Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Snad za to mohl Měsíc

03. 05. 2008
17
48
5751
Autor
Oldjerry



Než jsem usnul, pozoroval jsem ještě několik minut hru světel na balkóně. Stabilní světelné pozadí zajišťoval Měsíc - již takřka v úplňku (porostou houby , pomyslil jsem si), proměnné stíny proložené pohyblivými světly nebylo lze přičíst ničemu jinému, než projíždějícím autům. Zvuk žádný – jen ta světla, jen ty stíny. Pak se to ticho ještě umocnilo...

Jednou jsme totiž na vojně chytli krásnou ulejvku : hráli jsme košíkovou za divizi, representovali jsme ji na okruhovém přeboru. Není důležité, v kterém městě, ani v kterém roce, jen to, že mi bylo skoro na chlup dvacet let. Dvacetiletý muž na vojně je pln nepřetržité touhy a v těchto letech ta touha nebývá ani moc adresná, je to prostě biologická touha po ženě, po jakékoli ženě ...

Turnaj byl dvoudenní. V sobotu po serii zápasů, ubytování, koupeli a večeři jsme shledali pár kaček, co nám zbyly z reluty a vyrazili do vinárny.  Koukali jsme po děvčatech - a plánovali a slibovali - a vyhrožovali (já bych...), ovšem jen v duchu, nebo sami mezi sebou. Na stole láhev vína a sklenky, kterých jsme se - přes velikou chuť se napít - moc nevšímali, jen abychom měli lákadlo. Nakonec si k nám přisedly dvě asi sedmnáctileté dívky, ovšem ne proto, že tam byla láhev, ani proto, že jsme tam byli my. Docela prostě proto, že jinde už nebyla volná dvě místa. Zkoušeli jsme - zpočátku marně - navázat hovor, dívky byly zřejmě studentky a tak jsme nasadili téma "študáci a kantoři" a hle! to zabralo. Pár tanců, při nichž jsme se snažili se přivinouti úže, kladly však mírný, ale rozhodný odpor. Nesmíme na ty kočky tak rychle, povídám, zkazit to můžeme až na konci, pokud z toho nic nebude. A tak se nakonec podařilo na padesát procent. Kamarád se s dívkou domluvil na tom, že i mladí se smějí milovat, ba i vojáci s děvčaty z gymnasia se mohou milovat...
Dívka, která jaksi "zbyla na mne" ovšem o této domluvě nevěděla a tak až po dlouhém přemlouvání své kamarádky svolila přespat v hotelu spíše proto, že žádný vlak do deset kilometrů vzdálené obce, kde bydlila, už nejel. Když však nahoře nastalo dělení pokojů, nastalo i boží dopuštění. Za boha nechtěla uznat, že ti dva nikoho dalšího na pokoji nepotřebují a domáhala se společnosti kámošky na celou noc. Až po půlhodinovém přesvědčování jako "přece mi to nezkazíš" a mém velkém fialovém slibu, že se jí ani nevšimnu, neřku-li dotknu, zřejmě se strachem z vojáka (a asi i mámina strašáka) vlezla potmě do s v é postele, ani nos jí nekoukal. Já rovněž potmě zalezl, otočil jsem se ke zdi a přestal na dívku, ležící na opačném konci pokoje, myslet. Ještě než jsem po bohatě prožitém a únavném dni usnul, zaslechl jsem odvedle chichotání a zvuky, které dveře mezi pokoji nedokázaly zcela zadržet. Přetáhl jsem si přikrývku přes hlavu a .....

Probudilo mne, když kdosi ( kdo asi) ke mně vklouzl pod deku do m é postele se slovy "Je mi zima, musíš mne zahřát.." Poděkoval jsem netěsnícím dveřím a zahříval a zahříval... Po tom několikerém zahřívání se dívka přemístila zpět do své postele a já, bdělý po neočekávaném zážitku, koukal do balkónového okna nezvykle intenzivně osvětleného jakoby sluncem a sledoval hru světel nočního města.
V devět hodin mne probudila pokojská, po dívce vůně mladé ženy a stopy panny.... Už nikdy jsem ji neviděl, ač jsem v městě a jeho okolí prožil pár měsíců v druhém roce vojančiny i v civilním zaměstnání a dlouho jsem ji i hledal. Bylo to krásné, příjemné - a nevysvětlitelné. Zaplať Pán Bůh za psychologický moment, kterému za tento zážitek vděčím a na který s velkou chutí i nostalgií vzpomínám ještě po více, než padesáti letech.

Napsal jsem to, ale přece zůstal takový dloužek, pocit, že jsem neudělal všecko a to co jsem udělal, že jsem mohl udělat líp : Každopádně mám dojem, že přesnějším popisem balkonových stínů na »sluncem« zalitém kameni bych mohl trošičku lépe přetlumočit svou tehdejší radost.




48 názorů

Oldjerry
15. 05. 2008
Dát tip
nepotrebujem - děkan

jj, pekná

jj, pekná

Šak ty si taky hejčkáš nějakou deformaci, nedělej na nás hérečku...

Oldjerry
06. 05. 2008
Dát tip
Pišto - Profesní deformace, že jo ? já je jen žeru....

Já mám tu výhodu, že si na onom vepři zvládnu to křídlo vyšít:))))

Oldjerry
05. 05. 2008
Dát tip
Jo, jo... tak dobrou chuť... já znám lepší žrádlo. Například křídlo z prasete...nebo lejtko z tuňáka... atd... :-))))))))

Tak to má být. Sblížit názory, a až budou na dosah, můj názor sežere ten tvůj.

Oldjerry
05. 05. 2008
Dát tip
řízku - dík za uznání... Pišto - obstojné sblížení názorů :)

Pravda. Každý pind je k něčemu dobrý:)

Řízek
05. 05. 2008
Dát tip
co dodat... příjemná představa, která může mít i nepříjemné následky,... teda podle mě... ale napsané je to fakt dobře*

Oldjerry
05. 05. 2008
Dát tip
Pindání je dobrý - čistí hlavu. Ať se ti daří....

To jsem ti mohl říct na začátku, a ušetřili bychom si pindy:)

Oldjerry
05. 05. 2008
Dát tip
Už to vzdávám. Jsi lepší...

Jistěže si fakta upravuji podle své potřeby. A nejen některá, nýbrž všechna. Podle čí jiné potřeby bych si je měl upravovat? To bych byl sám proti sobě! :)

Oldjerry
04. 05. 2008
Dát tip
Pišto - No jo, já truhlík : netušil jsem že masařka a drossophylla jsou rovnováhou všehomíra...(no - truhlík by asi řek' vesmíru). JESTLI TO OVŠEM NENÍ TAK, ŽE SI NĚKTERÁ FAKTA ÚČELOVĚ UPRAVUJEŠ PODLE MOMENTÁLNÍ POTŘEBY... ALE TO TY SNAD NE ? ŽE NE ?

Janina6
04. 05. 2008
Dát tip
Četlo se dobře.*

Ty seš tatar, přeci. Rovnováha všehomíra se nedá srovnávat s dvouramennou váhou. Jde o to, že když je někde něčeho moc (masařka) jinde toho musí bejt o to míň, truhlíku.

Winter
04. 05. 2008
Dát tip
Pěkně to plyne, občas sice poskočí, ale to už je spíš moje chyba. Jinak s tím "kdo asi" to je pravda: ta zmínka působí až moc "sarkasticky", což se ke zbytku nehodí. Někdy mám pocit, že ti přebývají slova: "Dívka, která jaksi "zbyla na mne"" to jaksi je třeba zbytečné, ztrácíš pak rychlost. Ale to sou vlastně malichernosti, kterými se snažím zakrýt skutečnost, že povídku jsem si docela užil. Takže tip.

Oldjerry
04. 05. 2008
Dát tip
No - tohle mi trochu šmajdá, ale já ti věřím - tak octomilka, jo? Drossophylla vulgaris? No - to jich do rovnováhy musí být alespoň 279 a když budou hodně dlouho bez octa, tak ke 400. (:-D)

To máš jednoduchý - když je na jednom konci masařka, na druhým musí být octomilka.

Oldjerry
04. 05. 2008
Dát tip
Pišto - Co je muší váha to vím, co je muší rovnováha - v to teda dost tápu....

Nojo, ve vesmíru halt muší bejt rovnováha :))

Oldjerry
04. 05. 2008
Dát tip
Pišto - to je ten rozdíl mezi námi dvěma - ty jsi velice chutným, proto si s tebou píši. sioraku - ano, asi každý má něco takového ve svém tajném arzenálu. avox - těžko pochopit něco, pro co nemůžeš mít předpoklady. Můžeš si jen domýšlet - co asi, ale přesně to nebudeš vědět nikdy - je to o rozdílné mentalitě i hormonální výbavě a nervové činnosti. Můžeš jen pochopit, proč to nemůžeš pochopit.

avox
04. 05. 2008
Dát tip
Po přečtení tvé povídky jsem chtěla napsat, že díky tobě snad na stará kolena nakonec pochopím "chlapský" způsob uvažování, po přečtení kritik už zase nějak nevím... asi přestanu číst kritiky :-)) */

Už jsem ti říkal, žes nechutným? :))

Oldjerry
04. 05. 2008
Dát tip
Sáčko - malé sako

Oldjerry
04. 05. 2008
Dát tip
Kdybys nebyl chlap, tak pod sáčkem...

Oldjerry
04. 05. 2008
Dát tip
Pod bradičkou.......

Se teda omlouvám, no... Příště podrbu za ouškem.

Oldjerry
04. 05. 2008
Dát tip
Pišto - no jó - furt mně nechval - víš, že jsem plachej...

I ty fořte... :)

Oldjerry
03. 05. 2008
Dát tip
reka - považuji to za deklaraci rozespalosti (představ si tu situaci...) moorgane - že by ? (:-D) Pišto - tak holt ! jsem mířil vedle - sorry

reka
03. 05. 2008
Dát tip
líbí se mi. na nic si to nehraje, jednoduché vyprávění, ale funguje na vyvolání nálady perfektně. Jediný, co mě trochu vadilo, bylo tohle: "Probudilo mne, když kdosi ( kdo asi)..." to oslovení čtenáře v závorkách mě nějak vyrušilo ze čtení. Ale to je jen takové hnidopišství. t

moorgaan
03. 05. 2008
Dát tip
old a jery.. no tady je prece tolik "kritiku", kteri na to maji glejt ze by se z toho chtelo blejt.-))

Neon, to by nebyla odpověď hodná intelektuála... :)

Oldjerry
03. 05. 2008
Dát tip
Pišto - vidíš, jak blízko jsme si v názorech ? Předpokládám odpověď podobnou značce inertního plynu Dianao - dík moorgaane - prosím tě - kterého kritika myslíš ? žádný mne nenapadá... (:-D)

Diana
03. 05. 2008
Dát tip
Hezká povídka. *

Old: Není.

moorgaan
03. 05. 2008
Dát tip
to TOBŠA .. ano takhle si predstavuju kritiku, jasnou, konkretni a s cilem pomoci- moc tleskam, tohle by potrebovali snad vsichni autori, kteri to mysli vazne a chteji se zlepsovat ! diky-tohle je vlastne prvni konstruktivni kritika za celou dobu co se tady pohybuju od nekoho, kdo tomu rozumi, a nema za nickem pridomek /kritik/ - ti totiz snad ani neumeji napsat takovouhle kritiku!!..davam dalsi TIP - Tobšovi /**

Oldjerry
03. 05. 2008
Dát tip
Díky všem - snad jsem opravil a upravil všechno, co jste mi poradili. Pišto - není to tvé vyjádření zbytečně obsáhlé a enormně srdečné?

StvN
03. 05. 2008
Dát tip
Musim říct, že to je docela povedený. Ale trochu víc práce sis s tím dát mohl.

Tobša
03. 05. 2008
Dát tip
Kruci, když už píšu o chybách, tak bych je sám neměl psát. :-)

Tobša
03. 05. 2008
Dát tip
Zdravím, takže: povídka je to pěkná. Neobsahuje logické skoky a ani drásavé zvraty. Jestli je ze života (netroufnu si hádat ;-)), tak není divu, že je tak dobře sepsána. Proslovy autora působí věrohodně a ... a vůbec, nemá cenu vychvalovat: je to dobře napsané. Sepsal bych ale chyby, které se tu vyskytly: "Stabilní světelné pozadí zajišťoval měsíc - již takřka v úplňku (porostou houby – pomyslil jsem si), proměnné stíny proložené pohyblivými světly nebylo lze přičíst ničemu jinému, než projíždějícím autům." --> tato věta je nesmyslná, mate, za spojením porostou houbym má být čárka, ne pomlčka a před než čárka nebude. "Láhev vína a koukali..." --> Samotná láhev vína je na začátku věty rušivá. Chybí tam přísudek, resp. dějové (zvratové sloveso). "Zkoušeli jsme - zpočátku marně - navázat hovor..." --> zpočátku marně má být umístěno do závorek; ukončit první výpověďní celek středníkem je v tomto případě zločin. Středník se umisťuje za logický celek a má váhu někde mezi čárkou a tečkou. "...že i mladí se smějí milovat, i vojáci s děvčaty z gymnasia se mohou milovat..." --> před i vojáci se čárka psát nebude. "( a asi i mámina strašáka)" --> za uvozovací závorkou se nedělá mezera, ihned píšeme písmeno. Závěr: je pro mě, že jde o kvalitní povídku, autorovi bych doporučil zadat na wikipédii heslo interpunkční znaménko. Pak ty chyby nebudou tak rušivé a příběh bude přitažlivý. :-)

Honzyk
03. 05. 2008
Dát tip
.........prijemne cteni...neni totiz vycucane z prstu...nesnasim tady ty "povidkare", kteri se tu tlaci do sci-fi, atp. *

Odporuje to pravidlům:)

moorgaan
03. 05. 2008
Dát tip
kdo nemel v zivote pannu nepoznal svet ze jo?.-)) /** vzpominam, velmi prijemne.-)))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru