Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Revolver

13. 07. 2008
19
33
4948
Autor
pozorovatel

Korekce: Winter.

Tu cestu zná dobře. V noci jen patníky odráží světlo z reflektorů, jinak tma. Kolem jsou stromy. Řady stromů. Má je rád. Uklidňují ho. Občas tou cestou jede i vícekrát.

 

Jezdí pomalu. Nikdy nespěchá.

Pustí si Mozartovu Malou noční hudbu a jen se dívá kolem. V tuto dobu nejezdí moc aut. Je klid. I ten jelen leží na silnici klidně.

Jen zlehka zpomalí, pak zatroubí. Nezvedá se. Zastaví, ale motor běží dál. Jelen se dívá směrem k němu. Nehnutě a upřeně. Zatroubí.

Zajede ke krajnici, nechá zapnutá světla, vystoupí a zamíří k ležícímu tělu. Jako by ho jelen sledoval a čekal – hlavu má vztyčenou směrem k němu. Až když přistoupí blíže, všimne si, že je to dvanácterák. Ohromné paroží brání jelenovi položit hlavu.

Kolem je krev. Chce si jelena prohlédnout, ale o kus dál, v lese, spatří auto. Není zaparkované mezi stromy. Přední část auta objímá strom. Svítí si mobilem a hledá řidiče. Ten tiše chrčí sevřený konstrukcí. Muž si ho prohlíží.

Řidič zavře oči. Ví, že umírá, bojí se. Chrčí čím dál méně. Muž poodstoupí a zavolá záchranku. Z dáli je slyšet Allegro con spirito a tiché předení motoru.

„Dobrý večer, chtěl bych nahlásit nehodu nedaleko Černošic. Směrem na Dobřichovice.“ Pak chvíli mlčí. „Stopatnáct?“ Obrátí se na raněného a řekne „Pane?“ Znovu mlčí a nakonec řekne do telefonu. „Ne, nekomunikuje, ale ještě žije.“

„Nedostanu. Je zaklíněný.“

„Nevidím, že by krvácel, ale jsem přesvědčený, že krvácí. Je příliš zaklíněný.“

„Hlavou hýbal.“

„Počkám.“

„Dobrou noc.“

Zaslechne další chrčení. Jelen se probral; je na tom stejně jako řidič. Muž dojde k jelenovi, který se zoufale snaží pohnout. Dojde do auta pro sako. Je zima. Obleče se a vrátí se zpátky. Jelen se dívá na muže a bojí se. Ale bojí se muže, ne smrti. Muž vytáhne malý revolver a střelí jelena do hlavy.

Za pár minut přijede záchranka. Snaží se dostat k řidiči, ale ten je příliš zaklíněný. Záchranáři stojí u auta a opakují „To bude v pořádku,“

 „Můžete hýbat hlavou?“

„Nemějte strach.“

„Kde krvácíte?“

„To bude dobrý.“

...

Řidič neodpovídá, má zavřené oči a chrčí.

Přijede policie. Podívají se do auta, prohodí pár slov se zdravotníky a jdou k muži, který se opírá o své auto a poslouchá Mozarta.

„Zemře,“ říká muž a oba policisté kývají hlavou, jako by se jich ptal.

„Viděl jste nehodu?“

„Ne. Ale nejspíš narazil do jelena a sjel z cesty,“ neříká policistům nic, co by nevěděli. „Zastřelil jsem ho.“ Když se na sebe policisté vyděšeně podívají, muž dodá: „Toho jelena. Zastřelil jsem ho.“ Policisté si viditelně oddechnou. Nemusí papírovat.

„Udělal jste dobře!“ Mrkne policista na muže, jako by řidiče pomstil.

„Mám vám tu zbraň ukázat?“ zeptá se muž.

„Ne, nemusíte…“

Je slyšet Andante grazioso, které se mísí s policejním rádiem.

Přijíždějí hasiči. Vytáhnou hydraulické kleště a snaží se řidiče zachránit. To všechno za zvuků hudby. Muž se zasní a podívá směrem ke svému rádiu. Rád by zesílil zvuk.

Za patnáct minut vytáhnou řidiče z auta. Přestože z něho stříká krev, je mrtvý. Policisté se vrátí k muži. Jeden se snaží kapesníčkem dostat z rukávu červenou skvrnu. „Musíme sepsat protokol.“

Muž neodpoví hned. Finale Presto je téměř u konce.

„Samozřejmě,“ řekne, když dozní poslední tón, a mile se usměje. 

 

Cestou domů neposlouchá žádnou hudbu. Přesto má stále ten samý slastný výraz, jako když se projížděl svou oblíbenou cestou za zvuků Mozarta. Revolver leží na místě spolujezdce. Podívá se na něj a utře mu malou šmouhu na hlavni kapesníkem ze svého saka. Slunce pomalu vychází, ale ještě stále je tma. Nasadí si sluneční brýle a zaparkuje u svého domu.

Utře si o rohožku podrážky a odemkne. Sedne si na botník a kontroluje, zda nemá na botách krev. Chvíli se prohlíží v zrcadle. Pak přejde do kuchyně, tiše za sebou zavírá dveře, aby nikoho nevzbudil. Na stole leží vzkaz i s perem. „V ledničce je lečo, jestli chceš ohřej si ho. Líbám“ Muž větu opraví a zamíří do ložnice.

Namíří revolver na postel a několikrát stiskne spoušť.


33 názorů

pozorovatel
30. 08. 2008
Dát tip
dík taky že jsem to už předělal:)

Alojs
30. 08. 2008
Dát tip
nebudu číst komenty, ale předpokládám, že když napíšu "je to takové scénáristické, čili povídkářsky nedopečené", asi obkroužím již řečené. Co se formy týče (úsečné, polovičaté), tak... překvapivě mi nedělala problémy a čtení prospívala. čtení a samotnému spádu. pointa je fajn *

mi se to líbí, slyšela jsem i Mozarta a viděla ten příběh celý, ovšem nepochopila jsem ten závěr...,proč....*

G_B_Show
14. 08. 2008
Dát tip
Ten začátek přijde moc úsečnej i mně, ale jinak je to pěkný, takový čistý, neunavující čtení. I mně přijde hodně filmová. Tu tam určitě pošli.

pozorovatel
07. 08. 2008
Dát tip
když to budeš brát jako povídku, tak si i sama odpovíš:)

já ti nevím, moc mě to nebavilo ty úsečný věty mě šíleně rozčilovaly, ale to se dá nějak přejít na druhou stranu se mi líbí představa chlápka, co místo utěšování raněného jde raději zastřelit jelena...stejně tak se mi líbí ten Mozart linoucí se celým textem co se konce týče, nepřekvapil mě...těžko říct, zda mě k tomu navedla sama povídka nebo to bylo tím, že už jsem pár věcí od tebe četla a tak nějak jsem prostě podobnej konec čekala ...a jen tak mimo soutěž...když střílel toho jelena, nacvičoval se na manželku aspoň :)?

pozorovatel
04. 08. 2008
Dát tip
dík nejsi ty náhodou na scenáristice? možná jsme se o tom už bavili..

Vitex
04. 08. 2008
Dát tip
Velice filmová.. U postele bych ho asi nechal ještě chvíli postát, ale i tak ten konec brat. * *

Plopez
27. 07. 2008
Dát tip
hezký, fakt. takový scénářoidní, indeed :)

Plopez
27. 07. 2008
Dát tip
hezký, fakt. takový scénářoidní, indeed :)

pozorovatel
21. 07. 2008
Dát tip
mám to jako návrh na scénář, takže scénářová povídka:) ale ten tvůj konec je super, popřemýšlím o něm.. je logičtější

Narvah
21. 07. 2008
Dát tip
dobrá povídka co se děje týče, ale šla napsat líp. jako že mi to přijde takový narychlo hozený, ne docela promyšlený. krev už počítám stříkat nemohla když krvácel tak dlouho. konec dobře nahozenej, ale šlo vymyslet něco lepšího. bych z něj třeba udělal nájemnýho vraha, ktere měl odbouchnout zrovna toho týpka v lese. to by z celý povídky nebylo zřejmý. nakonec by došel domů a překrtl by si v seznamu jeho fotku. hehe.

Smetiprach
19. 07. 2008
Dát tip
to chápu, taky si rád beru co se mi líbí! :-))

pozorovatel
17. 07. 2008
Dát tip
jo, já si vzal, co se mi líbilo jako např. "Z dáli je slyšet Allegro con spirito" zní to líp, než "Z dáli je slyšet Serenáda - Adagio maestoso", ale jestli to můžu ve větě použít takhle.. to vážně nevim cd mám, konzultaci připravenou taky mám tuhle povídku hodlám poslat na nějaký přijímačky, takže s opravami postupuju pomalu a obezřetně dík moc!

Smetiprach
17. 07. 2008
Dát tip
hele, já nevím, nejsem odborník na wolfganga, jen sem soudil dle bookletu, na tom mém stojí tohle: 1. I.věta - Allegro serenáda č.13,G Dur 2. II.věta - Romance pro smyčcový orchestr 3. III.věta - Menuet - Allegretto 4. IV.věta - Rondo - Allegro 5. I.věta - Adagio - Allegro 6. II.věta - Andante con Motto 7. III.věta Menuet - Allegretto 8. IV.věta - Finále jestli se nepletu, tak takové to con spirito, grazioso, presto apod... nejsou součásti názvu, jenom poznámky pro muzikanty jak to maj hrát... ale to by ti řekl nějakej muzikant, zkus se zeptat chrousta... já o tom vím prd...

len niekolko krat som si pri citani uvedomil tvar pismenok. velmi plasticke, ale koniec sa mi nepacil, pomerne predvidatelny, alebo aky, ukoncil by som to predposlednou vetou.

tlačím

pozorovatel
15. 07. 2008
Dát tip
berg: dík:)

pozorovatel
15. 07. 2008
Dát tip
dobrý kritiky "no a ty jednotlivé věty malé noční mi taky nějak neštymujou" to moc nechápu, asi jde o jednotlivé skladby.. malou noční poslouchám, mám doma a narouboval je na časovou souslednost povídky měření tepu tu mám jako nápad, který probleskne postavě vzhledem k její povaze, ale zbytečná vlastně je..dost

Ale jo, solidní momentka. Taková tarantinovská:) Akurát s tím měřením tepu je to opravdu debilní pasáž, resp. se tedy jako debil chová hlavní aktér povídky. Lézt jelenovi s ohromným parožím ke krku a snažit se mu měřit tep je podobná pošetilost jako strkat ruku do mixéru když chci zjistit, jestli se ještě vrtí...

Smetiprach
14. 07. 2008
Dát tip
jsou tam takové divné věci... ruší mě... např. dvouproudá lesní cesta... myslím, že spojení lesní cesta znamená takovou tu nezpevněnou, vyježděnou od traktorů apod... tohle bude ale spíš silnice vedoucí lesem... dál třeba "zakrouží na vozovce"... kroužení podle mého znamená vykonávat cosi v kruhu... a to asi nedělá, že by jezdil dokolečka, dokola... dvanácterákovi paroží hlavu položit nebrání, alespoň mám ten dojem... o měření tepu už tu někdo mluvil, taky se mi to nezdá příliš reálné... no a ty jednotlivé věty malé noční mi taky nějak neštymujou... ale to může být chyba bookletu, předpokládám, žes to nastudoval... no a tak dál... zkrátka mi to přijde nějaké, jak to říct? nevyčištěné?

Smetiprach
14. 07. 2008
Dát tip
jsou tam takové divné věci... ruší mě... např. dvouproudá lesní cesta... myslím, že spojení lesní cesta znamená takovou tu nezpevněnou, vyježděnou od traktorů apod... tohle bude ale spíš silnice vedoucí lesem... dál třeba "zakrouží na vozovce"... kroužení podle mého znamená vykonávat cosi v kruhu... a to asi nedělá, že by jezdil dokolečka, dokola... dvanácterákovi paroží hlavu položit nebrání, alespoň mám ten dojem... o měření tepu už tu někdo mluvil, taky se mi to nezdá příliš reálné... no a ty jednotlivé věty malé noční mi taky nějak neštymujou... ale to může být chyba bookletu, předpokládám, žes to nastudoval... no a tak dál... zkrátka mi to přijde nějaké, jak to říct? nevyčištěné?

Winter
14. 07. 2008
Dát tip
Tvůj hrdina by nezastřelil jelena, chlácholil by zraněného, kterého by se navíc snažil vysvobodit a tohle je už jiná povídka .)

berg
13. 07. 2008
Dát tip
Mimo jiné se musím zeptat: skutečně chtěl hlavní hrdina měřit tep jelenovi? To je dle mého poněkud absurdní, pokud ovšem postava nebyla veterinářem nebo Karlem Bobálem. ÷)) A ještě se zastavím u názvu, ze kterého vyplývá druh použité zbraně. Dostřelit jelena tímhle kalibrem, no nevím nevím. I na manželku bych vzal aspoň devítku Luger, sichr je sichr.

domin.go
13. 07. 2008
Dát tip
:)

pozorovatel
13. 07. 2008
Dát tip
rád zabíjím

domin.go
13. 07. 2008
Dát tip
Líbí se mi to. Je pravda, že ten rozhovor (telefonický) vyprávěný jen jednou stranou už někdo někde použil, ale to mi až tak nevadí; ta úsečnost mě právě baví. Baví mě, jak sekáš jednoduchá souvětí na ještě jednodušší věty a popisy (první odstaveček), baví mě, jak zůstáváš na celé ploše textu věrný strohému, popisnému stylu, který je přesto dostatečně barevný, aby čtenáře plně zaujal.

StvN
13. 07. 2008
Dát tip
vystoupí a vyjde se mi nelíbí a začátek je možná až moc úsečný. Jinak dobrý.

Winter
13. 07. 2008
Dát tip
kategoricky protestuji: ta scéna je sama o sobě přebytečná .)

Marty73
13. 07. 2008
Dát tip
Taky se mi líbí, k příspěvku výše: možná to použití slova "cestou" dvakrát za sebou tomu bere dech.

Winter
13. 07. 2008
Dát tip
Mám problém s touto pasáží: "Cestou domů neposlouchá žádnou hudbu. Přesto má stále ten samý slastný výraz, jako když se projížděl svou oblíbenou cestou za zvuků Mozarta. Revolver leží na místě spolujezdce. Podívá se na něj a utře mu malou šmouhu na hlavni kapesníkem ze svého saka. Slunce pomalu vychází, ale ještě stále je tma. Nasadí si sluneční brýle a zaparkuje u svého domu." Podle mě je zbytečná, protože čtenáře přespříliš vede a dost ubírá na pointě. Přesto se mi ta povídka líbí.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru