Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Životné dielo

05. 01. 2008
6
27
3934
Autor
Elyon

Daniel stúpal po schodoch, jeho zrýchlený dych sa zrážal do obláčikov. Bol nezvyčajne nervózny. Siahol do vrecka kabáta, vytiahol mobil a opäť, už asi po stý krát, si prečítal sms-ku od Sofie. „Daňo, potrebujem sa s tebou stretnúť. Príď o siedmej do galérie. Sofi“

Stručná, jasná a výstižná správa. Daniel zastavil pred vchodom. Tak, a je tu. Netušil síce, čo má znamenať táto schôdzka na takomto nezvyčajnom mieste, ale predsa prišiel, priťahovaný mystickosťou a príťažlivosťou Sofiinho tajnostkárenia. Boli spolu už čosi vyše roka, a hoci mu občas ich vzťah pripadal monotónny, táto schôdzka mu veľa vynahradila. Pri pomyslení na ňu sa usmial. Krásna Sofi s belasými očami a vlasmi farbou zlata... Nedočkavo otvoril dvere do galérie. Hneď na prahu prekvapene zastal. „Čo, dočert-...“ nedokončil, zatmelo sa mu pred očami a zviezol sa na zem. Muž v čiernom plášti, ktorý Daniela omráčil, ho chytil za nohy a ťahal dovnútra galérie. Dvere sa ticho zavreli...

„Vstávaj... Zobuď sa, Šípková Ruženka!“

Daniel omámene otvoril oči, no hneď ich aj zavrel. Bolestivo mu do nich udieralo svetlo, ktoré sa odrážalo od čepele nabrúsenej dýky. Osoba, ktorá dýku držala spustila ruku a posunula sa trochu doľava. Teraz, keď na ňu dopadlo svetlo, Daniel spoznal Filipa, majiteľa galérie, maliara a súčasne jeho bývalého učiteľa maľovania. Mal okolo tridsať rokov, čierne vlasy kde-tu popretkávané šedinami, dravé, čierne oči a chudú, no vyšportovanú postavu. Nakoľko ho Daniel poznal, žil ako bohém, rozmaznane a namyslene ako väčšina umelcov, ale Filip bol mierumilovný, zdvorilý a nekonfliktný. O to väčšie bolo jeho prekvapenie, keď videl v jeho ruke blýskajúcu sa čepeľ. Daniela pochytila panika a  niekoľkokrát skúsil vyskočiť, ale nešlo to. Rýchlo si očami premeral celé telo. Sedel na stoličke a bol k nej pevne priviazaný hrubými povrazmi. Zdvihol hlavu, pozrel na Filipa a chcel otvoriť ústa, no mal ich previazané šatkou.

„Pozri, čo pre teba mám,“ Filip pokynul dýkou doprava. Ďaleko pred nimi, takmer v úplnom rohu miestnosti bol červený diván. A na ňom...

„Sofia!“ bol by skríkol Daniel, keby mohol. Takto sa niekoľkokrát iba prudko mykol dopredu.

„Som rád, že si po tej správe, ktorú som poslal dorazil sem, Daniel. Vždy som si prial, aby môj najlepší žiak bol svedkom môjho životného diela... Ale ty si tak veľmi prekonal všetky moje očakávania, až som sa rozhodol, že ti umožním byť súčasťou toho diela!“

Filip pokročil ku divánu, kde ležala Sofia. Ruky mala zložené za chrbtom a poviazané. Filip sa sladko usmial, naprahol ľavú ruku a strelil jej zaucho. „Zobuď sa, drahá. Nechcem ťa pripraviť o tú bolesť...“

Sofia sa prebrala okamžite, no len čo otvorila belasé oči, Filipova tvár sa skrivila. Zdvihol pravú ruku a bodol ju do brucha. Sofiiným telom myklo a jej bledú pleť pofŕkali drobné kvapky krvi. Daniel vykríkol, ale šatka stlmila jeho hlas. Zúfalo sa snažil oslobodiť sa, ale povrazy boli príliš pevne utiahnuté. V návale prudkej energie rozkýval stoličku. Kým padal na zem aj s ňou, Filip sa naprahol opäť a bodol. Bodal skoro nepretržite, dodržoval rytmus. Daniel ležal na zemi s pevne zatvorenými očami. Nemohol zniesť pohľad na to, ako Filip mení Sofiine brucho na odpornú červenú kašu. Konečne, po nejakom čase bodania prestali a miestnosťou sa rozľahli kroky. Filip pristúpil k Danielovi a prerezal mu povrazy. Potom rýchlo vstal a odkráčal. Daniel nemal síl bežať za ním. Jediné, čoho bol schopný, bolo doplaziť sa štvornožky ku divánu. Kolená i ruky mal červené od krvi, ktorá bola na podlahe okolo divánu. Jediný pohľad na Sofiu ho položil. Daniel plakal, plakal dlho, ako malý chlapec, zhrbený pri diváne, kde ležala dobodaná a znetvorená jeho láska. Zvuk napínania plátna na stojan ho prebral. Zdvihol sa a tackavo bežal ku dverám so šialeným krikom.

 

 

.... o dva dni visel v galérii nový obraz.

 


27 názorů

Elyon
13. 09. 2008
Dát tip
Tip si mi zabudla dať! :-D

Elyon
13. 09. 2008
Dát tip
Porozumela si tomu... ďakujem za návštevu.

Lakrov
13. 09. 2008
Dát tip
Hned od začátku je z textu cítit určité napětí. Jména postav jsou dobře zvolená, tak nezaměnitelně. A najednou se z toho stává horor. Chvíli tápu po jeho smyslu, protože bezúčelné vraždy mě nepřitahují, ale nakonec jakýsi (smysl, ústřední myšlenku) shledávám: Čeho všeho je schopen (dnešní?) šílený umělec, aby se prosadil?; tak`s to myslel? Prostředky (i ty Tvé) jsou pravda trochu drsné, ale smrt v písmenkách není tak zlá jako 'smrt v barvách' a srovnám-li ten Tvůj (mnou tušený) záměr s praktikami některých autorů (či spíš křiklounů) zde na Písmáku, pak mě napadá, že jsou tu i drsnější 'Filipové'. Tip.

Elyon
12. 09. 2008
Dát tip
Vydržím :D

Lakrov
12. 09. 2008
Dát tip
Vedle řve televize a nemohu se soustředit. Vydržíš ještě do zítřka? Promiň to zdržení :-)

Lakrov
17. 04. 2008
Dát tip
Vrátím se. Pošlu si avízo. Nebo se připomeň sám (sama), kdyby mi to dlouho trvalo.

mon24
02. 03. 2008
Dát tip
neviem...mozno tou obetou mohol byt niekto iny...

Elyon
02. 03. 2008
Dát tip
Áno...to si už hovorila.

mon24
02. 03. 2008
Dát tip
vies ale nie je mi jasne, ze ako mohla byt sofia pre daniela laskou jeho zivota, ked sa mu jeho vztah zdal monotonny? ;)

Elyon
02. 03. 2008
Dát tip
To sa ti zdá také dôležité pre pochopenie príbehu?

mon24
02. 03. 2008
Dát tip
vies ale nie je mi jasne, ze ako mohla byt sofia pre daniela laskou jeho zivota, ked sa mu jeho vztah zdal monotonny? ;)

Elyon
23. 02. 2008
Dát tip
:) dík, pomi...

mne se to libi, je to napsane stylem, kterym mam rada - strucne, bez zbytecnych slov - tip

obluda
06. 01. 2008
Dát tip
suhlasim s komentarmi predo mnou, konkretne s Assurom a Stvnom, ale celkovo sa mi to pacilo. ... a este jedna vec v kritike pises: "A preto sa mi aj ľahko píše o bodaní nožom. Pretože táto poviedka nie je reálna." Ak som spravne pochopil StvNa, tak chcel naznacit, ze prave to, s akou lahkostou pises o bodani do brucha obera poviedku o doveryhodnost, a keby si sa do tej postavy viac vcitila, bol by to lepsi citatelsky zazitok. tip

LaMouette
05. 01. 2008
Dát tip
cili takhlenc.. jaxem us psala na pokecu.. povidka pjekne frci.. as do ty doby.. nez dojde k tem zalezitostem z nozem.. tam se mi to zasekne.. a pusti vlasne as primo v posledni vete.. bo predposledni.. asik pravje proto.. ze nevrazdis z chuti.. jakoze nemas s tim zkusenosti.. taaak se do teho de asik hur polozit..:-) jinac je oukej..:-)

Elyon
05. 01. 2008
Dát tip
Nie, nie je. Radšej by som písala o inom, ale múze sa neráči ma nakopať iným smerom...

StvN
05. 01. 2008
Dát tip
To je legrace.

Elyon
05. 01. 2008
Dát tip
Iný ma momentálne nenapadol :-P

StvN
05. 01. 2008
Dát tip
A to podle tebe existují jen dva druhy příběhů? Tam, kde se mají všichni rádi a pak vraždy?

Elyon
05. 01. 2008
Dát tip
STvN, pre mňa nie sú dobré rozprávkové témy, kde sa všetci majú radi a kde sa všetko končí šťastným koncom. Nenapadajú ma také príbehy. K postavám nemám veľký vzťah, preto zrejme píšem tak ako píšem. A preto sa mi aj ľahko píše o bodaní nožom. Pretože táto poviedka nie je reálna.

octopus...nechapem co mi chces povedat...pre mna je nelogicke...preco to povazoval za take mysticke...to mi prislo divne..akesi umele uvadzanie do atmosfery ked to este nebolo ani potrbne..ani vhodne...dla mna...

StvN
05. 01. 2008
Dát tip
Docela dobře napsané, ale nápad ani zpracování není nové ani nijak výrazně zajímavé. Mně je vždycky líto umírající a trpící postavy. Myslím, že by sis měla lehnout místo Sofie, pak bys tak lehce nepsala o bodání nožem do břicha.

..napad to nie je tak uplne zly... ...ale mohla si tam dodat viacej tej tajomnosti...ta bola na moj vkus vytvorena prilis umelo..a tazkopadne... ...uz samotne citanie smsky som nepcohpopil co bolo na tom ze sa stretnu v galerii mysticke...myslim ze clovek s normlanym myslenim by ocakavl ze tam je nejaka vystava..usmev... ...tam si mohla trochu citatela vydusit...a pockat si na prihodnu chvilu kym to rozohras... ...v dalsom je to trochu nesurode...tak od polky je jasne co sa bude diat...pointa je prezradena asi tak v tri stvrtine...cize moment prekvapenia ktory sa snazis vylozit v poslednej vete...akoby...pre mna nejestvoval... ...ale inak vravim stratene to nie je...len mozno viac sa s tym vyhrat a vyhybat sa takym logickym kixom asi... ...a pis...usmev...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru