Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Děti - tři tečky

06. 08. 2008
18
45
4015
Autor
Alojs

Fragmenty z příměstského tábora...

Věděl jsem, že bude zle. Už když zvítězil návrh výletu na hvězdárnu. Cesta klikatá a zdlouhavá, v lese plno bodavého hmyzu a do toho všeho čtyřicetistupňová výheň. Jak se záhy ukázalo, očekávání nebyla mylná. Naopak. Když se do toho vmísilo třicet dětí ve věku šest až třináct let, nastalo období nefalšovaného „veselí“ a neutuchajícího přepočítávání.

Ihned ze startu pokusil můj rozvibrovaný nerv šestiletý Ivošek. Skočil do houští a po dobré minutě se objevil zpátky na place s třikrát tak větším klackem.

„Ivošku, polož tu větev.“

Co naplat. Marně jsem se pokoušel uspět slovy. Ivošek měl na tváři dvaceticentimetrový úsměv a pak ty oči… kdyby se jen daly popsat. No zkrátka polární záře hadr.

„Ivoši,“ hlesl jsem bezmocně, „chceš si něco udělat? Chvilku budeš šaškovat s tou větví a někomu vypíchneš oko. Pokud ne sobě.“

Plácal jsem však do větru.

Ivošek opisoval trajektorii cesty s bílou pěnou u pusy, nevynechal přitom jednu jedinou kopřivu… Každou bezcitně umlátil, každou nekompromisně roztahal od krajnice ke krajnici.

Na záda mi mezitím naskočila devítiletá Klára. Neohlášeně a s řádným rozběhem.

„Martinééééééé!“ zapištěla mi pohotově do ucha.

Nevydal jsem ani hlásku. Pravou rukou jsem si zasunul tři-čtyři vyhřezlé plotýnky a levou přerovnal přibližně padesátikilový náklad na svých zádech.

„Kláro, tohle bys neměla dělat. Ono to bolí.“

Sotva jsem vypravil z úst nepřímý apel na „výstup“, malý Ivošek mě přetáhl po prdeli dvoumetrovým klackem.

Prý mířil na kopřivu.

Potlačil jsem příval krvavých slz a svrhl Kláru na zem.

„Jsou to jen děti,“ uklidňoval jsem sám sebe. „Bít je nesmíš, fyzické tresty nepřicházejí v úvahu…“

 

No co…

 

Tak jsem zařval.

 

„Pusť ten zatracený klacek!!!“

 

Lesem se rázem rozhostilo hrobové ticho. Ivoškovo sevření povolilo, klacek upadl na zem a všem pozůstalým kopřivám se ulevilo.

 

 

            Při exkurzi hvězdárnou se nic významnějšího nepřihodilo. Vyjma třináctiletého Martínka, který málem vysklil expozice s vesmírnými kameny. Jinak pohoda. Děti si užily přibližně hodinový dokument o naší modré planetě, přičemž vedoucí si mohli alespoň na chvilku dopřát zasloužený spánek v poslední řadě.

            Avšak opravdu jen na chvilku.

            Jak jsme si záhy uvědomili, cesta tam byla pouhou předehrou. Zato cesta nazpátek – chybělo málo, aby dějiny pamatovaly další Saigon. Na scéně se objevila vždy usměvavá Sylva. Nutno podotknout, vždy zákeřně usměvavá.

            Ostatně, už když si kupovala v automatu plechovku s Colou, větřil jsem jisté potíže.

            A opravdu. Jakmile jsme orazítkovali podrážky v rozbahněné lesní cestě, už se na mě ta malá Marfuša nalepila.

            „Martinéééé, Martinééééé, Martinéééééé…“

            Zbytečně. Ač jsem si říkal, že se neotočím a že budu předstírat chvilkově hluchého vedoucího, neuspěl jsem. Každý by se otočil. Každý by kapituloval. Kór když z vás Sylva strhává oblečení a pokřikuje na celý les.

            A tak jsem se otočil a napodobil něco jako přívětivý úsměv: „Copak je, Sylvo?“

            Odměnou mi byl důvěrně známý výraz stočtyřiceticentimetrového čerta. Typický škleb, mírně obnažené tesáky a v rukou plechovka s proklatým symbiontem.

„Kde to můžu vyhodit?“

            Rozhlédl jsem se okolo sebe a shledal prostředí nevyhovujícím, co se týče možnosti zkrášlení území plechovým odpadkem.

            „Sylvo, tady těžko. Jsme v lese. A v lese se nesmí nic vyhazovat. Počkej, až bude u cesty nějaká lavička a u ní koš.“

            Dobrácká Sylva se spokojila s těmito slovy na předlouhé dvě minuty.

            A pak to přišlo zase.

            „Martiné, Martinéééé, kde to můžu vyhodit?“

            Myslím, že jsem kdesi v nitru zaslechl něco jako „Do hajzlu…“.

            Podíval jsem se na Sylvu. Opět ten úsměv. Jako kyselina mazlící se s lidskou pokožkou.

            „Posloucháš mě vůbec? Vždyť jsem ti říkal, že tady ne. Až bude po cestě nějaký koš. Je to jasné?“

            Sylva pokývala hlavou a zmizela.

            Bláhově jsem věřil, že už je po všem a že to onomu tasmánskému savci docvaklo.

            Dvě, tři minuty a byla zpátky. V plné síle, s obvyklým arzenálem a hlavně – s plechovkou v ruce.

            „Martiné, Martinéééé!“

            Nemusela dodávat nic dalšího. Plechovka překonávající odpor vzduchu při opakovaném pohybu zleva doprava a naopak – to bylo dostatečně výmluvné gesto.

            Na mém místě by zvýšil hlas každý a já nechtěl trhat partu. „Ne! Tady ne! Není tu žádný koš!“

           

            Bez efektu. Dítko se usmálo, vplulo do zadních řad a během nadcházející půlhodiny mě takto prokleplo ještě pětkrát.

 

            Měl jsem takřka slzy v očích, když jsem po této masáži zahlédl lavičku a hned vedle ní poloprázdný odpaďák.

            „Sylvo!“ vykřikl jsem samým štěstím a ukázal prstem na spásný lidský vynález. „Tady máš koš. Tady můžeš vyhodit tu plechovku!“

 

            Její slova mě pak definitivně dorazila. Přistoupila ke mně, zamávala mi s plechovkou před očima a pak s grácií sobě vlastní pronesla nesmrtelné: „Ještě ne, já ji nemám dopitou.“

 

            Ano, onoho parného odpoledne jsem v ústech podrtil hned několik stoliček.

 

 

 

            Abych snad nevyšel z formy, ujal se mě po návratu do tábora dvanáctiletý Adam. Psala se třetí hodina odpolední, na programu svačina a závěr celého dne takřka v připojovacím pruhu. Tehdy jsem se už stěží zmáhal na věty o více jak dvou slovech.

            „Martine?“

            „Ano…“

„Zahrajeme si vybíjenou?“

Mikroskopicky pozvednuté obočí bylo na místě. Dožvýkal jsem v ústech extrémně sladkou koblihu a pro jistotu se otázal ještě jednou: „Vybíjenou?“

„Ano,“ stál si Adam za svým.

„Teďkom?“

Stále jsem nevycházel z jistého úžasu. Dopoledne turnaj v házené, pak ve fotbale, následně enormně vysilující výlet na hvězdárnu a to dítě nemá dost.

„Jo, teď.“

„No,“ podíval jsem se na hodinky, „myslím, že dneska už ne. Za chvilku je konec a tělocvična je už uklizená.“

Adam se však nenechával odbýt.

„A zítra?“

Na okamžik jsem uvedl do provozu čoudící mozkové závity.

„Zítra? To tak maximálně jednu hru po rozcvičce. Potom jedeme do lanového centra.“

„A až se vrátíme?“

 

Polkl jsem a zabodl zrak do kouta. Někdy v této fázi mě začal Adam regulérně smolit.

 

„To už zase nestihneme. Vracíme se na závěr celého dne.“

 

Nastalo ticho.

 

Ovšemže jen chvilkové. Vždyť naděje umírá poslední a Adam – ten se rozhodně nevzdával.

„A ve čtvrtek? To budeme celý den v areálu.“

„No to budeme,“ pokýval jsem hlavou.

Adamovi tato nejednoznačná reakce postačila. Rozzářil se jako pouliční lampa po západu slunce. „Tak to si zahrajeme vybíjenou!“

 

Nepopírám, ta představa mě poněkud děsila. Nicméně další „Ne“ by Adam evidentně neustál a nejspíš by si omlátil hlavu o stůl.

„Dejme tomu. Na chvilku.“

„Uděláme celodenní turnaj!“

Byť psychicky rozemlet na strouhanku, zůstával jsem i nadále realistou: „No tak to nevím. Je nás málo.“

„To půjde. I když budou jenom dva týmy.“

„A to chceš hrát celý den vybíjenou??? Ve dvou mančaftech???“

 

Adam měl bezpochyby vlastní vesmír. Žádné A, B, nebo C. Jen jediná možnost. Vybíjená, vybíjená, vybíjená…

 

„Ano,“ zavrněl blahem.

„Vybíjená je úžasná hra,“ utrousil jsem ironicky.

„Nejlepší hra, co znám,“ přitakal.

 

Na okamžik jsem zapochyboval, jestli není Adam „tak trošku“ zvrácený a jestli jej fackování míčem neuspokojuje až příliš.

Ale budiž.

Následující den – středa – nabyl podoby souvislého dialogu mezi mnou a Adamem. Nebylo to vůbec protivné. Bavili jsme se sice pořád o vybíjené a o neskutečné promyšlenosti této geniální hry, ale se zapnutým autopilotem dokážete přežít i daleko větší zvěrstva. Jen otázka, jestli TO zítra skutečně vypukne, zazněla během výletu snad třicetkrát.

Přesto všechno – nebýt dané situace, neprozřel bych.

Po osmi hodinách povídání jsem se i já zamiloval do této maximálně vychytané hry. Vrhnout míč po Adamovi, narvat mu jej do huby a umlčet toho vybíječe aspoň na pět minut - tahle myšlenka mě stíhala celý večer.

 

A tak žádný div, že jsem odpočítával každičkou vteřinu. Noc nebrala konce. „Už aby bylo ráno,“ brblal jsem si do zmuchlaného polštáře.

 

 

Zabíral jsem dlouho, ale na profláklé ovce naštěstí nedošlo. Ihned z rána jsem „dupl na pedál“. Ručičky na hodinách ukazovaly pouhých sedm hodin a já už nervózně přešlapoval v tělocvičně. „Já mu dám vybíjenou. Chytnu balón a vyperu jej ze hřiště!“

Smál jsem se od ucha k uchu, v očích krev a po bradě stékající slina.

Ano, děsil jsem sám sebe.

 

 

Krátce po svačině (čili někdy v devět) nastala hodina H, minuta M a sekunda S. Všichni proti všem, třicet děti ve vymezeném teritoriu. Třicet děti a jeden vedoucí.

Hra byla v plném proudu, řev na všechny světové strany a malá Kačka se mě zrovna pokusila vybít. Neuspěla. Ze tří kroků minula přibližně o dva metry. To byla šance jako Eiffelovka. Nezaváhal jsem a vrhnul se po míči, jako kdyby se jednalo o osiřelou cihličku zlata. Adam stál pár kroků ode mě a já měl nabito!

 

Vše nasvědčovalo tomu, že se blíží zúčtování.

 

 

Bohužel, pouze nasvědčovalo.

 

Kdo ví, co mě tehdy přimělo ke změně plánu. Mohl jsem jej zlikvidovat rychle a bezbolestně, ale ne… to by se nesmělo chopit slova mé druhé já.

„Když jej vybiješ zepředu, bude to čekat. Vezmi jej přes záda… To bude machrovinka! Dav bude šílet! Máš na to!“

No ano, neodolal jsem.

Do rány jsem investoval všechno.

Veškerý fyzický fond.

Maximální razanci.

Ale bohužel… rovněž minimální přesnost.

 

A tak… aniž bych stačil jakkoliv vystřelit… zavadil jsem v plné rychlosti o své nikterak rozměrné pozadí, neřkuli si narval palec do vlastního zadku.

 

Zařval jsem, svalil se na zem a míč… ten se mi provokativně vykutálel z rukou.

 

Tělocvičnu pohltilo ticho.

Všichni přestali hrát.

 

Všichni až na Adama.

 

Na zemi opuštěná střelná zbraň, kousek od něj ležící vedoucí…

 

Touha byla v daný okamžik silnější.

 

 

            Ještě než mě napálil balónem do hlavy, vykřikl na celou tělocvičnu: „A mám tě!“

 

 

            Na chirurgii měli z mé návštěvy Vánoce. Ostatně – tak jako každý rok. Další tábor, další zranění. A opět z vybíjené.

            Tentokráte však zlomený palec.

            To jsem ještě neměl.

 

            „Proč to vůbec hrajete?“ optal se mě doktor při zkoumání rentgenového snímku.

 

            Na okamžik jsem se zamyslel a pak (snad pod vlivem výše zmíněného autopilota) odpověděl: „No… víte… když ta vybíjená je tak úžasná hra.“

 

 

            Když jsem toho dne dorazil domů a zapnul si počítač, na ICQ mi vyskočil nový kontakt.

            „Sisi?“ tázal jsem se sám sebe. „Kdo to je?“

            Záhada neměla dlouhého trvání.

            „Ahoj Martine. Tady Sylva. Nemáš Skype?“

 

 

            Hádejte…

           

            Měl jsem, nebo ne?

 


45 názorů

Alojs
28. 01. 2009
Dát tip
tak to jsem rád... sice bych to trochu vypiloval (prostředek), nicméně díky :) oběma

damaxy
27. 01. 2009
Dát tip
výborné :)) také dlhé a dobré som ešte nečítala :))

Alojs
26. 09. 2008
Dát tip
kdepak, příští a popříští rok :)

Robinia
26. 09. 2008
Dát tip
Ještě dva turnusy teď na podzim?

Alojs
26. 09. 2008
Dát tip
nooo, pokud to vyjde, čekají mě ještě dva turnusy... přiznávám se (a ač mě prst ještě stále bolí), že se vlastně těším :)

Robinia
26. 09. 2008
Dát tip
vynikající :-D Taky (dnes už s úsměvem) vzpomínám na tábory...

Alojs
09. 09. 2008
Dát tip
mylenko, děkuju za hezkou kritiku. jelikož mě oslovuješ docela dost (je to vidět na kritikách), kouknu na tebou avizované dílko. a rovněž na další. jelikož však mířím na poštu a současně tu plodím jeden článek (musím, mám uzávěrku), chytnz se toho až večer. jsem rád, že se děti líbily :)

Marcela.K.
09. 09. 2008
Dát tip
Takže... koukla jsem na to a řekla si, že to je moc dlouhý...že se mi to nechce číst, pak jsem si řekla zkusím to, jak mě to přestane bavit, jdu od toho... no a shltla jsem to na jeden zátah a moc se pobavila... jo asi to líp vnímají lidi, kteří s dětmi měli co do činění... já začínala v dětské ozdravovně. Až budeš mít chvilku, přečti si u mně ,,Setřela jsem ho dlaní"... myslím, že bys to pochopil a třeba by Ti to i něco přineslo... samozřejmě tipuji a nic nevytýkám, neboť vím o čem píšeš :-)

emko
03. 09. 2008
Dát tip
Mno, myslím, že jsme na tom podobně - já též neměl z přezdívky "Alojs" asociaci k Tobě ... :-)

emko
03. 09. 2008
Dát tip
Mno, myslím, že jsme na tom podobně - já též neměl z přezdívky "Alojs" asociaci k Tobě ... :-)

Alojs
03. 09. 2008
Dát tip
heh :) musím se smát sám sobě... včera jsem tě navštívil a vůbec jsem si neuvědomil, že jsi vlastně Splatař :) díkes za návštěvu (věřím, že se to tady čte lépe - na splatu chybí odsazení)

emko
03. 09. 2008
Dát tip
Když jsem to četl na Splatu, skvěle jsem se bavil. Z táborů též znám podobné ... ehm případy :-) tip++;

Alojs
29. 08. 2008
Dát tip
to jsem rád :) už jsem se bál, že tenhle text mine mnoho lidí.

bestye
27. 08. 2008
Dát tip
ano ano - mučící nástroj na čtyři :c) moc sem se nasmála, je to napsaný moc dobře - tak civilně, přesně tak, jak se to může (mohlo) stát - bez žádnýho přikrašlování a tak. Povedlo se Ti to! :c)*

Alojs
16. 08. 2008
Dát tip
kdepak, takových kritiků je tady málo a je dobře, že ses takhle rozjel. tvého názoru si cením. jsi sečtělejší, píšeš kvalitně... nuže tak, mám respekt :)

Winter
16. 08. 2008
Dát tip
Četl jsem na Knížeti, tady mi to nějak uteklo. Každopádně bych se přikládněl k Rabbovi. A protože mi hodně lidí vytýká, že nechválím, ale rovnou vypisuji nedostatky, tak chytej .) Všiml jsem si tvé rostoucí tendence vstupovat do dialogů vlastními ironickými připomínkami. Do určité míry je to fajn, ale pak nastává zlom. Uvedu příklad, kdy - striktně dle mého - takový vstup zbytečný: Byť psychicky rozemlet na strouhanku, zůstával jsem i nadále realistou: „No tak to nevím. Je nás málo.“ Tuším, že máš hlavu plnou podobných narážek a glos, ale ve výsledku bys měl být přísnější v rozhodování, co necháš žít a co utneš. A to je má jediná výtka. Jinak jsem text sfoukl naráz, ačkoliv jsem to ani neměl v úmyslu, což je - myslím - opravdu dobrá vizitka .) Dík

Alojs
14. 08. 2008
Dát tip
Ivošek byl zvláštní klučina... obličej jak čtyřicetiletý podnikatel, gesta taktéž, mluva hodně zvláštní (nezapomenu na jeho "tak jsem si to šmároval..."). a to vše v šestiletém tělíčku. ... děkuju za návštěvu. jsem rád, že text pobavil. po prvních reakcích jsem váhal, ale teďkom... no bude se mi lépe usínat :)

Alojs
12. 08. 2008
Dát tip
kvadruplegici? :) co to...? nemysli si, už mám své finty fň :)

Alojs
12. 08. 2008
Dát tip
střílel jsem přes záda... čili zezadu... prstem jsem o něj zavadil. ale krutě. je to už měsíc a doteď neodšroubuju vršek od láhve s pitím :)

DaNdÝ
06. 08. 2008
Dát tip
sem ani nevěděl co bych k tomu napsal, žejo striktně realistický, vycházející přísně z události, ale právě i ty vlastní komentáře tomu dodávaj a určitě nemyslí, že, co to je... těžkopádný, a dyž sem se načapal, že se směju tak žejo i tipuju

fungus2
06. 08. 2008
Dát tip
Fajn!

Patcheesa
06. 08. 2008
Dát tip
přečetla jsem na jeden zátah, co dodat? velmi dobře namixované ;), lehká fabulace, téměř bez nadsázky, pokud mě paměť neklame :).

Alojs
06. 08. 2008
Dát tip
scampe, to jsem rád... nehodlal jsem bořit hranice, byť by byl na změnu adekvátní čas... důvěrně známé koleje... ale... možná klikatější než kdykoli předtím. musím popřemýšlet :)

Alojs
06. 08. 2008
Dát tip
nestraš, pišto... to se budu muset vrhnout na hlubokou analýzu sebe sama... bojím se, bojím, že to bude dlouhý a hluboko vetknutý kořen :(

Tedy Alojs, začetl jsem se s těmi nejlepšími úmysly - ale máš to hrozně těžkopádné. Odlehčit styl!

Norsko 1
06. 08. 2008
Dát tip
souhlas. po 12 letech jsem upgradoval a už dlouho vím, že to opravdu nechci měnit

Alojs
06. 08. 2008
Dát tip
áha... a víš, že mě to napadlo po tvé první reakci? no v tom případě naopak, rady ještě potřebuju. uvažuju, že bych šel učit. ale minimálně na střední.

Norsko 1
06. 08. 2008
Dát tip
jsem kantor, alojs. vím, o čem mluvím. Někdy řvu jak tur

Alojs
06. 08. 2008
Dát tip
norsko: leckdy člověk ujede, jindy má i svolení rodičů (tady bývá zpravidla problém). přesto si myslím - a to je na diskusi - že dřívější styl výuky (když problém, tak facka) měl lepší výsledky než dnes. Máme v rodině vyučující a téma "mládež a možnosti kantorů" jsou často na stole. oldjerry: máš pravdu. text prošel cenzurou :)

Norsko 1
06. 08. 2008
Dát tip
už jsem dočetl. Ty už rady nepotřebuješ, skoro všechno jsi zažil. Teď jenom se nebát :-)

Oldjerry
06. 08. 2008
Dát tip
Práce s dětmi je obrovská radost. Zejména to platí 270 dní před jejich narozením... Ten sarkazmus je ještě slaboučký na to, cos s těmi hároši užil...

Norsko 1
06. 08. 2008
Dát tip
přečetl jsem zatím první část. Dám ti radu-ani řvát se na děti nesmí, prostě mu ten klacek beze slova seber a je to. Případně pusť do éteru, najdu ti lepší *

Rabb
06. 08. 2008
Dát tip
já chtěl právě ty dialogy úvést jako největší klad.. ty se mi líbí nejvíc, jsou uvěřitelný a baví.. ale toho všeho právě kolem řeči je moc.. myslel jsem ty popisy.

Alojs
06. 08. 2008
Dát tip
no, dialogy bych možná krátil s odstupem času kdekoliv jinde... tady... možná je to jejich účel, aby byly dotěrné... protože v dané chvíli mě také nijak netěšily. děti mají pořád plný zásobník. možná jde spíš o problém typově stejných příhod. všechny jsou založené na řeči.

Rabb
06. 08. 2008
Dát tip
budu si muset pořídit tiskárnu.. úplně jsem zlenivěl a delší texty už nečtu.. dám "k přečtení".. zatím jsem ochutnal.. asik budeš dialogovej.. jakože z mluvy tvých postav se dá hodně vyčíst o osobnosti.. a malé dávky trefných popisů to všechno dokreslují.. ..ale i přes to bych krátil.. někde se děj zbytečně natahuje a děj nemá ten potřebný spád.. taky myslím, že jsi to přehnal s metaforama.. ale to nevím, mám jen takovej pocit. jinak zábaavné.. až bude tiskárna, vytisku celé.. v "k přečtení" toho na mne čeká mnoho.

Honzyk
06. 08. 2008
Dát tip
...to je technicky strasidelny:)))))))))

sidonia
06. 08. 2008
Dát tip
:)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru