Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Rekviem za 23 000

03. 08. 2007
28
44
6537
Autor
Oldjerry

Rekviem za 23 000 kladenských kováků....

Sázecí jeřáb za řetězů hřmotu
vyklápí plnou vanu
odstřižků ingotů a šrotu

Pec má ohnivou tlamu
kdo neopatrný - běda tomu
snadno tu spáleninu slízne...
Lopatu hodí každý niklu, nebo chromu
a od pece - dokud je čas - zmizne...

Prach, hukot pecí, kovová pachuť plynu,
řev strojů tak, že nerozumíš slovu
a jak rám lemuje huťařinu
horko ze stovek tun tekutého kovu

a všude kolem železná vůně vládne.
Železa vůně ? to můžeš říkat koni...

Přesto je pravda že v ingotů skladě
železa velké množství pohromadě
( velice zvláštně sic ) však doopravdy – voní

To už je všecko. Jenom doložku malou :
patnáct let už  tou dvěstěmetrovou halou
jen vítr severní se prohání a bez odporu fičí
a není slyšet rámus, hřmot a ani hlasy ničí
a u bývalých pecí je i v létě chladno.

Druhého srpna dvatisíce sedm -  Kladno


44 názorů

Oldjerry
11. 04. 2012
Dát tip
Tak to tuočuhuji, jak mne sem navedl blboun... Koukám, že jsem ti posledně dost odseknul, asi pro to nepochopení a neuvážil jsem, že spoustu věcí o tom neznáš a přece jsi k tomu chtěl něco napsat. Toliko na vysvětlenou: já jsem rodilý kladeňák, který se tam stále vrací. Tu obrovskou změnu jsem zažíval s přáteli a s rodinou, zejména s otcem a bratrem, kteří tam pracovali - vlastně i já tam dělal ubessemrů, na Martinkách, v kalírně...jako brigádník (:-D. Znal jsem prostředí, lidi i atmosféru. Proto mne trochu iritovaly tvé poznámky s puncem neznalosti. Tak už se na mne nezlop.... ahoj.

...jo jo,to je ta atmosféra ve vzpomímkách vsáklá***

Oldjerry
17. 08. 2009
Dát tip
Prosecký - debata k ničemu. Mysli si, že máš pravdu. S těmi Rakušany jsi ujel. Takovouto demagogii můžeš zkoušet - proč ne? - ale na někoho jiného. Měj se...

Prosecký
17. 08. 2009
Dát tip
Nazdar, Oldjerry! Děkuji, že jsi mi odpověděl. I já ti odpovím rád. Přece jen mi 23.000 od tebe a 70.000 od Bezruče obsahově připadají příbuzné, i když se samozřejmě výrazové prostředky mezitím vyvinuly. Ostatně Bezruč se vyjadřoval archaicky i na tehdejší dobu. Samozřejmě nemůžeš znát všech 23.000, ale není potom možné za ně mluvit. V Kladně jsem byl dvakrát v životě. Prakticky ho neznám. To už spíše některé venkovské obce okresu Kladno u N.Strašecího. Ještě musím reagivat na tvoji poznámku o českých Němcích. Tak odsunuto jich bylo ke třem milionům. Přece nemůžeš říct, "kdyby tohle udělali Slováci s Maďary, měli by pokoj." Potom by někod jiný mohl říci totéž o nás, "kdyby za Rakouska vystěhovali Čechy do Haliče nebo Bosny, měli by Rakušané pokoj!" Jaký je v tom rozdíl? Z rozčilení dávám tip.

Oldjerry
17. 08. 2009
Dát tip
1. Nebral jsem inspiraci od Bezruče, báseň sice znám, kdysi jsem ji i recitoval (1955), ale po těch 53 letech jsem na ni ani nevzdechl.... stačilo mi, když jsem přijel do Kladna od Slaného přes Motyčín okolo Kablovky (pokud to tam znáš). 2. Je nutné, abych znal všech 23 000 ? Tuto připomínku neakceptuji - je irrelevantní. 3. Nerozčiluji se, kdybys mne namíchl, přestal bych odpovídat. 4. Dík za to, žes to přečetl... ...a ještě z minula - co máš se 3 miliony českých Němců ? odsunuto jich bylo cca 1 000 000 a podle mne právem. Byly výjimky, ale to v tomto množství nelze řešit jinak. Kdyby byli Slováci tohle udělali s Maďary, měli by dneska pokoj...

Prosecký
17. 08. 2009
Dát tip
Tak se nerozčiluj. Nemusím mít pravdu. Jistě jsi ale neznal všech těch 23.000. připomíná to trochu tady místního Bezruče s jeho básní 70.000. Bral jsi inspiraci od Bezruče?

Oldjerry
15. 08. 2009
Dát tip
Prosecký - jo, ale já psal o Kladně a napsal jsem proč. Není to nic abstraktního. Tam jsem dělal.V textilkách ne, v zemědělství ne, nemohu řešit, kam půjdou ti, co ztratili práci. Mohu jen popsat své pocity při pohledu na změny toho, co důvěrně znám. Nikam mne netlač (:-D a nezamlžuj... (:-D, ahoj !

Prosecký
15. 08. 2009
Dát tip
Starý Jeronýme, jenom jsem chtěl upozornit na poněkud abstraktní téma. Když už tak by se o něm mělo psát poněkud s detaily a něčím to ozvláštnit. Textilní průmysl od Trutnova po Opavu je mrtvý. To bylo 150.000 dělníků. Na rozdíl od Kladna ovšem nemůžou jet pracovat do Prahy. Bu%d odejdou úplně mimo zem nebo živoří doma a někde je nezaměstnanost 30%.

Oldjerry
14. 08. 2009
Dát tip
Prosecký - není to trochu zbytečné? to mám psát všechno já ? napiš to ty, když o problému něco víš. Sakra - já jsem rodilý Kladeňák, v ocelárnách pracovali všichni z rodiny - tak píši o tom, co mám v krvi. O 600 000 zemědělcích ať píše, kdo o tom něco ví. Třeba Prosecký...

Prosecký
14. 08. 2009
Dát tip
A co rekviem za 600.000 českých sedláků? a co rekviem za 3.000.000 českých Němců?

A.H.
15. 10. 2008
Dát tip
není zač :)

Oldjerry
14. 10. 2008
Dát tip
A.H. - Děkan !

A.H.
14. 10. 2008
Dát tip
moc pěkné, líbí se mi to, hezký popis. Takové novodobé "sto roků v šachtě žil". Dávám ****Tip****

Oldjerry
16. 10. 2007
Dát tip
Díky Palino... NePoeta : já jsem trouba, já ti sice napsal, že nebydlím v Kladně, ale už ne to, že jsem rodilý Kladeňák a až od devatenácti jsem Lovosičan. V železárnách jsem pracoval o prázdninách v oclárně, kalírně a válcovně. Znám to prostředí

palino8
16. 10. 2007
Dát tip
až na ten prechod (nepochopený) z normálneho písma ku kurzíve je to fajn

Oldjerry
14. 08. 2007
Dát tip
Hezkýýýýýýýýýýýý ! Jo, zkusíme trochu pokecat. Ty si budeš myslit, že píšeš do Kladna a já tě přitom nechám. Ony totiž zcela zde netradičně jsou mé údaje na osobní stránce pravdivé... Ahoj a dobře si zachrň ! Jarda

NePoe_ta
14. 08. 2007
Dát tip
Hluboce se omlouvám za svou bolševickou nedomrlost, neznalost usnesení XX. sjezdu KSČ, hlavních cílů páté pětiletky, děl rudých bardů, ach pardón bastardů, angažované tvorby, oslavujících na počkanou či na iluzórní výstřel z Aurory, všechna na vítězství spojeného dělnictva ve sklizni brambor, ... a pod. Nechat však haldy haldami ležet ladem? Ani mne nehne! Vím že pro pochopení lidí má jejich minulost zásadní význam. A co takhle se trochu oťukat, prouzkoumat, pane? :) (rád naslouchám lidem, kteří v sobě stmelují inspiraci se zažitou zkušeností) Klidnou noc, nad Kladnem.

Oldjerry
12. 08. 2007
Dát tip
Až na tu drobnost, že Rudou záři nad Kladnem napsal Tonda Rámus, zvaný Ušaté torpédo, jsi to vystihl velmi dobře. Zhasla nad Kladnem rudá záře a nad městem svítí navždy než měsíce studená bílá pleš na hald strusek depozitáře.

NePoe_ta
12. 08. 2007
Dát tip
:) květem želez vadnem, pohasla rudá záře Marie nad Kladnem? Jezdíval sem za přáteli do Košic. Vidouce na obzoru zář hořících kamenů strosky - ze všeho nejvíc podobné pohledu do nitra prasklé sopky, co vylejvá si srdce, ... pochopil tu fascinaci dělnické třídy živlem, 140 tun ocelářů navezených do areálu železáren na jednu směnu ... -t- Poldince

Oldjerry
03. 08. 2007
Dát tip
jclv - dík.

Oldjerry
03. 08. 2007
Dát tip
Díky levane a Vesuvanko...

vesuvanka
03. 08. 2007
Dát tip
moc hezky napsané, svým způsobem je mi to blízké (tavení kovů a vůbec anorganická chemie mě zajímala už od školních let)... TIP

levan
03. 08. 2007
Dát tip
*

Oldjerry
03. 08. 2007
Dát tip
Takové věci mi piš soukromě - tady jsi nepřímo naznačila, že hodnocní redaktorů nejsou vždy objektivní.... ale v tomto případě jste se už čtyři shodli - takže o nic nejde...

Oldíku, já neřekla že to nedosahuje úrovně kterou od vybraného díla vyžaduju - já jen... to téma že mi není blízký - prostě bych se k tomu dílku já osobně pro radost ze čtení nevracela... já su na ty po/city a romantiku a smutky... tak tak je to se mnou :o)

Oldjerry
03. 08. 2007
Dát tip
Morsko konče - to víš, že ne... výběr není nárok, výběr je hodnocení. Když to nedosahuje úrovně kterou od vybraného díla vyžaduješ, bylo by to od tebe sice možná příjemné, ale pokrytectví. Já bych se o tom ale stejně nedověděl, tak by mi to asi nevadilo. Nejsi sama - jste tu aztím 3 redaktoři a admin - tak co pochybuješ ?

Smrťáku, výběr záleží na tom, jak to zapůsobí na redaktory... já Oldíkovi napsala co já na to... uznávám že je to dobře napsaný, ale já výběr nemožu, podle sebe :o) a Oldík mi to odpustí, že jo?

Oldjerry
03. 08. 2007
Dát tip
Soudruh Ogilvy - nic ? S anonymním nicem se nedá debatovat... on už je zázrak, že nějaké nic vůbec umí psát. Vám ostatním, kteří jste v chápání věcí nesrovnatelně na vyšší úrovni, děkuji za poochopení smyslu dílka a tohoto poněkud neobvyklého tématu.

Winter
03. 08. 2007
Dát tip
Z druhého města vysokých hutí Ti musím poslat tip *

Petrusha
03. 08. 2007
Dát tip
*

guy
03. 08. 2007
Dát tip
*

V podobné továrně jsem kdysi ohýbal traverzy, takže tip za toto, ne za literární kvality díla Bite my shiny ass

hai_mal
03. 08. 2007
Dát tip
Žádný extrém není dobrý. Dříve nejen ve zprávách samý hutník, horník a úderník a že bez nich to nejde a dnes...zavřené doly i hutě, škoda Dobře napsáno *

oleandr
03. 08. 2007
Dát tip
povedené industry dílko

avox
03. 08. 2007
Dát tip
Je to dobře napsané, je to napsané výborně! jsou příčiny a následky... kde hledat začátek toho řetězení? */

...a kůň poslouchá... ale založenej je víc romanticky - je to dobře napsaný, ale až moc industrial na koníka... vím že je to záměr a že to tak musí být, já nekritizuju :o)

stavěl jsem v Poldovce jako brigádník před dvaceti lety vlečku...točená limonáda zadara :o) pěkný kousek...:o)

fajo
03. 08. 2007
Dát tip
industrial art... *!

Rabb
03. 08. 2007
Dát tip
*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru