Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Lumír

04. 09. 2008
6
46
2769
Autor
Narvah
Lumír byl jedinej kluk ze třídy, kerej za něco stál. Seděl v poslední lavici a měl dycky děsně rozcuchaný vlasy. Pořád nosil takovej hnědej pletenej svetr, kterej byl pekelně vytahanej a pořádně ojetý džíny. Moc nemluvil, ale když něco řekl - a byly to většinou hrozně krátký věty, rozhostilo se najednou úplný ticho. Každej byl totiž překvapenej, že Lumír promluvil. A to, co řekl, byla většinou naprostá pravda. Nebo něco, čemu nikdo nerozuměl. Byl to takovej vysokej štíhlej kluk s příšerně dlouhýma rukama. Když jste třeba chtěli, aby vám něco podal, natáhla se ta ruka s věcí téměř do vašeho obličeje. Tak dlouhý ruce měl. V sedmý třídě k nám přišla nová holka. Byla z Ruska a byla strašně pěkná. Když vstoupila do třídy a třídní nám ji představila, každej kluk na ni vyjeveně hleděl a hned kontroloval, jestli soused v lavici neonemocněl. Jedinej, kdo jí nevěnoval pozornost byl Lumír. Když se nedělo zrovna nic převratnýho, četl si pod lavicí bůhvíjaký knížky. Protože se tenkrát školama šířila chřipková epidemie, půlka třídy ležela doma v horečkách. Prostě nás bylo polovic a z toho torza kluků, co seděli ve třídě, si každej přál, aby si Nikola sedla vedle něj. Ale ona ne. Letmo přehlídla celou třídu a pak zamířila do poslední řady, kde seděl Lumír. Ten snad ani nezdvihl zrak, jak byl zabranej do svýho čtení. Nikola sundala jeho brašnu ze židle, poklepala mu na rameno, zeptala se, jestli může vedle něj, Lumír pokrčil rameny a to bylo celý. Od tý doby seděla vedle něj a netrvalo dlouho a dali se dohromady. Pak už Lumír nemluvil skoro vůbec a někdy se trochu přiblble usmíval. Blížili se Vánoce a my měli ve třídě takovej zvyk, že kdo chtěl, sebral se a jel k Lumírovi na chatu. Žil v paneláku jen s mámou, protože se mu oběsil táta a za městem u lesa měli chatu. Jednou nás poslední víkend před Vánocema pozval a od tý doby jsme tam jezdili každej rok. Jezdilo nás minimálně dvacet a pokaždý to byla náramná legrace. No a tenhle rok s náma poprvé jela i Nikola. Lumír z toho byl očividně trochu rozhozenej, protože Nikolu každej kluk okukoval, jako by ji chtěl sníst. Přijeli jsme tam v pátek, zatopili v kamnech a zahráli si takovou tu hru na mafiány, jak každou chvíli hrozí, že vás někdo vodstřelí, nebo naopak svíráte v ruce kvér a pořád po někom pálíte. Tohle jsme hráli a Lumír v tom byl dycky nejlepší. Každýho odhalil a když byl mafián on, všichni to schytali. Ten večer byl však Lumír naprosto mimo. Seděl vedle Nikoly, držel jí za ruku a co chvíli se na ni podíval. Bylo jasný, že se s ním něco děje. A taky že jo. Když se začalo kalit, Lumír se najednou vytratil a nikdo nevěděl, kde je. Po chvíli to bylo každýmu jedno a Nikola začala pařit na hudbu s Matoušem. Postupně všichni odpadali a před půlnocí už o sobě věděl málokdo. Počítám že mohlo bejt tak půl druhý, když se dole otevřely dveře a ozvalo se několik ran. Seběhl jsem dolů a spatřil Lumíra. Stál u dveří jen v džínách a tričku, na kost promrzlej a celej se třás. Z čela mu valila krev a tekla mu přes obličej na tričko. Povídám: „Co je Lumíre! Co se sakra stalo?“ Chytnu ho za ramena a odvedu na gauč. Lumír rázem zmlkne a upírá zrak kamsi před sebe. „Co blázníš?“ povídám a koukám na tu ránu na čele. Není to nic hroznýho, ale docela z toho crčí. Když mu otírám krev a obvazuju hlavu, Lumír povídá: „Venku je strašná zima.“ „Jasný,“ povidám a přitlačím mu na ranku takovej fáček, aby to neteklo. Když sem s tím hotovej, Lumír se zvedne a jde nahoru. Jdu po schodech za ním a když stojíme u dveří jeho pokoje, vezme za kliku a otevře. Na posteli sedí Nikola a vedle ní Matouš. Sedí kus od sebe a tváří se, jako by to čekali. Chvíli na sebe všichni koukáme. Pak Nikola řekne: „Lumíre…“ a všechno je jasný. Bylo někdy po Novým roce. Stál jsem s Lumírem na náměstí. Zbýval tam poslední stánek se svařákem. Pili jsme teda svařák. Občas kolem nás někdo prošel, ale jinak bylo docela vylidněno. Lumíra jsem od tý příhody s Nikolou neviděl. Prodali s mámou byt i chatu a koupili polorozpadlej dům někde na vesnici. „Hele, Lumíre, myslíš, že to tady má nějakej smysl?“ povidám, protože mě to zrovna napadne. „Podle mě má smysl jít pořád dál. Tím správný směrem,“ povídá. „A kerej to je, ten správnej směr?“ „To nevím. Ale když jdeš tím špatným, tak to dycky poznáš,“ řekne Lumír a zapálí si cigáro. „A to je jako celý? To je všecko?“ „No jo, to je celý.“ A víc z něj nedostanu. Na jaře se Nikola rozešla s Matoušem. Pak byl konec června. Byli jsme v osmičce a bylo jasný, že se takhle vidíme naposled, protože v našem městečku žádnej gympl ani učňák nebyl. Rozlučku jsme měli v jedný hospodě na náměstí. Docela se kalilo a pak se šlo pařit. Bylo už hodně pozdě, když si za mnou na bar sedla Nikola. Dali jsme panáka a Nikola povidá: „Viděl ses s Lumírem?“ Povidám, že jo. Nikola se ke mně trochu nakloní a povidá: "Víš co mi přišlo divný?“ Zakroutím hlavou. „Prsty. On pořád musel hejbat s prstama. To bylo úplně ujetý. Podle mě to bylo kvůli tomu klavíru co měli doma.“ „On uměl hrát na klavír?“ povidám. „Neuměl. Ale pořád vykládal, že se naučí. Dycky u něj doma sedával. Ale nikdy se ho nedoktl.“ Ten večer jsem se s Nikolou líbal. Šel jsem ji doprovodit domů a pak jsem jí políbil. Byl jeden z těch teplejch letních večerů, kdy si myslíte, že jste na správný cestě.

46 názorů

idrol
30. 10. 2012
Dát tip

Svým způsobem jo, mně se líbí tvůj styl psaní ;)


Narvah
30. 10. 2012
Dát tip
to nevím, podle mě je to docela kravina

idrol
30. 10. 2012
Dát tip

Tak tohle se opravdu povedlo, moc hezky napsaný 


Narvah
23. 09. 2008
Dát tip
nojo.. je to docela vostrý.. měl jsem to na liteře, ale už jsem to smázl.. myslím, žes to nečetl.. sem se s tím docela dlouho dělal..

Narvah
22. 09. 2008
Dát tip
jo, to bylo dobrý.. fakt to tematicky zapadlo k tomuhle textu ale naopak.. vzali mi povídku do devátýho kola literarek.. to bude prdel ;)

Narvah
20. 09. 2008
Dát tip
no, nina hagen drsná ty jo.. sem vůbec neznal

Narvah
12. 09. 2008
Dát tip
jasný..

Plopez
11. 09. 2008
Dát tip
ale jo, otázka vkusu. teichmanovy texty jsou spíš něco jako eseje, kdežto třeba já mám rád vyprávění, popisy, literární figury. to filosofování mě prostě vždycky míjelo, nebavilo mě číst nietzcheho, platona...henryho rollinse, kterýho cejtim z teichmana, solipsismus atd... já se prostě pohybuju v úplně jinym rybníčku vkusu i myšlení nevěra...záleží na tom, v jakym vztahu

Narvah
11. 09. 2008
Dát tip
plopez: bych spíš řekl životního postoje.. že je to otázka životního postoje.. jakej je tvůj postoj třeba k věrnosti ve vztahu? ;)

Plopez
10. 09. 2008
Dát tip
Už jsem chválil na liteřře, tak nevim, co bych dodal. Snad jen že mě zaujala tvoje diskuse s Teichmanem. Je to vždycky pro mě jako z jinýho světa číst jeho slova. Ta sociobilogie a tak...totálně mě to míjí. Asi otázka vkusu mimo jiné.

StvN
05. 09. 2008
Dát tip
Ve skutečnosti žádní looseři neexistují, je to jen stylizace. Mně se mnohem víc líbí tahle realita. Globálně vzato by se na tenhle text dala napsat obsáhlá esej snalyzující motivy, ale protože tohle je literatura, tak ta to píše implicitně, kromě Prousta samozřejmě. Tenhle kousek by mu zabral počítám 300 stran.

waldekke
05. 09. 2008
Dát tip
:o)

Narvah
05. 09. 2008
Dát tip
ok.. vyhráls.. lumír se uzdravuje.. hehe ;)

waldekke
04. 09. 2008
Dát tip
"víc jasnější"? Musíš na mě pomalu, víc jasnější než co? (jsem spíš zmatenější). Prostě, co je s Lumírem? :o)

Narvah
04. 09. 2008
Dát tip
waldeke..: hele, damokle, ty začínáš bát stále vícn jasnější jakooooooooooooo

Narvah
04. 09. 2008
Dát tip
no dyž už začneš slanem, tak to taktaky doknčíš.,. není com řešit.. thats make the style-.... ale s prahou to nemá nic společnýho... mě to jejich viď a hele dycky sralo... a ne že ne jakoooooo

fungus2
04. 09. 2008
Dát tip
**

waldekke
04. 09. 2008
Dát tip
Narvae, mno, byl jsem zvědavý, co je s Lumírem. Že se s ní vyspíš, bylo jasné od věty, kdy se tam objevila. :o) Nebo ne?

Alojs
04. 09. 2008
Dát tip
"Byl to takovej vysokej štíhlej kluk..." ... mě z toho přízvuku naskakuje husí kůže. Kdyby jednou, ale ona je takhle napsaná celá povídka. Asi to byl záměr... ale nevím proč. Povídka by obstála i se spisovnou češtinou. ... dále pak časté opakování slova "povídat". Viz pasáž: "Povídám: „Co je Lumíre!..." ... jinak napsáno čtivě... žádná krkolomná souvětí... takové příjemné plynulé vyprávění. zrak požíral řádky vcelku bez obtíží - když už si tedy přivykl na ten pražácký přízvuk... či jak to nazvat.

Barman
04. 09. 2008
Dát tip
nejak me nebavila ta forma, pribeh celkem normalni, zaver a pointa super.

Narvah
04. 09. 2008
Dát tip
jak to myslíš damoklův liste?

waldekke
04. 09. 2008
Dát tip
co se stalo s Lumírem?

Narvah
04. 09. 2008
Dát tip
no jo.. argo to vydalo 2007.. nejkrásnější holka ve městě se to menuje

Narvah
04. 09. 2008
Dát tip
nojo.. jasný.. já od něho ještě nic nečetl ani.. vůbec nevim o co pude.. ale jinak nový bukowksiho povidky vyšly.. docela nářez

Narvah
04. 09. 2008
Dát tip
jak dlouho m11 dokáže udržet svoji laťku? on už sem pár let nepíše, ne? dává sem jen pozvánky na koncerty..

Narvah
04. 09. 2008
Dát tip
no, a není tohle právě ta podmiňovaná láska? prostě se něco předpokládá, očekává a když to naplňuješ, tak tě mají rodiče rádi.. a když ne, tak máš pocit, že něco děláš špatně..

Narvah
04. 09. 2008
Dát tip
nojo.. třeba to je tragédie.. ale třeba je to taky možnost, jak přežít.. když nepotkáš tu nikolu, tak se pořád takovej ten důvěřivej blbeček.. tady ten lumír je ten vlastně ten holdenův kámoš ze střední, jak vyskočil z okna.. jen to přežije, hehe.. ohledně tylera - včera mi přines kámoš strašidla od Palahninuka.. povídky.. tož su zvědav..

Narvah
04. 09. 2008
Dát tip
hm.. tož nebyla tam třeba podmiňovaná láska? ;)

Lakrov
04. 09. 2008
Dát tip
Začíná to napětím, jednoznačně nutícím dočíst (takhle krátký text) do konce. I ten způsob vyprávění se mi líbí; žádná dramatizace, takové trohu těžkopádné vyprávění, slibující, že 'k NěČEMU dojde'. Ono teda dojde a apk nedojde, a může se zdát, že to autor nakonec zkazil, nezvládl, ale možná (jak autora znám) to tak chtěl už od začátku. Mě to mrzí, jiným se to může líbit. Ty zmínky o alkoholu (kalit, svařáka, panáka) mi přijdou vzhledem k popisovanému věku poněkud nadsazené. A Lumír je takový až 'neuvěřitelný'.

Narvah
04. 09. 2008
Dát tip
to se divím, že zrovna ty si zapadl.. hele, teichmana, napiš někdy o svým dětství.. to by mě zajímalo.. počítám, že muselo být nestandardní, hehe

Narvah
04. 09. 2008
Dát tip
ne.. lumír nebyl žádnej lůzr.. lumír byl inkarnací budhy, hehe

Makrelka
04. 09. 2008
Dát tip
Pěkně čtivý, zajímavě napsaný, pěkný, jednoduchý obraty. Trochu mi to teda připadá bez pointy. Taky se divím, že když ten kluk byl tak mlčenlivej, tak že celá třída k němu jezdila na chatu. Ale jinak fajnový.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru