Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

donnie darko aneb postmoderní superhrdina

14. 05. 2007
0
36
4386
Autor
pole

zkoušim to na teorie a dějiny dramatických umění v olomouci.... chtěj analýzu díla

DONNIE DARKO
Postmoderní superhrdina
Jonáš Zbořil

DONNIE DARKO
(Newmarket films, Pandora production, Flower films, 2001)
režie: Richard Kelly
hudba: Michael Andrews
hrají: Jake Gyllenhaal, Holmes Osborne, Maggie Gyllenhaal, Daveigh Chase, Mary McDonnell, James Duval, Patrick Swayze, David St. James, Seth Rogen, Jena Malone, Noah Wyle, Drew Barrymore, Katharine Ross

SYNTÉZA

Několik vteřin trvající ticho. Pak ze tmy vystoupí krajina, majestátní panorama hor za úsvitu. Ozývá se hřmění, zpod kterého se postupně vyleje melancholická klavírní melodie. Kamera pomaloučku projíždí krajinou, až se zastaví na vprostřed silnice spícím mladíčkovi (Jake Gyllenhaal). Celý udivený se zvedne a zahledí se do údolí... postupně se na jeho tváři rozestoupí úsměv, trochu démonický, a přes plátno vysvitne nápis ve stylu gothic: Donnie Darko. Lehká, pomalá a tajemná úvodní scéna je podstatou toho, z čeho diváka tohoto filmu tolik mrazí v zádech. Schopnost Richarda Kellyho kombinovat tajemno s melancholií.

Když Donnie Darko rozespalý nasedne na kolo a spustí se serpentinami dolů do maličkého Middlesexu, atmosféra se zvolní, tady nastupuje druhý typ scén – melancholickou a psychedelickou hudbu Michaela Andrewse nahradí hity z osmdesátých let, od kapel jako jsou Echo & The Bunnymen.

Přichází klipová sekvence (nejde jí nazvat jinak než „cool“), která ukazuje normální „módní“ život v americkém městečku 80. let. Takový život pokračuje asi takhle:

Po škole večeře s rodinou, milá matka (krásná a elegantní jako Caroline ze zmiňované „Americké krásy“), otec vtipný a roztomilý, sestra v podání Maggie Gyllenhaal. Jakkoli jde o sympatickou a milou rodinu, Donnie si s ní nerozumí a cítí se opuštěný.

Pak noc, pokoj polepený plakáty a vlastními, trochu depresivními kresbami.

„Wake up.“ ozve se modulovaný hlas, který vám projede páteří, i když jen na vteřinu. Ta tam je atmosféra poklidného amerického předměstí. Obrovský, plyšový králík Frank je vlastníkem onoho hrůzostrašného hlasu. Režisér Kelly se vrací do hororovo-melancholické roviny.

„28 days. 6 hours. 42 minutes, 12 seconds. That is when the world will end.“ pokračuje králík.

Zatímco Donnie s hrozivým králíkem bloudí po golfovém hřišti uprostřed hor nedaleko Middlesexu a dozvídá se o konci světa a o nutnosti ho zachránit, spadne do jeho pokoje turbína z tryskového letadla. Donnie byl zachráněn. Ale jen proto, aby taky zachránil.

Příběh se pak vyvíjí dál střídáním oněch dvou sekvencí: normálního středoškolského života na předměstí s „cool“ a „uncool“ postavičkami, a hororovo-melancholického života, který Donnie prožívá za nocí s králičím kamarádem Frankem, který mu postupně ukazuje, co se s pádem turbíny z čistého nebe přihodilo světu a co musí udělat, aby ho vrátil do správných kolejí.

Jak jsem se snažil popsat v předešlých odstavcích, Donnie Darko je syntéza. Je to film poskládaný ze zdánlivě odlišných žánrů, z extrémně odlišných scén a prostředí, je to mix hororu, science fiction, společenského filmu z amerického předměstí (jako byla například „Americká krása“) a klipového filmu pro středoškoláky. Jakkoli tato syntéza může působit hrůzostrašně, ve filmu funguje perfektně.


DVA VESMÍRY

V teorii o syntéze budu ještě pokračovat. Kdybych Donnieho Darka vzal a postupně ho rozlil do nějakých frakčních baněk, vyzískal bych takové dva příběhy:

Ten první by byl o trochu podivínském chlapci na americkém předměstí. Chodil by do místní školy, poslouchal Duran Duran, potají kouřil cigarety, filozofoval o tom, zda mají šmoulové pohlavní orgány.

Byl by nešťastný. Rozčilovaly by ho pokrytecké názory ostatních. Vysmíval by se své profesorce tělocviku a rodinné výchovy, Kitty Farmerové. Kitty Farmerová je totiž puritánka, fanatička, směšná panička s křiklavým hlasem, která odmítá jakoukoli odlišnost a věří, že život se dá rozdělit na dvě cesty: na cestu Strachu© a na cestu Lásky©. Pokud zvedáte obočí u copyrightů nad Láskou a Strachem, věřte, že jsou tam správně. Tuto teorii cest totiž vynalezl místní lamač srdcí, stoprocentní dobrák Jim Cunningham (dokonalý v podání Patricka Swayzeho).

A právě Cunningham by byl terčem Donnieho opravdové nenávisti. „Nemůžete život rozdělit do dvou věcí a prostě odmítat všechno ostatní! Věci nejsou tak jednoduchý!“ rozčiluje se Donnie na jedné z hodin rodinné výchovy. Cunninghamovy instruktážní videokazety na zlepšení života, ve kterých se dobrák Jim prochází po loukách, hraje do toho muzika ze supermarketu, občas zahře kůň a obézní ženské vyřvávají „I'm not afraid anymore!!“, to pro Donnieho evidentně není řešení. Donnie nechce, aby to pro někoho řešení bylo.

Donnie v prvním příběhu by měl strach ze smrti a pocit totální osamělosti.

Donnie Darko by ale nebyl jediný, kdo nesouhlasí s dosavadním životem v Middlesexu, sestříhaným přesně jako předměstský trávník. Například mladá učitelka angličtiny (Drew Barrymore), šarmantní dáma v šatech přesně podle poslední módy, tj. s širokými rameny, se snaží rozumět, pochopit svoje studenty, učit se s nimi na základě vzájemného pochopení. A setkává se proto s nepochopením ze strany puritánských kolegů. Když klečí na koberečku u svého šéfa, obhajuje se slovy: „Studenti nám utíkají mezi prsty. Přestáváme jim rozumět. Kvůli tomuhle předepsanému nesmyslu.“ „Je mi líto, že jste selhala,“ stroze jí odpoví ředitel. Následuje ze dřeně vycházející, dlouhé, upřímné a zklamané zakvílení „Fuck!“, znějící z úst Drew Barrymore poté, co jí ředitel zbaví místa profesroky. Ono zakvílení patří mezi ty nejprocítěnější filmové nadávky, co jsem kdy slyšel a viděl.

Tento první příběh by byl natočený pomocí střídání běžné statické kamery snímající ostré dialogy a dlouhých, vtipných klipů ze školních chodeb, domovních párty a tak dál.

V druhé baňce by začal destilovat odlišný příběh.

Příběh o dvou vesmírech. Jeden je stálý, Primární. Jsou věci, které ho v jisté konstelaci můžou narušit. Například kovový artefakt. Když se tak stane, Primární vesmír se zhroutí a nahradí ho takzvaný Tangentní vesmír. Tangentní vesmír je o poznání nestabilnější, šílenější, ošklivější a má omezenou platnost. Je to jako u počítače. Když vám spadnou Windows, nahradí je nouzový režim v 256ti barvách. Je na vás, abyste obnovili ten správný režim. Tady to má udělat Donnie Darko. On, králík Frank a Babka Smrtka, tři nejkurióznější postavy filmu vědí o existenci dvou vesmírů. Frank se snaží Donnieho donutit, aby svět vrátil do původního stavu, Donnie je nešťastný a situaci musí pochopit, Babka Smrt denodenně pomalu kulhá ke své poštovní schránce, aby zjistila, jestli jí nepřišel dopis. Dopis od vyvoleného: „Vím, že jsme v Tangentním vesmíru, který se hroutí. Jsem schopný cestovat v čase. Vrátím vše do pořádku.“

To je hodně zjednodušeně převyprávěno. Nicméně velmi podrobná analýza této druhé baňky, obsahující „sci-fi“ esenci příběhu o Donnie Darkovi, je k nalezení na mnoha internetových stránkách. Buď se interaktivním kvízem prokousáte k řešení přímo na stránkách donniedarkofilm.com, nebo si ho vyhledáte na Wikipedii. S řešením se pak můžete prohrabávat detaily, zjišťovat vše o „manipulovaných živých a mrtvých“, o tom, co člověk potřebuje na cestování v čase. Můžete se dostat k těm malým detailům, které alegorují třeba „Alenku v Říši divů“ a vyhrát si s filmem jako fanoušek filmu „Matrix“, který pátrá, kde všude se objevuje binární kód a jiné metafory.

Když se člověk na ty dvě příběhové baňky podívá, napadne ho, že vedle sebe nemůžou být odlišnější látky. A když se pak podívá někam k začátku této kapitolky, najde jednu větu: „Nemůžete život rozdělit do dvou věcí a prostě odmítat všechno ostatní....“


PUBERTA ANEB JAK POTKAT BOHA

Jak je vidět, Richard Kelly se této věty držel velmi pevně. Proto je jeho film takový mix. Když totiž spojil tyto dvě zdánlivě nesourodé atmosféry, dva vesmíry, melancholický a hororový, psychologický a sci-fi, dosáhl něčeho neuvěřitelného.

Spojením hororových, dunivých scén plných patetických sborů s melancholickými obrazy Andrewsovy nešťastné kolotočové hudby, klipovými „trendy osmdesátky“ scénami se statickými kamerami pro přesně střižené dialogy, tím dosáhl technické a atmosferické dokonalosti.

A když spojil neštěstí pubescentního Donnieho, kterému nikdo nerozumí, s nastávajícím koncem světa, jehož správcem je pochroumaný králík Frank, dosáhl něčeho poměrně hodně hlubokého. Totiž že postavil nešťastného mladíka před další překážku, tentokrát daleko větší, než byla ta předchozí v podobě neporozumění. Přitom mu ale umožnil se vykoupit, setkat se s „Bohem“, zbavit se svého největšího strachu: Když Donnie sedí v temné ordinaci své psychiatričky, stěžuje si na svůj strach ze samoty. Bojí se, že umře sám. Vzpomíná na svého psa z dětství, který se jednoho dne odplazil pod verandu, aby tam umřel. Sám. A když se hrdina Donnie vrátí v čase a zachrání tak svět, směje se, i když ví, že bude za několik okamžiků ležet rozdrcený pod obrovskou turbínou neznámého letadla. Směje se úlevou, že všechny zachránil, že poznal lásku. A směje se hlavně proto, že neumře sám. Zemře uprostřed své rodiny, která ho miluje a které to navíc věříte, protože je všemi tak dokonale zahraná.

Mám dojem - vycházím také z toho, že „Donnie Darko“ si získal kultovní status díky mladým divákům - že Donnie Darko je film, který připomíná pubertu. Někomu to může připadat směšné. I puberta má ale své temné stránky. Někdy člověka popadne nevysvětlitelná melancholie, onen smutek spojený s hororem. A taky neskutečná a neuskutečnitelná touha něco znamenat, stát se někým nebo něčím, co má smysl. Je moc věcí, které člověk v pubertě řeší a nedořeší, v dospělosti se nad nimi shovívavě usmívá, ale to už je od nich moc daleko. Puberta a vůbec ten rebelský věk, jakkoli se nad ním shovívavě usmíváme, není zas tak směšný. Je stejně směšný, jako třeba deprese po čtyřiceti...

Donnie Darko je superhrdina, pubescentní a nešťastný. Ten, co prožívá strach a smutek v jednom a co nám to Richard Kelly ukazuje tak, že se krčíme a máme husí kůži. Myslím, že v tom je hlavní kouzlo filmu. Můžete si libovat nad zápletkou, až ji odhalíte, ale to, co dělá Donnie Darka tak kvalitním filmem je schopnost empatie – v osamění, pocitu, že mladého člověka obklopuje něco hrůzného, ve strachu a zmatku... a ve snaze zachránit sebe a svět.

Kellyho empatie ovšem nekončí pouze u nešťastného mladíka. Na konci filmu, když se Donniemu povede „vrátit svět do jeho starých kolejí“ a v úlevném a unaveném smíchu umřít, přichází další z klipových sekvencí. Kamera pomalu projíždí temnými pokoji s jejich smutnými obyvateli. Jsme svědky šokované tváře právě probuzené tělocvikářky Kitty Farmerové, která se snaží zapomenout na noční můru a vzápětí jako by měla pocit, že měla radši zůstat spát. A uvidíme i vždy charismatického Jima Cunninghama, jak sedí ve své posteli a pláče jak malé dítě.

Tajemný králičí hlas, jeho zohavená maska, časté ponuré chorály, přes nizoučký rozpočet (4,5 mil $) sugestivní speciální efekty, to všechno vám vyvolá husí kůži, stejně tak dokonalá atmosférická hudba. Bez příběhu o několika nešťastných, který nás pohltí, to nebude fungovat. A zároveň to nebude fungovat ani naopak. Pořádně to všechno bude fungovat jedině dohromady. V postmodernistické syntéze, kde se kombinují všechny žánry. Hrdina je temný, hudba je in, Bůh nosí masku králíka a nepopírá teorii relativity. Představte si sci-fi se zdravým pubescentem a králíkem, který ho donutí zachránit vesmír, bez psychologických prvků. Středoškolské drama o podivném klukovi, natočené pomocí dokonalé kamery střídající zpomalené a zrychlené záběry. Nebo sequel „Americké krásy“. Bylo by to přinejmenším plytké.

Richardovi Kellymu se v jeho nezávislém, čistě autorském debutu povedlo skloubit zdánlivě neslučitelné. Je to práce šíleného Davida Lynche a empatického Sama Mendese dohromady.


36 názorů

pole
22. 05. 2007
Dát tip
já maturuju zítra to bys teda nebyla geniální dítě, kdybys to vzdala po tom, co by tě vzali, to bys byla nafoukanej fracek spíš bych řek:D od sarah kane sem čet akorát psychózu a udělala na mě dojem, to jo. ale práci si přečíst nechci, to se nezlob, dneska už moje ego utrpělo dost, já bych si studiema zas pokurvil náladu, že jsem jako autora nepochopil a tak:) proto už si nečtu doslovy:))

pole
22. 05. 2007
Dát tip
hej ty jsi koukám geniální dítě! ve druháku na režii? jako ve druháku na střední? tak to je mazec:) mě baví herectví a občas s klukama děláme taky takový představení a jsme šikovný :), ale na režii bych vážně neměl:) tak jo, tak uvidíme, jestli mě přizvou. v tom případě začínám mít taky strach z pohovoru:)).. o teorii toho upřímně moc nevim. ale to se všechno ještě uvidí no! tak teda držim palce a tak! a mimochodem vcelku dobří oblíbení autoři no:)

pole
22. 05. 2007
Dát tip
avi

pole
22. 05. 2007
Dát tip
avi

pole
22. 05. 2007
Dát tip
to je blbost. vůbec fakt, že se velmi pravděpodobně dostaneš k pohovoru, ti sakra závidim, protože já se tam nedostanu:). pohovor určitě neposereš. tam je právě největší šance to neposrat:) nene, já mám akorát olomouc a hradec a pak dvakrát prahu. a samou českou literaturu. jinak jsem zkoušel i damu činohru, tam mě ale nepustili do třetího kola. spíš mě baví divadlo tvořit.

pole
21. 05. 2007
Dát tip
tyjo tak to gratuluju, to seš asi fakt chytré děvče:) to už se ani držet palec nemusí myslím:)

pole
21. 05. 2007
Dát tip
dík;) ono je to asi jedno, ze scia jsem měl totiž 42% tak je asi jedno jak moc sem posral tuhle práci;) tak si to tam užij:) já si užiju pražský úkáčko:)

jt
17. 05. 2007
Dát tip
až někdy bude čas, tak se třeba zastavim. každopádně se Ti to tady pěkně rozpovídalo ..

Šikovnej....

Pablo_honey
17. 05. 2007
Dát tip
pišta - screw you.

pole
16. 05. 2007
Dát tip
no, blbý je, že jsem to už poslal. ale nad timhle se zamyslim. nemám, co k tomu říct, je na tom asi dost pravdy no. možná že to bude taky v tom, že vlastně nerozumim filmový teorii. že bych ty kritiky měl psát, až když budu vědět něco o tom, jak se to má dělat.. takhle je to totiž moc literární no. tak těžko říct. díky moc pablo honey, a co jako?:D to je tyjo furt o tom samym!! kdo řiká, že nemám rád nebe nad berlínem?? zastavuješ se tady nad uplnym nesmyslem, nebudu prostě psát o klasikách! od kim ki duka znám akorát dva filmy, z nichž jeden miluju a druhýmu nerozumim. a grandhotel sem neviděl. lidi co čuměj na donnieho darka, což vim z vlastní zkušenosti, milujou spoustu jinejch dobrejch filmů, včetně toho tvýho Nebe. a hotovo:)

StvN
16. 05. 2007
Dát tip
Tak hodně štěstí. Nakonec tu teorii by tě měli naučit oni.

pole
16. 05. 2007
Dát tip
no, blbý je, že jsem to už poslal. ale nad timhle se zamyslim. nemám, co k tomu říct, je na tom asi dost pravdy no. možná že to bude taky v tom, že vlastně nerozumim filmový teorii. že bych ty kritiky měl psát, až když budu vědět něco o tom, jak se to má dělat.. takhle je to totiž moc literární no. tak těžko říct. díky moc pablo honey, a co jako?:D to je tyjo furt o tom samym!! kdo řiká, že nemám rád nebe nad berlínem?? zastavuješ se tady nad uplnym nesmyslem, nebudu prostě psát o klasikách! od kim ki duka znám akorát dva filmy, z nichž jeden miluju a druhýmu nerozumim. a grandhotel sem neviděl. lidi co čuměj na donnieho darka, což vim z vlastní zkušenosti, milujou spoustu jinejch dobrejch filmů, včetně toho tvýho Nebe. a hotovo:)

StvN
16. 05. 2007
Dát tip
Možná to je analýza, tohle já nepoznám, vím jen, že mě to nebavilo číst větu od věty. Mám z tebe pocit, že se na jedné straně snažíš vejít do nějaké škatulky (analýza filmu) a na druhé straně chceš psát vlastním stylem, který se do té škatulky nechce vejít. Místy, jako třeba s frakčními baňkami, to vypadá, že se snažíš o originalitu, která pro mě místo aby, jako správná metafora, podpořila obsah textu, tady se od něj spíš odklání. Ve druhé části se mi nelíbí, že jsi text stylizoval do "co by kdyby". A taky se mi nelíbí tohle: Ozývá se hřmění, zpod kterého se postupně vyleje melancholická klavírní melodie. Za to "vyleje" by tě mohli vylít aniž by si to vůbec přečetli.

Pablo Pablo, kam na ty bláboly chodíš? Vždycky když slyším tyhle rádobyintelektuály, co maj v kapse metr a seznam "povinných knih a filmů", kroutí se mi palce u nohou... P.S. Hodit do stejnýho pytlíku Nebe nad Berlínem a Grandhotel, to chce frajera, jen co je pravda... :)

Pablo_honey
16. 05. 2007
Dát tip
jasný. ale přece se nebavíme o lidech, co poslouchaj bendeho. bavíme se o inteligentních mladývh lidech, co maj koukat na nebe nad berlínem a 3-železo a grandhotel a město bohů a tak. to jim dá víc než darko, due to my opinion:)

pole
15. 05. 2007
Dát tip
a ve filmovym kontextu - nebudu psát o albeeho virginii woolfový, ani o kazanově / williamsově tramvaji.. nebudu psát o český filmový vlně a nic copak sem blázen? víš, kolik takovejch prací už na tu univerzitu poslali??

pole
15. 05. 2007
Dát tip
díky a: stejnou hodnotu jako posranej čuráček darko má pro mě třeba jan skácel. to za prvé. pak: v té práci to píšu. prostě mi to připomíná pubertu, je to pro mě fakt silnej zážitek náhodou. dál: kdybych čet bondyho a chvástal se jak je dokonalej, přijde za mnou nějakej straší sráč a řekne: ty o tom víš hovno, narodil ses rok před revolucí. navíc: je to jinak. spousta lidí se prostě obecně nedostane k literatuře a ještě obecnějc ke vzdělání. málokdo se dostane k darkovi, většina zůstane u petra bendeho nebo kde. pro mě osobně je hrdina salinger, nevim, spousta pičusů, i z čech, akorát o nich zrovna nepíšu. to vadí? to je jak kdybych řek, že tvý hrdinové sou radiohead, britský sráči. protože bych se nepídil po tom, jestli jsi náhodou nenapsal pekelnou studii o bondym. čaune;)

Pablo_honey
15. 05. 2007
Dát tip
s celým tím trapným hypem nesouhlasím, protože zakrývá skutečné hodnotné umění, ke kterému se spousta mladých lidí nikdy nedostane, protože prostě zůstanou u Donnieho Darka. absurdní. Egon Bondy natáhne brka a superhrdina je nějakej čuráček z LA, ale to je nespíš do jiné diskuze. každopádně, dal sis s tím pěknou práci a to chválím.

pole
15. 05. 2007
Dát tip
upravil jsem to... díky za nové připomínky:)

pole
14. 05. 2007
Dát tip
jó no:))

...se nějak opakuješ...:)))

pole
14. 05. 2007
Dát tip
je to převyprávění děje, a to stoprocentní přímo. nevím, jestli ho vyhodit nebo ne. přijde mi, že u filmu, jako je donnie darko, je převyprávění důležitý. možná, že není. a co úvodní pasáž? díky moc

P.S. Nový název je mnohem lepší.

Ále, občas se tu objeví "recenze", která je vlastně poskládáním nejzajímavějších myšlenek o tom kterém díle z internetu. A jelikož se mi nechtělo po tom pídit, prostě jsem se zeptal, dostal odpověď a té rád věřím. :)

pole
14. 05. 2007
Dát tip
je to převyprávění děje, a to stoprocentní přímo. nevím, jestli ho vyhodit nebo ne. přijde mi, že u filmu, jako je donnie darko, je převyprávění důležitý. možná, že není. a co úvodní pasáž? díky moc

pole
14. 05. 2007
Dát tip
je to převyprávění děje, a to stoprocentní přímo. nevím, jestli ho vyhodit nebo ne. přijde mi, že u filmu, jako je donnie darko, je převyprávění důležitý. možná, že není. a co úvodní pasáž? díky moc

reka
14. 05. 2007
Dát tip
líbí se mi část puberta aneb jak potkat boha. u částí před tím mi přijde, že to není analýza, ale jen převyprávění děje.

pole
14. 05. 2007
Dát tip
totiž. nejedná se o kompilát, samozřejmě příběh bych bez netu dohromady nedal.. co tě přivedlo na myšlenku o kompilátu?

pole
14. 05. 2007
Dát tip
není není okej, nápis pořešim:)

Ale jo... Pakliže se nejedná o kompilát poskládaný ze střípků na netu. Poměrně to film vystihuje. A abych nezapomněl - ten nadpis máš anglicky proč? Vypadá to dost hloupě.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru