Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bondy skúma Buddhove zákony

11. 04. 2007
14
11
4447
Autor
Háber
Dymil ako starý indiánsky náčelník. Jednu cigaretu za druhou. Pokyvoval pritom svojou bielou bradou a miestami sa "uchechtával" na tom, čo hovoril. Zbyněk Fišer alebo ako ho skôr poznali na tomto svete Egon Bondy na veľkonočný pondelok 9. apríla zavrel svoje oči. Teraz opäť v praxi skúma vlastné predchádzajúce zistenia. Ako je to s Buddhovými najsvätejšími pravdami, o ktorých vedel on taký presvedčený marxista zápalisto nielen rozprávať, ale najmä písať. Očaril hádam každého, kto ho poznal nielen osobne, ale aj sprostredkovane a to nielen cez jeho vlastné diela. Génius českej literatúry Bohumil Hrabal uviedol Bondyho do sveta kníh ako literárnu postavu. Mnohí si mysleli, že v skutočnosti ani neexistuje. Egon Bondy bol však skutočný. Takmer otec pražského undergroundu zakotvil na sklonku života v Bratislave. Naposledy, keď sme boli spolu, rozprával mi o sociologickom prieskume v Amerike pred legendárnymi Fordovými závodmi. Na prvý pohľad pri skúmaní čŕt robotníkov vychádzajúcich a vchádzajúcich do závodov sa podľa tohto prieskumu odhadovalo vysoké percentuálne číslo tu pracujúcich potomkov pôvodných inidiánskych obyvateľov. Skutočnosť na personálnom oddelení bola absolútne iná. V skutočnosti vo Fordových závodoch pracovalo minimum potomkov Inidiánov. Egon Bondy to vysvetľoval a komentoval svojsky. Že to americká zem zmenila črty prisťahovalcov. Ktovie, nakoľko génius locci ako o ňom Bondy básnil zmenil aj jeho - Pražáka dušou i telom na starého "Blaváka". Možno na to narážal, keď mi hovoril o tajomnej sile génia locci - sile daného miesta, danej lokality, ktorá vyžaruje zo zeme. Bolo mi cťou vydávať knižky v tom istom vydavateľstve spolu s ním vo Formáte v Pezinku. V každom prípade, hoci češtinu za slovenčinu nevymenil, bol neustále inšpiračným zdrojom nápadov pre mnohých slovenských umelcov. Nielen pre svoje originálne nápady, či poväčšinou bláznivý život intelektuála, ale najmä svojou učenosťou a umením. Česť jeho pamiatke!

11 názorů

Wee
18. 07. 2008
Dát tip
poděkování za vzpomenutí viděla jsem o něm film, zvláště z posledního období jeho života. Byl charizmatický a zajímavý i v tom až neblahém konci.

čítavé.

Nickyx
15. 04. 2007
Dát tip
tak

Skafararix
12. 04. 2007
Dát tip
veru tak tak...

Ivo Koivo
11. 04. 2007
Dát tip
čest a upřímnou soustrast*

dadíková
11. 04. 2007
Dát tip
*

Jezuita
11. 04. 2007
Dát tip
:-)

Kazisvět
11. 04. 2007
Dát tip
Jo jo, byl to pan někdo, K.

Petrusha
11. 04. 2007
Dát tip
... inšpiratívnym ľuďom vždy!

Zuzulinka
11. 04. 2007
Dát tip
ano

oleandr
11. 04. 2007
Dát tip
...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru