Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hromádka

17. 06. 2008
11
16
4310
Autor
Oldjerry

Dvě poznámky : První : povídka je o mém kamarádovi Zdeňkovi +1996. Vezmi to, Zdeňku, jako vzpomínku Druhá : macecha se ráda směje - co bych jí neudělal radost. Na smazání je pak dost času


Čas nehraje roli, ale bylo to před vánocemi v sedmdesátém. Vracíme se z vítězného zájezdu do České Lípy a Nového Boru, není důležité z jakého, ale já vám to prozradím : byl to zájezd party basketbalistů. Nehrajeme karty, což je naše obvyklá kratochvíle ve vlaku, není na ně nějak nálada nehledě k tomu, že já i Eda, kteří většinou těch dvatřicet loupežníků míváme v zájezdovém arzenálu, jsme tentokrát zcela jednotně na tyto důležité předměty zapomněli.

Ač jedeme v jednom oddíle, tvoří se skupinky. Ta naše má tři členy, kteří řeší důležité problémy : proč nezmrznou stromy na stráni a pod strání ano, co je za koncem nekonečného vesmíru, kolik kamínků (nebo třeba ořechů, švestek, sirek, srnčích bobků - to je jedno...) je hromádka : no - a jsme u jadérka věci ! Já vím, je to pitominka, ale tříbí to mysl, má to spárek. Chce to fantazii, abstraktní myšlení, schopnost definovat děje, stavy... Zkuste si to sami a nekoukejte na konec povídky : tam to totiž prozrazuji.
Pomalu jsme se propracovávali k definici : Ruda míní, že hromádka je víc, než tři šutýrky. O kolik víc, než tři - dotírá Zdeněk, o jeden, o dva, o tři ? O jeden ? No tak to není hromádka, to jsou čtyři kameny a ne hromádka. O pět ? to je osm kamenů. Padesát ? Padesát tři je furt padesát tři. Tady na přesném počtu nezáleží, musíme na to jinak. Ale jak? No, povídám, třeba postavíme úvahu na tom, že nezáleží na přesném počtu. Právě hromádka nemusí mít přesný počet prvků. No jasně, to je ono, volá Zdeněk ( je z nás nejchytřejší, nakonec je inženýr), to je přesně ono : definitoricky uchopeno je hromádka takový útvar, jehož počet prvků není na první pohled patrný ! Klucí, my jsme dobrý : právě jsme vymysleli aplikaci velmi abstraktní discipliny : principu neurčitosti.

Tímto zjištěním se rozjařil tak, že během minuty usnul a probudil se až boucháním kol vagonu na výměnách cílového nádraží...




16 názorů

Oldjerry
29. 06. 2008
Dát tip
elfko - to je dobře, to znamená, že jsem podal správný výklad toho, co předcházelo . D

elfka_Sea
29. 06. 2008
Dát tip
Jj, také občas podobné diskuze vedeme,ale na hromádku jsme přišli rychle :o) *t

Oldjerry
22. 06. 2008
Dát tip
Janino a Jane - děkuji za vkouknutí...

Janina6
21. 06. 2008
Dát tip
To je fajn nápad! Já si hromádku představuju hlavně tvarově - musí být prostě vyšší než jedna vrstva :-) ale zas, dvě řady cihel na sobě ještě nejsou hromádka, safra...

Oldjerry
19. 06. 2008
Dát tip
to je zase mimo to, co píšu já, ale to je tvoje právo. Uhni si, kam chceš... mne to nerozhází mám náladu jež mne doprovází kamkoli jdeš ji nepokazí nic tě pic !

Marcela.K.
19. 06. 2008
Dát tip
Ještě rozeznám hromádku od psího exkrementu ;-)

Oldjerry
19. 06. 2008
Dát tip
mylenko - jsem rád, že jsi při svém smyslu pro humor nevložila psí! hromádku moorgaane - to nemá cenu vyvracet - to míří jinam, než já

Marcela.K.
19. 06. 2008
Dát tip
Mně se na tom mužském myšlení líbí to, že vždy dospěje k definici :-) Přitom co je hromádka je jasné každému.

Oldjerry
18. 06. 2008
Dát tip
Jano, moorgaane - (:-D) a D

moorgaan
18. 06. 2008
Dát tip
hromada a hromádka nezačíná a nekončí, může z ní ubývat a nebo může přibývat../**

vesuvanka
18. 06. 2008
Dát tip
pěkně napsané. Proč nemrznou stromy na stráni a pod strání ano - myslím, že těžší, studený vzduch se drží dole (mrazové kotliny), no druhá otázka a zejména abstrahování ("abstrouhání") už je pro mě horší. Pro mě je hromádka cokoliv, čeho je trochu víc (na počtu nezáleží) a má tvar malého kopečku, volně vytvořeného ze všeho možného - přírodnin nebo dalších věcí... TIP a dík :-)))

Oldjerry
18. 06. 2008
Dát tip
Petrusha - hromádka a kopa není totéž - možná, že je tu malý významový rozdíl mezi slovenštinou a češtinou. Nemíchej psy dohromady s lidmi - neponižuj ta zvířata a kolik lidí je dav neřeším, věřím ti to, ale nějak to nesouvisí s tím, co píši já. A vůbec - stejně dík! Diano a Hesí - taky dík

Petrusha
18. 06. 2008
Dát tip
my máme mačiek v čase nedefinované a pohyblivé množstvo a jedného psa ... to je tiež hromádka? ale inak kopa je vraj 60 kusov čohokoľvek a 3 ľudia dav tak to je vážne hodne dilematický spor :)

Diana
18. 06. 2008
Dát tip
Máme dva psy a kocoura - pojem hromádka je u nás definován jednoznačně - zřejmě jako u Hesiony. Ale povídka bezva:-)))*

Hesiona
18. 06. 2008
Dát tip
Já ti nevím, mě se pod pojmem "hromádka" vybaví vždycky to samé... ale definici to odpovídá :o)))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru