Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Motýlí džbán

08. 08. 2008
10
51
5291
Autor
Markel

mám, co nikdo nemá :-))


   Dostala jsem motýlí džbán. Na první pohled kýč. Ale pouze na první pohled. Jistě jste už zažili ten pocit, kdy se vám něco zdá na první pohled kýčovité až trapné, na druhý pohled je to lepší, napotřetí zjistíte, že jste neměli vůbec dát na první pohled, neboť ta věc je naprosto jedinečná a úžasná.

 
   Mašličky keramických bytostí se bezelstně vznášejí na roztřepaném provázku. Okrová křídla s tmavými očky se odrážejí ve skle konferenčního stolku a na oblých lesklých úbočích pospávají další a další motýli, navěky uvěznění pod průhlednou glazurou.

  
   Mám podezření, že závidějí těm oprovázkovaným jejich hmotná těla. Nevěřícně pozoruji tu baňatou keramiku, kterak spolu s motýly vrhá naléhavý stín do rozevřených stránek zrovna čtené knihy a doslova nasává ta písmena o lidských životech.

  
   Dnes jsem koupila v květinářství čtyři slunečnice. Jednu za dvanáct korun. Krčily se jako popelky v koutě prodejny a už dávno přestaly doufat. Skláněly umělohmotné hlavy a průhledné, nepřirozeně zelené listy, jim dodávaly smuteční výraz.

  
   Donesla jsem je domů a zkrátila unavené drátěné nožky. Slunečnice vklouzly do narozeninového džbánku s takovou samozřejmostí, jako by se v něm narodily. Džbán i motýli zpočátku  nepřátelsky pomrkávali, štítivě se odvraceli a brblali. Dávno zapomněli, že i jejich příchod do naší domácnosti nebyl provázen nadšenými ovacemi.

  
   A tak si večer co večer souzním se džbánem, motýly a slunečnicemi. Naplňují mne pocitem klidu. Někdy i smíru, když je dobrá konstelace hvězd.

51 názorů

Markel
22. 08. 2008
Dát tip
Lakrov: děkuji za návštěvu a názor, moc jsem ale nepochopila, asi, že je už pozdě a mně to nemyslí.Píšeš, neznáme se, ani o to asi nestojíme, snad ty to tak bereš, já jsem sběratelka lidí a jejich myšlenek, stále mne baví poznávat nové lidi, podívat se na věci kolem sebe jejich očima, přes jejich zkušenosti a prožitky, neber to jako frázi, jsem tím trochu posedlá, takže mne zajímáš, co děláš, jak se máš, proš píšeš a jak píšeš, co rodina, děti....

Lakrov
22. 08. 2008
Dát tip
Nevím, co je povídka. Predtavuji si ji jinak, což však nic nemění na faktu, že tohle se mi (s určitými výhradami) líbí. Pripomíná mi to (kromě prvního odstavce) obrázek, malovaný štětem za deště. V prvním odstavce se (zřejmě nedopatřením) skrývá stručná charakteristika nebezpečnosti módních vlivů. Neviďim Ti do snů; Neznáme se a asi o to ani nestojíme, ale myslím, že se snažíš poměrně širokou, nevymezenou myšlenku uzavřit do jakýchsi hranic. Radit neumím.

Markel
18. 08. 2008
Dát tip
Jarmila_Moosová: nemůžu nesouhlasit, je to tak, díky za kukýnka

jsou kýče, které není možné nemilovat...**

Markel
15. 08. 2008
Dát tip
guy: díky za kukýnka a komentář :-)) mylenka:není to až tak příšerný, jestli se mi to někdy podaří dát sem nějaký obrázek, neb to sem neumím či co, tak slunečnice ve džbánečku tu budou jako první :-)), díky za kukýnka

Marcela.K.
14. 08. 2008
Dát tip
Myslím, že to musí být příšerný...ty umělý slunečnice ve džbánu s motýlama. Víš, myslím si, že svět nezachráníš, když budeš kupovat takový hrůzy...jen si zase nějakej"umělec" napakuje kapsu... prostě ne, nekoupila bych to, leda, že by byl postiženej :-)) a to vlastně výrobce umělých slunečnic asi je...tak jo ;-))

Marcela.K.
14. 08. 2008
Dát tip
Myslím, že to musí být příšerný...ty umělý slunečnice ve džbánu s motýlama. Víš, myslím si, že svět nezachráníš, když budeš kupovat takový hrůzy...jen si zase nějakej"umělec" napakuje kapsu... prostě ne, nekoupila bych to, leda, že by byl postiženej :-)) a to vlastně výrobce umělých slunečnic asi je...tak jo ;-))

guy
14. 08. 2008
Dát tip
naši rodinu zásoboval kýčema strejda Bonda, měli jsme je vystavené a trochu jsme se za ně styděli, když přišel na návštěvu nějaký estét, ale nechtěli jsem je schovat nebo vyhodit, aby mu to nebylo líto, když přišel na návštěvu on :-) strejda před měsícem a půl umřel, a teď nám je zase líto je schovávat, aby jsme na něj měli vzpomínku ..

Markel
10. 08. 2008
Dát tip
Sarrah: díky za soooouuuuuzzzznnnněěěěnííííčkoooo :-))

Sarrah
10. 08. 2008
Dát tip
waw.......souzním**** Markelko...souzním :o)

Markel
09. 08. 2008
Dát tip
Rabb: O.K. :-)))

Rabb
09. 08. 2008
Dát tip
taky jsem byl s pesanem venku.. ..mno.. takže jsem to celý pochopil dobře.. je to o té slunečnici, která si ve džbánku našla nový domov, nové známé, jako ti plyšáci, že? té personifikace jsem si všiml, možná mi tam, když přemýšlím, trocu i vadila.. bylo jí tam moc. ozavřeme diskusi tím, že má povídka vše, co potřebuje.. oki.. a odpočinkový relaxační počin.. asi tak, mno.. snažím se tady z toho vyždímat víc.. :-)

Markel
09. 08. 2008
Dát tip
Tak přátelé, když se nám ta diskuze tak pěkně rozběhla, nemohu se nepřipojit. Z mé povídkynepovídky to není patrné, ale hlavním tématem není to sbližování se neživých předmětů, ale k napsání tohotok mne vedlo následující. Mám dceru, ta, ačkoliv už bude mít 30let, je trochu ujetá(jak by ne, je to moje krev :-)), matka je vždy jistá :-)), pokud nejsou kojenci již v porodnici vyměněni)a když chodí po obchodě, tak občas nakupuje v hračkářství ta nejškaredější plyšová zvířátka a nosí je domů s tím, že tam byli smutní, že koukali toužebně po lidech a ona četla z jejich očí: vezměte si mě, vezměte si mě, v duchu plakali a trpěli tou přezíravostí okolochodících... a mohla bych pokračovat.... á jsem koupila ty úžasné slunečnice v květinářství, kam chodím kupovat výlučně žluté malé chryzantémy a dávala jsem je donedávńa do toho ještě úžasnější džbánku. Ty kytkad tam stály tak uboze, já si vzpomněla na naši Janůšku a, chápejte, nemohla jsem je nekoupit. Tak asi takhle to bylo. To ostatní jsem tam vložila, neb mám tendeci hodně personifikovat, chystám se opravdu, Raabe napsat příběhy o lednici, pračce, odpaďáku :-)). Ještě bych chtěla dodat, že to dílko já sama beru jako odpočívací a relaxační počin, pokud to někdo tak pochopí, budu jen ráda. Teď jdu s psíkem ven a za chvíli zase nashle

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
my jsme ale chytří!!!!!ať žije autorka!!! esli ji to nakopne,jedině dobře...bylo mi potěšením - ahoj, du krmit zvěř domácí - humanoidní

Rabb
09. 08. 2008
Dát tip
série střípků spojené v jednu povídku.. a nakonec by všichni byli velicí kamarádi a byli by spokojení.. ..no snad tím tlacháním autorku bavíme, třeba si řekne, že máme pravdu! :-)

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
obraz, klip, výjev - výboček ze sekvence - sakra pomožte mi, neumimm to pojmenovat - kamínek z mozaiky, část celku, samostatná molekula v molekule....ale dyk je to jedno...ať žije "literatůůůra"

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
jo, to zní zajímavě...viděla bych to jako sérii střípků s ariadninou nití sbližování...příde mi vtipný, jak tu autorizujeme

Rabb
09. 08. 2008
Dát tip
mno, já vidím právě jen ten střípek z celku, i když by to funguje i jako samostatné dílko. Má se to točit pouze kolem držbánu a oné myšlenky sblížení, to byl asik prvotní účel.. ale kdyby autorka ono sbližování rozbedla do více směrů a nesoustředila se jen na džbán, asik by se mi to líbilo víc.. ..tobě ne?

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
jo, celku jo, ale sestávajících z dalších střípků - myslíš to tak?asi né,že...přebudovával bys i syžetL?

Rabb
09. 08. 2008
Dát tip
část celku.. to je ono.. což podporuje mou teorii.. dozpracovat, autore! :-)

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
obraz, klip, výjev - výboček ze sekvence - sakra pomožte mi, neumimm to pojmenovat - kamínek z mozaiky, část celku, samostatná molekula v molekule....ale dyk je to jedno...ať žije "literatůůůra"

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
jasně - asi tu formu upřednostňuju - jak sem to povrchní žencká...ne,nejsem,ale tu mě to dostalo dík za dikúsiju

Rabb
09. 08. 2008
Dát tip
no ten význam jsem tam pocítil, ale, jak už jsem napsal, je to na mne málo.. :-)

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
já to vnímám jako oslavu věcí - jejich vibrací, chceme -li , jak se potkávaj a jak jim my můžeme dát smysl,a že vlastně nic neni jen obyčejné, když se na to neobyčejně zadíváme... beru to jako - jak to nazvat - chtěla sem napsat reminiscenci - ale neni to to pravý...no třeba jako vzpomínku náhle vyńatou z běhu dění, záměrně uchopenou z kontextu s úmyslem vložit do ní posvěcený význam... ale já taky blábolim sakara

Rabb
09. 08. 2008
Dát tip
proč se nebavit o dílku, když jsme pod dílkem.. osobní problémy necháme na diskuse na hlavní straně.. :-) zkusím naposledy osvětlit můj dojem.. ..předpokládám, když zapomenu na to, že to má být nějaká tvá vzpomínka, že myšlenkou bylo popsat, jak mezi sebou předměty, motýli a umělé květiny navazují vztah, kontakt.. jako myšlenka je to fajné, ale pro mne jako čtenáře, asi jsem náročný, je to fakt málo.. jen náznak kominukace mezi vázou a květenou, možná by se mi to líbilo více rozvité, jakože např. jak si lednice zvyká na nový hermelín, na holomócké syrečky, jak si podlaha prozpěvuje, když ji drhne mop atd.. ..tohle jen takový nástin, více je dáno na styl než na obsah (myslím si). nepřeháním to už? možná si tohle, co jsem napsal, ani nemyslím.. :-)

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
jo a taky se to dá vidět jako animovanej příběh....

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
jéééé a já tááák líná....mě už asi nyc nenapadne jinýho...mě to fakt dostalo, ta expresívní slova, ta hravost a smysl pro detail a příběh - je to asi takovýto" ženský" psaní - už trošku diskutuju?

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
já jak kdy...někdy se to sveze jinam a proklamujou se tam pak osobní kréda...a vůbec...a dyž se to drží díla,tak jóóó

Markel
09. 08. 2008
Dát tip
miluju diskuze nejen pod mými dílky :-))

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
jéééé a já tááák líná....mě už asi nyc nenapadne jinýho...mě to fakt dostalo, ta expresívní slova, ta hravost a smysl pro detail a příběh - je to asi takovýto" ženský" psaní - už trošku diskutuju?

Rabb
09. 08. 2008
Dát tip
pupin.. a já chtěl rozpoutat literární diskusi nad dílem, zrovna jsem měl chuť přemýšlet.. ;-)

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
já to nemyslela jako útok proti tobě - jen to cejtim jinak a hlavně ..ale dyť je to jedno...a vlastně nevim už co hlavně.. sbližování je dycky prima...ahoj

Rabb
09. 08. 2008
Dát tip
mno, pupin, tím statickým jsem misel popisnou furmu, on se s odvíjenýma větama postupně obrázek rozjasňuje, ale ono zbližování se mi zdá k rozpohybování málo.. ael určitě to nějaký nádech má, to jo.. :-) s tím odbytím jsem to přehnal.. taky ti krásný den, Markel.

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
eště dodatok - nenapsala sem to proto, že Ti chci něco oplácet - ze zvědavosti sem jukla - dyby se mi to neto..nenapcala bysem nyc. ahoj a pyš pyš pyš nabo tě kósne miš

Markel
09. 08. 2008
Dát tip
pupin: dííííííííííííík

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
myslim, že sem vůbec nepřemejšlela nad tim,esli je to povídka, nebo co to vlastně je...nebylo potřeba..a čtenář myslim takle taky neuvažuje... Statické mi to teda nepřijde vůůůbec- dyť tu navazujou ty "věci" vztah!!!sakra.. je to prostě můj šálek... a určitě piš a juknu na Tvá dalš...a ráda

Markel
09. 08. 2008
Dát tip
Rabb: díky že jsi se zastavil a taky za komentář. Je fakt, že pro mladého člověka je moje psaní moc statické a žádná akce. Taky máš pravdu, že klasická povídka to úplně není, trochu bych musela změnit formu. Měj se krásně :-))

Markel
09. 08. 2008
Dát tip
pupin: jsem moc ráda, že se ti ta pidipovídka? nenašla jsem lepší zařazení, líbila. Rabb píše, že jsem to odbyla, ale ,já si dala fakt záležet, aby to bylo akorátní a jsem ráda, že to tak vidíš. Chystám se už dlouho na minipovídečky z mého dětství, byla jsem hodně dítě ulice a když svým dětem vyprávím o těch časech, tak mne masírují, mamko, to musíš napsat! Tak uvidím. Nějaké povídky, ale spíš ze současnosti, mám už na písmáku, jsou ale, přiznávám, trochu odbyté, taková osnova jenom. Měj se krásně :-)) a ...díííky, jsi pro mne povzbuzením do dalšího psaní

Rabb
09. 08. 2008
Dát tip
ta plastová slunečnice mne dostala.. vzpomněl jsem si na umělohmotný vánoční stromek.. brrr! jinak jako povídka, nevím nevím.. příjde mi to spíš jen jako popis, hle zde je džbán a v něm umělé slunečnice, za jak dlouho se slunečnice a motýli pod glazurou spřátelí, kdy slunečnici přijmout. Takové moc statické a odbyté, zdá se mi.. žádné pohnutí vpřed.. ..myšlenka, asik takhle podaná, mne nějak neodvrátila na svou stranu.

pupin
09. 08. 2008
Dát tip
kromě myšlenky, která je velmi pěkńoučká a nevtíravá, oceňuji několikomnohonásobně styl, jakým je to napsáno..čte se to jako po másle!!!a ta barevná slova! Plyne to i zatáčí - mOC se mi to líbí... neni celá kniha??? nejhezčí prozaickej texz, kterej sem za poslední dobu čtla...

avox
09. 08. 2008
Dát tip
komentář mne pobavil snad víc než povídka :-DD džbánek (v roli vstupního testu) stavíš na stůl jen když čekáš hosty? to je za tři tipy, fakt! */

Markel
08. 08. 2008
Dát tip
avox: dík za navštívení, víš, já jsem trochu recesistka, baví mne se dívat, jak návštěva říká, jo, je to pěkný, rozpačitě přešlapuje a snaží se tvářit přesvědčivě :-))

avox
08. 08. 2008
Dát tip
Napsané je to pěkně, s citem. I džbán bych pochopila, dar je dar, ale plastové slunečnice s drátěnými stonky? ůůů! Když už, tak pěknou suchou vazbu :-)

Markel
08. 08. 2008
Dát tip
Diana: díky, jsem ráda, že líbilo :-))

Diana
08. 08. 2008
Dát tip
Hezky, s citem napsáno. Přímo vidím to zátiší ***

vesuvanka
08. 08. 2008
Dát tip
Marti, díky, i Tobě krásný večer a víkend :-)))

Markel
08. 08. 2008
Dát tip
vesuvanka: děkuji Janičko za milou návštěvu, pěkný večer

vesuvanka
08. 08. 2008
Dát tip
Marti, mám také poklady tohoto druhu, k nimž jsem našla časem podobný citový vztah :-))), pěkně napsané, TIP a díky

Markel
08. 08. 2008
Dát tip
Robinia: jsem ráda, že jsi u mne byla :-)) ROMAN*L: Mně taky, díky za návštěvu :-))

Robinia
08. 08. 2008
Dát tip
:-) Taky mám několik takoových pokladů - a nedám je za nic

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru