Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Maruška

24. 10. 2008
20
40
4981
Autor
Edvin1

O tomhle si myslete, co chcete. Čtení na víkend.

Auto sjelo na štěrk krajnice a tiše zastavilo u laťkového plotu. Na udusané hlíně a kočičích hlavách dláždění dvorku si hrálo pár polonahých romských dětí. Dveře patrového domu byly doširoka otevřené, na schodech před nimi seděl stařec, s cigaretou ubalenou z novinového papíru. Plnovous až na prsa, nažloutlý kolem úst, se mu třásl. Pohleděl na mě lesklýma očima.
„Hledáte někoho?” Prohlížel si můj vůz, ale po chvíli jej to znudilo.
„Paní Klepáčovou,” odpověděl jsem.
„Neznám,” řekl a zabafal.
„Marii Klepáčovou,” zkusil jsem to ještě jednou.
„Á, bláznivou Mařku? Tak ta je za barákem. U těch svejch koček.”
Rozhlédl jsem se a vydal jsem se vlevo kolem domu. Po cestě jsem se musel vyhýbat rozbitým skříním, nepojízdným kočárkům a kolům bez kol.
 
Seděla na štokrleti a se zavřenýma očima se vyhřívala na sluníčku. Její tvář byla snědá, ale tam, kde jí polospánek vyhladil vrásky, bylo vidět nitky světlé kůže.
Přistoupil jsem k ní, dotkl se jejího útlého ramene, a zašeptal:
„Maruško.”
Trhla sebou. Její obličej se v mžiku proměnil, zmizely světlé nitky, tvář plnou vrásek pokryla zloba.
„Nechte mě, nebo vás zabiju!” Z rukávu vytrhla velký kuchyňský nůž.
„Maruško,” oslovil jsem ji znovu, ale polekaně jsem ustoupil o krok. Zkusil jsem to jinak: „Maruško, mám pro tebe dárek!”
Nedůvěřivě si mě prohlížela.
„Jaký dárek?” zeptala se, ale její tvář zůstávala napjatá.
„Něco pro kočičky, a také pro tebe.” Položil jsem na zem košík a sundal jsem z něj utěrku. Pozorovala mě, jak ji pečlivě skládám. Potom se podívala na věci, které ležely nahoře. Koutky úst se maličko pozvedly nahoru. Ale vzápětí její tvář ztvrdla, zle na mne pohlédla a vyštěkla:
„Chcete mi otrávit kočičky!”
„Maruško, jak bych mohl.”
Velká černá kočka se přiblížila a otírala se o její nohy. Košík nespouštěla z očí. Maruška ji uchopila pod břichem a pevně si ji přidržela na klíně. Hladila ji.
„Zabít mi je chtějí, všecky! Ty moje dětičky!” řekla plačtivým, přiškrceným hlasem.
„Maruško, kdo a proč? Vždyť je tady všecky máš.” Neposlouchala mě. Její oči, to jediné, co na ní nezestárlo a zůstalo průzračné jako kapky deště na listech stromů, přeskakovaly z jednoho na druhé. Znovu a znovu se vracely k balíčkům v košíku. Dřepl jsem si a jeden jsem vytáhl. Sledovala každý můj pohyb, a když jsem jej rozbalil, kus ulomil a podal jí ho, polkla naprázdno, ale pak prudce zavrtěla hlavou. Ulomil jsem ještě kousek a vložil si jej do úst. Dívala se na to s napětím a její ohryzek se pohyboval. Pod teňoučkou kůží na tvářích se chvěly svaly. Jako by žvýkala se mnou. Když jsem polkl, polkla také, a dále upírala svůj zrak na mou tvář. Usmál jsem se. Pomalu se jí tvář uvolnila. Podal jsem jí štrůdl ještě jednou.
 
Chňapla po něm a přiložila jej k ústům. Ale pak se zastavila, uždibla kousíček a položila jej před kočku na svém klíně. A pak lámala štrůdl dál a rozhazovala jej po hlíně a po sešlapané trávě. Odevšad se sbíhaly kočky, černé, bílé i strakaté, mňoukaly, prskaly a praly se o drobty štrůdlu. Po chvíli neměla nic. Ale se šťastným úsměvem se rozhlížela kolem sebe.
 
Podal jsem jí ještě kus, a sám si nechal patku. Maruška začala jíst. Hleděla do údolí pod námi a usmívala se.
„Maruško, já vím, už jsme o tom tolikrát mluvili, ale nerozmyslela sis to?”
Nereagovala.
„Maruško, opravdu tu chceš zůstat na zimu? Vždyť tu zmrzneš.”
„Nezmrznu, dětičky mě zahřejí,” mumlala mezi sousty.
„Vždyť tohle není život!” skoro jsem vykřikl, „žiješ jak ti Cikáni!”
Otočila se ke mně:
„Nikdy jsem tak nádherně nežila. Rozumíte? Nikdy! Takový výhled jsem z paneláku neměla, jen samá auta a kravál a zápach! Podívejte, jak je to údolí plné stromů a luk. Víte vy vůbec, jak voní půda, když na jaře taje sníh? Nebo když támhle na stráni v dubnu kvetou jabloně? Víte co je to vůně čerstvě posečené trávy, vůně bouřky, když spadne déšť na sluncem rozpálenou pěšinu? Víte jak je cítit podzimní listí? Jak pod sněhem spící krajina? Ne? Tak já to taky nevěděla.”
“Ale v bytě bys mohla mít teplou vodu, topení, a na procházky do lesa bys taky neměla daleko,” zkoušel jsem to znovu.
“A můžu tam s sebou vzít moje kočičky?”
„Tak jednu, nanejvýš dvě,” odpověděl jsem. Věděl jsem, že tím je rozhovor u konce. Odnesl jsem košík do kůlny a vše uložil na poličce mimo dosah koček. Vrátil jsem se zpět, s posledním balíčkem v ruce. Položil jsem jej na její kolena.
„Co to je?” zeptala se nejistě, a její ruka hladila balicí papír.
„Rimbaud, toho jsi měla ráda, nebo ne?”
Její oči se rozšířily, vrásky naposledy ustoupily. Šedivá hlavička kývla.
 
“Ta ženská žere kočky! A pije jejich krev!” zahučel dědek na schodech. Zakašlal se a odplivl zeleným chrchlem.
 
Sjížděl jsem do údolí. První kapky večerního deště dopadly na sklo. Otevřel jsem okno a zhluboka se nadýchl.
 
Maruška, má sestra.

40 názorů

K3
02. 02. 2017
Dát tip

Přečetl jsem, protože mám Marie kolem sebe hned tři. Líbilo a nemyslím si že je ta tvoje zrovna moc bláznivá, spíš jiná a tím pádem pro mnohé bláznivá. Tip.


Edvin1
13. 09. 2012
Dát tip
Co je ovšem pro mne na této věci nejzajímavější - když takovým lidem někdy déle naslouchám, začínám jim "rozumět" a málem považovat jejich, ne můj, stav za normální. A bývají docela šťastní, aspoň někteří. Což jim závidím. Dík za návštěvu, koment a čtení. Ed :-)

Zordon
13. 09. 2012
Dát tip
Svého času jsem navštěvoval sestru v psychiatrické léčebně. Musím říct, že chápu ono přepnutí z blázna do proroka, které proběhne nepozorovaně během vteřiny.*

Edvin1
30. 12. 2010
Dát tip
Sebastiana: Děkuji.

Sebastiana
30. 12. 2010
Dát tip
Velmi pěkně napsáno.

Bíša
15. 06. 2010
Dát tip
Velice silné!!!

Edvin1
19. 03. 2009
Dát tip
Tak to bylo...

*************

Edvin1
31. 01. 2009
Dát tip
VT Marvin, ten dědek mi taky ležel v žaludku. Ale spíš jsem se obával, že ten jeho chrchel bude jemnocitky iritovat. POmyslím o tom, když ten dědek vadí ještě někomu. Tedy ho rozepsat. Tu poslední větu tam nechám. Své důvody Ti vzkážu. Díky Děd Ed :-)

Edvin1
25. 11. 2008
Dát tip
Ano, píšu pouze ze života. Žádné scifi, fantasy atp. Díky za návštěvu i tip. Tvůj děd Ed :-)

Markel
24. 11. 2008
Dát tip
líbilo, zaujalo, ze života, nepřijde mi neskutečného nic z tohoto příběhu - T

Edvin1
05. 11. 2008
Dát tip
jarouch: Můžeš to prosím konkretisovat? Jaksi nerozumím, co myslíš slovy "nějak moc nesrovnalostí a formálního vytržení z četby". Nesrovnalost čeho s čím? O jakou četbu se Ti jedná? Budu Ti vděčný. Tvůj děd Ed :-)

jarouch
04. 11. 2008
Dát tip
možná jsem zhýčkaný studií čapkovy tvorby, ale vidím tam nějak moc nesrovnalostí a formálního vytržení z četby, které tu myslím nebylo úmyslné, kdyždopádně pěkné.

Edvin1
31. 10. 2008
Dát tip
Tangie: Díky za skvělou kritiku i toleranci. Vše zvážím. Tvůj děd Ed. :-)

Moc pěkný... díky...

Kastel
29. 10. 2008
Dát tip
dobře napsaný

Marcela.K.
28. 10. 2008
Dát tip
i "moje" Maruška byla skutečná :-)

Lakrov
28. 10. 2008
Dát tip
Na tuhle povídku hned tak nezapomenu. Nejen kvůli námětu, který mi možná je blízký, ale také kvůli tomu, jak je napsaná; tak obyčejně, bez zbytečného 'vychloubání se' větami. Dík, Tip a několik upozornění.

už ji nemohu číst... mám ji v živé paměti ***

Edvin1
25. 10. 2008
Dát tip
571.... Jak řekl S. Rudolf - "skutečnost je příliš neskutečná". Maruška je skutečná osoba, a takhle se chová.(Kupodivu tak si zachovala svéprávnost - s pracovníky soc úřadu, ba se soudcem se bavila tak, že neshledali důvod zakročit. A my nevíme, jestli nám přežije příští zimu.) Kdybys měl zkušenosti s psychicky narušenými lidmi, zjistil bys, že se vůbec nechovají dle našich představ. Tedy ani dle Tvých, výše zmíněných. Možná to zde není zvykem, ale já si, i pro psaní do Písmáka, ověřuji každé slůvko. Každé. Díky za snahu pomoci mi. Tvůj děd Ed :-)

avox
24. 10. 2008
Dát tip
děkuji za krásné čtení. Pro ty vůně zalévám zahradu kropáčem a trávu sekám bez sběrného koše, abych ji mohla hrabat, rozumím tomu bláznovství :-) */

Nevím, také mi ta Maruščina řeč v poslední části díla nepřišla moc věrohodná, to jak básnila o kráse přírody. Na jednu stranu nepoznala svého bratra, mluvila naprosto nesouvisle a mimo kontext rozhovoru, ale na druhou si dokázala moc dobře zdůvodnit, proč chce být tam kde je a dokázala pohotově reagovat a smysluplně odpovídat na otázky. To mi příjde divný. Podle mě největší chybu jsi udělal, když jsi v první části Marušku nastínil jako neskutečného šílence bez nejdrobnějšího zbytku racionálního myšlení, zatímco na závěr jí podstrčil Rimbauda (na kterého si mimochodem vzpomněla). Co se týče budování atmosféry, to se docela vyznáš, i když mi to místy vyznívá trochu moc obyčejně. Když to shrnu, určitě bych si tohle dílo nepřečetl podruhé, ale řemeslně na to určitě máš...

Edvin1
24. 10. 2008
Dát tip
nepotrebujem: Ad 1: Mají ženy jménem Maruška zakázáno se pomást? Ad 2: Ivan Blatný, Ota Pavel a mnoho dalších pomatenců se svou krásnou řečí proslavilo. Tvůj děd Ed :-)

Edvin1
24. 10. 2008
Dát tip
Jan : Stalo se loni. Díky za upozornění na chybu. Tvůj děd ED :-)

Diana
24. 10. 2008
Dát tip
Moc krásně napsáno. K zamyšlení...*

Rabb
24. 10. 2008
Dát tip
celkem fajn..

akosi mi to nesedí. 1.) to, že je bláznivá a volá sa "maruška". 2.) ten prejav. vôbec si neviem predstaviť, že by pomätená osoba mohla mať takú reč.

Edvin1
24. 10. 2008
Dát tip
aleš: Díky Tobě! A přeji hezký týden. děd Ed :-)

Edvin1
24. 10. 2008
Dát tip
aleš: Díky Tobě! A přeji hezký týden. děd Ed :-)

Marcela.K.
24. 10. 2008
Dát tip
...nevím co k tomu napsat...jedno vím...ten příběh si budu pamatovat...a avi pro Lakrov*

dobrý zákusek po pracovním týdnu...taky tu máme takové údolí :o) díky

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru