Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Šumavské momentky 2

22. 09. 2008
12
19
4122
Autor
Oldjerry

 

Pohled



Rozčarování

Sakramentské mapy…. Už dávno před odjezdem jsem otevřel Mapy.cz a věnoval se průzkumu možností našich exploatačních výprav do šumavských pohraničních lesů. Měřil jsem vzdálenosti, vyhledával weby restaurací, vyhledával možné body na případné výlety. To jsem ještě netušil, že tady na devíti silnicích a silničkách z deseti je zákaz vjezdu bez nějaké výjimky. Bylo tedy jasné, že kam nepůjdeme, tam se nedostaneme…

Když jsme pak vyrazili na cestu (půjdeme po silnici k této odbočce, pak vlezeme do lesa a půjdeme podél silnice tak sto metrů až do Stožce, tam si dáme pivo, holky asi kafe, nebo čaj a půjdeme zpátky), nestačili jsme se divit. Na mapě totiž nejsou namalované oblouky tak, jak jsou ve skutečnosti; prakticky není možné z mapy odečíst vzdálenost, kterou je třeba skutečně urazit mezi výchozím a cílovým bodem, nepoznáte převýšení a to činilo na tomto úseku dobře dvě stě metrů. To samo o sobě není nic moc, zejména když vlastně jdete z kopce, ale připočtěte to přeskakování padlých i poražených stromů, klád, kmenů a větví, klouzání po kamenech a obcházení překážek ve stráních… Nějak na té mapě nebylo vidět, jak vypadá les po několika atacích větrných smrští – i když už částečně odtěžených.

Kdepak naše rodné lesy, tam když narazíme na šípky, trnky a ostružiny, tak je prostě obloukem obejdeme. Tady ? che! to by ten oblouk musel být součástí silnice k hraničnímu přechodu tři kilometry vzdušnou čarou. Tak jsme klopýtali, klouzali po vlhkých větvích, semtam šlápli do nějaké mokřinky, kterých i na příkré stráni bylo habakuk.
Našli jsme asi dvacet hřibů, z nichž některé už byly dost zkušené. Pár kozáčků, a vzhledem k tomu, že nic jiného nerostlo, tak jsme vzali na milost i menší armádu babek. To už jsme přestali doufat, že nás chatař chtěl jen postrašit… Nejmladší člen výpravy - šestačtyřicet - na tom byl dobře, ale ostatní dva s věkovým součtem sto třicet pět let toho po devadesáti minutách měli plné botasky. S očima zapíchnutýma někam dolů (co kdyby?) jsme došmajdali dolů na silnici a už nám z očí koukala plzeňská pěna a voněl jasmínový čaj. Jenže : to jsme si museli ještě zasloužit. Do hospody, povídám, to odtud může být maximálně kilometr. A šli jsme. Zvolna, rychle nám to už nešlo. Dvacet minut – a ono nic… Dalších deset – a zas nic. Tak ještě deset a to už jsme uvažovali, že se vrátíme. Blbý nápad… proč? Jen počkejte ! Vedle hospody směrník na cestu zpět se vzdáleností čtyři kilometry a to k chatě je to ještě o nějaký ten krátký metr dál…… já machr! to odhadoval na něco málo přes dva..

V sobotu tu bylo tolik turistů a cyklistů, že jsme taktak našli místo, kde jsme mohli vyglutat dvě zrzečky a zmíněný již čaj. Půlhodinka v sedě a my pane ! zjišťujeme, že máme nohy jak z olše. Nejmladší se zdržel sarkastických poznámek a řekl, že nás nebude mučit a skočí k chatě pro auto. Čtyři kilometry. Syn odešel a já povídám : tak si dám ještě jedno, to je tak na hodinu a mě se ven nechce. Za deset minut se otevřely dveře a syn už byl zpátky. Koukal na naše vyjevené obličeje a povídá – no : běžel jsem celou cestu… no ! Věděl jsem, že je to vtip, ale nějak jsem to nechtěl rozebírat. Odjíždíme ze Stožce po můstku přes Studenou Vltavu (tady širokou asi půldruhého metru) a syn povídá : až sem jsem došel. Tady jsem chytil stopa….

Za pět minut jsme vystupovali u chaty. Lidi - my jsme ji v tu chvíli měli tak rádi….

Zákazy jsou všude


19 názorů

hezký pokračování*

Oldjerry
23. 09. 2008
Dát tip
neotravuj! teď čtu Dáme sex?

Alojs
23. 09. 2008
Dát tip
nikomu to neřeknu... čestný pionýrský :)

Oldjerry
23. 09. 2008
Dát tip
Lojzíku svěřím ti sladké tajemství - já jsem dokonce i korektor (novin), tam mi to neuteče. Máš pravdu, je to tím, že při korekcích kašlu na obsah a všímám si formy. Tady je to obr.

Alojs
23. 09. 2008
Dát tip
klasika. opakoval bych slova z minula. příjemné čtení. toť nejtrefnější charakteristika tvých textů. ... ale když jde o tu hlubokou kritiku :) ... tak pár poznámek: "Když jsme pak vyrazili na cestu (...) nestačili jsme se divit." -> čárka za závorkou ... "Pár kozáčků, a vzhledem k tomu, že nic jiného nerostlo tak jsme vzali na milost i menší armádu babek." -> čárka před "tak jsme..." ... věřím, že nejde o neznalosti, ale pouhou nedbalost při korekci... ... tip

Oldjerry
23. 09. 2008
Dát tip
Jaruško a Jiří - je to srdeční záležitost. Celá desetiletí jsem Šumavu miloval jako sen, teď už ji mám rád jako Šumavu... Škoda že ty mé staré pohrabáče toho už moc nemohou nachodit...

a2a2a
23. 09. 2008
Dát tip
ještě avi

a2a2a
23. 09. 2008
Dát tip
Milý Jaroušku, mám to ale intuici, ještě než jsem tě otevřel, říkal jsem si, mrknu se na Jarouška, co píše, netušil jsem, že je to takový cestopisný fejetonek, a také si povídám, on je tady pro mne něco jako Vesuvanka - a ejhle, výlet do přírody. Vesuvanka mi sice přijde z hlediska popisu přírody opravdu vzdělanější, ty zase mile přízemnější a oba stejně laskaví. A to ani nevíš, jak mám Pošumaví rád a letos jsem tam strávil týden.

na poslední chvíli se svojí troškou do mlýna: Šumava je nádherná - a tvůj vztah k ní teprve :)))

Oldjerry
22. 09. 2008
Dát tip
Díky za projevy přízně a pochopení žízně. Ta Šumava to opravdu s těmi houbami umí, ale já neuměl vybrat správný termit. Pokud tu někdo tvrdí, že Šumava je nádherná, tak proti tomu zásadně souhlasím. Díky, přátelé

vesuvanka
22. 09. 2008
Dát tip
pěkně se četlo a pobavilo mě - mám podobné zkušenosti s některými mapami, kdy cesta je zakreslena rovně a ve skutečnosti se kroutí - já tomu říkám, že "mapa kecá" :-))) TIP a díky

neroušek
22. 09. 2008
Dát tip
Deníček roztomile pokračuje.Vracím se do dětství, to jsem jezdil s rodiči na Šumavu.

A.H.
22. 09. 2008
Dát tip
Šumava je nádherná

Norsko 1
22. 09. 2008
Dát tip
hospodu si musí člověk vždycky zasloužit. .-)*

Rajmund
22. 09. 2008
Dát tip
:-)

Petrusha
22. 09. 2008
Dát tip
jojo, vášniví turisti :))))

avox
22. 09. 2008
Dát tip
:-)) Vidíš, a mně se po těch lesích stýská... ještě jsem neobjevila kouzlo té placky tady... ale loni jsem byla na jubilejním srazu na Čerchově :-) */

:)

Marcela.K.
22. 09. 2008
Dát tip
:-))) víš, taky jsem si říkala, že bych jednou jela na ,,houbovou dovolenou" ale když to tak čtu, zůstanu věrná našemu lesu ;-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru