Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pár hematitů

31. 01. 2007
8
22
5016
Autor
Fairiella

napsáno o dějepise, viděla jsem ten obraz před sebou. No.. posuďte sami (jak jinak)

 
Srdce jí vystydlo, přestala čekat
na toho, co od ní odešel kdysi.
Přestala pro něho před křížem klekat,
od věcí zuřivě odhánět krysy.
 
Oči měl jako dva hematity,
jako pár kamenů v její dlani.
Stovky dnů zůstaly neprožity.
Stovky dnů těžce dolehly na ni.
 
Bývala svárlivá jak pouštní bouře,
teď už jí nezbývá mnoho písku.
Viděla šedivé bitevní kouře
značící konec pro rodnou vísku.
 
A on se nevrátil přes její víru,
do jejích vlasů již nasněžil sníh.
Srdce jí zamrzlo v nuceném míru,
smutek se usadil na očích.
 
V ruce pár drahokamů svírá,
stovky dnů zůstaly neprožity.
Nepije, nejí, neumírá.
Pro oči jako dva hematity.

22 názorů

alcap on e
08. 01. 2013
Dát tip

tip


Fairiella
23. 02. 2007
Dát tip
Fish_the_Girl: Olivín je zelenej, o těch dalších ani nemluvím :) Hematit je tam cíleně. Neuvažuju programově, co bude znít líp..

Poněkud mě to nudí. Ale to snad, že mám ráda něco jiného. PS Hemamtit ti učaroval? Co takový olivín, záhněda, sádrovec nebo fluorit? I když je pravda, že hematit asi zní líp...

ja viem, niečo som prezrela...veď sama vidíš;) ale len ti to pripomínam;)

Fairiella
12. 02. 2007
Dát tip
Usmáty_autor: však nerýmuju pořád, stačí shlédnout víc mých děl ;) ;) :-D

hm, je to myslené tak, že to má väčšiu hodnotu, keď sa to nerýmuje "tak lacno"...ale je pravda, že ak má tá báseň zmysel a dosť veľkú hĺbku, dá sa to prežiť:D Ja to len ako radu...ja som sa tiež učila;) Tiež som začínala a tiež som nič nevedela a nechápala;) A ešte jedna rada...nie vždy treba rýmovať...dôležitejší je rytmus;) Ale tvoje veci rytmus majú...ale ako rada...nemusíš vždy rýmovať, na to nezabúdaj;)

Fairiella
12. 02. 2007
Dát tip
Usmáty_autor: žádnou osobu z historie :) imaginární je ... :) A jinak rýmování.. no já nevím, jistě, že tam mám hodně ty vaše gramatické rýmy, ale ne pořád - a myslím, že některý z těch rýmů nejsou tak neoriginální, ale to je můj subjektivní pocit :) (a iné pády tam mám jinde - sníh na očích. Kdo co sníh na kom čem na očích...) Nevím, asi tomu nerozumim

tento raz plne súhlasím ohľadom rýmovania s HV... nie, ja to nepoznám pod pojmom gramatické rýmovanie...ale čo sme sa ešte na strednej rozprávali, je to prázdy rým... ide o to, že tak dokáže rýmovať každý...ale fakt že každý...aj malé deti... spali, mali, hrali, dali, vzali, kľali, smiali... mača, bača, Kača... a iné... Ale keď už chceš rovnaký slovný druh, tak aspoň v inom páde (pri podstatných menách) - bača, hráča... Vieš, ono, keď počuješ, tak cítiš, že ten rým tam tak strečkuje, keď to je rovnaký slovný druh... skús si to nahlas sama prečítať...a porovnaj svoje rýmy čekat, klekat verzus dlani, na ni... A chcela som sa spýtať, že ktorú osobu histórie si opisovala?

Fairiella
03. 02. 2007
Dát tip
Alejandra Samuell : díky díky *uklánějíc se na všechny strany* :-P :-D

Fairiella
02. 02. 2007
Dát tip
domin.go: za sněhem ve vlasech si stojím, protože to není tak DOCELA frázovité. Jistě, je to skoro na konci cesty k frázi, ale ještě to není ohrané tak DOCELA :-D tedy myslím. A krom toho se mi k ní (té postavě) sníh hodil. :) vim že nejsem objev.

domin.go
02. 02. 2007
Dát tip
rýmuješ celkem dobře není to sice nic extra objevnýho ale je to takový....svěží jenom bacha na fráze jako: "do jejích vlasů již nasněžil sníh." etc.

Fairiella
02. 02. 2007
Dát tip
lord_Ivanhoe:díky moc :-)

poslední strofa wrrrr, opravdu skvělá!!!

Fairiella
01. 02. 2007
Dát tip
Diana, vesuvanka: děkuji :-)

Fairiella
01. 02. 2007
Dát tip
HV: dobře, děkuji. Nepřipadá mi jako znásilňování jazyka, když použiju stejný slovní druh na konci věty. Vždyť to dělal i Nezval, Orten, koneckonců i Mácha ve svém Máji. Podle mého není poezie o tom, jaké slovo je na konci. Jistě, je TAKÉ důležité, ale co to předtím? Velmi mě zajímá, proč bych měla při vyjadřování svých pocitů nebo obrazu, který vidím před sebou, myslet na nějaký gramatický rým. Myslím, že pokud není hrubá chyba v rytmu nebo že se to SKUTEČNĚ nerýmuje, ač by mělo, není to na škodu. Nijak nechci tvrdit, že jsem dokonalá, heh to vůbec ne. Ale jen mám jiný názor na poezii.. koukala jsem, že píšeš hezké básně. Ale já to neumím - zároveň při tom, když mě něco zaujme a chci to sdělit básní n, ještě přemýšlet, jestli na konci je gramatický rým. Zrovna "čekat" a "klekat" se mi vzhledem k OBSAHU slov mimochodem nezdá tak obvyklý rým. Ani "neprožity" a "hematity"... jinak.. názor je názor, kritika je kritika. Příště popřemýšlím, jestli je možné přivylévání srdce narovnávat tok pocitů podle potřeby.Možná to jde, já nevím...

vesuvanka
01. 02. 2007
Dát tip
je moc hezky napsaná, obrazná, líbí se mi i rýmování, báseň pěkně plyne... a oči jako hematity mě zaujaly... TIP a díky

HV
31. 01. 2007
Dát tip
to fariella-vobec som nemyslel sprostost krchovskeho...ma ine prednosti... vsimaj si techniku ak chces rymovat...aj rymovanie ma urcite pravidla...nedokonale rymy: gramaticke - tzn rovnake slovne druhy...vrcholna urazka ucty k jazyku su slovesa zrymovane ...napisali povedali atd atd to ani ry nie je... jednoslovne rymz su tiez nepresne pust spust...atd skus rymovat rozne slovne druhy,,,vynachadzaj sa neokukanymi rymami...co si este nikde nevidel/a basen nie je novinarcina...poezia je o koncentracii a tym sa odlisuje od prozy napriklad (hranicne zanre necham pre tuto chvilu bokom) u nas na slovensku vysla v tejto suvislosti skvela knizka utrpenie mladeho poeta od jozefa urbana...ak sa k tomu dostanes, citni si...da ti to vela...

Diana
31. 01. 2007
Dát tip
Moc hezké. ***

Fairiella
31. 01. 2007
Dát tip
HV: díky za kritiku, ale zajímá mě pojem "gramatické rýmy". Nevím... nevím, proč má vadit, když napíšu něco, co se rýmuje přesně. Možná jde o to, abych vymyslela nové slovo, které se bude na "čekat" rýmovat, nebo snad ukončit verš něčím, na co rým vymyslet nejde a napsat raději nerýmovanou báseň. Tematicky dost chabé... nevím, téma tam je jedno, nechci někoho zaplést někam, kam chce on sám. Básničky podle mě nejsou o tom, že napíšu nesmysl o pěti slovech, kde si každý najde to svoje, protože to tam nebude samo od sebe. Krchovského znám, jeho styl mi nevyhovuje. Ano, je vtipný, je úderný, je sprostý. Ale to nemusím. Když tak raději Magora.

HV
31. 01. 2007
Dát tip
3 a 4 strofa same gramaticke rymy...v prvej cekat-klekat...takychto sa da vyplodit kvantum...cez rozne slovne druhy je to lepsie..tematicky dost chabe... ako slovak ti odporucam vasho basnika krchovskeho a jeho kratke uderne stvorversia...citni a uc sa:) v dobrom samozrejme

fougeres
31. 01. 2007
Dát tip
hezký

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru