Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zapomenutá slova

25. 01. 2007
8
77
8167
Autor
JiKo
Tak jsem včera seděl na WC a napadlo mě kolikže slov, která jsem používal před pár lety, již dnes nepoužívám. prostě tak nějak upadla do zapomění, zmizela z mého slovníku.
Za mlada jsme říkali
rachotka, bugina, fáro (o autech), háro, to je špice, jseš borec, to je boží, haranti, penál (pouzdro na pera), sámoška,  tirák (kamion), magič (kazetový přehrávač), šlágr, bedna (TV).
Dneska říkáme seš in, to je hustý, to je kouř, supermarket, dobrej týpek apod.
Máte také nějaká svá zapomenutá a opuštěná slova?

77 názorů

NePoe_ta
19. 02. 2007
Dát tip
JiKo! :) Žádný další slovo do pranice? Příznivé větry, taktudy zdravííím obláčkem sublimujícího rajského dýmu (CO2), tam někam do KrálUp!

marlene
12. 02. 2007
Dát tip
'trochu do toho děláte' 'nebuď hořkej' a na gymplu jsme stádně skoro o všem říkali 'humáč' jinak hezky pražsky 'hee voe coe' ale zas až tak móc zapomenutý to nejni teda :) zatím brou + specielní pozdrav JiKovi jó a třídní říkávala 'orginál' a 'prupiska', moje báječná prababička zase 'vojácí, dochtoří a fórbal' tak pa

violetlight
11. 02. 2007
Dát tip
nečetla jsem všechno přede mnou, tak sorry, jestli tam to slovo už je byla jsem v šoku, když jsem u známého uviděla na ledničce ležet WALKMAN !!!

NePoe_ta
06. 02. 2007
Dát tip
Už teď se nemohu dočkat, co z Tebe propříště vypadne, až zasedneš na latrínu :) v-t-i(p)pálku

A to jsi, ještě Milá G zapomněla na takové perly jako: politruk agitka destiminutovka úro úvé žalobníček pomocníček kádrovák fyzminutka akce zet vébé esesem rajóny kočičák budovatel úderník a další perly. Ostatně i mé jméno vzniklo za hluboké totality....

Baziliška
01. 02. 2007
Dát tip
:-)

Sám ne. Správný kapitalista na to má lidi :)

Baziliška
01. 02. 2007
Dát tip
a já myslela, že se živíš sám...no vidíš, ještě pořád mě ve virtuálu něco zaskočí...:)

Pravda. Když si představím, že by mě začaly živit ještě ony, polévá mě smrtelný pot.

Baziliška
01. 02. 2007
Dát tip
:-))) tak ji ještě pořád zbyly ty šachy...;-))

Bazální liška: Nojo, zůstalo, ale ta radost ze hry se nějak vytratila...:) afro_lovkyně: Mít na to tak čas...

Baziliška
01. 02. 2007
Dát tip
to ti zůstalo dodnes, ne;-)?

No pak eště samozřejmě na doktora, ale to je tajný, žejo....

Baziliška
01. 02. 2007
Dát tip
Pišta: jenom šachy?;-)

Asi jsem byl divný dítě - hrál jsem šachy... :)

JiKo
01. 02. 2007
Dát tip
Na vojáky :-) čára, kuličky, vybika, ve škole pak na rybáře a rybičky, takovýto jak chyběla jedna židle a kdo si nesed vypadnul, taková ta hra... udělej 6 sloních a dva slepičí...taky už nevim :-)

haluz, šodo(taková ta velká žlutá matrace v tělocvičně), ty si varle, varle.. nové: slovní spojení "málo nejvíc" jako třetí stupeň přídavných jmen..(málo nejvíc hustý apod.), nedělej Zagorku (přijde mi to starší, používá to trenér) a taky muhehe..

Baziliška
30. 01. 2007
Dát tip
dobrý téma do diskuze:-)) akorát s těmi zapomenutými slovy je problém, že se špatně vybavují;-)) tak namátkou něco - (ale nevím, jestli se to ještě někde nepoužívá): z jídla: fialky, marcipánový miminka, Pedro, lízátko špalek, Lucinky (sušenky), pišingr, klokanky, vitacit, žužu, viko, sifon oblečení: oteplovačky, důchodky, fukéřky, cvičky, modrý kalhotky a červený trenky (na tělocvik;-), tesilky, šajska Družba, mávátko, jiskra, branná výchova, traktorka hry, hračky&tak vůbec: šlapka, na ťuhýka (viz Bořík a spol;-), na krvavý koleno (skvělý, že si to ještě někdo pamatuje:-))), huťuťuťu, jestřábi a holubi, vyzývaná, „polívka se vaří, maso na talíři“, dvojblesk, vybika, na krále, igráček, fujtajblík, hopík, jojo, angličáky, déčka=modely, Ábíčko, bílá lepicí pasta a klovatina, cyklouš=kolo, plastelína, modurit, památníček a dopisáky, koresponďák, gramec a elpíčka, verzatilky a keramický pera počítače & počítačový hry: skladník, skiordie, kočička, duna, princ z Persie...programy na emgetonkách, téšestsetdvojka, děrný štítky (máme jich ještě krabici ve sklepě, fakt:-), zipka a možná už i disketa a jiné: koží (=boží:), bejt vadnej, betálně, jejda, sejřit někoho, mít vízo, mít garde, dělat někomu křena, ty vogo!, ty vado!(citoslovce údivu), vyfikundace (sofistikovaná nebo složitá věc), úsloví „sedlý mlíko, sulc a blumy“, mrťafa, film a úsloví: "čtvrtá skoba pro kocoura", "studenej jak sobolí bobek", "bordel jak v tanku", kačka, "kulí jak v sarajevu", okřídlená věta z reklamy: "my zíráme, vy zíráte, vizír“, love=peníze, „kafebronz do zelena“, bžunda, jasňačka, libovej frajer, cíkat, RVHP (pro takové ty tašky na kolečkách – ráno vyjedeš, h*o přivezeš), přístup žavés (žádné velké sr...)... a tak:-)))

johny45
30. 01. 2007
Dát tip
attarka, ved korzo stale existuje, pokial sa nemylim... a nejaky cas sa tomu medzi mladymi hovorilo broadway...:)

Fouckault
30. 01. 2007
Dát tip
"souška".. (soudružka učitelka).. "mejdlíčko" (reálně soc. lahůdka), "výbor" (úřad),

papouch
29. 01. 2007
Dát tip
bigboš (bigbýt) čoch (sobotní zábava, tancovačka) šoli (hezká holka)

Lioness
28. 01. 2007
Dát tip
to je borec-to se snad používá pořád ne?=)

Theuška
28. 01. 2007
Dát tip
Sííím síííím součko - a co jarmilky?

krev
28. 01. 2007
Dát tip
soudruh učitel :o)

krev
28. 01. 2007
Dát tip
jooo a když pršelo, nosili jsme na nohou gumačky

krev
28. 01. 2007
Dát tip
my cvrnkali kulicky..cíněnky..duhofky a hliněnky heč, hrali na pikolu(schovávaná), stopovačku a na sochy..

krev
28. 01. 2007
Dát tip
my cvrnkali kulicky..cíněnky..duhofky a hliněnky heč, hrali na pikolu(schovávaná), stopovačku a na sochy..

šumák červená a žlutá limonáda (a zelená - ta byla vzácná)

Rabb
27. 01. 2007
Dát tip
kočkoláda a lokotoč.. to jsou slova! :-)

Norsko
27. 01. 2007
Dát tip
as: nebo taky pod hladinou :-)

K2
26. 01. 2007
Dát tip
Říkávávali jsme vlasům - pačes, deka, háro. Cigaretám flétny. Husté mlze dodnes říkám mlhoň, a když je něco neidentifikovatelného, divného, zamotaného, hnus tak je to pro mě kuderol. /prý to je margarín - takže hnus. Celé dny jsme vše končily na -š. Byl to matroš, dobroš. Joo, to bejvávaly časy - samej kuderol.

Muamarek
26. 01. 2007
Dát tip
Tý brďo - mne nic nenapadá, a co "tý brďo"? :-)) Muamarek

Miroslawek
26. 01. 2007
Dát tip
ještě jsi opustil... do zapomnění ;o)

Delahaye
26. 01. 2007
Dát tip
tak tak .. říkal jsem to někdy i dvakrát ... ba i víckrát ! :-))))))))

Delahaye
26. 01. 2007
Dát tip
ach jo ... tihle geronti a jejich nostalgie ... já ještě říkal "souško" a "úvé"

Delahaye
26. 01. 2007
Dát tip
ach jo ... tihle geronti a jejich nostalgie ... já ještě říkal "souško" a "úvé"

dadíková
26. 01. 2007
Dát tip
můžu přidat - meltónky, hubertus, montogomerák... pak pionýrky, kecky, galoše..

dadíková
26. 01. 2007
Dát tip
texasky ale to vy asi nepamatujete vesměs :)

papouch
26. 01. 2007
Dát tip
bony a Tuzex :-)

uááá mů! krvavý koleno jsme hráli taky, to je děsně strašidelný!:)

moje sestra úplně zapomněla na "titiko titi"

JiKo
25. 01. 2007
Dát tip
Lakrumáček ... dneska pacholík tenkrát vyráběl Lakrum n.p. nebo Termix :-) špica vím ale chtěl sem to spisovně:-) taky sme říkali cigáni - opravdu s tím g Taky sem chodil se džbánem pro pivo do pivnice

LaMouette
25. 01. 2007
Dát tip
hihiiiii.. my sme rikali.. nedelej hrabjenu..:-)) a este.. prejze rejze.. a tudle nudle.. a padam madam..:-)) a tululum..:-) a chodila sem nakupovat do Narpy.. este taki.. coz bylo papirnictvi.. ))a Pedro bylo skorem synonymem zvejky..:-)a hrali sme Honzo stavej.. a Na krvavy koleno.. aaaaa este Cukrkavalimonadacajrumbum.. :-))... kurna ja sem ale starozitnost.. dyz tak wo tom cemejslim..:-))

gr_4you
25. 01. 2007
Dát tip
magič, tím se dostávám k současným Tamagoči a zapomenutým mončičákům :-) (a sbírals céčka voe?)

gr_4you
25. 01. 2007
Dát tip
tag za prvý ne špice ale špica páč seš z moravy voe. za druhý borec se řiká na moravě běžně (+ borka což je eče hezčí slovo) haranti a penál rovněž nezmizlo, jen si přestal chodit do školy a ještě nepočal robátka. (nebo jo? :-) sámoška a magoč sou atributy dob minulých a tím pádem zůstávají jen ve slovníku mojí matky. tirák a bedna se mě jeví jako normální ale třeba su zaostalej. šlágr řikali mí rodiče dyž poslouchali Suchýho (čéče kolik ti vlastně je?) :-) dyž mě nějaký slova napadnou se eče ozvu, zatím sem si vzpomněl jen na pořekadla to chce klid a nohy v teple, to se vsákne, nešlapej na čáry budeš papata komáry, seš mistr světa amoleta, atd. (mimochodem ve Tvaru kdysi vycházela jakási sbírka moderní lidové slovesnosti a to byl mazec!

*být

Zapomenutá, resp. opuštěná může bát dokonce i věta - kdy jste naposledy řekli do telefonu "Dobrý den, je XY doma?"? V době mobilních telefonů nemyslitelná věc.

NePoe_ta
25. 01. 2007
Dát tip
Kdybych zrovna nebyl přealokovanej, kaštěkal bych po způsobu kalašnikova ... Téma - ztracená slova = šajba! :)

Aha, sorry, já se překouk:))))))

Grafoman: No, se síťovkou pro mlíko, to chce pevný nervy...:)

Prior, přece... A taky já osobně chodím stále nakupovat do Máje. Mladší tamtéž navštěvují Tesco:)

papouch
25. 01. 2007
Dát tip
limosáček (po tom se mi opravdu stýská :)

Norsko
25. 01. 2007
Dát tip
chytit někoho za flígr (to už ani nedělám)

StvN
25. 01. 2007
Dát tip
Jo, já jsem říkal vehementní, zákaz hvězdu, vole, ty seš debil, blbě jsem se tlemil a vlasy jsem měl na ježka. A samozřejmě všechno, cos napsal. Možná ještě džíp, gazík a em šestnáctka, to už jsem taky dlouho neslyšel.

papouch
25. 01. 2007
Dát tip
miluju slovo "potažmo" a používám ho furt

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru