Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Beauty

13. 02. 2008
8
35
3782
Autor
Zvrhlík
za plotem plachtí
igelitový pytlík
pes se postavil

35 názorů

Zvrhlík
20. 07. 2008
Dát tip
To není vůbec špatný návrh, možná i lepší než můj původní pes se postavil. Z eufonického hlediska určitě, z významového si však nejsem úplně jistý. Možná je to příliš doslovné a návodné a já jsem viděl jen jeho záda, takže z toho se moc dobře nepozná, jestli překvapený byl nebo ne.

annoonnyymm
22. 02. 2008
Dát tip
moc tomu nerozumím, ale něco mě na tom přitahuje

annoonnyymm
22. 02. 2008
Dát tip
moc tomu nerozumím, ale něco mě na tom přitahuje

Zvrhlík
22. 02. 2008
Dát tip
ale výzva k souboji - to už je interpretace - to už tam vkládáš něco ze sebe, haiku by mělo být především o věrném zobrazení skutečnosti (tj. popis primárně) - imho

jorel
22. 02. 2008
Dát tip
nesedne mi nic z toho. prostě haiku s obsahem "něco se stalo - pes něco udělal" mi přijde divný. strašně polopatická atd. kdyby autor spí reakci popsal třeba nějakým "výzva k souboji", tak neřeknu, ale pes vstal mě neoslovuje.

Houmeles
21. 02. 2008
Dát tip
No, tak já jsem samozřejmě pro svoji verzi :-). Stanul na dvě, stoup na dvě atd je jen obměnou první neumělé verze. Pes na zadních je asi klišé, ale v tomhle dílku by bylo, myslím, na místě.

Paulart
21. 02. 2008
Dát tip
Co se mě týká, brala bych tu Houmeles verzi. Pitbul tomu dodává šťávu. A taky je do počtu slabik :-).

Zvrhlík
21. 02. 2008
Dát tip
co říkáte následujícím verzím: pitbul na zadních (autor: Houmeles)) 1) pes stanul na dvou 2) pes si stoup na dvě 3) pes náhle na dvou Která z nich se vám zdá nejlepší? Jak byste je případně seřadily od nejlepší verze k nejhorší. Nebo přijdete s vlastní ještě lepší verzí? Předem děkuji za odpověď a omlouvám se těm, kterým toto avízo přijde otravné. Kdyby to pro vás otravné bylo, dejte mi prosím vědět, ať vás už s tímdle neotravuju...

jorel
17. 02. 2008
Dát tip
zvrhlík: v tomto případě sousloví "hrdinný pes" je na místě.

Zvrhlík
16. 02. 2008
Dát tip
jorel - hrdinný - není to už hodnocení? - tj. subjektivnost v haiku nepřípustná?

Houmeles
16. 02. 2008
Dát tip
Už jsem na to přišel, jak zformulovat, co mi vadí. Když se řekne: "Pes se postavil", vždy člověk chápe, že na všechny čtyři. Ale tys měl jistě na mysli to, že se postavil na zadní. To je pro psa trochu zvláštní případ.

jorel
16. 02. 2008
Dát tip
* Můj hrdinný pes přinutil k ústupu i igelitový pytlík *

Zvrhlík
16. 02. 2008
Dát tip
A co je nepřirozeného na tom, že se pes postaví (neříkám, že to vyzní nejlíp)? Mně zas přijde nepřirozené vynechávat tam přísudek. To už potom není ani čeština pomalu - dělat výpustku (elipsu) jednoho z nejdůležitějších slovních druhů... - Sloveso je často jádrem sdělení.

oakbark
15. 02. 2008
Dát tip
pes postavil uši

Paulart
15. 02. 2008
Dát tip
No právě: prostým jazykem. Jak to navrhl Houmeles: "pes na zadních". A nebo ten pitbul, aby Ti to sedlo do počtu slabik :-).

Zvrhlík
15. 02. 2008
Dát tip
Jak by jste to ale napsali jinak (ten poslední řádek) ? Nejlépe, aby byla zachována ta hybnost - ta náhlá změna. PS: Nemá být haiku psáno prostým jazykem bez všemožných jazykových kudrlinek? Tj. má být v haiku luna místo měsíc, čokl místo pes? Já myslím, že ne. Tím neříkám, že jsem s tím posledním řádkem úplně spokojen, ale nic lepšího jsem fakt nevymyslel.

Paulart
15. 02. 2008
Dát tip
Pěkný postřeh. Souhlasím ale s tím, že "pes se postavil" je tak trochu vyjádření v protézách.

jorel
15. 02. 2008
Dát tip
obrat "pes se postavil" mi připomíná základy mateřského jazyka někdy ve druhé třídě. nevím proč, ale ten obrat mi kazí jinak celkem zajímavý postřeh.

Zvrhlík
14. 02. 2008
Dát tip
Příčina a následek v tomhle haiku nejsou (aspoň ne explicitně). Ty jsou jen v mé interpretaci. Napjatě koukat může dvě hodiny, ale postavit se (proces stávání), tak aby to trvalo dvě hodiny moc nejde. To vstávání přece trvá kratší dobu (okamžik) než to vlastní stání. A to vstávání se děje souběžně s poletujícím igeliťákem v jednom okamžiku. No prostě mi přijde pes vstávající kvůli? igeliťáku zajímavější než letící igeliťák a náhodou? v tutéž dobu pes opřený o plot. Tj. aby člověk (tady pes) viděl nestačí mít jen otevřené oči, ale občas i změnit úhel pohledu. Jinak to neuvidí nebo to aspoň uvidí jinak, hůř.

Houmeles
14. 02. 2008
Dát tip
Však já netvrdím, že tam má být "panáčkuje". Uvědom si, že v haiku se neodehrává jedno kvůli druhému, ale všechno v jediném okamžiku. Není tam příčiny a následku. Kompozice spatřeného podléhá jiným řádům, než přísné logice. Jdeš a vidíš toto (v jediném mžiku): Letí igelitový pytlík a pes na zadních napjatě kouká (zřejmě). Je také dobré nedopovědět vše, pokud jsou nějaké souvislosti nasnadě, čtenář si je rozlouskne sám. A když ne? U dobrého haiku je to jeho problém :-)

Zvrhlík
14. 02. 2008
Dát tip
On nemusel začít panáčkovat. Třeba ležel a postavil se na všechny čtyři. Tak jak jsem to napsal to má víc významů. (lze uvažovat, že se postavil na zadní (tak to bylo i v reálu) nebo na všechny čtyři. Nezačal panáčkovat, prostě se předníma tlapkama opřel o plot. (ale interpretovat se to dá různě) Slovní záznam reality je vždycky víceznačnější (méně konkrétní) než realita samá. No já to pojímám tak, že hlavní pohyb je v tom psu (náhle a nečekaně povstal, aby uviděl ten pytlík lépe, který si jen tak líně a pomalu letí (patrně proto - proč by jinak vstával? nebo jen souhra okolností?) (protiklad pozvolnosti/pomalosti a náhlosti/rychlosti) je v tom troška dychtivosti + (protiklad očekávatelnosti (to že ten pytlík poletí dál) a překvapení (to že náhle a nečekaně vstal pes) PS: Vyňala ňadro zní přece skvěle. :) Chápu, že ne každý je posedlý eufonií (zvukosledem) tak jako já.

Zvrhlík
14. 02. 2008
Dát tip
On nemusel začít panáčkovat. Třeba ležel a postavil se na všechny čtyři. Tak jak jsem to napsal to má víc významů. (lze uvažovat, že se postavil na zadní (tak to bylo i v reálu) nebo na všechny čtyři. Nezačal panáčkovat, prostě se předníma tlapkama opřel o plot. (ale interpretovat se to dá různě) Slovní záznam reality je vždycky víceznačnější (méně konkrétní) než realita samá. No já to pojímám tak, že hlavní pohyb je v tom psu (náhle a nečekaně povstal, aby uviděl ten pytlík lépe, který si jen tak líně a pomalu letí (patrně proto - proč by jinak vstával? nebo jen souhra okolností?) (protiklad pozvolnosti/pomalosti a náhlosti/rychlosti) je v tom troška dychtivosti + (protiklad očekávatelnosti (to že ten pytlík poletí dál) a překvapení (to že náhle a nečekaně vstal pes) PS: Vyňala ňadro zní přece skvěle. :) Chápu, že ne každý je posedlý eufonií (zvukosledem) tak jako já.

Houmeles
14. 02. 2008
Dát tip
Copak někdo řekne, když uvidí panáčkovat psa: "Pes se postavil"? To je jako by řekl: "Vyňala ňadro". Co se té "rezonance" týká, myslím, že to zase není takový zázrak, to "s", "e" a "p". A že začal panáčkovat v tu chvíli, když kolem letěl ten pytlík? Na to ukazuje ta pomlčka, která je v tomhle haiku předělem. Pohyb už se ukrývá v plachtícím pytlíku. Pes jen zvědavě kouká a vzpírá se na vodítku nebo se opírá o pletivo plotu. Jeho napjatost evokuje absence slovesa. Ale hlavní pohyb je v pytlíku. Igelit se většinou jen lehce vznáší. Kdežto pes sebou trhá. I v tom je kontrast a pro něj mě tvoje haiku zaujalo.

Zvrhlík
14. 02. 2008
Dát tip
A co máš furt proti tomu pes se postavil? :) Buď prosím konkrétnější. Mně se naopak líbí právě jak tam to s, e a p krásně rezonuje. A navíc tvoje návrhy maj tu nevýhodu, že nezdůrazňují to, že se postavil právě tehdy když kolem proletěl ten pytlík. Z tvých variant by se dalo usuzovat, že stál před tím než ten igeliťák proletěl kolem něj. pudl/pitbul proč ne (ale to na zadních nezdůrazňuje vůbec tu nastalou změnu - ten pohyb tam není explicitní, přímo vyjádřený) PS: ale pitbul je fakt dobré slovo (pro tohle haiku)!

Houmeles
14. 02. 2008
Dát tip
Tak "pudl" třeba. Nebo "pitbul". To je fuk. Nějak se vyhnout tomu "pes se postavil". To zní fakt hustě: Za plotem plachtí igelitový pytlík - pibul na zadních.

Zvrhlík
14. 02. 2008
Dát tip
zdrobněliny bych do haiku taky moc necpal (je to taky citově zabarvené - akorát na druhou stranu)

Houmeles
14. 02. 2008
Dát tip
Tak psíček. Za plotem plachtí igelitovej pytlík - psíček na zadních.

Zvrhlík
14. 02. 2008
Dát tip
čokl je subjektivně zabarvené - to by v haiku být podle mně nemělo

Houmeles
14. 02. 2008
Dát tip
To "pes se postavil" je divný. Co tak: "čokl na zadních"? Ale tip Ti dám.

Rabb
13. 02. 2008
Dát tip
:-)

moorgaan
13. 02. 2008
Dát tip
ležel na zápraží jako SULTÁN A TYRL a lízal si - ...včerejší rány.-)) /**

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru