená k tomu, abych si na ni sednul. Ale neudělám to. Nejsem na to prostě dost klidný. V téhle podivné místnosti je to sotva možné...“
 
Tygr obešel židli ještě jednou dokola a pak se vydal pryč směrem ke stěně.
 
„...a když se podívám na ostatní, tak taky hledají raději východ. Taky jen popochází sem a tam.“
 
Hroch :„Pánové (a dámy), možná že by skutečně stačilo si sednout a čekat. Třeba se to nějak vyřeší samo...“
 
Lev (podrážděně): „A ty už ses snad někdy odněkud dostal tak, že jsi nic nedělal? Už ses snad vůbec někdy takhle někam dostal?“
 
Chvíli je ticho, všichni popocházejí dál. Sem a tam.
 
 
Hroch se nakonec posadí a... Ne moc nahlas, jakoby sám moc nevěřil tomu, že se o něco pokouší, pokládá do vzduchu otázku: „Má tady z vás ještě vůbec někdo nějakou odlišnou tendenci? ... Myslel jsem, že jste každý jiný druh, každý z jiné rodiny. Vidím tady všude nanejvýš jednu Žirafu, jednu Labuť, nebo jedno Prase. Proč se teda chováte jako stádo? Všichni zmatení. Zmatení jak v labyrintu.
 
Sova: „V labyrintu jsou alespoň chodby, za rohy nevidíš. Máš tak třeba určitou naději, že za rohem bude líp. Tady nic. Tady, jak vidíš, máme všechny čtyři rohy pěkně z vnitřní strany. Vidíš celý svůj omezený svět, a ani se nemusíš nějak moc snažit.“
 
Hroch: „Omlouvá to nějak vaši zmatenost?“
 
Kočka (neudrží nervy): „Sakra, co si vlastně myslíš? Kdybys radši vstal z tý židle a nehrál si na chytrýho, uděláš líp.“
 
„Nejlíp.“ – poznámka Kůň
 
 
Uběhne asi půlhodina, během níž se skoro nic nepřihodí.
 
 
 
Jelen: „Bojíte se někdo tmy? Rád bych tu zhasnul a spal...
ve snu se můžu alespoň dostat někam trochu jinam.“
 
Kočka: „Jasně, pokud usneš, přeju ti pěkné pořízení...Světlo. Sakra, co tu vlastně dělá světlo?“
 
Sova: „Tak to nevím. Mně by úplně stačily stromy. Klidně i bez listí.“
 
Kůň: „No to je výborný...“
 
 
Někteří se mírně zasmějí. Takovým tím ironickým druhem smíchu, kterým se dá na chvíli zlehčit vlastní utrpení.
 
 
 
 Labuť: „Buďte prosím zticha. Mám asi horečku...“
 
 
Hroch se chytá za hlavu. Kdekdo dělá totéž po něm.
 
 
 
Zase je na delší dobu ticho. V každém se čím dál víc objevuje smutek a bezradnost, která nakonec probouzí i Jelena. Ten vstává a znovu zapíná světlo ve snaze trochu zlepšit všeobecnou náladu.
 
 
 
Sova: „Dobrá, uvědomme si tedy na čem jsme. Jsme v klasické místnosti o čtyřech stěnách, která nemá žádný východ. Nevíme jak jsme se sem dostali ani jak se dostaneme pryč...“
 
Hroch: „Počkej. Možná bych věděl, jak se odsud dostat...Jasně...Vyjde to, pokud to stihneme na čas...“
 
Jelen: „Na čas?“
 
 
Pak se znovu setmělo. Ne proto, že by někdo zhasnul, ale protože vypnuli proud.
 
 
 

16 názorů

domin.go
19. 12. 2008
Dát tip
No právě. Když se ti nechce s povídkou pracovat, tak to nemá cenu.

sik: svým způsobem...spíš nebyl čas než že by nechtělo...:)

reka: díky zá názor

reka
29. 11. 2006
Dát tip
na absurdním dramatu je dobré to, že vychází z reality, ale krok za krokem ji posune do nesmyslu. a pokud se zadaří, ten přesun do nesmyslu může povědět něco zajímavého o realitě samé. tohle z reality nevychází, ale začíná rovnou v absurditě. fajn. pak ale dost hrozí, že pokud si nedáš bacha, text bude jen slátanina o ničem... což je podle mě případ Místnosti.

frikativ: no upřímně řečeno mám teda radši Camuse než Sartra:)

pěkně popsaný zmatek.:)tip*

no jo, vševědoucí redaktor:)

StvN
29. 11. 2006
Dát tip
Samozřejmě, že jsem to nepochopil. Jak bych také mohl.

StvN: tak to nevím, to jsi to asi moc nepochopil. Ve skutečnosti to nechce vůbec nic říct. Sanžil jsem se tam nechat tolik prostoru a možností výkladu, kolik jich čtenář sám má a dokáže připustit.

StvN
29. 11. 2006
Dát tip
Hrozný, jak moc to dílo chce něco říct, ale právě proto, že tak hlasitě křičí, není nic slyšet.

šňupálek
29. 11. 2006
Dát tip
hele, to je docela pakárna.

Baziliška
29. 11. 2006
Dát tip
ten konec je dokonalej:-)))! no, nevím, jestli to tak bylo míněno, ale "rozuzlení" mě opravdu hodně rozesmálo:-)) napsala bych i vážnější kritiku, ale radši si napřed zjistím, nakoliks´to myslel vážně;-))) i když...už dlouho si mě nikdo nechtěl dát po mé zdrcující kritice do neoblíbených...;-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru