Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Valčík smrti

Výběr: Albireo
27. 07. 2001
12
0
4080
Autor
nebraska

.....

Letí si láska záhradou duše

nevidí diabla, či psa čo kúše

Letí si priamo, zástavky míňa

letí si dušou, čo už je iná...

 

Nedúfa v skazu, neverí v koniec

v ušiach jej zvoní ružový zvonec

Naivná klúčik od srdca dáva

nad hlavou šťastím veselo máva...

 

Oči jej horia zmyselnou túžbou

družička lásky so svojim družbom

plazia sa v srdci, brečtany citu

nevidia pleseň, pretvárku skrytú...

 

Myseľ je nahá, prázdna a slepá

mozaiku v hlave falošnú spletá

Začína vidieť nechcené javy

iskierka pravdy v slzách sa zjaví...

 

Snehová vločka čiernou sa stáva

kobylka čierna zrazu je plavá

Alkohol lásky vyprchá vďačne

novučký pohľad razom sa začne...

 

Už verí v diabla, aj v psa čo kúše

korálky zbiera po stenách duše

Mrtvolná clona hladí jej pery

vidí už pleseň na prahu dverí...

 

Zomrela nádej, zomrela viera

ranené srdce bolesť jej zviera

odetá v čiernej, smútočnej róbe

tancuje valčík na vlastnom hrobe...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Choba
26. 05. 2002
Dát tip
Sloky 1 a 5 se mi moc libi. V tech ostatnich mi to ale obcas pripada moc polopatisticky.

Junkie_23
01. 10. 2001
Dát tip
človeče trochu moc ponaťahované ale hodne vydarené...***

Rony
03. 08. 2001
Dát tip
Já tej teorii nerozumim, jen vím, že se mi to moc líbí. *

olivierek
02. 08. 2001
Dát tip
nebrska: moc krásné Miroslawek: To je, ale škola. Obdivuju jak to máš zvládnuté - opravdu.

Krel
01. 08. 2001
Dát tip
míwa: nerad přiznávám, že se máš pravdu...ale ten typ verše sem si fakt spletl:-) nebraska: no jo no...:-)

Miroslawek
01. 08. 2001
Dát tip
Krel: ne, že bych chtěl rýpat a tančit na troskách Tvé sebeúcty ... jen ... ty jsi někde viděl české časoměrné verše? To se snad snažil psát naposledy Kollár se Šafaříkem nebo snad ještě Čech.

Krel
01. 08. 2001
Dát tip
míwa: já si Tě asi fakt najdu a nějak strašně moc se Ti pomstím, zničil jsi i ty trosky...auuuuuu....:-))...a náhodou Kollára doma mám!

Miroslawek
31. 07. 2001
Dát tip
Krel: a proč by to mělo být nejhorší?

nebraska
31. 07. 2001
Dát tip
Krel ber to z tej lepsej stranky.....aspon si mudrejsi... ;)

Miroslawek
30. 07. 2001
Dát tip
Opravdu nevím, kde by Krel chtěl hledat vady v rytmice, jazykový materiál téměř ideálně podkládá zvolené metrum verše - daktyl, trochej, daktyl, trochej ... dokonce bych tam snad i dokázal vidět stálou střední dieresi, což se mi líbí. Na druhou stranu rytmika dokonale odpovídající ideálu metrického schématu z toho malinko dělá tak nějak školsky mechanickou říkanku. Možná by to chtělo trochu narušit, ale technicky zvládnuté to je rozhodně pěkně. Co se mi ovšem místy moc nezamlouvá jsou rýmy, zvlášť druhá sloka se mi zdá po téhle stránce vyloženě slabá (koniec-zvonec, dáva-máva). Proč hledat dokonalou shodu za cenu užití tak nenápaditých nebo i profláknutých slov, když sama ukazuješ, jak dokáží být pěkné rýmy useknuté a hláskově nepřesné (např. túžbou-družbom). Pocit mi přijde vystižený hezky, nicméně je na můj vkus trochu moc popisně rozdroben do mnoha slov. Obrazy mi přijdou vymalovány docela zdařile, jen možná až příliš uzavřeně, bez toho kouzla nevyřčeného, co by mi dopověděla má vlastní fantazie a představivost, to mám na básních nejraději ... no ... vlastně dám po krátkém váhání i TIP, ovšem na výběr se mi to tedy nezdá. I když proti gustu ...

Albireo
30. 07. 2001
Dát tip
Míwo, ta kritika je tak vypracovaná, že stála za žlutý podklad.

Krel
30. 07. 2001
Dát tip
Míwa: př...dle mého moc nesedí: túžbom-družbom míňa-iná ale možná je to proto, že ta slova špatně čtu a nebo proto, že jsem úplnej analfabet...

Miroslawek
30. 07. 2001
Dát tip
Krel: to sis ale spletl typ verše, kvantita je určující v časoměrném verši, v sylabotónickém verši, jako je tento, nehraje délka slabik z hlediska rytmiky žádnou významnější roli. Specifickými rytmotvornými činiteli v tomto typu verše jsou, jak již název napovídá, počet slabik ve verši a jisté uspořádání přízvučných a nepřízvučných slabik uvnitř verše. Samozřejmě, že Tebou zmíněné trocheje vnímáme poněkud rozdílně, nicméně nemůže to být chyba ... ba naopak, rozdílná kvantita, stejně jako třeba intonace nebo dynamický větný přízvuk, slouží k tzv. odstínění verše, tj. vyvedení básně z monotónnosti, do níž by jinak nutně upadala. Albi: nemám zájem nechat po sobě někým řvát, že se vyvyšuju, proto žlutě už nepíšu.

Krel
30. 07. 2001
Dát tip
Míwa: nejhorší je, že máš pravdu...ale co člověk se pořád učí..díky za osvětlení.

Albireo
28. 07. 2001
Dát tip
Moc se mi líbí. Pár krásných obrazů: "brečtany citu", "korálky zbiera po stenách duše". Myslím, že kľúčik má mít měkké ľ a nejsem si jist, zda je správně "spletá" nebo "splieta". Tip výběrový. Krel: nevidím žádné rytmické zakolísání, podle mne je to perfektní daktylotrochejský verš.

lubi
27. 07. 2001
Dát tip
nebraska... tip iba si poslovenči v druhom odseku skázu na skazu a zvoniec na zvonec, a ešte gorálky na korálky... inak to nemá chybu... :)

nebraska
27. 07. 2001
Dát tip
Diky Lubi...uz to aj poriesujem ;)

Naso
27. 07. 2001
Dát tip
brečtany citu - niečo čo rastie a neustále sa popína... - krása! Ale ináč mám radšej tvoje kratšie a najmä tvoje trojveršovačky!

Danny
27. 07. 2001
Dát tip
pesimistické, ale tipovité

Krel
27. 07. 2001
Dát tip
.......nejni to špatné....sice bych měl jisté výhrady k rytmice...ale celkový dojem je jednoznačně kladný...!*

Gastarbajtr
27. 07. 2001
Dát tip
letí tělo nocí tmavou, kolem noční ryby plavou... tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru