Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TEREZA

05. 12. 2008
9
28
4112

Není nad obyčejnost.

Děti, které si doposud venku poklidně hrály, našli mrtvou kočku a nyní zamýšlely, co s ní. Stoupl si k oknu a mlčky je pozoroval. Nakonec usoudily, že ji na předem určeném místě zasypou kameny. Nepatrným kývnutím hlavy jejich plán podpořil. Obrátil se ke dveřím, ve kterých stanul jeho otec. Opřel se rukou o futra a každou chvílí se chystal něco říct. Děti venku se mezitím vrátily ke svým otupělým hrám.

„Nechceš se mi s něčím svěřit?“ vypadlo z něj nakonec.

Začal si stlát postel a přítomnost otce výrazněji neprožíval. Otevřeným oknem se dovnitř snesl cigaretový kouř. Zavřel okno a očima přelétl sídliště; měl pocit, že děti odběhly jinam, ale ony přitom zrovna seděly na patníku a mlčely.

„Ne,“ odpověděl.

„Kdyby sis to náhodou rozmyslel, jsem vedle.“

Přikývl a zavřel za otcem dveře. Nejspíše s ním chtěl mluvit o Tereze.

 

 

 

 

 

Zul se a vrátil se do pokoje pro peněženku, kterou tam zapomněl. Následně zabouchl dveře i s klíčem zevnitř v zámku, čímž se odsoudil k večernímu čekání na otce. Venkovní teplota se pohybovala okolo nuly a navíc začalo hustě sněžit. Před domem pozdravil souseda, staršího optimistického pána z druhého patra. Odhrnoval sníh a držel se při tom s bolestivou grimasou ve tváři za záda.

„Nepomůžeš mi, chlapče?“ zeptal se a vstoupil mu do cesty. Pak se usmál a rukou si prohrábl strniště vousů.

„Promiňte, spěchám,“ obkročil ho a ještě trochu zrychlil.

„Ale jinak bys mi pomohl, že ano?“

„Samozřejmě,“ odvětil a zmizel za protějším činžákem. Pod nohy se mu zapletla strakatá kočka. Sehnul se k ní a pohladil ji po její jemné srsti. Vzal ji do náruče a několik dalších metrů ušel s ní; dokud nezaslechl z povzdálí hlasitý smích. Byla to skupina studentů ze zdejší základní školy. Potkával je často, ale nikdy se nezajímal o jejich jména.

Na autobusové zastávce si sedl vedl vkusně oblečené ženy, která se zrovna líbala se svým přítelem, tudíž jí nebylo vidět do obličeje.

„Prosím Vás, nevíte kolik je hodin?“ zlomyslně je přerušil a s přiškrceným úsměvem čekal na odpověď.

„Kup si mobil, blbečku!“ křikl na něj její přítel. Žena, patrně jen vyspěleji působící dívka, se hořce zašklebila. Na to se jeho tvář rozjasnila. Dívka nebyla totiž vůbec pěkná. Sáhl do kapsy od kalhot a vytáhl mobil.

„Pardon, zapomněl jsem, že jsem si ho vzal.“

Přítel mínil vstát a vystartovat po něm, ale dívka ho s uklidňujícími slovy zadržela. Přijel autobus.

Přes zamlžené sklo pozoroval lidi v pohybu, když k němu přišel revizor.

„Jízdenku, máte?“ otázal se.

„Nemám. Kolik zaplatím?“

„Pět set.“

Podal revizorovi peníze a znovu se zahleděl z okna. Lidé spěchali do práce, nebo se z ní naopak vraceli. Byl by se k nim přidal, ale pracoval jako dělník při výrobě piva v pivovaru až na druhém konci města. Byl na autobusové dopravě přímo závislý. Ohlédl se a o několik sedaček za sebou spatřil ten mladý pár ze zastávky.

„Co čumíš?“ vybafl mladík, když se jejich pohledy střetly.

Podíval se jinam a usmál se tak, aby to nebylo k poznání. Dívka pěvně držela svého partnera za ruku. Když na další zastávce vystoupili, konečně mohl ulevit mimickým svalům.

      Stál před obrovským komplexem budov a čekal až mu vrátný otevře bránu. Týden pracoval, týden studoval, už dva roky stejné schéma, přesto byl spokojený. Ve škole se ho vzhledem k obstojným výsledkům nikdo na nic neptal a otec jeho pracovní vytrvalost jen kvitoval.

„Dobrý,“ pozdravil vrátného a odebral se vpravo k budově se šatnami. Otevřel svou skříňku a sundal z topení navlhlé monterky.

„Je pátek, dnes tu moc práce nebude, mladej,“ řekl obtloustlý chlap, který si zrovna oblékal do spodního prádla.

„Pomůžu s úklidem.“

„Toncek se už vrátil z nemocenské. Tak to můžeš klidně zabalit dřív.“

Přikývl a přehodil si přes rameno batoh. Společně pak odešli do ležáckého sklepa. Bylo tam chladno, přibližně šest nad nulou. Náplň jeho práce spočívala v čištění a vyplachování ležáckých tanků a samozřejmě dalších činnostech spojených s údržbou sklepa. Nejprve nemohl překonat ten odporný kvasnicový zápach, ale po nějaké době si zvykl a v dnešních dnech si dokonce často a rád očichával ruce. Nasadil si žluté gumové rukavice a došel pro kbelík, který naplnil kyselinou, což bylo zdejší hovorové označení pro sloučeninu kyseliny fosforečné, kyseliny mravenčí, tenzidů a vody.

„Tak co, loviču jeleňů?“ křikl na něj sympatický pán celý v modrém ochranném oděvu, když zrovna procházel kolem. Oním výstředním oslovením narážel na mladíkovo studium na lesnické škole.

„Nic nového,“ odvětil střídmě.

„Ideš čistit?“

„Čistit, čistit.“

„Dnes je toho málo,“ zvolal, když už se mu mladík vzdaloval, „ Šak pak se na to vyser. Dneska běž dřív. Po obědě se na to vyser.“

„Dobře,“ otočil se a zvolání opětoval. Nanesl na víko tanku roztok a v poklidu čistil. Práce mu utíkala rychle.

      Seděl mlčky u stolu obklopen skupinou debatujících spolupracovníků. Na oběd byla čočka s vajíčkem, tedy jídlo neutrální - páteční.

"A co ty, loviču jeleňů, co ty?"

"Co já?"

"No to mi řekni ty," pokračoval Toncek.

"Znáš ten film?"

"Jakej film?"

"Lovec jelenů."

"Ale hovno. Já na filmy moc nečumím. A to je navíc beztak nějakej ten intelektuální, ne?" S koncem věty se začali ostatní smát, Toncek však zůstal ledově klidný.

"Nevím, prostě z války, z Vietnamu," upřesnil a potom ji spatřil u výdejního pultu. Byla oblečená v přiléhavě červené halence a modrých riflích.

"Tohle, Lukášu, nechápu. Hledíš po ní už měsíc, ale neuděláš ani piču," řekl Zakrslýk sedící proti němu.

"Ty drž hubu, Zakrslýku, víš hovno jaký to je mít ženskou," vykřikl Toncek, "Než pochopíš, která bije, mrdá ti s úplně jiným vocasem."

Vzala tác s jídlem a zamířila ke stolu. Přisedla si k ní kuchyňská praktikantka, každý pátek si našla alespoň chvíli času.

Vzal mobil a začal psát sms-zprávu.

Jakmile si ji přečetla, rozhlédla se po jídelně a cosi zašeptala své kamarádce do ucha. Laškovně se při tom smála.

"Nic, my valíme," jeden z chlapů ho poplácal po rameni, načež spolu s ostatními odešel.

Lukáš napsal ještě jednu zprávu a když potom odnášel špinavé nádobí k pultu, dal si dobrý pozor, aby neminul její stůl.

 

"Nashle," rozloučil se s vrátným.

"Dnes už padla?"

"Stejně budu muset čekat na autobus.

Mějte se."

"Jo, ty taky."

 

Pracovala u pásu.

"Přeji pěkný víkend, mladá slečno," řekl pán na vrátnici.

"Vám taky."

Závora za ní zaklapla a ona spatřila, jak stojí na protějším chodníku a klepe se zimou. V první chvíli si ani neuvědomila, že tam čeká na ni, ale cosi o jeho zvláštnosti si jistě pomyslela.

 

Hospoda U třech byla od pivovaru jen kousek. Vešel dovnitř a aniž by se rozhlédl kolem, zamířil ke stolu v nejbližším rohu.

"Čau, Luke," pozdravil ho hospodský až v momentě, kdy se k němu přiblížil sotva na tři čtvrtě metru.

"Ahoj," odpověděl nevýrazně a objednal si pivo, jako vždy. Ačkoli byl zarytý nekuřák, začal si hrát se sirkami, které zde někdo musel zapomenout.

"A jak ty se pořád máš?" Hospodský byl nevýrazný typ chlapa, který kdyby ze dne na den zmizel, nebo fyzicky splynul s okolím, nikdo by nepocítil ve svém životě sebemenší změnu.

"Existence," zakýval hlavou a usrkl z orosené sklenice s pivem.

"Jo, jo, existence, to máš pravdu. Tys v té hlavě dycky cosi měl."

Lukáš přemýšlel, zda je bezedná samota pro člověka příjemnější, než přítomnost někoho otravného.

"Promiň, musím dnes ještě něco udělat, měl bych se na to soustředit. Doufám, že se nezlobíš."

"Jasně, určitě, nebudu rušit. Můžeme pokecat jindy," navzdory svým slovům se vzdálil neochotně pomalu.

Lukáš se podíval na hodinky - 12:14. Sklenice byla takřka plná, ale on se přesto cítil přepitý. Zavětřil pohledem k hospodskému, který zrovna rozprávěl se slušně upraveným staříkem. Všiml si, že na titulní straně novin, které držel stařík v ruce a které mu sloužily jako clona, bylo velkým hůlkovým písmem napsáno - "Smrt jako vykoupení," uvedl syn známého herce v dopisu na rozloučenou. Obrátil se ke svému pivu. Dlouze se napil, načež odsunul zavazející popelník na hranu stolu.

"Dnes mi nějak nechutná," zvolal, zatímco si oblékal bundu.

"Všiml jsem si," odvětil hospodský dotčeně.

"Asi se ještě stavím, možná za pár hodin."

"To mě těší," pak cosi zašeptal staříkovi do ucha.

"A nebudu sám."

 

Stála proti němu a od přímého střetu je oddělovala pouze silnice. Byl bych natolik troufalý, abych řekl, že se na první pohled zamilovala.

"Co civíš?" vykřikla a on se usmál. Vyšla k němu a také se smála.

"To ty píšeš ty esemesky?" řekla.

Přikývl.

"Jsem Lukáš." Od úst mu vycházel hustý dým, který pohlcoval její tvář, jíž vévodily velké zelené oči a natáhlé rýhy okolo úst. Z hustého kouřového mraku vyčnívaly jen dredy upletené ze středně dlouhých vlasů.

"Tereza," potřásla si s ním rukou.

"Moc pěkný jméno."

"Nech toho," nařkla ho a zaťatou pěstí ho šťouchla do ramene.

"Ne, fakt je moc pěkný."

"Zato Lukáš nic moc."

"Já vím, ale to neříkej mně."

Nastala chvíle nenuceného ticha provázená jen hlasitým dechem.

"Co chceš dělat?" zeptala se posléze. Upřeně na ni pohlédl a majestátně prohlásil:

"Cokoli si budeš přát."

"Ty seš takovej debil!" nahlas se rozesmála, "Jestli takhle balíš holky, tak asi nemáš moc úspěch."

"Budeš moje první," řekl a chytil ji za ruku.

"Hej, magore, uklidni se, jo?" vysmýkla se mu.

"Ptala ses, co budem dělat…"

"Půjdem někam do hospody, nevíš o něčem poblíž?"

"Nejsi odsud?"

"Ne."

"Ve skutečnosti vím." Konečně přestalo sněžit.

 

 

 

 

 

Vyšel z pokoje a pohlédl na otce sedícího u televize. Ne, raději ho jen minul a pokračoval dále. Neměl v úmyslu mluvit o něčem, co už skončilo.

„Půjdu na chvíli ven.“

„Dobře,“ souhlasil zklamaně.

Venku se rozprostřela tma a začalo sněžit.


28 názorů

Enek: s tím souhlasím, je to celkově takové nedodělané a nejen ten závěr.

Enek
14. 01. 2009
Dát tip
mám pocit, že by to nějak mělo pokračovat, nemůže to skončit tím, že začalo sněžit

romale
15. 12. 2008
Dát tip
těžko se mi to hodnotí - vidim těžkopádný, šroubovaný styl - je to o drobnostech ("od přímého střetu je oddělovala jen silnice - i když byl nekuřák, hrál si se sirkami" - v tomto duchu...) - prostě mi to nepřijde přirozené, i když si dovedu představit toho týpka - asi by mi aj byl sympatický ("Jízdenku, máte?“ otázal se. „Nemám. Kolik zaplatím?“ „Pět set.“ Podal revizorovi peníze a znovu se zahleděl z okna."...) - neni to špatný příběh, aj když nemá žádný fatalistický zářez - ale prostě mu chybí šťáva - a žel ti šťávu nedovedu nijak definovat - snad jen když si to přečteš s odstupem - a zamyslíš se, jak ti určitá gesta, dějové postupy nebo dialogy, připadají nenucené a samozřejmé...

Tragicus
11. 12. 2008
Dát tip
Líbil se mi hlavně hrdina, naproti tomu to byl tak trochu kámen úrazu, až příliš koncentrované "seznamování" s hrdinou - mrtvá kočka, revizor, líbající se pár, etc., asi jako když v pilotu House chtěli na těch 40 minutách předvést Gregoryho v "plné kráse", až mi to přišlo umělé. Přehnané. Jinak docela dobře napsané. Podobně jako u StvNa, zajímavě zvládnuté docela fádní téma.

pozorovatel
10. 12. 2008
Dát tip
tak nebudu opakovat, co napsal stvn a winter vidim to na správnej směr, teda pokud jde o filmový povídky nebo jen o styl z třetí osoby technicky jen je tu podle mě stále ten samý nedostatek a to nevýraznost - už jsme se o tom bavili a já znovu říkám, že záměr autora by měl být ve výsledku velmi čitelný a pak rytmus čtení musí bavit ale to je spíš spojený s následnými úpravami textu.. dobrý

Arthur Chyba: Původně jsem se snažil o zdůraznění detailů a jejich následné zdůvodnění (k čemuž jsem se nedostal). Od začátku jsem měl však v úmyslu zobrazit vztah opačného pohlaví jako jakousi absurdní součást života; chtěl jsem říct, že ačkoli všichni kolem sebe vidíme spoustu utrpení, omezenosti a strádání pramenícího právě ze vztahů, sami máme až příliš odvahy to sami vyzkoušet, přestože jsem více-méně již předem odsouzeni k nevalnému výsledku. Tenhle postoj jsem se pokusil vyjádřit právě absencí pasáže, kdy jsou Lukáš a Tereza spolu. Proto jsem se zaměřil (a uvědomuju si, že nedostatečně) jen na původ vztahu a období, kdy už jsou nějakou dobu ve fázi odloučení. Šlo to zpracovat mnohem lépe, toho si jsem vědom a na základě tohoto hlediska to možná zkusím ještě rozpracovat. reka: Děkuji. To já naopak Kieslowského považuji za génia. Ač se může zdát zbytečně moc pochmurný a nudný, mě tím právě dostává do kolen a skvěle se u jeho filmů bavím.

reka
08. 12. 2008
Dát tip
Líbil se mi styl, ale měl jsem z toho podobný pocit jako Winter (moc rozsekaný text, obrazy nic nespojuje). Ale jestli tomu dobře rozumím, neměls na to tolik času, takže je něco takového na místě. Líbí se mi ten rozhovor s Terezou. A jak se Winter zmínil o Kieslowském, tak jsem ho z toho začal taky cítit. Ale Kieslowského nemám rád, zatímco tadyto bylo dobré - možná i proto, že to narozdíl od Kieslowského filmů netrvá dvě hodiny. Takový Kieslowský v deseti minutách je snesitelný.

K tomu očekávání delší a propracovanější povídky jsem se vyjádřil v reakci na Winterovu kritiku. Začátek je neuspořádaný, ale byl to záměr, něco jsem zkoušel. Slova jako následně - to je řekl bych jen otázka vkusu, nic jiného. Děkuji ti za kritiku.

Ukecaně?!! Sorry, ale kádrovat mě za větu "Zul se a vrátil se do pokoje pro peněženku, kterou tam zapomněl." to už mi příjde trošku moc. To uz bych potom mohl psát rovnou jen jednoslovný věty. Řekni mi, co je v té větě důležitější, než že si zapomněl peněženku? A chtěl bych vidět tu ukecanost. Já teda vidím ukecanost trochu v něčem jiným, než "kterou tam zapomněl". Začátek byl záměr. PS: Promiň za agresivní přístup, jen jsem se asi špatně vyspal.

Lakrov
07. 12. 2008
Dát tip
V prvních třech větách úvodního odstavce se střídají dva děje: Děti, naleznuvší chcíplou kočku a pozorovatel, stojící za oknem. Střídáním vět, popisujícím tyto dva děje text ztrácí na přehlednosti (což může taky být záměr) Co takhle: Stoupl si k oknu a mlčky pozoroval hrající si děti. Všiml si, že právě našlY mrtvou kočku a teď zamýšlejí, co s ní. Usoudily, že ji na v rohu zahrady zasypou kameny. Nepatrným kývnutím hlavy jejich plán podpořil. Text by měl být na první přečtení pochopitelný. Aspoň zpočátku. Nemá smysl nastavovat souvětí zbytečnými přivlaskovými větami: > Zul se a vrátil se do pokoje pro peněženku, kterou tam zapomněl. # je důležité, že ji tam zapomněl? Je to napsané tak 'ukecaně', což je obvyklé, když narychlo (aby se neztratil) zapíšeš nějaký nápad. Pak je však vhodné ho nechat chvíli uležet na papíře (disku) a přečíst si s časovým odstupem a budeš mít chuť některé formulace opravit. Ale jestli se ti zdá, že nevíš, o čem ti píšu, nech to být. Myslím, že své čtenáře ten text najde i v této podobě.

Winter: No ono původním záměrem bylo napsat povídku mnohem delší, kde úvodní detaily a zdánlivě zbytečné scény, jako autobusová zastávka, revizor, zabuchnuté dveře... získají s plynutím děje úplně jiný rozměr. Ale posléze mě napadlo, že bych to, co už mám, mohl využít do soutěže :) To však neospravedlňuje to, že plynulost děje, přechody a účelné dějové skoky zoufale neumím.

Lakrov: Které věty? Tady přesně nevím, co myslíš...

Winter
06. 12. 2008
Dát tip
Neříkám nevhodná, říkám necelistvá. Asi myslím toto: Povídka zabírá relativně krátký čas; příběh má tendenci plynout, odvyjet se, proto mě časové skoky ruší. Možná jde i o různé vyvážení scén, důraz, který kladeš "mimo rytmus": třeba "hospoda" mi přišla navíc - to bych chápal, kdybys vyprávěl "plynule", prostě se to stalo, tak to tam patří a just. Ovšem ve skokové struktuře mi to moc nesedí. Hlavní přednost Kieslowského je totiž to, že byl vždy fenomenální vypravěč - ty technické finesy okolo přišly právě díky tomu. Na druhou stranu já měl vždycky nejraději Bilou a Červenou .)

Lakrov
06. 12. 2008
Dát tip
Ten text působí neohrabaně, neuhlazeně. Jako by to bylo napsané dost narychlo. Věty (alespoň v úvodním odstavci) by se hodilo uvést v jiném pořadí. Tak, jak jsou uvedeny teď, vzbuzují dojem roztěkanosti, což by mohlo některé čtenáře odradit. Já se ještě vrátím.

Winter: Kieslowského v tom vidíš správně :) Především v první polovině je vliv Krátkého filmu o zabíjení patrný (snaha o detaily vyjasňující chlapcův přístup k okolí). Tou nevhodnou kompozicí máš na mysli ty skoky v čase? Nebo i něco jiného?

Winter
06. 12. 2008
Dát tip
Jde vidět, že si toho Kieslowského sledoval skutečně pozorně - avšak jen v jednom filmu .) No nic. Kritika: Celkově musím říci, že přes hezký příběh, prostředí, přes jakousi tajmenou nuanci mezí těmito, přes níž cítím, že ten příběh musí být zrovna tak, jako je, mi text ve výsledku přišel docela rozháraný (a to i kompozičně), rozfragmentovaný (což, hádám, asi nebyl úplný úmysl, jinak by ses soustředil spíš na obrazy než dění). Což se opět vztahuje k StvNově kritice, pod níž se připsuji .)

beketka: Omlouvat se mi nemusíš, jsem rád za každý názor, jen to prostě v tomto případě vidím jinak.

Horavin
06. 12. 2008
Dát tip
Beketka: :o) omlouvám se, nechtěl jsem urazit, ale když čtu v kritikách o tom, jak je co špatně ušitý, o vycpávkách, kde co nastavit či kam přišpendlit šablonu, nápaně mi to připomíná krejčovinu. Pro mně je podstatné téma. Kačdému je jasné, že psaním se člověk kultivuje a identifikuje, považuji za důstojnější ponechávat prostor, ať si po sobě kdo chce co chce opravuje sám.

smutné smutné,smutné

beketka: Nesouhlasím s tebou v tom, že by byla scéna na zastávce špatně zvládnutá, vnímám to jinak. A stejně tak nevnímám tento text jako typ textu, kde je zbytečná omáčka k nalezení na každém kroku. Děkuji za kritiku. StvN: S tím odsekáváním máš pravdu, je to tak trochu moje "kontraproduktivní" libůstka :) Potěšilo mě, že tento text považuješ za ucelený. Díky. Horavin: "technická krejčovina písmácký latiny" ???

Horavin
06. 12. 2008
Dát tip
Víc než technická krejčovina písmácký latiny mě zaujalo téma otce, který se v povídkách objevuje.

StvN
05. 12. 2008
Dát tip
Některý momenty pěkný. Záblesky stylu. Trochu mě mrzelo odsekávání - úseky textu na sebe nenavazují zrovna šetrně, ale to je asi tvoje libůstka. A některý dialogy nejsou jasný kdo zrovna mluví. Trochu to budí dojem na rychlo napsané povídky, ale to se ostatně dalo čekat. Jsem rád, že od tebe vidím ucelenější práci.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru