Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Stín

17. 01. 2008
10
16
3138
Autor
Fairiella

Nadýchala jsem se už tmy
téměř k bezvědomí,
když mi zezadu na rameno
zaklepal stín.

Nebo snad přišel ze mě?

Škublo to mnou,
jako když se zatahá za nitky u loutky,
a srdci se přestalo chtít tikat.

Kdo jsi?“
chtěla jsem se ho zeptat,
ale zavrtěl hlavou,
donutil mě zavřít oči
a zase zmizel z dohledu.

Nebo se vrátil do mě
a potají tam čeká
na další probděnou noc?


16 názorů

Sarrah
10. 06. 2008
Dát tip
ano*

Mutina
29. 05. 2008
Dát tip
hodně dobrá, nemám slov

hluboké ano

Rajmund
19. 01. 2008
Dát tip
To musí být zajímavé téma(zkoušky), když Tě toto vysvětlování nebaví:-).Tak ať se zadaří.

Fairiella
18. 01. 2008
Dát tip
Rajmund: tam není nic o utíkajícím srdci :) Jako když je vsuvka a pak pokračuje věta, že srdci se přestalo chtít tikat (její začátek je Škublo to mnou) Jak žádný jako, já žádná loutka nejsem a je moje věc, jak si to poberu. Já si mohla jako loutka připadat, ale na těle jsem žádný pitomý táhla neměla, žádný nitky. Myslím, že teoretizování někdy moc škodí a člověk zapomene na podstatu. Přirovnání je to, že něčemu něco PŘIROVNÁVÁŠ, tzn neděláš to přímo, co se děje. U přirovnání je často slůvko "jako", které nám pomáhá přirovnávat. Metafora je spíš abstraktní vyjádření, např. i personifikace neživých předmětů se dá považovat za metaforu, obraz neskutečný, kterým nic nikam nepřirovnávám, ale spíš si spojím symboly na jiném než obvyklém místě. Metafora je "o lásce šeptal tichý mech" a "pod údery hvězdné artilerie"... přirovnání je "noc se chvěla jako prérie"... zatímco přirovnání je třebas i "spí jako dudek" nebo i "škublo to mnou, jako když se zatahá..." možná jsem měla to "Jako když" dát do závorky, aby tam vyniklo, že loutka se k srdci nevztahuje přímo, kdoví, kdoví... Už mě to nebaví, jdu se učit na zkoušku, pa.:)

Rajmund
18. 01. 2008
Dát tip
.."už" je tam zbytečné, k tomu ještě přihozeno "téměř". .."jako když" Tě nakonec zlákalo ke krutému germanizmu .."srdci se přestalo chtít utíkat"..Tedy: to trojverší..je to figura- přirovnání nebo f.-metafora?Přirovnání vychází z myšlení pojmového, metafora má původ v myšlení mýtickém.Odvoláváš se tedy k pojmu resp. k intencionálnímu předmětu.Z pozice mýtu bys byla účastna děje přímo, jako skutečná loutka.Jednala bys přímo před očima čtenáře a žádný jako:-)

Dáša
18. 01. 2008
Dát tip
dýchá to tajemnem a běhá z toho trochu mráz ... lepší obraty bych ale uvítala ... ;o)

Janina6
18. 01. 2008
Dát tip
Tak já teda hlásím, že mě to oslovilo o půl osmý ráno (IVO... :-)) a že mi šel mráz po zádech, ale docela příjemný.*

IVO
18. 01. 2008
Dát tip
Fairi, ve dne mne to vůbec neoslovilo, teď po půlnoci už ano, zvláštní...Asi něco opravdu přichází "z nás". *T

Háber
17. 01. 2008
Dát tip
hu*

Fairiella
17. 01. 2008
Dát tip
Rajmund: co je špatně na "jako když"? a "už".. mám pocit, že to z textu vyplývá přímo.. třeba to je jenom pocit, anebo jsi to uchopil jinak než to bylo myšleno :)

Diana
17. 01. 2008
Dát tip
Docela zajímavé *

Rajmund
17. 01. 2008
Dát tip
.. "a jako když" ale fuj!...

diketak
17. 01. 2008
Dát tip
neotřelé, tajemné, výtečné (aspoň pro mě) *

Smíšek:-)
17. 01. 2008
Dát tip

Rajmund
17. 01. 2008
Dát tip
Ten první verš..to "už"..proč je tam to"už"?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru