Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kořeny

03. 02. 2008
6
17
3482
Autor
Winter

Jan Deprivace Tuha bude asi krapet naštvaný, protože jsem slíbil nějakou člověčinu (jednou přijde), ale asi nemám na víc než znežívat své postavy k patetičnosti. Povídku věnuji architektonickému ateliéru RAW.

-

-

  Znal jsem Renče od té osudné automobilové nehody, v níž mu jeho budoucí žena ochromila levou ruku. Byl jsem to totiž já, kdo z nejbližšího obchodu - po dlouhém domáhání se telefonu - zavolal sanitku. Ostatní přihlížející se jen sprostě rozprchli, když vyšlo najevo, že následky by mohly být závažnější než pětiminutové prodlení při cestě do práce. Jako z filmu: v jednom okamžiku se proťaly tři životy. Nezodpovědná řidička se (ač byla řádově mladší o desítky let) vdala za oběť své nezodpovědnosti a já už, jako svědek nezodpovědnosti, zůstal jejich společným přítelem. Proto jsem za Renčem zašel, když se vynořila ta věc s kácením stromů v Komenského sadech a mě dosadili na místo vedoucího petičního výboru. To přeneseno znamenalo, že jsem obtěžoval všechny známé i neznámé, aby se nezištně podepsali pod tento náš projev pohoršenosti.

  Renče se mi podařilo zastihnout krátce po půl čtvrté při jeho odpolední procházce. Pozdravili jsem se a já mu za pochodu načrtl obraz přírodního holocaustu, k němuž se hodinu od hodiny neodkladně schyluje. Nic jsem neopomenul: osobní zodpovědnost, potřebu přírody pro městského člověka, status Ostravy jako zeleného města. Zmínil jsem všechny tři body, co jsem je do jejich proslovů předepsal i dalším členům výboru a:

  „Přeci kulturní člověk jako vy nemůže zůstat lhostejný k takovému barbarství, zničili byste přírodu i město, hlavně město!“ zarazil jsem zlatý hřeb; můj přítel vždy působil dojmem městského člověka.

  „Víte, v podstatě jsem člověk vykořeněný z přírody,“ odpověděl mi: „Les ke mně již nepromlouvá jako ke Goethovi, louky jsou pro mě jen travou či květinami, nechávají mě chladným. Znám přírodu až moc dobře, abych ji měl ještě rád, stejně tak mě nezajímá město,“ rozvedl, a to už se dal tušit monolog. No, stalo se, bohužel. Aniž by zpomalil: „Člověk se poznáním přírody z přírody vykořenil a utekl se do města, které ještě neznal,“ vzal tu řeč oklikou, zatímco se kolem míhaly domy: „Jenže potom přišli Hausmannové, Corbusierové a donutili člověka poznat i město. Člověku už zbyl jenom člověk; člověk dneška se odsoudil k bytí člověkem, už není svébytnou součástí něčeho, maximálně odškrtnutelnou položkou někoho, v nejhorším případě odškrtnutelnou položkou sebe sama. Již se…“

  „Jde jenom o park.“

  „Nejde jenom o park, vše je v souvislosti s něčím, víte, kdo to řekl? Jde o město a nepřerušujte mě, jste jako moje manželka,“ máchl zdravou rukou. Druhou si s sebou nesl v kapse: „…nemá kam utéct, každé prostředí je mu cizí, i ten Váš park. Abyste to pochopil,“ nakrčil obočí: „Příkladně já. Narodil jsem v příměstské oblasti, na jedné straně leželo město, na druhé příroda. Již v dětství mě vše pudilo pryč z mého domova, neboť neexistuje horší prostředí k životu, než jakým jsou takzvané příměstské oblasti, obyčejné prstence lidské omezenosti, které svou rovnostářskou podstatou směřují jednoho člověka proti druhému, až se všichni navzájem usápou k naprosté průměrnosti.“

  Myšlenky se z něj nyní sypaly na každém dalším kroku. Auta kolem hučela, my kličkovali z chodníku na chodník, obtáčeli se kolem značek, nořili se do stínů, jež ovšem začaly slábnout. Nebe nad námi se postupně zatahovalo:

  „Už nejsou maloměsta, ale příměstské oblasti,“ řekl, překračuje víko kanálu: „Utíkal jsem se tedy do přírody, rozprávěl jsem se stromy, splýval s poli, v jejichž nekonečnosti jsem nalézal klid. Čím déle jsem v přírodě býval, tím více jsem byl já přírodou a tím více byla příroda mnou. Jednoho dne se mi však příroda zjevila jako chladná a lhostejná. Příroda totiž je chladná a lhostejná, nezajímáme ji jako člověk, nýbrž jako druh, což je pro nás, jako člověka, otřesné zjištění. Bohužel pravdivé a nevyhnutelné.“

  „Každé nevyhnutelné zjištění je otřesné, napadá mě,“ napadlo mě.

  „Zajisté. Proto jsem se utekl do města. Vše se ale opakovalo. Prve jsem byl městem nadšen, hrál jsem s ním hru na objevy, vzájemně jsme se překvapovali: já a město, město a já, domy, já, město, ulice, domy, město, parky, náměstí, ulice, já. Připadl jsem na kavárny, kde slovo socialismus mělo stejnou váhu jako slovo děvka, našel jsem kina, kde člověk mohl zapomenout na to, že je člověkem, chodil do hospod, kde se člověk mohl upít k smrti. Procházel jsem se městem, poznával jej ze všech možných stran i úhlů. Jenže pak jsem si našel oblíbené pekařství, oblíbené knihkupectví, našel jsem si oblíbenou hospodu, kde každé úterý vypiji dvě piva oblíbené značky a jdu domů. Každé město nám jednoho dne předhodí něco oblíbeného a my mu v bláhovém domnění, že odsunem té které činnosti do rutiny, získáme více času pro sebe, skočíme na lep. Jenže omyl, jednoho dne odsuneme všechny své činnosti do rutiny, což nás bezodkladně zničí, neboť my jsme své činnosti. Nabídne nám kina, nabídne nám alkohol, nabídne nám ženy, které nás sráží v autech, nabídne nám život, nebo alespoň podobu života. Víme, kam jít, kde co pořídit, jsme spoutání s městem, které nás - narozdíl od lhostejné přírody - stravuje a zabíjí, až postupně uhyneme v návycích, z nichž již není úniku. Ať se ta cípatá čepice vší ontičnosti třeba staví na hlavu. Po určité době se probouzíme a při každém jednom pohledu z okna zakoušíme zdrcující úzkost, jenž nás již nikdy neopustí a my se před ní nemáme kam utéct. Město nás ničí svou pravidelností, svými nárožími a zároveň nás tou samou pravidelností a těmi samými nárožími posiluje, dodává nám pofidérní jistotu, aby nás znovu mohlo ničit pravidelností a nárožími atakdále. Město je ryze nepřátelské prostředí, příroda je lhostejná a příměstské oblasti nevyhnutelně smrtící,“ povzdechl. Provoz kolem houstl, lidé přibývali. Prodírali jsem se jimi jako džunglí.

  „Počkejte přece!“ ale nepočkal, naopak šel stále rychleji.

 „Jediná vzpoura vůči městu jsou mé procházky, nikoliv petice. Akt chůze je bytostný akt života. Nikoliv petice. Procházka brání strnulosti. Nikoliv Petice. Mé procházky lze chápat jako poslední projev života, kdybych se neprocházel, zemřel bych. Bohužel mé trasy, dříve tak rozbíhavé, začínají splývat. Z časů se stává čas. Klouby mě od samého asfaltu řežou. Vycházím ve tři třicet, ve tři čtyřicet míjím starý bazar na nároží Hollarovy a Nádražní,“ řekl ve tři čtyřicet, když jsme míjeli starý bazar na nároží Hollarovy a Nádražní.

  Hned na to se prosmýkl mezi dvěmi za sebou jedoucími auty a přeběhl na druhou stranu ulice, odkud mi pokynul pravou rukou. Počkal jsem, až se provoz uklidní a jal se přecházet za ním, jenže on se, sotvaže jsem byl polovině cesty, již vydal vpřed. Minutu jsem za ním povlával jako kus hadru. Znova jsme se setkali až u divadla Jiřího Myrona. Tam se zastavil, aby si prohlédl program na další měsíc; dívaje se na nástěnku, navázal na svoji řeč:

  „O minutu později si už prohlížím program Myrona a říkám si, že stále ještě nezařadili nic, na co by mělo cenu si zajít. Ostatně mám tušení, že v tomhle divadle nikdy nezařadí nic, na co by mělo cenu si zajít,“ a už už stál před Bazilikou Božího spasitele: „načež odbočím nalevo,“ a odbočil nalevo:  „zavřu oči, zavřete také oči,“ zavřeli jsme oči: „chvíli poslepu jdu,“ cítil jsem, jak nás město navádí svými hlasy: „otevřu oči a stojím tady,“ načež jsme svorně vyrušili naši nevidomost, k čemuž on rozhodil rukama. Oběma.

  Masarykovo náměstí, na němž jsme se ocitli, se hemžilo lidmi. Kvapně se míjeli, vráželi do sebe, omlouvali se i uráželi navzájem. Všude vládl chaos.

  „Tohle místo mi vždy bylo nesympatické,“ shrnul jsem své pocity z galymatiáše oken, lidí, stánků a výloh.

  „Masarykovo náměstí je náměstím zmatku, pudí člověka pryč,“ pokýval hlavou: „člověk, který se ocitne na Masarykovém náměstí, nemyslí na nic jiného, než jak se z Masarykova náměstí co nejrychleji zase dostat. Nakonec ty parky asi potřebujeme.“

  Popošli jsem k nově instalovaným lavičkám, jenž obtékal zlostný dav, a usadili se na jednu z nich.

  „Tak mi to podejte.“

  Nastavil jsem mu petiční formulář, k němuž byla špagátem přivázána i propiska. Podepsal levou rukou.

  Ani jsem se nestačil podivit a začalo pršet.

-


17 názorů

Winter
21. 01. 2009
Dát tip
Dík, abych se přiznal, na tenhle text si už ani moc nepamatuji .) - jen to, že má hodně dynamický konec. Mimochodem pro další návštěvníky doplním, že Kunderu jsem si přeci jen trochu oblíbil. Dík za návštěvu.

sepiolite
21. 01. 2009
Dát tip
hůů, no evidentně se nebojíš rozepsat - já bych to zkrátila,ale jinak paráda...hlavně konec...T*

Winter
04. 05. 2008
Dát tip
Kunderu nečtu!! .) Nemám ho rád. A dík za návštěvu a kritiku. Nakonec tuhle kapitolu mé tvorby jsem na nějakou dobu uzavřel.

reka
03. 05. 2008
Dát tip
hodně se mi líbí první odstavec. je takový hodně narativní, takový rozmáchlý, vůbec by se za něj nemusel stydět začátek románu. pak se mi líbí konec. ten rozhovor mezi koncem a začátkem... není špatný, ale přijde mi, že nebezpečně připomíná ostatní rozhovory v tvých jiných povídkách. Někdy mi připadá, že si vezmeš nějaké téma, jedno jaké, a pak rozjedeš filozofický dialog nebo monolog, který je vždycky o všem a ničem. Přestaň číst Kunderu!!

Winter
16. 02. 2008
Dát tip
Jo, abych se přiznal ta arogance mě neskrývaně baví .) Na těch rozvláčných částech se pokusím časem zapracovat, on je to problém všech mých textů. A samozřejmě díky za návštěvu.

katugiro
16. 02. 2008
Dát tip
Báječné. Ten dlouhý Renčův monolog se hůř sledoval, což je možná tím, jak říká StvN, že je na takhle krátký útvar až příliš rozvláčný. Líbí se mi ale, jak s kunderovskou arogancí pevně postuluješ co se ti zlíbí ("Akt chůze je bytostný akt života.") a závěr, časové úseky, byl akční a výborný. A to jsem se na začátku poněkud nudil a první odstavec jsem musel přečíst víckrát, abych pochopil souvislosti. *

Ono napsat litanii, aby u ní jeden neusnul, to se nepodaří každýmu, nemysli si... :)

Winter
04. 02. 2008
Dát tip
Jj, postávat na jevišti a hulákat z něho sáhodlouhé litanie, to by mě bavilo :) Dík za návštěvu.

Měl bys zkusit divadlo, delší dialogy ti jdou výborně:)

Winter
03. 02. 2008
Dát tip
Barmane, nejsi ty spřízněn s Humphreym Applebym? :) Dík za zájem.

Barman
03. 02. 2008
Dát tip
Nevím co napsat:) tak musím napsat, že nevím co napsat a už vím, že když nevím co napsat, tak napíšu právě to. Už vím: líbilo a basta

StvN
03. 02. 2008
Dát tip
Já to mám podobný. Jde o to, že u tak krátkých povídek na to čtenář většinou není zvědavej. V rozsáhlejším textu se to dá snést.

Winter
03. 02. 2008
Dát tip
Možná; a to se brzdím :) Uvidím, jestli se s tím dá něcvo dělat. Dík za kritiku.

StvN
03. 02. 2008
Dát tip
Možná myšlenkuješ příliš rozvláčně. Konec se povedl.

Winter
03. 02. 2008
Dát tip
Není, proboha ne. Je to jen hezké jméno. Škoda, že ho nosí zrovna ten režisér. A díky za návštěvu.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru